galop probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annn

galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 18:06

De laatste tijd als ik op mijn verzorgpaard rijd gaat de galop heel slecht.
1. Hij springt niet gelijk aan maar rent eerst 3 uur door..
Ik weet dat ik hem dan terug moet nemen en opnieuw doen, doe ik ook altijd, maar het help echt helemaal niks..
2. Hij galoppeerd maar 3 kwart rondje, Ik denk dat dat vooral door de kleine bak komt.. (20x40)
Maar in het land in het begin ook niet..
daar erger ik me dan weer aan en dan word ik weer boos op hem, terwijl ik toch eerst bij me zelf moet kijken, en dan voel ik me weer schuldig enzo..

Iemand tips ?

superlise

Re: galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:13

dat hij niet gelijk aan springt had ik ook vaak met m'n pony ,ik liet hem elke keer heel langzaam draven en gaf dan de hulp voor galop als hij dan weer heel haard ging draven zetten ik hem gewoon op de rem en probeerde het dan nog opnieuw ,het lukte soms ook gewoon een dag helemaal niet dan stopte ik gewoon zonder te galoperen.
en als hij dus goed aan gesprongen is zou ik het gewoon bij een kort stukje houden wnat als hij dan weer uit de galop valt wordt je boos terwijl hij wel braaf aangesprongen is.
dus als hij na een tijd elke keer braaf aanspringt kun je oefenen op het door galoperen ,goed been geven en zodra hij in draf valt eerst weer rustig draven en weer goed aanspringen.
dit heeft bij mijn pony heel goed geholpen en nu springt ze bijna altijd meteen braaf aan en galopeerd ze door.
succes en gewoon oefen Knipoog

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:17

ik heb er ook last van met mijn verzorgpony, ze wil altijd stoppen met galoperen na een half rondje, en als je rechtdoor gaat dan gaat ze racen en dan gaan we te hard door de hoek, ik heb niet echt tips, maar ik volg het wel even Tong uitsteken

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:57

Conseqeunt blijven, niet eerst hard rennen en aan laten galoperen, maar als ze tempo wil maken gelijk terug nemen.
Ik neem aan dat ze wel goed aangesprongen heeft, dus ze kan het wel, heb jij het zelf versloft?
1 Keer toegeven en bij een beetje slim paard ben je weer terug bij af.
Dus niet eens de kans geven om eerst te rennen maar gelijk terug nemen, ze kan het dus geen gemuts.
Als ze erg hardleers is kan je nog de hulp geven in de hoek en bij geen reactie een tikje achter je kuit erbij.
Als ze dan aanspringt gelijk belonen en uitbundig, maar wel zorgen dat ze blijft galoperen natuurlijk Knipoog

Laat haar een lange zijde galoperen en neem haar voor de bocht weer terug.
Beter kleine stukken goed in jouw tempo en terug wanneer jij wil dan dat ze eruit valt.
Bouw dit verder op, reageer voordat ze terug valt, als ze niet reageerd op je been een klein tikje met de zweep.
En zorg dat jij altijd eerder terug neemt dan dat ze eruit valt,als je dat 1 keer toe laat heb je hetzelfde als bovenstaande en blijft het gebeuren.

Geldt natuurlijk wel allemaal voor een paard wat het kan,maar haal uit je woorden dat ze dat dat dus zo is.

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:45

Probeer eens een springbalk in de hoek te leggen, en dan in die hoek aan laten springen. vaak nemen ze al een sprongetje over de balk, misschien helpt het bij die van jou ook, dat hij dan even 'geholpen' word bij het aanspringen en blijft galoperen! try it.. Knipoog
en inderdaad als hij aangesprongen is, niet terug laten vallen, maar zelf terug nemen na n half of heel rondje!
en tijdens een buitenrit? galopeert hij dan wel makkelijk aan, en valt hij dan niet terug? als dat zo is, zou hij het zeker weten gewoon in de bak ook kunnen!! en ik denk niet echt dat 20x40 te klein is, bij ons liep een grote tuiger, en hij maakte zijn galoppassen echt heel groot en kon prima in onze bak van 20x40 galoperen!
ik zou zeggen, wees consequent en probeer het eens anders dan dat je het 'vroeger' deed!
succes ermee!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:09

Ik heb precies de zelfde problemen maar het lijkt net of mijn paard niet weet wa ze haar benen neer moet zetten

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 11:56

bedankt voor de tips Lachen
ik heb alleen een foutje gemaakt met de afmetingen van de bak..
het is namelijk 15x20
En buitenritten zijn niet te doen met hem, omdat ik in een boerendorpje woon Tong uitsteken en hij als de dood is voor tractors en heel sterk is en dus niet te houden..

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:59

Wij hebben toen we ons paard kochten ook problemen met de galop gehad. Ik heb haar veel gelongeerd, veel overgangen draf galop laten doen.
Je merkte dat ze toen ze het bij t longeren meer onder de knie kreeg, het ook ohz beter ging doen.. Lachen
Succes!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:36

Dankje ik zal het ook een gaan proberen Ja

shirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:42

jaah ik heb er ook wel es last van maar dan m=neem ik haar terug en probeer het opnieuw dan doet se het over hetalgemeen wel en als ze weer terug wil gaan knijp ik mijn benen altijd extra goed aan

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:32

heej ik had ook problemen met aangalloperen en dat kwam omdat ik mijn pony zeg maar helemaal los gooide..(dat was ik gewend vd manege..Die manege paarden kunnen niet op eigen beentjes lopen, dus je moest ze iets meer ruimte geven..)..Ik heb dus geleerd om mn paardje goed bij elkaar te houden door rustig te laten draven, NIET handen los gooien oid tijdens het aanspringen. en dan binnenbeen op de singel en buitenbeen er achter (ga er vanuit dat je dat al wist, maar goed Bloos ) Duidelijk inkomen met beide benen, terwijl je zorgt dat je zelf niet voorover kukelt..
Als ze hard draaft: terug nemen en overnieuw proberen, net zo lang tot het goed gaat
Als ze niet op je been reageert: tik met de zweep achter je kuit..

Hoop dat je er wat aan hebt..Laat je even weten hoe het gaaT? Suc6!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:18

15 bij 20 is een best wel kleine bak...misschien heeftze het er gewoon moeilijk mee, eerdat je een beetje op tempo kan komen komt er immers weer zo'n bocht aan.

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:35

Annn schreef:
bedankt voor de tips Lachen
ik heb alleen een foutje gemaakt met de afmetingen van de bak..
het is namelijk 15x20
En buitenritten zijn niet te doen met hem, omdat ik in een boerendorpje woon Tong uitsteken en hij als de dood is voor tractors en heel sterk is en dus niet te houden..

15x20 is inderdaad een stuk kleiner!! dat is nog niet eens een grote volte.. dan kan ik et wel begrijpe dat et een stuk moeilijker word, die van mij vond een grote volte al moeilijk, en dat is dan 20x20..
toch zou ik zeggen, blijf proberen en oefenen. ga eens na het rijden 5minuten op de weg uitstappen, dan is hij al moe, en went hij een beetje aan verkeer, laat hem langzaam aan wennen op de weg, en wees zelf niet bang voor trekkers! als je hem beter kan houden als je er naast loop, loop er dan naast, als je em beter aan kan als je er op zit, ga er dan op.. misschien een idee om het dorpje uit te rijde en de polder in?(daar rij ik namelijk buiten,daar staat ze ook)als je daar een trekker tegen kom, laat haar rustig kijken in de berm.. je kan ook oefenen he, spreek met iemand af dat hij telkens langs je komt rijden, van voor en van achter. na 5 of 10 keer is hij er al aardig aan gewend!! ik weet niet of dat kan, of je paard dan te houden is of dat hij zich sterk maakt en er vandoor gaat..
proberen maar!!succes!!

Tschiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:40

Oeps ik lees net hoe klein die bak is !!
Misschien is longeren een optie ?

AnnemieH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:30

Het is inderdaad wel een kleine bak, moeilijk voor je paard om rond te raken. Ik zou ook wat meer oefenen met schakelen in draf en veel (schijn)overgangen maken. zo krijgt je paard en sterkere achterhand en meer draagkracht, waardoor zijn galop ook wel beter zal worden. Te snel lopen of uit de galop vallen komt vaak omdat het paard nog niet helemaal in balans loopt... succes ermee!