VERVOLG: Headshaking met rijtechnische oorzaak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

VERVOLG: Headshaking met rijtechnische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 00:40

n.a.v. mijn vorige topic, bij deze dus het vervolg. oude topic is te vinden onder deze link:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=597351

nou, na een hele poos ben ik hier weer hoor! na een hele terugval... inmiddels ben ik van stal verhuisd, naar een gezondere omgeving voor mijn paard (in meerdere opzichten) en ik heb weer een hoofdstel met bit aangeschaft. op goed advies is er gekozen voor een dubbelgebroken koperen trens met bol middenstukje (enkelgebroken trensen kan mijn paard niet hebben, dus heb ik een tijd ongebroken gereden, maar daar vind ik toch te weinig speling in zitten, zeker voor een paard dat al een vrij vaste mond heeft). goed, de afgelopen week is de moed me flink in de schoenen gezakt. Faram liep fijn voorwaarts, minder dan het geweest is, maar ook een stuk beheerster dan ten tijde van mijn vorige topic. maar de headshaking was gewoonweg niet te doen! hij sloeg weer als vanouds met zijn benen naar zijn hoofd, hing in mijn handen (bijna tot blaren toe), en was nauwelijks bestuurbaar.

sinds een paar dagen is er verandering in gekomen, ik merk echt dat hij beter reageert, hij voelt heel anders aan. vandaag ging het weer helemaal mis, we zaten amper in de draf of het begon alweer. op een gegeven moment, na het 'losrijden', voor zover dat fatsoenlijk mogelijk was, heb ik hem actief op de volte gezet, flink in de stelling gezet en doorgepakt. (niet afgebeuld, want ik weet dat hij het niet doet om mij te pesten uiteraard) wel heb ik geprobeerd duidelijk te maken wat ik wilde, niet alleen qua rijden, maar ook met die headshaking. door steeds 'nee' te zeggen bij een slag met het hoofd, kreeg Faram door dat ik niet wil dat hij dat doet. let op: ik straf hem niet ervoor!
ik heb hem actief gehouden, en hard geprobeerd een goede balans te vinden tussen teugelcontact en de teugels helemaal laten doorglijden. op een gegeven moment werd hij rustiger, minder gespannen, en hij begon grotere, ruimere passen te nemen. waar ik hem in een vlotte draf eerst niet kon uitzitten, voelde het ineens veel losser en soepeler aan. ik had echt het gevoel dat we erdoor kwamen, dat hij zijn hele lichaam beter gebruikte. hij zocht mijn hand op, en reageerde op de minste hulpen (wat hij eerder enkel deed bij het westernrijden, wanneer de headshaking er niet was en hij liep te sukkelen), ik hoef enkel mijn hoofd te draaien en hij wendde af, het ging zó geweldig!
doordat ik aangaf dat het headshaken ongewenst is, werd Faram min of meer gedwongen om aan het werk te gaan, zijn rug meer te ontspannen en zijn achterhand te gebruiken (iets wat voor hem moeilijk is ivm losse kniebanden).
eenmaal van de volte af moest ik echt werken om het headshaken te voorkomen, maar na drie rondes over de lange zijden (we rijden momenteel in een lang weiland ivm het stof in de bak), liep hij bijna perfect! hij werd nageeflijk, ging ronder lopen, (echt aan de teugel, zonder te hangen wat hij eerder wel deed) echt heerlijk!

zouden we erdoor komen? ik hoop het echt ontzettend! we kampen nu al twee jaar met dit probleem, een medische oorzaak heeft het niet, en de blokkade is het ook niet geweest. het harnachement is volledig in orde... ik was zó blij! na die drie rondes zijn we ermee gestopt, ik heb zó uitgehuild, bovenop zijn hals liggend, tranen rollend over zijn manen. ik kan het niet beschrijven. Faram, mijn mannetje!

sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het ergens kwijt.

Dhani

Re: VERVOLG: Headshaking met rijtechnische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:59

hey hey hier een berichtje van mij !!!! ik wilde je even vertellen dat het de laatse keer erg goed uit zag!!! echt geweldig!!! , ik had Faram nog nooit zo gezien. ik hoop dat het de laatste keren ook zo is gegaan!!! misschien zie ik je vanaaf wel op stal, want het is overdag te warm... groetjes!!!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:02

Informeer eens bij Ir111, zij heeft ook headshaker en kent mensen die daar ook mee kampen en het rijtechnisch op heeft kunnen lossen.

Touwladder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:04

Komt t headshaking syndroom niet altijd door het mindere rijtechnische vermogen van de ruiter en is het daardoor niet altijd rijtechnisch op te lossen...

Tenzij er een lichaamlijk probleem bestaat natuurlijk...

Olossing is dan m.i. tijdelijk door laten trainen door en heel gevoelige ruiter ( om het patroon te doorbreken)en vervolgens met begeiliding van diegenen verder te gaan....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 23:35

Touwladder schreef:
Komt t headshaking syndroom niet altijd door het mindere rijtechnische vermogen van de ruiter en is het daardoor niet altijd rijtechnisch op te lossen...

Tenzij er een lichaamlijk probleem bestaat natuurlijk...

Olossing is dan m.i. tijdelijk door laten trainen door en heel gevoelige ruiter ( om het patroon te doorbreken)en vervolgens met begeiliding van diegenen verder te gaan....

momenteel moet ik het zelf even rooien, eind deze maand is mijn nieuwe instructrice weer terug. omdat Faram ook lang op rust heeft gestaan heb ik een tijd geen les gehad, maar nu gaan we enkel vooruit. al drie dagen nauwelijks headshaking tijdens het werk (buiten het werk om doet hij het nl. niet.), en áls het er al is is er doorheen te rijden. het kan met goede instructie dus alleen maar beter worden. nu we zo goed vooruit gaan wil ik vooral op deze voet door, mocht het nou wel misgaan kan ik altijd nog stappen nemen, maar op dit moment vind ik dat allesbehalve nodig. ik heb mijn hele rijstijl aangepast, rij op een hele andere manier, en dat blijkt erg goed te gaan.

Touwladder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 01:08

Kan ik je reactie beschouwen als een positief antwoord op mijn eerste vraag?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:25

Ik heb geen idee omdat ik niet alle topics heb gelezen, maar heb je je paard al laten testen op hooikoorts?
Ik heb ook een paard gekend dat vreselijk tekeer ging en met benen naar de neus sloeg e.d. en de ene dag wel en de andere dag niet. Die is toen getest op hooikoorts en ja hoor... netje om de neus en hij heeft het Nooit meer gedaan. Liep in no-time nationaal springen in Belgie en heeft geen last meer gehad ...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 23:59

Touwladder schreef:

jazeker! er schort nog genoeg aan mijn rijkunst, en sinds ik daar meer aan werk gaan we met sprongen vooruit, omdat ik beter leer rijden, en dus tijdens het rijden beter kan communiceren met mijn paard. daarom gaan we nu ook weer les nemen. sinds ik mijn rijstijl veranderd heb is de headshaking zo goed als over, af en toe nog een klein knikje, maar verder niets. ik denk eerlijk gezegd dat er meer mensen zijn bij wie dit het geval is als ik eerlijk moet zijn.

@ mireille, het is geen hooikoorts, was het maar zo, dan was het probleem al veel eerder opgelost... ik heb nu van alles laten onderzoeken (ook mijn rijstijl laten bekijken), en nu blijkt het daar waarsch. toch aan te liggen...

Touwladder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:48

merrieveulen schreef:
Touwladder schreef:

ik denk eerlijk gezegd dat er meer mensen zijn bij wie dit het geval is als ik eerlijk moet zijn.

quote]

Dat weet ik heel zeker. Knap dat je het toegeeft en ga zo door!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 23:36

Touwladder schreef:
Dat weet ik heel zeker. Knap dat je het toegeeft en ga zo door!

bedankt, we houden zéker vol! het zou ook niet eerlijk zijn om mijn paard maar de schuld te geven. hij is prima gefokt, en lichamelijk en geestelijk prima in orde. ook zadel en hoofdstel zijn goed. dan is de kans vrij groot dat het bij mij ligt, wat ook niet verwonderlijk is omdat ik relatief weinig les heb gehad... maar goed, alles is te verbeteren, en we zijn al op de goede weg, wie weet wat het wordt met ons als we straks weer echt les krijgen!

Touwladder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:47

Precies! Lekker ervoor gaan!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 00:00

Touwladder schreef:
Precies! Lekker ervoor gaan!

nou en of! Faram zit veel beter in zijn vel sinds we verhuisd zijn, niet alleen onder het rijden, maar in de algehele omgang merk ik het. jammer genoeg moet hij de andere paarden nog leren kennen, en daar hij erg jaloers is (altijd alle aandacht alleen gehad), heeft hij ruzie gehad met een ander paard toen we ze binnen wilden halen. hij heeft een paar rake klappen opgelopen, en staat nu even stil. ik hou het even in de gaten, maar zolang hij er last van heeft moet hij maar even stilstaan...

Touwladder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 00:03

Ik ken dat. Echter zet ik mijn paarden dus altijd apart. Kan geen blessures riskeren, is dat bij jullie ook een optie misschien?

Een andere plek kan soms veel schelen. Op de ene plek is een paard veel sneller op zn gemak dan ergens anders.

Heb je ergens fotos staan van je paardje, of zoek ik verkeerd?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:16

Touwladder schreef:
Ik ken dat. Echter zet ik mijn paarden dus altijd apart. Kan geen blessures riskeren, is dat bij jullie ook een optie misschien?

Een andere plek kan soms veel schelen. Op de ene plek is een paard veel sneller op zn gemak dan ergens anders.

Heb je ergens fotos staan van je paardje, of zoek ik verkeerd?

ik zal eens foto's plaatsen, waarbij we aan het rijden zijn. moet ik wel even een fotograaf zoeken, hihi! ik wil mijn paard het liefst in de groep hebben, omdat hij problemen heeft gehad met zijn hormonen en dit werd dringend geadviseerd door zijn therapeut. dat is ook één van de redenen van verhuizing. dat hormoonprobleem zou ook te maken kunnen hebben met de headshaking, hij had een blokkade in zijn hormoonproducerende klieren. als veulen tot driejarige heeft hij eigenlijk altijd alleen gestaan, en daardoor zijn zijn hormonen nooit goed door gaan stromen zeg maar. ik merk wel dat het nu beter gaat, hij staat met twee merries. met de merrie waarmee hij heeft gevochten gaat het verder altijd goed, ze staan altijd met z'n tweetjes, lekker schoftje knagen enzo... alleen het kwam doordat mijn zusje hem wou ophalen, en hij is nogal jaloers, wil alle aandacht alleen. toen ik vandaag kwam heb ik eerst die merrie opgehaald, en Faram bleef op afstand, dus dat ging goed. ik hou het in de gaten, maar verwacht geen verdere problemen, als we de merrie maar eerst meenemen. ik heb vanmorgen trouwens wel weer gereden, lekker wat stelling gevraagd, en verder gewoon vooral voorwaarts werken, dat vindt hij momenteel al moeilijk genoeg. ik vraag nu zeker niet teveel, nu het zo goed gaat. helemaal geen headshaking vandaag, dus echt super!

maar goed, ik zal eens foto's maken van het rijden, kunnen jullie vast tips geven voor als de les weer begint, hihi!