Opstijgen met problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joycelyn
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Horst

Opstijgen met problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 10:26

Help,
Mijn merrie heb ik nu 2,5 maanden onder het zadel, en ik moet zeggen dat het heel goed gaat. In de lessen is ze nog wat kijkerig, maar dat komt wel goed. Alleen, nu heeft ze sinds 2 dagen problemen als ik wil opstijgen. Ze blijft dus echt niet stilstaan. Dit probleem heb ik alleen bij de stal. Ben ik bij de buurman, waar ik rij, is het geen probleem. Wat nu zo raar is dat het voorheen wel goed ging. Ik ben nog geen enkele keer in het zadel "geploft" of heb haar ook niet aangetikt met mijn benen. Hoe kan ik dit nu op de juiste (dus zachtaardige) manier oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:39

Op het moment dat je net zit geef je haar wat lekkers.
En dan wel op de manier dat zij haar hoofd helemaal naar achter naar jou moet brengen.
Als een paard zo staat kan ze niet aanlopen.
Plus opstijgen word op deze manier leuk.

Het lekkers geven doe ik in het begin meteen, maar na een tijdje moeten ze steeds langer wachten, en zo leren ze braaf te wachten.
En dan bouw ik het af met af en toe alleen belonen en de andere keer nog eens wat lekkers.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Opstijgen met problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:52

typisch probleem van paarden die net onder het zadel zijn. bij de buurman voelt ze zich wellicht anders (vertrouwd of juist niet). consequent zijn, net als altijd. niet accepteren dat ze wegloopt, en belonen als ze blijft staan. pas gaan zitten als het goedgaat. geduld hebben, gaat steeds beter zo.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 13:50

Op de schoft kriebelen tijdens het opstijgen wil ook nog wel eens helpen om ze te paaien Knipoog

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:45

Oh dit klinkt me zo bekend in de oren. Ik had precies hetzelfde met mijn merrie. Met inrijden was ze super braaf, ging allemaal super. Toen ze een maand of 3 a 4 onder zadel was kreeg ze het van de ene op de andere dag op haar heupen met opstijgen. Ze had nooit slechte ervaringen met opstijgen gehad, ik lette er altijd extra goed op dat ik haar niet perongeluk met mijn teen printke, ging heel rustig in het zadel zitten enz. En toch ginge ze ineens, zonder aanleiding heel vervelend doen met opstijgen.

Ik heb het op alle manieren geprobeerd. Het enige dat echt hielp was zoals Runningkawa al beschreef na het opstijgen direct belonen met een paarden snoepje. Ze had het heel snel door, dat er na het opstijgen iets lekkers volgde. En nu is het geen probleem meer. Ik wilde het eerst liever niet met wat lekkers proberen, maar het op een andere manier op proberen te lossen, maar met iets lekkers was toch de beste manier bij mijn paard.

Ik merkte bij mijn paard heel sterk dat als er teveel mensen mij wilde helpen met opstijgen, ze daar alleen maar bloednerveus van werd.

Dus een voorraadje snoepjes in je broekzak. Neem er de tijd voor. In alle rust opstijgen en alleen bestraffen met je stem, zonder daarbij je stem erg te verheffen. Zodra je zit, je paard naar jouw toe laten buigen, snoepje geven en belonen met je stem. Even rustig blijven zitten en dat een aantal keer herhalen. En dat zo een paar dagen / weken volhouden.

Laat je even weten hoe het opstijgen gaat?

succes.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 17:49

Ik heb het met Peru ook gehad.... Zeer vervelend.
Geduld is een schone zaak. Ben dus ook zeer geduldig gebleven.
als hij aanliep dan rustig blijven, en opnieuw proberen, rustig praten en blijven praten. voorla niet kwaad worden... ik kon ooit wel 10 minuten kloten voordat ik er opzat. Iedereen vragen, moet ik hem even vasthouden.... NEE, DIT MOET IE GEWOON LEREN !!! Toch bedankt !
heb geduld, met kwaad worden, bereik je niets.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:40

als ik opstijg geeft mijn moeder het paard een beetje biks blijft ze heerlijk staan.
kan heel rustig opstijgen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:53

heeft die van mij ook gehad. Heb er toen in een hoek gezet met opstijgen. Dit als gevolg dat ze achteruit ging....
Nu doet ze het nog steeds weleens. Het stomme is, dat als ze, tijdens het opstijgen, een kriebel op haar kont ktijgt (van mij dus) ze meestal wel netjes blijft staan

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 13:36

Als het paard groot is wil het wel eens last krijgen van het 'hangen' aan het zadel. Opstijgen mbv een krukje op een opstapje kan helpen. Bij mijn paard was dat de oplossing.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:33

ik stap ook op met een krukje, daarom was het in het begin super lastig. tot 10 x toe kon ik het krukje weer oppakken en verzetten. Geduld........

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:30

runningkawa schreef:
Op het moment dat je net zit geef je haar wat lekkers.
En dan wel op de manier dat zij haar hoofd helemaal naar achter naar jou moet brengen.
Als een paard zo staat kan ze niet aanlopen.
Plus opstijgen word op deze manier leuk.

Het lekkers geven doe ik in het begin meteen, maar na een tijdje moeten ze steeds langer wachten, en zo leren ze braaf te wachten.
En dan bouw ik het af met af en toe alleen belonen en de andere keer nog eens wat lekkers.


Dat doe ik ook, alleen ik blijf het doen. Die van mij krijgen ook snpeo onder het rijden als ze iets knaps hebben gedaan.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:30

[Dat doe ik ook, alleen ik blijf het doen. Die van mij krijgen ook snpeo onder het rijden als ze iets knaps hebben gedaan.[/quote]

Snoep dus.... Haha!

Joycelyn
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 09:20

Update :
Na alle tips die de afgelopen dagen geplaatst zijn, ben ik het gaan uitproberen. Paar brokjes met het aansingelen, en toen het grote moment : het opsteigen. Wonder boven wonder bleef ze stil staan !!!!! Brokjes zijn dus toch interessanter dan dit persoontje. Ik ben wel begonnen om aan de rechter kant het zadel aan te singelen. (ik heb er voortaan een gelsingel aanhangen) Ook op de rijvereniging gaat het perfect. Bedankt voor al jullie tips.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!