'Oorlog'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

'Oorlog'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 19:31

Misschien dat er via deze weg wat tips komen om de 'oorlog' tussen mij en Tess wat voorspoediger naar een vredesmissie te krijgen Knipoog

Tess is een 6 jarige merrie met héél veel karakter. Ze is makkelijk L1-klaar, maar ze wíl zich absoluut niet voor je inzetten. Losrijden is geen enkel probleem, dan loopt ze ontspannen en braaf maar zodra je ze wat meer aan het werk wil gaan zetten gaat de trukendoos open. Ze is eigenlijk altijd 'recreatief dressuurmatig' gereden. Dus wel aan de gang, maar niet echt extra. Sinds een tijdje rijd ik haar ook enkele malen in de week met de bedoeling haar uit te gaan brengen, en ik wil méér dan dat ze tot nu toe heeft moeten geven en dat valt niet bepaald in goede aarde Bloos .

Eerst was het op bijv. het einde van een volte/wending ineens omdraaien en de andere kant op rennen. Nu is ze er soort achter dat het toch wel heel handig is als je een kies mist, want volgens de tandarts kan ze heel mooi met haar tong het bit richting de holte duwen, dan gaat de bovenkaak erop en zit het bit dus klemvast (met het gebit is verder alles helemaal in orde, de tandarts komt er regelmatig bij). Als ze het bit vast heeft gaat het hoofd omhoog, en van links naar rechts naar voor naar achter. Ik heb volgens mij zo'n beetje alles geprobeerd: naar voren blijven rijden met een ontspannen hand tot ze het weer loslaat, resulteert in hard en oncontroleerbaar door de baan. Hand vastzetten (niet trekken) tot ze het loslaat, werkt wel, maar hoe snel het werkt hangt van haar bui af. Hand naar voren steken werkte een keer of 7 erg goed (ze schrok dan, ging bijna op haar plaat en liet het daarop meteen los), maar nu heeft ze ook door hoe ze daar weer mee om moet gaan. Eigenlijk werkt op de rem zetten, loslaten, na laten geven en opnieuw aandraven het beste, maar dat is tegen mijn 'principes' (niet voorwaarts opgelost dan, en in bijv. een proef kun je moeilijk stil gaatn staan!).

Voor de goede orde, ik ben totaal niet streng in de hand, met het andere paard dat ik start heb ik een hele goede aanleuning voor elkaar en degenen hier op bokt die mij weleens hebben zien rijden kunnen dit beamen Knipoog

Is ze redelijk over de 'bit-vastpak-sessie' heen, dan komt er wel wéér wat (door je binnenbeen heen laten vallen, achter elkaar blijven hinniken, iets héél erg eng vinden waar je eerst doodsimpel voorbij liep)... Kortom, een héle grote gebruiksaanwijzing bij deze!

Tussendoor loopt ze stukken echt héél erg goed, ze kan het allemaal prima het is puur het karakter dat niet wil (moeder had het ook, maar die gaf wat eerder op). Ze wordt zodra ze iets goed doet beloond (stem en kriebel over de hals), maar het lijkt wel alsof ze daar totaal niks om geeft, net zo min als dat ze onder de indruk is van een stemverheffing. Aan de hand is ze overigens braaf, ze heeft wel respect voor je.

Ik heb zat verschillende paarden gereden, maar nog nooit zo eentje waarbij dit soort dingen boven komen drijven als ze aan het werk moeten . Er zit schot in de zaak hoor, ze weet best dat ze het op den duur op moet geven omdat ik het ook absoluut niet opgeef, maar elke keer dat gevecht om op dat punt te komen wordt ik gewoon zat!

Morgen gaat ze voor het eerst mee op wedstrijd (L1), we zien wel hoe het afloopt, de ervaring kan nooit slecht zijn en als ze wél loopt heb je kans op dikke punten. We zien het allemaal wel! Ben benieuwd naar evt. tips en ervaringen van anderen!

Kim_Bisous

Re: 'Oorlog'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:21

Ik kan je jammer genoeg niet helpen met deze kwestie...

Ik heb zelf ook een pony met een grote trucendoos maar die is niet zo groot als die van Tess.

Ben wel benieuwd hoe de wedstrijd is gegaan?

Groetjes ... Kim

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 07:59

Altijd fijn van die paarden. Wat ik probeer te doen met zulke types is ze heel hard laten werken als ze niet aan het werk willen. Dus bijvoorbeeld als ze door je binnenbeen heenvalt dan maar heel voorwaarts op een kleine volte als ze dat dan zo graag wil. Maakt niet uit hoe zolang het maar moeilijk is voor haar.
En als ik zulke types dan braaf aan het werk heb dan rijd ik een klein stukje door met veel belonen en dan is het genoeg voor die dag.

Als ze maar eenmaal de link willen leggen met braaf is fijn en van lastig doen word ik heel moe dan heb je het eerste gewonnen.
Hoop dat het er zo een beetje duidelijk staat want ik vind het wel wat lastiger uitleggen in tekst dan dat ik les sta te geven.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 08:10

Katja schreef:
Dus bijvoorbeeld als ze door je binnenbeen heenvalt dan maar heel voorwaarts op een kleine volte als ze dat dan zo graag wil. Maakt niet uit hoe zolang het maar moeilijk is voor haar.
En als ik zulke types dan braaf aan het werk heb dan rijd ik een klein stukje door met veel belonen en dan is het genoeg voor die dag.

Dit is ook exact wat ik doe als ze door mijn binnenbeen heen dendert Ja! Ook het stoppen als het een tijdje goed is gegaan doe ik, met plezier overigens, want meestal ben ik het dan aardig zat en behoorlijk moe Haha! . Natuurlijk heeft het tijd nodig, maar ik heb zo'n vermoeden, Tess kennende, dat dit nog lang niet 'uitgevochten' is. Ik zal vanavond een verslagje neerzetten van hoe de wedstrijd gegaan is!

sparkle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:30

Ik hoop dat ik een goed advies voor je heb. Mijn paard kan ook periodes hebben dat hij mega dwars is. Ik heb nu het volgende gedaan.. Ik heb hem gewoon gigantisch aangepakt tijdens de training. Dus als hij ertegenaan kwam door bijv. achteruit te gaan lopen,omdraaien enz. enz. dan gewoon doorzetten net zo lang hij luistert. Want uit jouw verhaal kan ik opmaken dat de merrie geen respect voor je heeft en gewoon haar eigen zin wilt krijgen. Je kunt het beste gewoon echt doorzetten en net zolang doorgaan totdat ze nageeft en dan is het weer klaar! Het kan wel eens zijn dat dit 2 maanden kan gaan duren, maar echt neem maar van mij aan de aanhouder wint en dat ben jij!! Ik ben ook maanden doorgegaan tot vervelens aan toe dat ik echt dacht van nu gaat hij de krant in, maar op een dag kreeg ik het voor elkaar en werkte hij weer keurig mee en accepteerd hij weer alles en komen de winstpunten weer binnen! Echt het is heel erg vervelend, maar je moet echt even doorzetten, want anders krijgt ze haar zin en kun je het wel vergeten. Misschien is het ook verstandig om met je instructrice dit samen proberen op te lossen want met zijn tweeen kun je de dingen beter zien en eventueel gelijk proberen op te lossen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Knipoog

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:57

Geduld !!!!! Volgens mij wil je veel te snel , waarom al op wedstrijd als je paard er nog niet klaar voor is .

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 11:08

andafries schreef:
Geduld !!!!! Volgens mij wil je veel te snel , waarom al op wedstrijd als je paard er nog niet klaar voor is .

We gaan zéker niet te snel! Het is een paard met zat kwaliteit om een L-proefje te lopen (en wees nou eerlijk, die stellen toch hélemaal niks voor Knipoog ), het is puur het karakter. Ze kan zo een week, een maand of straks zelf een jaar de sterren van de hemel lopen, en dan opeens besluiten dat ze haar zin wil. Zó'n paard is het, en daar ga ik dan absoluut niet voor thuis blijven hoor, omdat dat op concours misschien ook wel kan gebeuren.Als je goed gelezen had had je dit ook wel uit het verhaal op kunnen maken!

Toen we haar pas trouwens naar vreemd terrein mee hadden voor het eerst was ze eigenlijk alleen veel aan het hinniken maar liep verder gewoon goed. Dan is ze soort overdonderd en doet ze maar gewoon wat je vraagt. Mocht dit vanavond ook gebeuren hebben we kans op dikke punten, heeft ze een bui als in de zin van 'bekijk het maar' gaan we richting verlies, maar hé, die kun je toch niet rijden als je nog L1+0 staat Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:15

Lijkt me niet dat je echt te hard gaat en juist door op pad te gaan met zulke paarden geef je ze wat afleiding en raken sommige wat meer gemotiveerd. Belangrijk vind ik wel dat als ze zich in de ring misdragen dat je er dan ook scherp aan blijft rijden want het laatste wat je wilt is een paard dat weet dat hij in de ring met meer wegkomt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 11:19

Katja schreef:
Lijkt me niet dat je echt te hard gaat en juist door op pad te gaan met zulke paarden geef je ze wat afleiding en raken sommige wat meer gemotiveerd. Belangrijk vind ik wel dat als ze zich in de ring misdragen dat je er dan ook scherp aan blijft rijden want het laatste wat je wilt is een paard dat weet dat hij in de ring met meer wegkomt.

Idd, zo denk ik er ook over! In de ring wordt ze ook gewoon aangepakt hoor, ik zie nu starten meer als een stukje 'opvoeding' dan als een mogelijkheid om punten te rijden. Die punten komen vanzelf wel op den duur als die geintjes klaar zijn Ja

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:25

Je paardje heeft duidelijk geen zin in werken en niet echt veel respect voor jou hulpen. Eerst en vooral zou ik terug gaan naar de basis. Doe heeeeel eenvoudige dingen met haar. En telkens wanneer ze deze goed doet heel hard belonen. Werk niet te lang met haar, maar meermaals. Ga telkens een stapje moeilijker. Wanneer ze plots weer moeilijk gaat doen moet je het opnieuw vragen. Zeker niet belonen en hard door werken. Zodat ze inziet dat moeilijk doen alleen resulteert in hard werken. En meewerken belonen en rust betekend. Paarden worden liefst met rust gelaten. Dus wanneer je hen irriteert door telkens opnieuw hetgeen te vragen waar ze moeilijk rond doet zal ze geïrriteerd raken.(Jij wordt uiteraard ook geïrriteerd door haar gedrag, maar hou het hoofd koel en heb geduld, de aanhouder wint!) Wanneer ze plots iets juist doet moet je haar meteen lange teugel geven na de oefening en belonen. Zo zal ze snel leren dat ze er meer baat mee heeft om te doen wat je zegt. Ik weet het, het is een werk van lange adem, maar zeker de moeite waard!

Hiernaast zou ik ook eens een lekker ontspannen buitenrit maken met je paardje, of misschien eens wat werken aan de hand. Werken aan de hand is goed om je band met het paard te verbeteren, je kan haar op deze manier ook andere hulpen aanleren, kortom je leert elkaar beter begrijpen en zij leert je respecteren.

Zoek een ideale combinatie tussen werk, ontspanning en rust.
Veel succes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:34

En, wat ik denk dat erg helpt, is om je niet zo zeer te ergeren, maar probeer de humor te zien en lach je merrie uit Lachen
Dat relativeert en geeft je afstand en het neemt een boel van de strijd eruit. Dus als ze weer dwars is en je zet haar op de kleine volte dan spreek je haar toe met iets van "Ik ben dol op draaimolens, dus draai nog maar lekker even door hoor Haha! IK word er niet moe van, IK hoef alleen maar lekker te zitten." (Misschien een beetje onduidelijk uitgedrukt, maar het gaat om de houding. Natuurlijk blijf jij de baas en bepaal jij wat er gebeurt, maar ipv mee te gaan in de strijd neem je wat afstand)

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk kan maken wat ik bedoel?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 11:37

Dit is ze overigens (wel een oud topic): viewtopic.php?f=10&t=592886&hilit=

Dat relativeren is wel een goede idd, dat doe ik soms wel, want soms zie ik de humor er ook echt wel van in, maar vaak haalt ze het bloed onder m'n nagels vandaan hoor Nagelbijten / Gniffelen

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:54

Shadow0 schreef:
En, wat ik denk dat erg helpt, is om je niet zo zeer te ergeren, maar probeer de humor te zien en lach je merrie uit Lachen
Dat relativeert en geeft je afstand en het neemt een boel van de strijd eruit. Dus als ze weer dwars is en je zet haar op de kleine volte dan spreek je haar toe met iets van "Ik ben dol op draaimolens, dus draai nog maar lekker even door hoor Haha! IK word er niet moe van, IK hoef alleen maar lekker te zitten." (Misschien een beetje onduidelijk uitgedrukt, maar het gaat om de houding. Natuurlijk blijf jij de baas en bepaal jij wat er gebeurt, maar ipv mee te gaan in de strijd neem je wat afstand)

Hilarisch! Goed idee, zal ik zeker proberen. Pling

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:14

Shadow0 schreef:

Hahaha,, Dat is echt een goeie Tong uitsteken
Zal ik onthouden voor mijn hyperactieve lievelingspony Tong uitsteken

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:18

Heb je wel eens een aurigan bit geprobeerd??
Echt een superoplossing bij paarden die het bit neigen vast te pakken of wat dan ook...
Voor de rest denk ik gewoon rijden dan dat je anders doet, maar heb gemerkt bij een kennis dat dit bit ook wonderen kan doen.
Ik had ook een paard die zo is als Tess en echt zou willen dat ik gelijk dat bit erin had gegooit, had me een hoop ellende bespaard....
Als je het wil lenen mag dat wel, moet je het maar een keer ophalen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:30

Aurigan kan helpen voor sommige paarden maar is zeker geen wondermiddel.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:27

Ik heb er ook zo een gereden (ook merrie en nooit aan het werk gezet), soms wist ik het ook niet helemaal meer. Het klinkt nog niet zo erg als die waar jij hebt over hebt maarja. Altijd maar een manier zoeken om er onderuit te komen en als dat op het laatste moment niet blijkt te lukken dan maar gewoon een bok of kop in de lucht of 180 graden omdraaien en wegrennen Clown Maar als ze liep dan liep ze ook.
Ik heb haar 3 keer gestart in de B, eerste 2 keer was ik zelf best tevreden omdat ze gewoon redelijk braaf het proefje had gelopen (ze had ook nog nooit met witte hekjes gelopen dus ik ging van het ergste uit), alleen de laatste keer was het nie veel soeps vond ik zelf. Punten waren behoorlijk hoog de eerste 2 keer trouwens (tja, toen liep ze).
Nu rijd ik haar al een tijd niet meer, opzich jammer want ik heb toch ook wel momenten echt van haar genoten, maar aan de andere kant mis ik haar niet ofzo Bloos . Ze is nu weer terug naar haar relaxte leventje dus ze zal mij ook niet missen Haha!
Wat je eraan kunt doen kan ik je helaas ook niet vertellen. Vooral niet wanhopig worden en zelf rustig (proberen) te blijven Haha! Probeer inovatief te blijven en oplossingen te zoeken. Adem in, adem uit en te tot 100 Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 21:49

ElskedZ schreef:

Ik heb in overleg met de tandarts de K&K Dynamic erin (had ik al voor Shine), die ligt qua pasvorm zeer goed en ze kan 'm moeilijker in het gaatje wurmen. Die is van aurigan trouwens Ja

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 21:50

Maarre, hier zoals beloofd de update van de wedstrijd vanavond:

Remember schreef:
Gefeliciteerd Wouter en Esther! En Shari, hoe ging Nobles?

Nou, het debuut met Tess zit erop. We hebben er met 5 man 3 kwartier over gedaan om haar in de trailer te krijgen, af en toe (of zeg maar gerust regelmatig) is het gewoon een rotknol Hamer . Wilde bijna gaan bellen dat ik niet meer zou komen, en toen stapte ze er zo in Vork .

Met losrijden was ze braaf, even vervelend toen we opeens nog maar alleen waren maar het viel me alles mee. 1e proef ging best netjes, af en toe wat met het bit rommelen maar verre van wat ze thuis doet. Ik was tevreden na het afgroeten, roept de jury me bij zich. Ze vond Tess kreupel ('maar niet genoeg om je de ring uit te sturen'), ze had last van haar uiers en een merrie met veulen aan de voet mee op concours is eigenlijk niet zo'n goed idee, en ik moest de 2e proef maar niet starten. 'Je moet het zelf weten hoor, ik ben de laatste die zegt dat je niet mag starten, maar ik zou het zelf niet doen'. Ik maar netjes 'bedankt', ze bedoelt het op haar manier vast goed, met Cora overlegd en toch naar de volgende ring gegaan.

Op het moment dat ik die ring inga gaat jury 1 naar jury 2 toe, Cora liep er ook meteen heen en hoorde haar zeggen dat het zielig was dat die merrie nog een proef moest lopen en dat ze het niet vond kunnen etc etc. Jury 2 vroeg aan mij of ik wilde starten, ik beaamde, hij zei nog dat ik dat gewoon moest doen en als hij vond dat er wat aan de hand was hij wel zou bellen. Proefje gereden, errug braafjes (maar daar waren we dus al hééél blij mee Haha! ) en ze was echt hé-le-maal op, maar we waren klaar! Jury 2 vond dat ze absoluut niet kreupel liep, alleen af en toe wat taktfoutjes als gevolg van rommelen op het bit (wat dus heel bekend is bij ons) en nog sterker moeten worden Pling .

Heel verhaal, maaaaarrrrrr.... 1e proef 172 punten Nors opkijken (en dat bij een jury die haar net niet kreupel genoeg vond lopen om ons uit te bellen), en de 2e proef zelfs een winstpunt met 181!

Absoluut zeer tevreden dus, helemaal nadat ze terug binnen 10 minuten zonder al te veel gezeur op de trailer stond! En die ene jury, tja, vaag verhaal Koe

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:06

Remember schreef:
ElskedZ schreef:

Ik heb in overleg met de tandarts de K&K Dynamic erin (had ik al voor Shine), die ligt qua pasvorm zeer goed en ze kan 'm moeilijker in het gaatje wurmen. Die is van aurigan trouwens Ja

Ik weet niet hoe die van mij heet, maar tis een dubbel gebroken, brons qua kleur, redelijk zwaar....
volgens mij hebben we het over hetzelfde bit, maar weet niet zeker....
Tis voor mij ook al ongeveer 9 jaar geleden dat ik hem heb gekocht.

He trouwens wel raar van die eerste jury.....
maar toch goed gereden toch?!!?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 23:09

Heel raar van die jury! Maar ben erg tevreden over de afloop hoor Ja

De dynamic is redelijk nieuw, denk niet dat jij die 9 jaar geleden al gekocht hebt haha:

Citaat:
Afbeelding
Citaat:
K&K bit Dynamic RS
Door de ergonomische vorm van het mondstuk ligt dit bit zeer goed in de mond. De druk in de mond wordt gelijkmatig verdeeld over de tong en de tongranden. Hierdoor wordt het paard gestimuleerd om het bit aan te nemen en aan de teugel te blijven. Het bit heeft een zachte, maar effectieve inwerking. Verkrijgbaar met aurigan mondstuk en D-ring van roestvrijstaal. De dikte is 16 mm. Verkrijgbaar in de maten 11.5 t/m 14.5 cm.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:17

Nee dan heb ik een andere gewoon een simpele aurigan dubbelgebroken watertrens achtige, en natuurlijk met het bronzen laagje!!!
Die van jou is echt super nieuw, heb de eerste aurigan....
Ze hebben hem nu ook met aan de linkerkant een soort draaing ingemaakt, voor paarden die hem beetpakken....want een kennis heeft hem pas geleden aangeschaft... uit onderzoek bleek dat het paard dan minder het bit beetpakt, en de ruiter ook het paard minder tegen kan werken...weet ik nog watvoor bladiebla....

Maar ik heb dus wel een andere....

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:27

Wat mij altijd weer verbaast, is dat wanneer er tijdens het rijden het niet gaat zoals men wil dat het gaat, het paard het expres doet, een trukendoos heeft, veel karakter en niet wil.

Indien een paard echt niet zou willen zou je er niet eens op komen!

Waarom zou een paard met voorbedachte rade moedwillig en expres vanwege het karakter tegen je linker been vallen?

Probeer liever de oorzaak te achterhalen waardoor het paard niet in staat is om de gewenste buiging aan te houden in de volte inplaats van een instant oplossing TEGEN het paard.

Voorbeeld?

Paard valt tegen linker been, komt dit omdat hij zijn binnen achterbeen niet voldoende onder de massa plaatst? of verliest hij de draagkracht en gaat te veel stuwen? of valt hij op de binnen schouder? of blokkeerd hij in het kaakgewricht?

Help hem met zijn fysieke problemen en ga samenwerken ipv tegen je paard.Voor "straf"hem op een kleine volte zetten en moe maken is een mensen straf die het paard niet begrijpt en wat nu net erg moeilijk voor hem was aangezien de ruiter hem niet in balans en evenwicht kon helpen!

Tsja, en voor onze gemoedsrust vinden we de eerste jury ook maar raar en dacht de tweede er gelukkig anders over.Want stel je voor dat die 1ste jury eigenlijk een goed oog had en wat zij constateerde misschien wel met de rijkunstige problemen te maken had?

Gelukkig goed gereden de tweede proef, want, een winstpunt!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 23:42

Haha! , dit vind ik echt een grappige reactie!

Bij dit paard is het écht karakter, en ze heeft er idd ook weleens iemand afgewerkt toen ze het zat was Knipoog

Ik durf van mezelf te zeggen dat ik een hele eerlijke ruiter ben t.o.v het paard, het andere paard dat ik rijd is behoorlijk week in de lendenen en die heb ik ook rustig en eerlijk aan het werk gezet, beetje bij beetje sterker maken en niet koste wat kost bijv. de oprichting erin rijden. Tess is een ander verhaal! Die moet ook zeker sterker worden, maar ik vraag absoluut niet te veel van mevrouw, zodra ze geen zin meer heeft is opeens alles véél te lastig.

Ik vind het overigens ook bijzonder knap van je dat je kunt oordelen dat de 1e jury het wél bij het goede eind had, zonder ook maar de proeven of laat staan Tess te hebben gezien. Ik ben niet zo iemand die overal de jury maar de schuld van geeft, de 2e proef zou ik mezelf zeker geen winst bedeeld hebben, die was geen winst waard.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:56

Je zegt, als ze geen zin meer heeft is alles veel te lastig, misschien geeft ze je aan dat het lastig is?

Ik probeer je alleen te trickeren om misschien ( nog ) eens vanuit een andere hoek naar je problemen en paard te kijken.Juist omdat je een vriendelijke ruiter bent.