Moeilijk om te zien op welke been je rijd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

p0nyl0ver

Moeilijk om te zien op welke been je rijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 19:46

Hej.
Zoals de titel al zegt: Ik vind het moeilijk om te zien op welke been je rijd..!! Iemand tips? Om het beter te kunnen zien? Want al rij je op de verkeerde been dan maak je zo'n gek hobbeltje op het zadel. En als ik dan 1x wil doorzitten, dan ben ik altijd te laat Bloos
hier zit ik een beetje mee!! Alle tips zijn welkom Haha!
Doeii

Annn

Re: Moeilijk om te zien op welke been je rijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:03

had ik in het begin ook last van.
Dan dacht ik dat ik goed zat en dan keek ik naar het andere been en dan zat ik toch verkeerd Tong uitsteken
dan moet je echt proberen op je gevoel te gaan lichtrijden.. Probeer ook als je gaat draven niet gelijk te gaan lichtrijden maar eerst het ritme te pakken te krijgen, dat je gewoon steeds kijkt wanneer het been naar voren gaat, en als het been naar voren gaat zeg je sta (gewoon in jezelf hoor Tong uitsteken) dat doe je dan een paar keer, steeds minder en dan doe je mee met de beweging dus elke keer als je sta zegt ga je lichtrijden zeg maar Tong uitsteken

snap je het een beetje Tong uitsteken
Wat ik had was dat ik te gehaast begon met licht rijden

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:58

probeer het jezelf aan te leren dat je het op je gevoel doet...je moet het even doorhebben, dan gaat het straks gewoon automatisch.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:59

gewoon goed kijken naar het buiten voorbeen en vooral goed voelen..In het begin voel je misschien nog niet zo goed, maar later zul je merken dat het op het goede been toch echt wel een stuk lekkerder zit Knipoog als jij op het goede been lichtrijd, is je paard/pony namelijk bter in balans..In jezelf zeggen helpt trouwens ook goed Tong uitsteken Suc6!

p0nyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:43

Bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik al wat aan!! maar andere reacties zij nog steeds welkom Bloos

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:48

oefen een xtje in stap

p0nyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:56

TijnieJjJ <<<Die vind ik een goeie<<< Bedankt

p0nyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 22:01

p0nyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 22:02

milou_rolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:02

haai hai ..

had ik ook heel erg last van ookal reed ik al 3 jaar ! wat ik zelf toen deed is .. heel overdreven gaan lichtrijden dan zie je het heel goed en voel je het ook super goed .. je moet 2 keer gaan doorzitten dat is makkelijker .. je moet wel goed opletten dat je niet 3 keer doorzit (zoals ik vaak had !) in stap ga ik soms wel eens voor mezelf na ::: als het been naaar voor gaat fluister ik zeg maar in mijn zelf staan en naar achter zitten dat deed ik ook in draf en daarom lukt het nu super goed ..!!!

groetjes milou

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:05

Bij ons op de manege werd je iedere keer gecorigeerd, en dan moest je niet gewoon zit-zit doen en doorgaan, maar eerst kijken hoe verkéérd eruit zag en hoe het voelde, dan wisselen en dan weer kijken en voelen. Zo ga je het verschil tussen goed en fout vinden, en dat lukt het wel Ja

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:22

ik heb in het begin een ezelsbruggetje geleerd hoe je op het goede been kunt gaan als je op het verkeerde zit. je moet natuurlijk kijken of je op het goede zit (gewoon beneden naar hetbuiten voorbeen kijken) en dan denken (of hardop zeggen) doing doing opstaan

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:44

Wij deden altijd om te wisselen, je gaat telkens zo ; staan-zit-staan-zit , en dan moest je zit-zit doen Clown

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:38

Hoi Hoi
Mij is het zo geleerd : bij het aandraven eerst een paar passen te blijven doorzitten en dan pas "rechtstaan" als het buitenvoorbeen naar voor ging. Met dat doorzitten kan je ook het ritme van het paard aanvoelen.
Zit je verkeerd : 2x doorzitten en opnieuw rechtstaan!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:41

Ik zal eerlijk bekennen dat ik het nog steeds nauwelijks kan zien. (Al doe ik ook geen moeite meer om het te leren). Omdat het me veel tijd kostte om te bedenken dat het voorbeen naar voren gaat, dat wat ik dan moest doen en of ik dan moest wisselen ben ik na gaan denken wat ik voel als ik op het verkeerde been zit, en wat ik voel als ik op het goede been zit. Inmiddels voel ik op vrijwel ieder paard of ik goed of verkeerd zit. Ik kan het niet omschrijven, maar misschien dat het voor jou ook wel werkt.

p0nyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 14:23

hejhej. ik ben net trug en heb dus gereden. met al deze tips ben ik zeker vooruit gegaan de eerste keer draven zat ik gelijk op het goede been, en nu voel ik het beter als ik fout zit. en doorzitten tot dat ik goed zit gaat ook beter bedankt zonder jullie was het denk niet gelukt.. morgen ga ik weer hopen dat het weer goed gaat

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:52

Je verteld er niet bij of je op manegepaarden rijdt of zelf een paard hebt. Rij je in een manege dan moet je instructeur (trice ) het je uitleggen! Heb je een eigen paard dan misschien eens een lesje volgen???

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:44

haha.Ze zeggen jek an het voelen maar ik ben een uitzondering!Ik rijd al 7 jaar en ik heb hetnog nooit van mijn leven gevoelt Clown Maar ik zie het gelukkig wel en ik ben altijdo p tijd Knipoog veel succes

gedupeerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:57

Probeer iemand je het verschil te laten voelen, door met ogen dicht af te wisselen, diegene moet dan zeggen of je goed zit al dan niet.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 23:46

Ik voel het ook nooit. Zie het wel. Maar om de 1 of andere reden zie ik het makkelijker als ik naar het binnenbeen kijk.

Als ik fout zit denk en doe ik bijna automatisch zit - zit -recht en zit ik goed Lachen

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:06

ik heb vorig jaar een privee les gehad, en toen heeft iemand mij geleerd hoe ik het zonder te kijken kon weten, je gaat doorzitten, doet je ogen dicht en dan ga je staan-zit-staan-zit, dan hou je je ogen dicht en raad je op welk been je zit,

Doe dit 10x achter elkaar en dan zown btje elke keer als je rijdt, dan ontwikkel je vanzelf hier een gevoel voor, en dan zit het in een keer heel raar als je op het verkeerde been zit,

Succes dr mee Knipoog

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:12

Heb je dan geen instructeur die je erbij helpt?!
Bij mij werd het om de zoveel meter gezegd in het begin, is er echt ingestámpt. Gewoon. Haha!
Het zit ook voor geen meter, als je verkeerd zit. Tong uitsteken Dan voel ik mezelf ook gewoon scheef zitten.
Kun je het wel zien als naar een combi kijkt? Dat je gewoon zelf op de grond staat?
Anders proberen heel erg op dat ritme te letten en gewoon goed kijken naar 't voorbeen. Als je dan weet wanneer je moet nog even 2x wachten en dan omhoog gaan. Lachen

Succes !!

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:01

TijnieJjJ schreef:
oefen een xtje in stap

Uhh... Dat kan toch niet...

Zoals al gezegd is, proberen te voelen. Laat er iemand bij staan die erop let of jij op het goede been rijdt of niet, en laat het hem/haar zeggen als je verkeerd zit. Probeer het verschil dan ook te voelen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:16

Je kan het lichtrijden wel degenlijk in stap oefenen! Het is wel wat moeilijker om uit je zadel te komen ,maar het is een goede tip! Kijk goed naar het BUITENVOORBEEN en als die van de grond af gaat ga je staan en zet hij hem neer weer zitten!Buitenschouder naar voren, staan, buitenschouder naar achter, zitten!

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:22

Ik heb er jarenlang niks van gesnapt, toen ik klein was, deed ik zelfs gewoon wat de persoon voor mij deed Knipoog (helemaal fout dus).
En als mijn instructice vroeg of ik wel goed zat gokte ik altijd maar wat.

Maar opeens *ping* ik snapte het Knipoog