Stap verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal

Stap verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 09:46

Na de terugkomst van Gerbrecht blijkt dat de premie waar we allemaal op hadden gehoopt te zijn uitgebleven. Hiervoor was de voornaamste reden dat haar stap erg slecht was, ze zet haar achterbenen niet genoeg onder de massa.

Nou heb ik woensdag met mijn instructrice al veel aan de stap gewerkt voor haar nog meer te laten ontspannen in hals en rug. Ook hebben we geprobeert om over de balkjes te stappen, al vind Gerbrecht dat nog doodeng!
Nou is Gerbrecht ook nog vrij jong en heeft verder nog nooit balkjes gestapt voor zover ik weet, daarom is het ook niet verwonderlijk dat het eerst nog afschrikt.

Hebben jullie nog tips waarmee ik de stap (iets) kan verbeteren?

Gerbrecht betreft trouwens een Friesje van 4 jaar, is helaas niet mijn eigen paard maar ik rijd haar 4x per week voor iemand en hoop haar komende maanden uit te brengen op een wedstrijd. Even ter informatie.. Vork

Kleinuh_Sjam

Re: Stap verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:17

Probeer eerst eens de achterhand meer te activeren.
Je kan bijvoorbeeld tijdens het longeren veel overgangen maken met der.
Dit kan tevens ook gewoon tijdens het rijden uiterraard

Succes ermee

Chrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 16:36

Bedankt voor de tip,!
Veel overgangen maken we zoieso al maar ik zal er nu nog meer op letten tijdens het rijden.

Kleinuh_Sjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:41

Chrystal schreef:
Bedankt voor de tip,!
Veel overgangen maken we zoieso al maar ik zal er nu nog meer op letten tijdens het rijden.

Het is dezelde tip die ik heb gehad van mijn instructie, ik moet hem lager over zijn rug rijden en hij moet meer zijn achterhand onder de massa gaan zetten en hij moet activer stappen Bloos

Dus las jouw bericht, en d8 advies kan nooit geen kwaad Lachen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:09

je moet wel altijd uitkijken als je aan de stap gaat werken. Ze zeggen meestal dan ook dat als je aan de stap gaat werken dat het meestal alleen maar slechter wordt...

Chrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 15:29

cardy schreef:
je moet wel altijd uitkijken als je aan de stap gaat werken. Ze zeggen meestal dan ook dat als je aan de stap gaat werken dat het meestal alleen maar slechter wordt...

Serieus?

Ik zou het niet graag slechter maken terwijl de tegenstelling de bedoeling is..!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:00

ja je kan er beter minder aan doen.. Anders wordt het zo'n gedwongen en geforceerde stap.. Misschien kan je em van achter wel actiever maken door snele overgangen te maken.

Die van mij vind bijv. de middenstap een beetje moeilijk, maar ga er niet al te veel op in

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 06:46

De tsap is de moeilijkste gang om te verbeteren. Ik heb dat zelf aan de hand met Samyr. Die kon alleen maar onregelmatig stappen, kwam door een verkeerd aangemeten zadel van Hulsebos... maar na verloop van tijd is het een gewoonte geworden. Ik ben nu bijna twee jaar verder en nu pas kan ik zeggen dat de stap echt verbeterd is! Ze stapt nu 99% van de tijd helemaal regelmatig en ik haal tegenwoordig zelfs een zes voor middenstap. Daar ben ik al super blij mee.

Wat inderdaad goed is voor de stap is balken stappen. Begin met een onervaren paard met een aantal balken, maar bouw dat uit naar een heleboel balken. Bij te kort balken kan een paard zelf wat gaan smokkelen met zijn passen, waardoor het altijd wel goed uit komt. Later kun je de balken ook nog wat hoger leggen, zodat je paard haar benen nog beter op moet tillen. Zorg ervoor dat je paard goed over de bovenlijn loopt. Lekker ontspannen, van daaruit is het makkelijker de passen ontspannen en lang te maken. Natuurlijk moet altijd de achterhand geactiveerd blijven. Anders zet ze nooit haar achterbenen verder onder de massa.
Op buitenrit ofzo is het heuvel op en af stappen een goede oefening. Let er hierbij op dat het tempo gelijk blijft, dit kost namelijk best wat kracht voor een paard, ze zullen eerder heuvel af wat sneller willen.

Heb hier heel veel geduld mee! Heel veel succes!!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:30

Ik ben het met cardy eens,

verder draaf goed voorwaarts en stap af en toe tussendoor, je zal merken dat het dan al verbeterd,
het is gewoon een moeilijke gang voor een paard.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:25

Ik zou me nu niet al te druk maken over die stap, je kan er een hoop aan verprutsen als het niet goed gaat. Ik heb die van mij nu zo ver dat hij weer normaal en ontspannen stapt. Pas op met het actiever maken van de achterhand dat je paard niet gaat overstappen waardoor je misschien geneigd zou zijn om dan van voren wat meer te gaan opsluiten. Dan sluipt de onregelmatigheid er makkelijker in. Belangrijk is om het paard op eigen benen te laten lopen. Rijd dan naast de overgangen ook veel figuren in stap, kleine voltes, slangenvoltes, rechtomkeert, linksomkeert en werk ook naar het halthouden. Pasje wijken en dergelijk zijn ook altijd goed om een start mee te maken. Heb heel veel geduld.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:35

Stap is heel lastig te verbeteren, maar als je gewoon wat zijwaarts gaat, een beetje middenstap en dan weer rustig oppakken etc zal het misschien wel wat verbeteren. Mijn paard stapt heel goed, ik hoef er helemaal niks aan te doen en haal heel vaak een 8 voor stap, dat is gewoon aanleg. Het is niet dat ik nou zo hard op stappen heb getraind ofzo....Knipoog

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:38

Longeer je hem weleens?

Ik longeer mijn fjord met een pessoateugel. En kan zeggen dat als je hem laag vastmaakt. De rug meer gaat ontspannen en de stap ook ruimer word.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:54

Schijnovergangen, helemaal terug rijden totdat hij bijna overgaat in stap, en dan vooruit drijven. Ook flink stappen, bijna draven, en dan weer terug nemen. Constant erop letten dat hij z'n achterhand er goed onderheeft.

Chrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 13:48

Bedankt voor de tips, ik zal er op letten dat de achterhand meer word geactiveerd en ook meer gaan longeren met Gerbrecht zodat haar stap zich hopelijk een stukje verbeterd.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:51

De stap verbeteren is het moeilijkst wat er is. Wat mij ooit verteld is, is dat de stap samenhangt met de galop. Verbetert de galop, dan zou ook de stap verbeteren.... Moet zeggen dat ook ik het moeilijk vind, mijn paard stapt prima en ruim, totdat je hem vraagt wat te veramelen, dan wordt het korte pas, lange pas geen gezicht. Suc6!!

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:25

aan de stap is niet veel te veranderen, maar kan ook niet snel slechter worden hoor zoals sommige hier zeggen..
gewoon veel stappen, en overgangen maken in de stap is het beste!
suc6

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:50

cardy schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb mijn paard nu zo'n 10 maanden en ben dus ook zo lang al aan zijn stap aan het werken. Toen ik hem kreeg stapte hij helemaal niet regelmatig en heel erg kort. Hij stapte echt kort-lang, kort-lang met vreemde huppeltjes. Na een half jaar begon hij eindelijk weer regelmatig te stappen (elke maand ietjes beter totdat hij na 6 maanden elke pas regelmatig zette). Nu zijn we vooral aan de lengte aan het werken in de stap.
Maar die van mij is wel degelijk verbeterd. Ik kreeg in het begin op wedstrijden vaak een 3 of 4 voor zijn middenstap en voor zijn stap gewoon altijd een 4. Nu 10 maanden later krijg ik voor de middenstap standaard een 5, en voor zijn gewone stap meestal een 6. En daar ben ik heel blij mee, al blijf ik wel streven voor een 6 in de middenstap en een 7 in de gewone stap, maar ik weet niet of dat haalbaar is maar ik ga het wel proberen. Stapt hij geforceerd? Nee, die van mij stapt echt niet geforceerd Knipoog
somokkele schreef:
De stap verbeteren is het moeilijkst wat er is. Wat mij ooit verteld is, is dat de stap samenhangt met de galop. Verbetert de galop, dan zou ook de stap verbeteren.... Moet zeggen dat ook ik het moeilijk vind, mijn paard stapt prima en ruim, totdat je hem vraagt wat te veramelen, dan wordt het korte pas, lange pas geen gezicht. Suc6!!

Idd, de stap hangt vaak samen met de galop. Maar mijn paard galoppeerd heel goed en heeft toch een matige stap dus het klopt niet in alle gevallen Knipoog

Oefening: probeer er op te letten dat je je paard bij elke pas die hij zet, hem te begeleiden. Gewoon heel goed voelen wat hij onder je doet en een beetje proberen of je hem wat lager of juist hoger moet instellen (Meestal wat lager, gaat hij beter over de rug stappen), of je wat meer moet bijvullen met been of juist iets meer moet opvangen (wel van achter actief houden!) enz. enz. Gewoon voelen wat het beste werkt bij je paard.

En ja, als mijn paard gespannen is, moet ik hem wat hoger instellen en wat verkorten, om te zorgen dat de regelmaat er blijft. De lengte wordt dan wel wat korter, maar hij blijft tenminste regelmatig! (Dit voor de mensen die hun vraagtekens hebben bij het wat hoger instellen Knipoog )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:59

Ga met je paard naar buiten zou ik zeggen en ga buitenritten maken in stap. Niet per se aan de teugel, maar wel ietwat richting het halsstrekken. Als je dat regelmatig doet, dan worden de passen van je paard langer en wordt je paard ook sterker. Het kan slim zijn om iemand met een actief stappend paard mee te vragen, dan heb je zelf waarschijnlijk minder werk om een fijn tempo aan te houden. In de bak zou ik inderdaad in andere gangen veel tempo wisselingen rijden. Paarden met een minder goeie stap gaan vaak telgang stappen als je er aan gaat prutsen aan de voorkant...
Succes in ieder geval!

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:19

Yvonnelind schreef:
Het kan slim zijn om iemand met een actief stappend paard mee te vragen, dan heb je zelf waarschijnlijk minder werk om een fijn tempo aan te houden.

Dit kan idd helpen, maar er kan ook een nadelige kant aanzitten. Om het actief stappende paard bij te houden kan het slecht stappende paard ook over zijn tempo gaan lopen waardoor hij zijn passen niet meer afmaakt en dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de lengte van de passen Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:23

Nee, je moet inderdaad wel een paard meenemen met een 'haalbaar' tempo Knipoog. Je hebt gelijk, dat moet er nog wel even bij. Meestal is dat een paard van ongeveer dezelfde hoogte of iets kleiner.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:43

Rugklachten uitten zich vaak in stap. Waarom:
*omdat de rug een golvende beweging hoort te maken in deze gang. Wordt deze golfbeweging ergens belemmerd, dan zie je dat terug in de beenzetting.
* Omdat het paard in stap langzamer gaat dan bijv. in galop, is het dan beter waar te nemen. Een paard met rugklachten zal echter ook in de andere gangen minder vloeiend lopen.
Vraag maar eens aan Cinzano hier op bokt, hoe haar paard vroeger stapte en hoe hij na behandeling stapt. Veel suc-6

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:11

Ik ga mee met Dewi, maar wat ook goed helpt en die heb ik van mijn dierfysio en DA is Powerwalken!
Lange teugel en goed voorwaarts stappen, net niet overhaast. Zoek het randje op. Zelf zit je waarschijnlijk niet heel lekker tijdens het powerwalken, maar je paard moet zijn rug dan wel gebruiken en iedere keer dat je rijdt, gaat het weer beter en ruimer en makkelijker.

Doe dit tijdens het warmstappen en uitstappen, als je een buitenritje maakt, etc. En van de voorkant afblijven, paard kan zich dan ook niet op jouw hand vastzetten en moet beter en meer gaan "golven" in de stap.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:26

idd wat friezen nog meer doen als bijv. warmbloedpaarden, is zich van voren veel te kort maken, daarmee de onderhals aanspannen en de rug hol maken i.p.v. bol. Daar wordt de stap niet beter van.
Ik zou ook voor de komende tijd in de stap alleen maar halstrekken, hij moet je hand volgen naar beneden en lengte maken, niet "oprollen", zodat de buikspieren aangespannen kunnen worden, de rug daardoor meer ontspannen en dan komen die achterbenen automatisch meer onder het lichaam.
Het duurt een tijd voordat het gewoonte is, maar dan heb je er super profijt van. Later moet ie dan ook leren met wat kortere teugel op lengte te blijven in hele kleine stapjes.
Twee friezen die ik daar in geholpen heb, zijn super verbeterd in de stap maar ook in de andere gangen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:55

Sommige mensen geloven niet dat als je veel aan de stap probeert te veranderen dat de stap dan slechter worden, maar kijk dan eens naar al de grand-prix paarden (met uitzonderingen ok). Als die stappen ziet het er vaak heel krampachtig uit, omdat ze zo vaak en zoveel verzameld moeten lopen...