cardy schreef:je moet wel altijd uitkijken als je aan de stap gaat werken. Ze zeggen meestal dan ook dat als je aan de stap gaat werken dat het meestal alleen maar slechter wordt...
Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb mijn paard nu zo'n 10 maanden en ben dus ook zo lang al aan zijn stap aan het werken. Toen ik hem kreeg stapte hij helemaal niet regelmatig en heel erg kort. Hij stapte echt kort-lang, kort-lang met vreemde huppeltjes. Na een half jaar begon hij eindelijk weer regelmatig te stappen (elke maand ietjes beter totdat hij na 6 maanden elke pas regelmatig zette). Nu zijn we vooral aan de lengte aan het werken in de stap.
Maar die van mij is wel degelijk verbeterd. Ik kreeg in het begin op wedstrijden vaak een 3 of 4 voor zijn middenstap en voor zijn stap gewoon altijd een 4. Nu 10 maanden later krijg ik voor de middenstap standaard een 5, en voor zijn gewone stap meestal een 6. En daar ben ik heel blij mee, al blijf ik wel streven voor een 6 in de middenstap en een 7 in de gewone stap, maar ik weet niet of dat haalbaar is maar ik ga het wel proberen. Stapt hij geforceerd? Nee, die van mij stapt echt niet geforceerd
somokkele schreef:De stap verbeteren is het moeilijkst wat er is. Wat mij ooit verteld is, is dat de stap samenhangt met de galop. Verbetert de galop, dan zou ook de stap verbeteren.... Moet zeggen dat ook ik het moeilijk vind, mijn paard stapt prima en ruim, totdat je hem vraagt wat te veramelen, dan wordt het korte pas, lange pas geen gezicht. Suc6!!
Idd, de stap hangt vaak samen met de galop. Maar mijn paard galoppeerd heel goed en heeft toch een matige stap dus het klopt niet in alle gevallen
Oefening: probeer er op te letten dat je je paard bij elke pas die hij zet, hem te begeleiden. Gewoon heel goed voelen wat hij onder je doet en een beetje proberen of je hem wat lager of juist hoger moet instellen (Meestal wat lager, gaat hij beter over de rug stappen), of je wat meer moet bijvullen met been of juist iets meer moet opvangen (wel van achter actief houden!) enz. enz. Gewoon voelen wat het beste werkt bij je paard.
En ja, als mijn paard gespannen is, moet ik hem wat hoger instellen en wat verkorten, om te zorgen dat de regelmaat er blijft. De lengte wordt dan wel wat korter, maar hij blijft tenminste regelmatig! (Dit voor de mensen die hun vraagtekens hebben bij het wat hoger instellen
)