Paard wat niet in te rijden is!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-02 00:01

Sonja"]
[quote="Pipo schreef:
Probleem is dat ie donders goed weet dat ie je eraf krijgt, en die visiueze cirkel moet doorbroken worden, maar hoe???????


Ik denk juist door het anders te doen dan dat ze hiervoor geprobeerd hebben. Geen associaties opwekken bij dat dier, dus niet iemand met een longeerlijn eraan en een zweep achter z'n kont, want dat geintje kent hij en is keer op keer bevestigd dat het werkt...

Klinkt misschien raar, maar bij zo'n paard werk ik dus het allerliefst helemaal alleen.
[/quote]
alleen?en ga je er dan ook op???? Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:01

Het lijf hoeft niet rechtop te blijven staan. Het de benen worden onder de buik door aan elkaar gebonden (of aan de singel) en de handen aan de teugels. Bij de heupen ook nog een keertje vastzetten aan het zadel ( met riempjes, en dan kan het er bijna niet meer vanaf.

Natuurlijk vergt deze methode enige voorbereiding, en enige vaardigheid om een dummy in elkaar te zetten. Zo'n blauwe boerenoverall is daar heel geschikt voor. Als je een opblaaspop wilt gebruiken, ga vooral je gang. Lijkt met alleen geen goed idee als het paard steigert, achteroverklapt en die opblaaspop met een knal uit elkaar spat. Maar goed, als jij de afkorting wilt nemen bij het maken van de dummy...

Persoonlijk heb ik de dummy nooit gebruikt. Ik zou mijn lijf niet aan zo'n paard willen wagen. Mag een ander doen. Ik vertel alleen wat ik tijdens een demonstratie van Monty Roberts op de Equitana in Essen (2001) heb gezien. Je kunt het aannemen of naast je neerleggen. Maar ik dacht dat je de vraag op bokt had gezet voor advies.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-02 00:03

Cassidy"]
[quote="Nimber schreef:
ik ga toch meer voor de tip van Sonja zo ben ik ook begonnen met een lastigpaard stoppen voordat hij gaat bokken.
erop en er weer af en belonen, wegzetten en de volgende dag weer verder
daarna erop 2 pasjes doen eraf en belonen en weer wegzetten etc.
3 pasjes kan al teveel zijn je moet ze voor zijn dus stoppen en braaf zijn voor het fout gaat.
het breken ben ik geen voorstander van ik kies liever voor de lastige langere weg het verschil in een gebroken paard en een eeuwig lange weg is duidelijk imo na die tijd wbt vertrouwen.

Ik zou alleen voor de pop gaan als ik geen eens de kans kreeg om erop te gaan zitten


Hoe langer je blijft aanmodderen, hoe meer het paard in zijn gedrag word bevestigd.
En ik weet niet of je zoveel vrijwilligers krijgt die er met de voorkennis op gaan zitten dat je er geheid met een paar minuten weer afligt. Geen enkel paard, maar dan ook echt geen enkel paard is het waard dat hij je het ziekenhuis in werkt. Weet jij wat het paard gaat doen als hij een ruiter treft die hij er niet af kan krijgen door gewoon te gaan bokken? Volgende stap steigeren, en misschien wel achterover klappen? Ik vind het knap als je zo'n vrijwilliger vind. Mijn eigen lijf zou ik er in ieder geval niet aan wagen.

Beleren van paarden is: het paard het zo makkelijk mogelijk te maken om iets goed te doen, en zo moeilijk en onaangenaam mogelijk te maken om iets fout te doen.
Als het paard probeert de ruiter eraf te werken en door middel van een Dummy zichzelf alleen maar moe maakt en er geen resultaat mee bereikt, maar zichzelf er ook niet mee bezeerd, dan heb je de eerste stap gezet.

Ik zie deze methode niet als breken. Het is het paard met zichzelf laten uitvechten of het zin heeft door te knokken of niet. Je bind hem niet vast, je slaat hem niet. Je geeft de hersencellen van het paard te denken...

Een paard moet verschillende dingen in zijn carriere leren accepteren. De druk van een zadel moet hij op een gegeven moment leren accepteren. Hij zal accepteren dat hij het er met bokken niet af gaat krijgen. Op een gegeven moment zal hij stoppen ertegen te vechten.
Dan volgende stap, het gewicht erop. Of dat nu een zak met haver is of een pop. Goed vastbinden, zodat hij het er niet af kan krijgen en het hem laten uitvechten tot hij erin berust. Dat noem ik geen breken.

Natuurlijk zijn er altijd paarden die blijven knokken tot ze er bij wijze van spreken dood bij neervallen. De vraag is of je er dan echt een betrouwbaar rijpaard aan overhoudt, als je niet tot het eind gaat. En als dat paard in zijn gevecht de nodig mensen als slachtoffer maakt: is het dat echt waard?
[/quote]
Je hebt helemaal gelijk Cassidy.Ik houd geen ruiters meer over!!!!
Maar ik heb wel slapeloze nachten van zo'n paard!!!!
Hoe bind ik zo'n pop vast???

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-02 00:06

Jippie"]
Ik denk dat een dummy weinig uithaalt. Een paard is heus wel zo slim om op te merken of er een echte of een dummy ruiter op zijn rug zit. Een dummy geeft geen gewichtshulpen en geen been en is dus niet te vergelijken met een echte ruiter.
wat is de reden dat dit paard staakt? Ik hij tegen het been? Doet hij dit ook aan de longe? Je schrijft dat hij lichamelijk helemaal 100% is. Bokt hij uit angst of meer uit dominatie? In het eerste geval zul je heel veel tijd moeten investeren aan het opbouwen van een band. En misschien moet je het rijden voorlopig maar evetnjes vergeten. Zorg dat het paard op zijn gemak is en behandel hem als een groentje.
Als het dominantie is dat is het zaak het paard voorwaarts te houden. Vraag een aantal zeer ervaren mensen je te helpen. Zij kunnen vanaf de grond je paard voorwaarts houden met een longeerzweep. Maar daarvoor moeten ze dus wel steeds schuin achter je aan blijven rennen Haha! . Als jij schrijft dat je de kans niet krijgt om het paard voorwaarts te houden met de zweep ben je zelf niet voldoende voorbereid en ervaren om dergelijke problemen op te lossen.
Dit paard reageert echt te gevaarlijk,om er met meeerdere personen mee in de bak te lopen!`Bovendien lijkt me dit ook niet verstandig,als ie commando's krijgt van verschillende mensen.

En nog eventjes hier over:
[quote="Sonja schreef:
Soms schijnt het echt niet anders te kunnen en is er alleen nog keuze uit 1. Breken, 2. Paard om naar te kijken maar niet te rijden 3. slager.

Niet alles is op te lossen met suikerklontjes maar ik ben helemaal tegen het 'breken' van paarden. Dergelijke methodes worden toegepast door ruiters die uit onkunde en onmacht naar geweld grijpen. Paarden zijn erg cooperatief en geen enkel paard vind het fijn om flink op zijn donder te krijgen. Wanneer je zo ver moet gaan dat je overweegt je paard te laten 'breken' dan moet je je ook maar eens bedenken hoe je in de toekomst een plezierige band met wederzijds vertrouwen met je 'trouwe' 4-voeter denkt op te gaan bouwen. Boos!
[/quote]

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-02 00:08

Cassidy schreef:
Ik mis Tip 4: Professional inschakelen, of als je professional bent, er hulp bij halen, en je eigen beperkingen onder ogen (durven) zien.

Ik stoef niet graag, maar niemand wil het proberen,die ik vraag!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:10

IK zat op de tribune dat de dummy werd vastgezet, maar ik denk dat je riempjes aan die overall kunt naaien met karabijnhaken. Dan haak je die vast aan de singel (touwsingel gebruiken) en bijvoorbeeld de ogen van een dressuurzadel. Desnoods gebruik je er een apart schabrak of dekje voor waar je oogjes op naait om de karabijnhaken in te klikken. Voor de teugels kun je springteugels gebruiken. Leertje eraan knopen en daar de mouwen van de overall aan vastbinden.
Je kunt ook contact opnemen met Monty Roberts of Kelly Marks in Engeland contact opnemen, om te vragen hoe hij het doet. Of even je creativiteit de vrije loop laten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:11

Natasha"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik mis Tip 4: Professional inschakelen, of als je professional bent, er hulp bij halen, en je eigen beperkingen onder ogen (durven) zien.

Ik stoef niet graag, maar niemand wil het proberen,die ik vraag!
[/quote]

http://www.montyroberts.co.uk/

Misschien kunnen zij je verder helpen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:40

Onder "Lesson with Kelly op de bovengenoemde pagina: July 2001 Bucking.

 The horse has bucked people off a few times for whatever reason and now thinks this is what he is meant to do.

I am talking now about the ‘serious’ bucker. The type that plunges with his head between his legs, possibly twisting his whole body in his effort to get the rider off. While this is often described as ‘nasty’, the nasty part is the injuries the rider can sustain. The horse is just being a horse and believing this is the right thing for him to do. If he was a rodeo horse in America he would be positively applauded for his behaviour and told he was a great horse. Never underestimate how much we can ‘lead’ horses into performing particular behaviours – whether we intend for them to do so or not. All the time you are with your horse you are training him – whether you mean to be or not. For the horse that has found instant reward with getting people off his back, the habit can become really ingrained and hard for the average rider to deal with – maybe any rider. This may be one of the very few cases I might consider using the piece of equipment, Monty now calls the ‘buckstopper’ where the horse teaches himself that it’s uncomfortable to really throw his head down to buck in such a way to dislodge the rider. I feel uncomfortable that people may go to a piece of equipment rather than fully explore the other options for a horse and it is not something we ‘sell’ or ‘recommend’. I have used it in demonstrations – mostly when I’m told that it’s the horse’s last chance if he can’t somehow be made rideable. A horse that is capable of doing serious injury to people in this way is often heading to be put down if nothing can be done. There have been some excellent successes with this method but the owner has to have the time, talent and nerve to carry on with the horse in the same manner after the demonstration or training to ensure permanent success. I am lucky enough at the present time to have a ‘secret weapon’ in my demonstrations in the shape of former jockey, now racehorse trainer, Grant Bazin. I don’t know of a better rider of a horse that is seriously determined to get you off than Grant. Not only that, but obviously his whole attitude and philosophy is that of the rest of the team –looking to understand the horse’s point of view before anything else. One point to remember is that it actually is a big effort for a horse to buck. Those valuable rodeo horses are only expected to buck for seconds before they are rewarded with a break. If they went on to long or too regularly they would soon loose the urge to put so much effort in. Horses have had to develop quick learning abilities to survive in the wild. If an easier option is given to them they can unlearn past bad habits.

Als een vertaling nodig is hoor ik het wel.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:50

Ik heb een beetje het idee dat je helemaal geen tips wil horen..
Iedereen die met een mogelijke oplossing aankomt wuif je weg met 'werkt niet', 'wil ik niet' of 'heb ik al gedaan', en nadat Cassidy toch duidelijk heeft uitgelegd hoe je een pop vastmaakt vraag je het nóg een keer..

Als je alleen je verhaal kwijt wil en medeleven wil is dat geen probleem, maar vraag dan niet om hulp..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 07:27

Natasha"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik mis Tip 4: Professional inschakelen, of als je professional bent, er hulp bij halen, en je eigen beperkingen onder ogen (durven) zien.

Ik stoef niet graag, maar niemand wil het proberen,die ik vraag![/quote]
Ik denk dat je dan in de verkeerde hoek zoekt. Iedere hengstenhouder kent wel een gedegen adres om dominante hengsten te beleren. Als ik jou verhaal beoordeel heb jij te maken met een probleem dat voor een ervaren ruiter vrij eenvoudig op te lossen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 11:31

Natasha schreef:
alleen?en ga je er dan ook op???? Verward


Ja. Het gaat toch om inrijden? Dan ga je d'r toch ook op? Haha! Het gaat mij erom dat het verwachtingspatroon van dat paard doorbroken wordt, en de kans dat dat gebeurt als je 'm aan de longeerlijn houdt, is denk ik heel klein.
Tja, en gebeurt dan hetzelfde en ga je d'r met een rotklap vanaf, dan weet je dat dat de oplossing niet was. Je moet een risicootje durven lopen met inrijden, anders moet je er niet aan beginnen.

Maar ik wil je niks opdringen hoor, van mij hoef je het echt niet te proberen. Maar je vraagt hier om tips om te horen hoe iemand anders het zou doen. Nou, dit zou mijn probeersel zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dat DE perfecte manier is. Ik heb fouten zat gemaakt, maak ze nog, en zal ze ook wel blijven maken.... Knipoog

Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 12:48

Heb je het ook al geprobeerd met erop te gaan hangen?? Doet hij het dan ook al na een half rondje? Zoja, dan kun je toch steeds opnieuw gaan hangen, want dan kun je jezelf er zo af laten glijden.
En misschien doet hij het wel als hij je benen voelt? Dus misschien helpt het als je hem eens longeert met de beugels los te laten hangen.
Je moet ze dan alleen niet te lang laten, zodat hij er niet met zijn been in kan komen als hij naar de beugels slaat.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 22:38

Sonja"]
[quote="Natasha schreef:
alleen?en ga je er dan ook op???? Verward


Ja. Het gaat toch om inrijden? Dan ga je d'r toch ook op? Haha! Het gaat mij erom dat het verwachtingspatroon van dat paard doorbroken wordt, en de kans dat dat gebeurt als je 'm aan de longeerlijn houdt, is denk ik heel klein.
Tja, en gebeurt dan hetzelfde en ga je d'r met een rotklap vanaf, dan weet je dat dat de oplossing niet was. Je moet een risicootje durven lopen met inrijden, anders moet je er niet aan beginnen.

Maar ik wil je niks opdringen hoor, van mij hoef je het echt niet te proberen. Maar je vraagt hier om tips om te horen hoe iemand anders het zou doen. Nou, dit zou mijn probeersel zijn. Maar dat wil niet zeggen dat dat DE perfecte manier is. Ik heb fouten zat gemaakt, maak ze nog, en zal ze ook wel blijven maken.... Knipoog
[/quote]
Maar het grootste probleem is eigelijk Sonja:Ik en niemand, durft er nog op!
Hij kan echt heel gemeen bokken.Dat je denkt dat ie door de hele omheining, of bak, heen vliegt.Rug krom, 4 benen een heel eind van de grond........
Hangen heeft geen zin,bij stilstand wel.Maar zodra ie in beweging komt, en druk voelt, begint ie.Zelfs ernaast lopen is dan eng!Laat staan dat je erop "hangt" of zit.Niemand blijft zulke bokken uitzitten.Echt niemand.Inderdaad, mijn fout is dat ik bang geworden ben!!!

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 23:47

Laat hem door iemand anders inrijden. Er zijn vast wel een aantal fokkers/trainers in de buurt. Het nadeel hiervan is wel dat je ervoor zult moeten betalen. Het voordeel is dat je straks wel met dit dier kan rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 02:34

Dit lijkt dus gewoon een 'foute'....

Persoonlijk vind ik dat je voor zo'n fout dier best een foute methode mag gebruiken en dat je dan niet meer met lieve woordjes hoeft aan te komen!

Probeer eens om een voorbeen op te binden, goeie stevige koeienriem, een slag om de kogel, opbinden aan bovenbeen en dan maar kijken of hij kan bokken.
Ik heb er nog geen 1 gezien (of gehoord) die dan nog aan bokken denkt en je zal er nog versteld van staan hoe ze toch nog kunnen 'draven'.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 07:42

Sorry hoor , maar als je zulke methodes gaat gebruiken ben je dus echt niet goed wijs....

En Natasha :

als je het nu echt in eigen beheer op wilt lossen ,
gooi dan zo'n stropop erop zou ik zeggen.

Er zijn vast ook andere manieren , maar het belangrijkste is gewoon het bekende patroon doorbreken.

Kun je doen door het paard veel mee te nemen naar buiten , los te laten werken , whatever als je maar helemaal opnieuw en helemaal anders begint.

Om het paard de schuld te geven vind ik ook wat cru , het beest doet gewoon wat hij geleerd heeft.
Als hij iemand eraf bokt , is 'ie klaar , simpel !

1 Manier om dit te doorbreken is ervoor zorgen dat hij het gewicht NIET
van z'n rug afkrijgt , en daarna nog beloond wordt ook !

Dat is de eerste stap in de goede richting.

Dus bindt die stropop er dan op , wees er zeker van dat hij erop blijft.

Aan de teugels vastbinden lijkt me niet echt geweldig , veels te gevaarlijk !!

Wie weet hoe dat dier gaat flippen als die pop er niet af komt , zakt alles
opzij , heel die mond kapot .. Brrrrrr !

Doe dan een borsttuig of halsriem om waar je de "armen" aan vast knoopt , en laat de teugels helemaal weg....

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 10:57

Sjuimpje schreef:
Dit lijkt dus gewoon een 'foute'....

Persoonlijk vind ik dat je voor zo'n fout dier best een foute methode mag gebruiken en dat je dan niet meer met lieve woordjes hoeft aan te komen!

Probeer eens om een voorbeen op te binden, goeie stevige koeienriem, een slag om de kogel, opbinden aan bovenbeen en dan maar kijken of hij kan bokken.
Ik heb er nog geen 1 gezien (of gehoord) die dan nog aan bokken denkt en je zal er nog versteld van staan hoe ze toch nog kunnen 'draven'.


Ik ben het wel met sjuim eens hoor. Sommige paarden worden er echt alleennmaar beter van als je ze eens heel goed aan pakt. als je dit beest nu niet aanpakt word ie echt levensgevaarlijk!
Succes ermee en met geduld krijg je niet ieder paard zo mak als een lammetje en deze is er volgens mij zo een!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 11:05

Ik heb ook 3 paarden geweten die niet ruiter/zadelmak waren te krijgen...
1ste was een pony, 2 vriendinnen hebben haar toen rijklaar gemaakt door ze eerst veel te longeren. Iedere keer za het zadel nog maar zag begon ze al te steigeren, maar je zou voor minder, die vrouw die ze had gekocht had ze zo van de wei geplukt, hup zadel erop en we zullen het hier eens even doen met het resultaat dat de pony zich zo goed als had opgehangen in de longe...maanden geduld en werk heeft het gekost maar nou is het een sprinpony die iedereen van de sokken rijdt.
De 2e was een heel schichtig paardje, uiteindelijk hebben ze haar naar een proffesionele stal gedaan omdat er geen land mee was te bezeilen. Ze hebben daar ook de dummy op geprobeerd (die langst de zijkant hing te zwabberen en allemaal rare capriolen uithaalde op haar rug) en daar gaf ze nix om...vond ze absoluut niet eng, maar als er een echte ruiter op der rug kwam was het om zeep...(ze wist het gewoon, die zak stro die salto's op haar rug maakte was allemaal goed maar een stilzittende ruiter was eng Verward ) nou is het beestje al lang ruitermak maar dat heeft echt wel een ellelange tijd geduurd...
Bij de 3e heeft de dummy-manier wel gewerkt. dat was ook zo een "lastpak" met het ruitermak maken. Toen hij door had dat die "persoon" op z'n rug er niet af ging heeft hij snel opgegeven, natuurlijk nog wel geprobeerd maar het is hem niet meer gelukt.

Ik zou dus met de dummy proberen, niet geschoten is altijd mis, het probleem is dat je paard nu door heeft dat hij ruiters eraf kan gooien en dan beginnen de problemen...Of naar een trainingstal brengen, een hele goed, gaat waarschijnlijk wel wat geld kostten ook..

Ik hoop dat het iets wordt met dat paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 16:08

pmarena schreef:
Sorry hoor , maar als je zulke methodes gaat gebruiken ben je dus echt niet goed wijs....

Nee,
je nek breken is lekker.....

Dat paard spoort op dit moment niet, je kan hem natuurlijk ook voor 600 euro naar een trainingsstal brengen, ik heb echter op verschillende stallen gewerkt en raraaa, hoe zou ik aan die methode komen Verward

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 17:28

Ik vind dat je zulke methodes NOOIT zomaar aan iemand die je niet kent mag adviseren !!!

En om te zeggen dat het paard een "foute" is vind ik ook erg aso ,
je weet geeneens hoe het paard is en het dier heeft dit gedrag ook maar geleerd !

Het paard is zo gemaakt door er steeds maar weer ruiters op te hijsen die in het zand beten , is daardoor keer op keer bevestigd dat wat hij doet de juiste manier is .

Kan best een loeder van een paard zijn hoor , maar dat kan ik toch echt niet zien vanachter m'n PC.

Je mag zoiets gewoon NOOIT domweg adviseren , veels te gevaarlijk !!

Ook al kan het een laatste redmiddel zijn , dat moet het dan wel blijven.
Beter die stropop erop dat is een veel betere optie (vind ik dan Scheve mond )
en dan hoef je ook je nek niet te breken Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 19:15

Die methode van sjuimpje word idd gebruikt als het eine zoek is, maar soms is dat einde ook echt zoek.

ken trouwens wel een paard die niet meer kon bokken dus zich maar achterover gooide en daar werd hij zelf iets huiverig voor dus viel keer op keer opzij, dus zo gehaaid/gemeen zijn sommige ook Haha!

Verder idd naar een hengstenhouder in de buurt gaan en je probleem voorleggen, die weten vast iemand.
Ik verwacht dat in een maand tijd je paard veel verander op de goed plek, en idd niet vragen wat ze daar soms doen.

1 paard ben ik ook nooit opgestapt en heb hem weg gebracht.
Die was aan de longeerlijn al levensgevaarlijk.
Volgens hen zou hij na 4 weken terug komen met een stap draf en galopje.

na 10 weken kwam hij terug met een stap en draf en er was een keer gegalopeerd maar meer ook niet.
Je wilt niet weten wat er allemaal mee is gebeurd, maar hij was toen te rijden, ik zelf had het nooit zover gekregen.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 20:13

Nimber"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik mis Tip 4: Professional inschakelen, of als je professional bent, er hulp bij halen, en je eigen beperkingen onder ogen (durven) zien.


dat heb ik dus gezien met mijn vorige pony.
een week lang de zweep erover en vervolgens krijgt de eigenaar 'm terug niet dat ze zeggen sorry ons lukt het ook niet... nee paard is gek en moet afgemaakt worden.
[/quote]


Dat noem ik dus niet professioneel!

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 20:15

Behalve tips, ook een paar vragen: 1/Weet je hoe het inrijden bij die oudere man is gegaan? 2/Waarom heeft het paard drie maanden stilgestaan?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 22:25

Kendra schreef:
Behalve tips, ook een paar vragen: 1/Weet je hoe het inrijden bij die oudere man is gegaan? 2/Waarom heeft het paard drie maanden stilgestaan?

Ja, dat vraag ik mezelf dus ook af!!!!
Die man schijnt ook bezig geweest te zijn met spullen op het paard te binden, om hem zo te "breken".
Volgens mij heeft hij hierdoor juist een trauma opgelopen.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 22:39

Ik zou het dan toch met rustig opbouwen proberen, misschien eerst een maand alleen longeren, het paard vertouwen geven?? Lijkt me wel ingewikkeld.