Hellupp!!! Paard gaat liggen onder het rijden!!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SannevdM

Hellupp!!! Paard gaat liggen onder het rijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:06

Hoi,

Wie kan ons helpen????
Bij ons op de manege hebben wij een hele leuke haflinger staan. Die we eigelijk niet kwijt willen!!
Nu hebben we 1 probleem, eigelijk een groot probleem, ze gaat liggen ondre het rijden!! Clown
En ja dan denk je vast grappig toch?! Dat vonden wij ook in het begin, maar nu gaat hij gewoon in een kwartier al soms 2/ 3 keer liggen. Soms zelfs als je er nog niet eens op zit!! Clown
Nu hebben wij d'r maar uit de lessen gehaald, omdta het gevaarlijk kan zijn. Mocht er iemand niet snel genoeg afkomen.....
Een paar handige meiden bij ons van stal, mogen haar af en toe rijden. Daarbij gaat ze zelden liggen..... Zet je er iemand anders op floep dan gaat ze weer!
Hebben jullie misschien leuke/ aardige ideeen hoe we het paard zo kunnen laten schrikken dat ze neit meer gaat liggen????????

We hebben zelf al geprobeerd:

-Rubbere rosborstel onder d'r buik geknoopt. Boeide d'r niks, denk dat ze het zelfs nog lekker vond ook.
- Gisteren dachten we de ultieme manier gevonden te hebben: Balonnen onder d'r buik knopen, als ze dan gaat liggen en de balonnen knappen, dan schrikt ze vast!!!!
Zo gezegd zo gedaan, paard gaat liggen, balonnen knappen, paard verblikt of verbloosd niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ze keek niet eens om!!!!!

Nou branden jullie maar los met jullie tips!!!!!!!!! Vork

Doei, doei

Schuur_

Re: Hellupp!!! Paard gaat liggen onder het rijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:09

met een zweepje proberen en ev. met spoortjes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:14

dubbelpost ik tem

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:15

Wanneer ze afremt tijdens het rijden en je merkt dat ze wilt gaan liggen met een zweep een tik geven dat ze niet meer weet waar ze het heeft. Klinkt misschien heel gemeen maar als ik moet kiezen tussen de veiligheid van kinderen en een goede tik omdat ze gevaarlijk gedrag vertoont dan weet ik het wel! Desnoods iemand met een longeerzweep die haar naar voren jaagt. Zorg dan wel dat er een handige ruiter op zit om ongelukken te voorkomen!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:17

Een vriendin van mij had dat met haar verzorgpony allleen die ging dan rollen Nors opkijken
en toen hebben we een keer geprobeer water op de oren tespuiten en dan ging ze omhoog en zo door geoefend en dat hielp dus probeer het eens Vork
suc6 ermee Ach gut

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:22

Hebben jullie het paard als een na laten kijken. Wellicht heeft het dier wel ergens last van.
Het zou ook zadeldwang kunnen zijn, maar meestal zijn ze dan erg nerveus.
Ik zou het toch eerst medisch laten uitsluiten dat er niets met het dier aan de hand is, voordat je het op een andere manier gaat proberen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:26

liesje23 schreef:
Hebben jullie het paard als een na laten kijken. Wellicht heeft het dier wel ergens last van.
Ik zou het toch eerst medisch laten uitsluiten dat er niets met het dier aan de hand is, voordat je het op een andere manier gaat proberen.

hierin ga ik helemaal mee!!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:28

Citaat:

Gedaan, er is niks met de pony, het is gewoon vette ondeugenheid. Als ze iets moet doen waar ze geen zin in heeft, dan zie je d'r kijken dan laat ze zich zo op de grond neer ploffen en gaat ze rollen. Ze voelt zich prima op d'r gemak hier, misschien iets teveel! Knipoog

Zweepjes truc hebben wij zelf ook al geprobeerd, maar ze ligt heel snel, en als je dr dan slaat met de zweep, gaat ze gewoon verder met liggen. Dit geld ook als je met de longeerzweep erachteraan loopt.

Die van het water is wel een goed idee!

Bedankt!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:30

Citaat:
Wanneer ze afremt tijdens het rijden en je merkt dat ze wilt gaan liggen met een zweep een tik geven dat ze niet meer weet waar ze het heeft. Klinkt misschien heel gemeen maar als ik moet kiezen tussen de veiligheid van kinderen en een goede tik omdat ze gevaarlijk gedrag vertoont dan weet ik het wel! Desnoods iemand met een longeerzweep die haar naar voren jaagt. Zorg dan wel dat er een handige ruiter op zit om ongelukken te voorkomen!

Mee eens!!
Daarom loopt ze even niet meer in de lessen mee! En mogen af en toe handige meiden erop, die het leuk vinden! Vork

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:35

Gaat ze echt plat liggen? Anders zou je voorlopig alleen nog wat ervaren ruiters erop kunnen laten, en ze gewoon erop laten zitten totdat ze weer opstaat.
Als de mensen er steeds van af stappen als zij gaat liggen dat krijgt ze haar zin, maar als diegene er gewoon op blijft zitten totdat ze weer rechtop staat, dan merkt ze vast snel dat het geen zin meer heeft om te gaan liggen en doet ze het misschien ook niet meer.
Zo zou ik het proberen op te lossen.
Succes ermee!

Chrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:38

Iets vergelijkbaars hadden wij ook met Carina, telkens zakte zij door haar voeten en wilde gaan rollen. Ik ben eens met mijn been blijven haken toen ik niet op tijd weg kon komen en daardoor ben ik goed boos geworden Bloos . Door een beste pets en een schop met mijn vrije been is ze letterlijk opgesprongen en door de bak gevlogen; positief is dat ze het nooit meer heeft gedaan.
Nu mag ze tevens ook elke keer na het rijden nog een kleine 10 minuten in de bak om daar lekker door het zand te rollen en te doen zodat ze de jeuk kan kwijtraken.

Wanneer je zeker weet dat je paard lichamelijk niks mankeert maar gaat liggen vanuit een protest of ondeugendheid zou het bestraffen echt geen kwaad kunnen. Dan geen zacht tikje, maar ik zou echt eens goed boos worden; je paard moet weten dat dit níet kan. Wanneer het word gecompenseerd met het rollen/liggen na de tijd zal het paard hopelijk tijdens het rijden niet meer gaan liggen!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:40

Citaat:
Gaat ze echt plat liggen? Anders zou je voorlopig alleen nog wat ervaren ruiters erop kunnen laten, en ze gewoon erop laten zitten totdat ze weer opstaat.
Als de mensen er steeds van af stappen als zij gaat liggen dat krijgt ze haar zin, maar als diegene er gewoon op blijft zitten totdat ze weer rechtop staat, dan merkt ze vast snel dat het geen zin meer heeft om te gaan liggen en doet ze het misschien ook niet meer.
Zo zou ik het proberen op te lossen.
Succes ermee!

Ze gaat echt plat liggen, de kinderen stappen altijd af als ze op de grond al ligt. Naja afstappen kan je het dan niet meer noemen. Clown
Maar ze dan gelijk altijd even rollen, dus blijven zitten is denk ik geen optie! Haha!

Citaat:
Wanneer je zeker weet dat je paard lichamelijk niks mankeert maar gaat liggen vanuit een protest of ondeugendheid zou het bestraffen echt geen kwaad kunnen. Dan geen zacht tikje, maar ik zou echt eens goed boos worden; je paard moet weten dat dit níet kan. Wanneer het word gecompenseerd met het rollen/liggen na de tijd zal het paard hopelijk tijdens het rijden niet meer gaan liggen!

Slaan helpt bij deze echt amper, het boeit d'r werkelijk niks!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:41

Wij dachten met onze balonnen onder d'r buik creatief te zijn! Vork

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:45

Mijn tinker reageert ook bijna niet op de zweep, maar hij maakt zich wel uit de voeten als ik met een enge opblaas krokodil naar em toe kom Clown Idee misschien??

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:47

Omg MysticTinker *LOL*
Het klinkt trouwens wel goed, misschien werkt het zelfs wel bij mijn tinker

Sindy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:48

Doet ze het zonder zadel ook?

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:52

Haha, vraag me af of het d'r wat boeit. We zullen eens kijken! Clown

Citaat:
Doet ze het zonder zadel ook?

Zonder zadel doet ze het ook! Dan gaat ze eerder liggen, dan wanneer je met zadel rijd. Op het buitenterrein bij ons gaat ze ook sneller liggen. Omdat dat ons "cross"terrein is, waar de kinderen, asl ze aardig kunne rijden een rondje harder mogen galloperen. Dat harder gaan heeft ze dan meestal geen zin in, en als het kind al het mogelijke heeft gedaan om te kunnen racen, en ze kan er niet meer onder uit komen. Dan gaat ze maar liggen en rollen! Tong uitsteken

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:56

MysticTinker schreef:
Mijn tinker reageert ook bijna niet op de zweep, maar hij maakt zich wel uit de voeten als ik met een enge opblaas krokodil naar em toe kom Clown Idee misschien??

Hahahahaah Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb werkelijk geen idee hoe je dit kan oplossen, maar blijf het wel even volgen Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:57

Door consequent degene te zijn die uiteindelijk winaar is. Iedere keer dat dit paard gaat liggen en met de knie-en de grond raakt heeft deze een punt gescoord. Iedere keer dat de pony wil gaan liggen en de ruiter voorkomt dit heeft de ruiter een punt gescoord. Uiteindelijk wint degene met de meeste punten Haha!

Zorg dus dat deze pony wordt gereden door iemand die deze voor kan zijn, zorg dat als het paard ook maar iets afzwakt in tempo om zichzelf de mogelijkheid tot liggen te geven deze direct voorwaarts wegrijdt. Houd deze aan het werk en voorkom een ruiter die niet mans genoeg is en te laat reageert. Iedere keer dat de pony zijn punt scoort begin je als ruiter weer op nul..

Saskia_Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:02

Bienotje schreef:
Door consequent degene te zijn die uiteindelijk winaar is. Iedere keer dat dit paard gaat liggen en met de knie-en de grond raakt heeft deze een punt gescoord. Iedere keer dat de pony wil gaan liggen en de ruiter voorkomt dit heeft de ruiter een punt gescoord. Uiteindelijk wint degene met de meeste punten Haha!

Zorg dus dat deze pony wordt gereden door iemand die deze voor kan zijn, zorg dat als het paard ook maar iets afzwakt in tempo om zichzelf de mogelijkheid tot liggen te geven deze direct voorwaarts wegrijdt. Houd deze aan het werk en voorkom een ruiter die niet mans genoeg is en te laat reageert. Iedere keer dat de pony zijn punt scoort begin je als ruiter weer op nul..

Helemaal mee eens.
Ik denk dat je het beste er een tijdje één iemand op kan laten rijden die het er helemaal uitrijd.
Als zij dit heeft gedaan dan alleen de gevorderden en dan kan je langzaamaan misschien weer wat beginners erop laten.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:10

Volgens mij heeft een pony die elke pas voorwaarts gehouden wordt niet de kans om te gaan liggen.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:10

of anders je eeuwen oude truc met een hengel en een worteltje voor d'r neus hangen zodat ze daar naar toe wil lopen ,en blijft lopen Clown Hehehe maar ik denk dat voorwaarts houden idd het euvel is, en wil ze gewoon lekker lui zijn.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 16:54

Citaat:
Volgens mij heeft een pony die elke pas voorwaarts gehouden wordt niet de kans om te gaan liggen.

Ik zou zeggen kom d'r eens uitproberen! De "beste"ruiters bij ons hebben er allemaal op gezeten en die krijgen d'r ook niet overeind. Vind het knap als iemand anders het dan lukt! *LOL* Ze loopt heel voorwaarts, ze is absoluut niet sloom. Maar ze gaat vanuit het niets liggen. Dus dat voorwaarste heeft geen zin.
Als het zo makkelijk was geweest..... Pling

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:56

Mag ik eens een foto zien van deze haflinger?
Wij hebben namelijk 2,5 jaar geleden ook een haflinger gehad op de manege die precies het zelfde deedt. Ben benieuwd als het de zelfde is!

Hvj_Artos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:59

1. slaan werkt niks,
is ook gewoon zielig als het niet helpt en je blijft door slaan

2.Met spoortjes de gene die dat zij denk maar niet dat het zal helpen,
en ik vind sporen zielig als hij die elke keer in zijn buik krijgt geschopt!