spierpijn.. iemand tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beau_diva

spierpijn.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 17:21

ik en me bijrijder zijn allebei in de probeerfase met "aan de teugel"
en we hebben samen van verschillende mensen les (waaronder 1met orun opleiding) dus we hebben er hulp bij Tong uitsteken maar omdat we (denk ik) een beetje te hard van stapel zijn gelopen (het lukte en daarna zijn we er eigenlijk dagenlijks mee door gegaan) issi nou een beetje stijf.. en lukt helemaal bijna niks meer.. dus we zijn al minder aan het rijden dressuren (moet ook wel met dit weer), maar als nog is ie al 3 weekjes beetje stijf. komt beetje vanuit zn schouders.

en nu alleen maar buitenritjes lijkt me ook niet goed, want als ie dan weer aan het werk moet dan begint het opnieuw de stijfheid.

iemand tips? en na het rijden afspuiten met koud water of niet?

Amarie

Re: spierpijn.. iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:35

Rustig met hem werken.
De komende tijd niet overvragen (want 3 weken stijf is toch wel erg lang).
Niet afspuiten met koud water, dat maakt het er niet beter op.

Als je geen verbetering ziet, dus dat hij ondanks rustig rijden nog steeds stijf is, zou ik er toch eens een DA naar laten kijken.

Succes....

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:48

Mijn mening is de fysio het kan zijn dat er een spiertje vastzit.

Gr Jeroen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:32

heel rustig aan opbouwen, een pony die dat niet gewend is heeft nog niet veel spieren. Bij m'n westernpony ben ik heel rustig aan begonnen, liet haar t liefst wat dieper lopen, en reed ook een stuk met lange teugel. Niet teveel vragen, gewoon rustig aan beginnen en het steeds wat meer opbouwen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:16

3 weken vind ik idd ook behoorlijk lang!
Misschien toch verstandig om na te laten kijken door PA/fysio.

Dan weer rustig laag en ontspannen beginnen met longeren, niet te lang, maar kwartiertje ofzo.
Als ie dat goed oppakt kun je stapje verder gaan met longeren, wat langer werken en wat ronder instellen. Als dat goed gaat zou ik er pas weer opgaan.
Als het namelijk in de rug niet fijn zit wordt t er echt niet fijner op door er gewicht (zadel&ruiter) op te zetten.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:51

gewone spierpijn duurt hoogstens enkele dagen. Ernstige spierpijn misschien een week. Drie weken last? Dan is er iets anders aan de hand. Er kan sprake zijn van lichte spierbevangenheid, kwestie van dierenarts even laten komen en dan bloed laten afnemen en testen. Mocht dit verder goed zijn, dan kan een dierenfysiotherapeute inderdaad jouw paardje eens nakijken. Tot die tijd even rustig aan doen, niets forceren. Veel suc-6!

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:19

Bekijk eens kritisch het voer, krijgt het paard wel alle vitamientjes die hij nodig heeft? Bij twijfel had ik overigens al lang een dierenarts laten kijken, dit duurt veel te lang.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:50

spierpijn moet na een dag of 3 toch wel over zijn.
Als hij stijf blijft, zou ik toch de fysio er eens naar laten kijken.

Wat rijden betreft: neem echt voldoende tijd voor losrijden, laat ook tussendoor regelmatig halsstrekken, bouw rustig op en vooral ook goed laten uitstappen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:59

ik denk dat je het beste wel kunt blijven rijden, want anders wordt ze helemaal stijf, maar vooral lang en laag rijden..laat dat koppie nou ma ff lekker laag en probeer of ze in de rug wil ontspanne..Zou er voor de zekerheid wel even een deskundige (dierenarts of fysio) naar laten kijken..Suc6!