Neurotisch, loperig paard - nu "flegmatiek"?

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Corine

Neurotisch, loperig paard - nu "flegmatiek"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-02 13:39

Mijn nieuwe aanwinst, is tot nu toe erg loperig geweest.
De eerste weken dat ik hem had, schrok hij van alles, ging dan KEIhard galopperen en ik kreeg hem haast niet stil. Daarbij kokerde hij behoorlijk.
Hij liep echt onder mijn kont vandaan. Liep echt zwaar over zijn tempo.

Nu sinds een paar weken is dat loperige eruit. Hij is altijd nog voorwaartser als de bij ons slome manegepaarden, maar voor zijn doen is hij nu echt een beetje sloom. Kokert niet meer.
Soms prik ik hem echt met mijn spoor en hij reageert niet eens!
Kan dit komen omdat hij nu eindelijk gaat ontspannen?
Of zou het iets onder de leden hebben?
Als ik bv buitenrij is hij wel heel voorwaarts hoor! En de afwisseling kan het ook niet zijn zou je zeggen want ik ben net met hem op vakantie geweest en heb de hele week in het bos gereden.
Mijn vriendin rijdt hem ook (ook wedstrijden) en zij krijgt hem binnen 5 minuten weer voorwaarts.
Bij ons op de manege wordt nu zelfs al "flegmatiek" genoemd.
Kan dit? Echt toen ik hem kreeg was het echt een neuroot, hij is ook vol trakhener dus op zich niet gek.
Wie kent deze situatie? Zou hij gewoon lui voor mijn been geworden zijn omdat ik bij dat hele voorwaartse wellicht niet durfde te drijven?? In de omgang is hij trouwens verder normaal.

"Tel niet het aantal ademhalingen, maar het aantal keren dat deze stokt"

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 15:29

Mijn 50 % Trakehner merrie heeft dat ook sinds een paar weken, maar dat is sinds de inseminatie zo en ze is drachtig...dus dan is het prima...
Maar als je paard kan kokeren, lijkt het me sterk dat ie drachtig is....

Ik zou eens gaan kijken naar de verzorging van het paard. Krijgt het net zoveel voer nog? Of staat het wat laag in de brok? Hoe kijkt het paard uit de ogen, is het wat dof en neerslachtig? Hoe is de temperatuur van het paard? Glanst de vacht ook als hij nog niet geborsteld is?

Het kan zijn dat hij je manier van rijden niet helemaal begrijpt. Het kan ook zijn dat hij zich helemaal op zijn gemak voelt bij jou. Het kan van alles zijn, maar het is aannemelijk dat hij of te weinig energie tot zich krijgt, of ziek is.
Een flegmatieke trakhener ben ik nog nooit tegen gekomen, ik zou twijfelen aan zijn gezondheid.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 10:07

Het is een beetje moeilijk om hier een menig over te geven omdat ik niets van de voorgeschiedenis van dit paard weet maar het klinkt een beetje als een paardje wat ik nu hier op stal heb staan. Zij werd voor ze naar ons kwam ong. 1x per weer bereden. Toen we met haar aan de slag gingen probeerde ze zoveel mogenlijk energie in een korte tijd te verbruiken pas na een paar weken had ze goed door dat ze toch wel elke dag beweging kreeg en ze het best een beetje rustiger aan kon doen en werd ze een poosje wat sloom. Inmiddels heeft ze de middenweg aardig gevonden en loopt ze super. Ik zou het even aankijken als je paard er verder goed uit blijft zien. (goede vacht en niet afvallen).

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 12:45

hey
soms zijn paarden die heel gevoelig zijn, ineens traag en ongevoelig, omdat dat hun manier is om met de hulpen en dergelijke van de ruiter om te gaan is. Hij heeft waarschijnlijk door de ruiter afgeleerd snel te lopen. En om zichzelf tegen alles te beschermen gaat hij nu niet meer reageren. Hij sluit zich als het ware af van jouw hulpen.

Ik denk dat je best gewoon met de basis begint. Hem terug aan je hulpen zetten. Ik denk ook dat het een heel gevoelig paard is, maar dat hij zich nu gewoon afsluit van alles.
Je schrijft ook dat je vriendin hem voorwaarts krijgt, en jij niet. En dat je ook niet durfde drijven als hij al zo snel liep. Dus denk ik dat je hem best gewoon opnieuw voor je been zet. Zelfs al gaat hij over zijn tempo, blijf hem aandrijven. Als je hem alleen maar tegenhoudt, komt de achterhand er niet onder en kan je dus eigenlijk niks doen. gewoon diep gaan zitten en zijn achterhand stimuleren. Dan begin je rustig wat te vragen met je handen, alleen de impuls die je hebt opgewekt met je benen! hem niet gaan tegenhouden!
En als hij ontspant, moet hij nog steeds voorwaarts zijn, en moet hij zeker op jouw hulpen reageren..
veel succes!
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Corine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-02 16:27

Zijn vacht ziet er supergezond uit.
Ook is hij verder in de omgang normaal en lief.
Eet alles gewoon.
Dus je zou denken dat dat het niet is.

Gisteren heeft hij nog met een vriendje in de bak gespeeld.
Echt, ze wilden gewoon niet stoppen.
Zo waren ze aan het spelen.

Ik had inderdaad zelf het idee dat hij zich afsloot van mijn hulp.
Ook omdat mijn vriendin het wel lukte. (maar die rijdt veel langer dan ik)

Bedankt, ik kan hier zeker wat mee.
Het rottige alleen is dat ik in mijn lessen wel heel veel terug moet rijden ook al is hij niet voor mijn been en loopt hij zo sloom.
Dat begrijp ik dus niet helemaal.

Apple
Moderator RT, TEN, DRS, AP, AR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 19:58

Hi Corine,

Je verhaal klinkt heeeeeeel bekend. Toen onze muts net bij ons was: schrikkerig, loperig, veeeel te snel gaan, heet worden. Toen zijn we, ook in de les, heel lang bezig geweest met haar ontspannen krijgen. Dat lukte iets te goed waardoor mevrouw dus eigenlijk niet meer liep (en ik maar werken met zweet op mn rug en mevrouw vond het wel best).
Nu zijn we sinds een paar weken bezig met voornamelijk naar voren rijden (en de 'grens' opzoeken tussen heet worden en doorlopen). Ze loopt dan het eerste kwartier met haar hoofd de lucht in en daarna zakt ze vanzelf (maar blijft dan wel lopen!).
Voornamelijk bij mij moest het kwartje vallen, dat ze uiteindelijk veel beter loopt als ze goed voorwaarts is en dat ze dan maar even niet met haar hoofd netjes loopt. En dat terwijl ze dan ook goed beheersbaar blijft. De zweet/inspanning verhouding is nu ook weer veel beter (zij meer zweet dan ik). Ik blijf nu ook helemaal van de voorkant af.
Zoals mijn instructrice zegt: gewoon simpel rijden en niet teveel gaan 'studeren' .

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 23:48

hey
idd altijd gewoon voorwaarts rijden. En het hoofd zal in het begin wel hoger zijn, maar na een tijdje zakt het wel, want dan gaan ze ontspannen.
Als je teveel terugrijdt en niet genoeg voorwaarts, gaat je paard zeker op de voorhand lopen en de achterhand, tja, die hangt er zomaar wat aan dan...

Dus gewoon voorwaarts gaan rijden, en blijf een tijdje van de voorkant af...
Veel succes!! Knipoog

ps: ik heb net hetzelfde gehad met mijn paardje, en nu loopt hij eindelijk aan de teugel, zonder tempoverlies. (vroeger slofte hij vooruit met de neus in de lucht ) En dat komt dus ook door alleen nog voorwaarts te rijden. Ik mocht in het begin van mijn instructrice niks anders meer doen, tot hij eindelijk weer voorwaarts was. En nu nog moet ik hier hard op letten.

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie