steigeren tijdens de buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_WenDy

steigeren tijdens de buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:25

Hoi
Sinds deze maand huur een geweldig paardje met leuke eigenschappen.
Ik kan haar niet vast zetten aan een halster met touw, dan gaat ze hangen.
Tijdens buitenritten gaat ze zomaar steigeren, zo van LOL.
Ze is niet bang ze schrikt nergens van ze vindt het gewoon leuk net als het kapot trekken van touwen.
De eigenaresse waarschuwt me ook al voor het opzadelen, het is 3 jaar geleden voor het laatst dat ze het heeft gedaan, maar gaat het vrij binnenkort doen.....liggen tijdens het aansingelen.
Mooi het zadel kapot dan.
Dus hebben jullie tips wat betreft het steigeren.

Maar echt waar het is een leuk paardje!!!!!! Knipoog

Alane

Re: steigeren tijdens de buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:45

Als ze gaat steigeren helpt het beste een klap tegen haar hoofd, gewoon met vlakke hand en hoeft helemaal niet hard. De meesten houden er na 2 X gewoon mee op.

Hangen kunnen ze alleen als je ze vast bind, zorg dat je al je spullen bij de hand hebt en dat je het paard gewoon met de hand vast houd, gaat ze trekken geef mee (trekken kan alleen als er terug getrokken wordt) en zet haar zonder woorden weer terug op haar plaat. Beloon haar/hem voor het braaf stilstaan en negeer negatief gedrag.

Vwb het gaan liggen met aansingelen: geen woorden maar prik haar/hem bijvoorbeeld met een vinger in de buik. Stilstaan is een aai, een woord en dus aandacht.
Werkt bij onze pony perfect, kan nu weer vaststaan zonder dat er halsters of touwen sneuvelen (ze probeerd het af en toe nog wel een keer) kan haar nu overal neerzetten ook los want staanblijven is braaf en braaf betekent aandacht.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 15:36

oke dankjewel voor je tips!

Kleinuh_Sjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:31

Als de klap met de hand niet helpt, zorgen voor een ei of een zakje met water!
Mijn vorige paard deed het buiten of in de bak als ze weer eens geen zin had om te rijden!
Heb toen 2 eieren tegen der hoofd gegooid en heeft het toen niet meer gedaan Lachen

En wat betreft de rest ben ik het eens met Alane

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:34

Eieren? Bijzonder! Tegen haar hoofd of op haar hoofd?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:37

Let op met deze tips van iets op het hoofd slaan, een paard kan hiervan ook zo schrikken dat ze achterover klappen. In de meeste gevallen gaan ze van de schrik juist naar beneden maar in andere gevallen dus niet.

Je zou hem voorwaarts kunnen houden en aan het werk zetten. Rijd maar overgangen, maak S bochten en zorg dat de aandacht bij jou is. Meestal hebben ze het dan te druk met jou om nog aan andere dingen te denken.

Kleinuh_Sjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:59

op het hoofd
Mijn paard kreeg ik namelijk met geen mogelijkheid naar voren, alles hadden we geprobeerd, toen kwam mijn des tijdse intructeur daar mee!

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:06

Dan hebben ze het idee dat ze hun hoofd gestoten hebben en dat ze bloeden. Je hoort het wel vaker dat het helpt! Knipoog

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:15

Mijn paard steigert ook regelmatig, maar dan als verzet, wat ik doe is ik laat hem uit steigeren, want als ik me er tegen verzet of iets doe, klapt ie naar achter toe. Dus laat hem uit steigeren en rij hem dan vooruit. Dan pak ik hem langzaam weer op en ga ik weer verder met waar we gebleven waren, als hij dan braaf is geweest stop ik ook met rijden als soort van beloning

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:30

Ik zou het paard eerst eens na laten kijken, misschien ligt het zadel wel niet goed.
Als hij uit verzet steigert zou ik idd ook een tik met de zweep geven, en vooral veel been geven, gelijk weer vooruit schoppen. Klinkt een beetje hard maar bij mijn paard hielp het als ik gelijk been gaf dan ging ze weer op 4 benen staan.

Tornado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:17

Ik zou ook een klap OP zijn hoofd geven! Tornado heeft dit ook eens geprobeerd, en heb hem eerst een tik op zijn hoofd gegeven, maar dat hielp niet echt, dus toen maar uit laten steigeren. En mijn vriend stond erbij, dus even later toen ze het weer deed een brok zand gegeven en die heb ik op zijn hoofd kapot laten vallen. Nou hij stond meteen op 4benen, en heeft het nooit meer gedaan!
Door het zand dat langs zijn hoofd naar beneden liep dat hij wss dat hij zich ergens aan stootte en bloedde.
Maar iig veel succes met je probleem!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:50

Lijkt me een lastige situatie, is het niet dat hij weer richting stal wil? Een paardje bij mij op de stal die deed dat, omdat die weer naar haar stal wou. Ze heeft d'r goed streng aangepakt, gewoon "omgooien" als het ware, bij mijn paard zou ik geen klap op het hoofd geven omda hij heel erg kops-schuw is, dan heb ik helemaal de poppetjes aan het dansen, ik denk gewoon negeren, waarschijnlijk doet ze het als ze "even" niets te doen heeft, lekker aan de gang zetten, zo nu en dan als je ziet dat ze de aandacht er niet meer bij heeft tikje op de hals en dan lekker voorwaarts, hou d'r bezig, en bezoek tereinen waar juilie wat te doen hebben en waar ze kan kijken. Doet ze dan vooral bij haar stal? of doet ze dat ook op onbekende tereinen? Succes

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 15:03

Nee, ze doet het meer uit protest, of omdat ze haar zin niet krijgt.
Ze loopt nogal snel als ik dan even wil wachten op mijn vriendin, wilt mw niet verder lopen want ze heeft even moeten wachten en dan begint ze te steigeren. Of ineens in haar hoofd halen; joh ik rij voorop, draait ze zich inneens om en als ik dan wil dat ze doorrijd, gaat ze steigeren.
Kleine voorbeeldjes en dit is dan echt niet vlakbij stal.
Maar haar bezig houden zodat ze zichzelf geen gekke dingen in haar hoofd kan halen is een goed idee!!!
Met de zweep op haar hoofd slaan; helpt niet.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:15

Mmm jah.. Kan je anders ook niet lekker buiten met haar wandelen? Heeft ze er dan ook last van? Als je het dan doet, straffen, en dan als ze (bijv) 100 meter goed loopt hevig belonen en naar stal lopen.

Succes

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:20

klap tegen het hoofd? Jeetje heej.. dat zou ik toch nooit van mn leven is doen!! Echt niet gaan straffen als ze het doet, k heb het ook met mn merrie.. zij heeft het gewoon tijdelijk, van die kuren.. Zoals vandaag ook, tijdens buitenrit. Ze draaide zich in een keer om (een keer of 10) en ging toen staan steigeren! Niet als protest, maar gewoon omdat ze naar huis wilde.. Ik heb gewoon eigenwijs zitten omdraaien, telkens maar weer. Dus als je merkt dat ze wil gaan steigeren, omdraaien, iets anders doen. Zet dr aan het werk! Extreem aan de teugel, moeilijke oefeningen.. Maak het dr moeilijk, zodat ze er bijna niet meer aan kan denken.. Geef dr af en toe een flinke hulp, zodat het duidelijk over komt dat het echt niet hoort wat ze doet..

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:21

Ik zou toch eerst eens na laten kijken of er niet iets mis is met het paardje. liggen tijdens het opzadelen kan een teken zijn dat het zadel zeer doet. Ook het steigeren is iets om onder het werk uit te komen. misschien last van de rug of zoiets. In ieder geval eerst een medische oorzaak uitsluiten lijkt mij zo, vooordat je gaat straffen!

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 15:29

Het is 3 jaar geleden hoor dat ze dat heeft gedaan, liggen met opzadelen. Hangen aan het halster touw was ook al lang geleden, sinds kort doet ze het weer dus de eigenaresse zegt let maar op , wees gewaarschuwd ze kan weer gaan liggen met aansingelen, is gewoon uitproberen. Het bezig houden tijdens de buitenrit, is zeker een optie!

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 15:30

Ik rij op haar sinds 1juli, ik ben nieuw en dat weet ze....

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:58

Dat beest is je gigantisch aan het uitproberen dus Jeftah, aanpakken dat gedoe, voor het gevaarlijke toestanden oplevert.
De truuk met het ei kende ik nog niet, wel die met een zakje water wat meestal ook heel effectief is.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 16:17

Ja ......ik moet nog leren goed boos te worden.
Dat krijg ik veel te horen op stal.......

Maar je bent nooi te oud om te leren...toch?!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:40

Klopt enorm veel succes.. En dat slaan(gewoon een tikje) is gewoon een trucje, geen gemenigheid, alleen denktie dan dat hij zich gestoten heeft, dus maar niet meer doen Knipoog

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 20:37

iedereen hartelijk dank voor alle reacties en tips

pienTjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:10

Voor het vastzetten van je paard dat ze gaat hangen heb ik nog wel een tip voor.

Mijn verzorgpaard heeft het ook weleens gedaan maar doet het niet meer alleen als ze echt ergens van schrikt ofzo. Ze trok elke keer het halster kapot dat wist ze gewoon voortaan.

Dus hebben we een koeienband omgedaan om de hals en dan vast zetten Als ze dan gaat hangen gaat er niets kapot dus leert ze dat als ze gaat hangen niet haar zin krijgt zeg maar. Tong uitsteken Ik hoop dat je er iets aan hebt.

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:24

als mijn pony gaat stijger dan 'trek' ik er als ware zeg maar om wanneer ze afzet ik zet dan me hand vast achter me knie zodat ze niet hoog kan komen... dat heb ik 2x gedaan en nu is het eigenlijk vrijwel over

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:36

als ze gaat steigeren moet je absoluut niet tegen het hoofd slaan! pak een klein zweepje, (dit kan alleen als je ernaast staat) en als ze steigerd geef je haar een tik onde de buik, dus ik dan (ook in het wild) haar kwetsbare stuk lichaam, en ze zal gelijk weer naar beneden komen! ik heb het ook met mijn paard gedaan, na een paar keer heeft ze het (bijna) NOOIT meer gedaan