Paard wat niet in te rijden is!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bigtime
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 20:05

Hoi je zegt zelf misschien een trauma opgelopen ,daar kun je hem druppels voor geven. maar je kan hem ook muisjes geven dan kan hij meemaken dat er niks gebeurt

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 21:53

Kendra schreef:
Ik zou het dan toch met rustig opbouwen proberen, misschien eerst een maand alleen longeren, het paard vertouwen geven?? Lijkt me wel ingewikkeld.

Ben ik al mee bezig inderdaad. Knipoog

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 21:56

Kendra schreef:
Ik zou het dan toch met rustig opbouwen proberen, misschien eerst een maand alleen longeren, het paard vertouwen geven?? Lijkt me wel ingewikkeld.

Ben ik al mee bezig inderdaad. Knipoog

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:37

ik heb niet echt niet een oplossing voor je, maar ik las je verhaal en het was net of ik het zowat zelf geschreven kon hebben.
Ik zou een paard van iemand anders inrijden, een prachtige merrie met een super bloedlijn (doet er verder niet toe). Ik begon met gewoon longeren, geen probleem. Longeren met singel, geen probleem. Longeren met een zadel zonder beugels, geen probleem. Longeren met een zadel met beugels die 'lekker' alle kanten op klapperen geen probleem. Toen brak de dag aan dat ik erover ging hangen, gewoon aan de longe, beetje spanning, maar uiteindelijk ontspande ze, toen wat lekkers gegeven en rustig eraf gegleden en flink beloont, ging dus allemaal nog goed. Keer erna, gewoon weer lekker longeren met het zadel en daarna er weer even op hangen......tja ik hing erover en nog voor ik het goed en wel wist lag ik weer op de grond. Nog een aantal malen rustig geprobeerd maar een paar gekneusde ribben later hield ik t toch voor gezien (iemand op dit forum deed de suggestie om erover te gaan liggen, maar als je dit doet en het paard bokt onverwachts heb je eerst een flinke knal in je ribben gehad van de zadelboom, dus dit raad ik ook niet aan). Nu kijk ik naar bovenstaande antwoorden: longeren en vertrouwen geven. Waar ging het bij mij dan fout, ik heb dit paard zeker een week of 4 iedere dag een kwartiertje gelongeerd, vooral stapwerk (dus ook niet overwerkt) en dit ging allemaal goed. Ik wil geen kritiek geven, maar ik wil alleen laten weten dat dit dus ook niet altijd werkt.
oei...dit gaat een verhaal worden...naja.......ik zal verder vertellen:
Ik had een belangerijk jaar qua school voor de boeg en wilde niet in het ziekenhuis belanden en zo veel missen, dus stelde voor om pas verder te gaan als ik ook werkelijk kon opstappen. De eigenaar voelde er ook niet veel voor en besloot het paard naar een professional te doen. Ik heb hier en daar gelezen dat er slecht met een paard wordt omgegaan, maar daar heb ik toch andere ervaring mee en je moet natuurlijk wel weten wie je je paard in handen geeft (wel zo handig!!). We zijn in de tussentijd daar vaak gewoon onverwachts gaan kijken, ik heb niks verkeerds gezien daar. Na 4 weken mochten we hem weer ophalen en ik kon inderdaad zo opstappen, dat was precies waar we om gevraagd hadden. Het rijden ging steeds beter, maar de eerste paar rondjes moest ik oppassen, want dan ging mevrouw soms zonder enige reden ineens rodeo-show opvoeren Extreme duivel . Maar dan bedoel ik echt kop tussen de benen en de rug helemaal rond. Soms kreeg ik dit opgelost door haar gewoon voorwaarts te rijden (nou ja schoppen dan), maar soms gaat het ook mis, zo ben ik eraf gevallen en op de EHBO geeindigd met een hersenschudding en kort-geheugen verlies en een paar bokpartijen verder met een meervoudige breuk in mijn onderarm door erop te blijven zitten koste wat kost Huilen . Bij mij is nu de maat vol en ik heb besloten er me niet meer aan te wagen. Hier is het probleem dus nog steeds niet opgelost. Overigens als je de eerste 5 minuten door weet te komen is ze super te rijden en blijkt ze een super springtechniek te hebben.
Voor de mensen die geen zin hadden om dit hele verhaal door te lezen samenvatting:
Overigens dit is alleen mijn ervaring die ik hier vertel, maar het vertrouwen was er en toch ging het fout.
Die professional heeft in principe best goed werk geleverd, ik zit hier niet met een getraumatiseerd paard, alleen is het probleem gedeeltelijk opgelost (soms 4 weken goed, dan 1 dag niet).
Een paard 'breken' werkt nooit! Een paard is een dier en denkt niet als een mens, daar zul je altijd rekening mee moeten houden. Je bereikt niks als je een paard wil 'breken', je zal hier vroeger of later problemen mee krijgen.
Nu het verhaal van de dummi, ik heb dit nog nooit zien lukken, simpelweg omdat een dummi zich niet gedraagt als een ruiter en anders 'aanvoelt' dan een echte ruiter. Maar goed dit zijn mijn meningen.
Ik heb dus ook geen antwoord op je probleem, maar ik ben op zoek naar waarschijnlijk de zelfde oplossing.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Collega inrijder!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-02 23:43

Goddess schreef:
ik heb niet echt niet een oplossing voor je, maar ik las je verhaal en het was net of ik het zowat zelf geschreven kon hebben.
Ik zou een paard van iemand anders inrijden, een prachtige merrie met een super bloedlijn (doet er verder niet toe). Ik begon met gewoon longeren, geen probleem. Longeren met singel, geen probleem. Longeren met een zadel zonder beugels, geen probleem. Longeren met een zadel met beugels die 'lekker' alle kanten op klapperen geen probleem. Toen brak de dag aan dat ik erover ging hangen, gewoon aan de longe, beetje spanning, maar uiteindelijk ontspande ze, toen wat lekkers gegeven en rustig eraf gegleden en flink beloont, ging dus allemaal nog goed. Keer erna, gewoon weer lekker longeren met het zadel en daarna er weer even op hangen......tja ik hing erover en nog voor ik het goed en wel wist lag ik weer op de grond. Nog een aantal malen rustig geprobeerd maar een paar gekneusde ribben later hield ik t toch voor gezien (iemand op dit forum deed de suggestie om erover te gaan liggen, maar als je dit doet en het paard bokt onverwachts heb je eerst een flinke knal in je ribben gehad van de zadelboom, dus dit raad ik ook niet aan). Nu kijk ik naar bovenstaande antwoorden: longeren en vertrouwen geven. Waar ging het bij mij dan fout, ik heb dit paard zeker een week of 4 iedere dag een kwartiertje gelongeerd, vooral stapwerk (dus ook niet overwerkt) en dit ging allemaal goed. Ik wil geen kritiek geven, maar ik wil alleen laten weten dat dit dus ook niet altijd werkt.
oei...dit gaat een verhaal worden...naja.......ik zal verder vertellen:
Ik had een belangerijk jaar qua school voor de boeg en wilde niet in het ziekenhuis belanden en zo veel missen, dus stelde voor om pas verder te gaan als ik ook werkelijk kon opstappen. De eigenaar voelde er ook niet veel voor en besloot het paard naar een professional te doen. Ik heb hier en daar gelezen dat er slecht met een paard wordt omgegaan, maar daar heb ik toch andere ervaring mee en je moet natuurlijk wel weten wie je je paard in handen geeft (wel zo handig!!). We zijn in de tussentijd daar vaak gewoon onverwachts gaan kijken, ik heb niks verkeerds gezien daar. Na 4 weken mochten we hem weer ophalen en ik kon inderdaad zo opstappen, dat was precies waar we om gevraagd hadden. Het rijden ging steeds beter, maar de eerste paar rondjes moest ik oppassen, want dan ging mevrouw soms zonder enige reden ineens rodeo-show opvoeren Extreme duivel . Maar dan bedoel ik echt kop tussen de benen en de rug helemaal rond. Soms kreeg ik dit opgelost door haar gewoon voorwaarts te rijden (nou ja schoppen dan), maar soms gaat het ook mis, zo ben ik eraf gevallen en op de EHBO geeindigd met een hersenschudding en kort-geheugen verlies en een paar bokpartijen verder met een meervoudige breuk in mijn onderarm door erop te blijven zitten koste wat kost Huilen . Bij mij is nu de maat vol en ik heb besloten er me niet meer aan te wagen. Hier is het probleem dus nog steeds niet opgelost. Overigens als je de eerste 5 minuten door weet te komen is ze super te rijden en blijkt ze een super springtechniek te hebben.
Voor de mensen die geen zin hadden om dit hele verhaal door te lezen samenvatting:
Overigens dit is alleen mijn ervaring die ik hier vertel, maar het vertrouwen was er en toch ging het fout.
Die professional heeft in principe best goed werk geleverd, ik zit hier niet met een getraumatiseerd paard, alleen is het probleem gedeeltelijk opgelost (soms 4 weken goed, dan 1 dag niet).
Een paard 'breken' werkt nooit! Een paard is een dier en denkt niet als een mens, daar zul je altijd rekening mee moeten houden. Je bereikt niks als je een paard wil 'breken', je zal hier vroeger of later problemen mee krijgen.
Nu het verhaal van de dummi, ik heb dit nog nooit zien lukken, simpelweg omdat een dummi zich niet gedraagt als een ruiter en anders 'aanvoelt' dan een echte ruiter. Maar goed dit zijn mijn meningen.
Ik heb dus ook geen antwoord op je probleem, maar ik ben op zoek naar waarschijnlijk de zelfde oplossing.



Ik begrijp helemaal wat je bedoeld!
Sommige hier veronderstellen dat ik hun tips niet wil aannemen Lips are sealed
maar dat is het niet.
Ik wacht alleen op een gouden tip!!!Iets waaraan ik nog niet gedacht had.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 23:45

Moest je toch even bijstaan Lachen, iedereen wil meestal goed bedoelde adviezen geven, maar de een weet het weer beter als de ander (ik heb het niet alleen over dit forum, maar dit is overal zo). Hier schiet je gewoon niks mee op.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 09:38

Je zegt dat hij niet zenuwachtig of bang is maar weet je dat zeker? Paarden kunnen dat dondersgoed verbergen en hij heeft vast een goede reden om iedereen er af te bokken.

Ik zou er ook niet elke keer een andere ruiter opzetten. Neem de tijd om een band met hem op te bouwen en ga er een beetje speels mee om. Lekker oefeningen op de grond doen en er dan af en toe een keertje op gaan zitten. Maak er niet steeds hetzelfde ritueel van, hij weet dan wat er komen gaat en zal steeds opnieuw blijven bokken.

Het beste lijkt me inderdaad nog om hulp in te schakelen van een professional en wees dan zo wijs om iemand te kiezen die er op een diervriendelijke manier mee om gaat, met een zweep bereik je nix, net als met plukken en trekken overigens want zoals je zelf al gemerkt hebt is hij toch de sterkste. Je moet een paard geestelijk voor je winnen, niet op kracht of met geweld.

De slager vind ik echt geen optie....hij is toch niet geestelijk gestoord? Hij begrijpt je gewoon verkeerd...

Veel succes!

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Collega inrijder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 17:44

Natasha schreef:
Ik begrijp helemaal wat je bedoeld!
Sommige hier veronderstellen dat ik hun tips niet wil aannemen Lips are sealed
maar dat is het niet.
Ik wacht alleen op een gouden tip!!!Iets waaraan ik nog niet gedacht had.


Hier dan de gouden tip: die bestaat niet!! Het is mijn ervaring dat in dit
soort complexe situaties, de oplossing altijd bestaat uit meerdere dingen. Je zult vrijwel altijd op meerdere fronten aan de slag moeten. Dus zowel gezondheid (fysiek en mentaal), rijtechnisch, longeren, omgang met het paard als je er niet opzit, wel of geen weidegang, enz, enz.

Anoniem

Re: Collega inrijder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 19:20

Kendra"]
[quote="Natasha schreef:
Ik begrijp helemaal wat je bedoeld!
Sommige hier veronderstellen dat ik hun tips niet wil aannemen Lips are sealed
maar dat is het niet.
Ik wacht alleen op een gouden tip!!!Iets waaraan ik nog niet gedacht had.


Hier dan de gouden tip: die bestaat niet!! Het is mijn ervaring dat in dit
soort complexe situaties, de oplossing altijd bestaat uit meerdere dingen. Je zult vrijwel altijd op meerdere fronten aan de slag moeten. Dus zowel gezondheid (fysiek en mentaal), rijtechnisch, longeren, omgang met het paard als je er niet opzit, wel of geen weidegang, enz, enz.
[/quote]
300% mee eens.
Als paardrijden zo simpel was dat het met 1 tip opgelost is, is er eigenlijk ook geen toet meer aan.
Er zijn genoeg goede, rustige ruiters die het een uitdaging vinden om zo'n paard te rijden.
En daar kun je hem naar mijn idee het beste heen brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 20:09

Wanneer er iets mis gaat in de africhting van het paard is dat in 99,9% van de gevallen te wijten aan onze eigen menselijke tekortkomingen.
Ik denk dat de gouden tip voor Natasha is: breng hem naar een ervaren africhter. Maar wees wel zo reeel om te bedenken dat daarna het probleem voor jou nog niet verholpen hoeft te zijn. Het kan goed dat een andere ruiter kan lezen en schrijven met dat paard maar dat jij er op verongelukt. Misschien dat je dan kan leren een dergelijk paard te rijden maar misschien botsen jullie karakters wel zo dat het nooit wat wordt.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 20:22

Citaat:
Misschien dat je dan kan leren een dergelijk paard te rijden maar misschien botsen jullie karakters wel zo dat het nooit wat wordt.

_________________

Hier moet ik je inderdaad gelijk geven, het kan inderdaad zo zijn dat de karakters botsen, dan is er waarschijnlijk geen oplossing. Waarschijnlijk kun je hem het beste naar een ervaren africhter brengen, bij mij heeft dit gedeeltelijk geholpen, maar het ene paard is het andere niet, dus je heebt best kans dat het probleem dan opgelost is.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-02 23:27

Nogmaals:
Ik ben geen onbekende met het inrijden van paarden.Noem mezelf toch wel een deskundig longeur. Party!!
Geen proffesionele africhtingsstal wil het proberen,als ik uitleg wat hij doet.Tenminste niet als ik daarna vraag,hoe zij dit op willen gaan lossen.
Goed nieuws:Nadat ik vandaag mezelf de longen uit mijn lijf heb gelopen achter hem aan,om hem de gehele bak door te longeren, en ik een vriend erbij had die erachter liep:IS HET GELUKT!
Ik heb een verzorgster erop laten hangen, met haar bovenlichaam omhoog.Voet in 1 stijgbeugel, en hij liep relext rond!!Ik hield hem vast aan de bakstukken.
Daarna veel beloond,overdreven zelfs Kwijl en hem op stal gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 10:32

Het ligt dus echt helemaal aan het paard en absoluut niet aan jou want jij bent immers ervaren. Sorry hoor, maar als ik nu lees hoe simpel je alles hebt opgelost denk ik echt dat je geen enkel verstand van zaken hebt.........

bigtime
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 19:18

sorry maar ik moet jippie gelijk geven je moet een jong paard altijd voorwaarts houden,ieder probleem met rijden moet je voorwaarts oplossen !

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 19:30

Hai
Is het probleem inmiddels al opgelost? Ik weet een heel betrouw baar adresje waarvan ik bijna wel zeker ben dat diegen het gaat lukken om je paardje weer goed te krijgen.Die heeft geen dummys oid nodig om je paardje te helpen (want das echt flauwekul, mensen met een dummy zijn zelf bang om op te stappen en een paard te confronteren), maar deze persoon heeft een portie gezond verstand en heel veel kennis.

Je mag mij BP-en voor haar telnr.