fjord keert steeds om op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem45

fjord keert steeds om op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 19:29

De Fjord die ik 2 maanden geleden heb gekocht keert steeds vaker om op buitenrit. Ik ga altijd alleen met hem naar buiten en vanaf het begin draaide hij om in stap, ik draaide dan weer terug en verder gingen we, altijd benen er goed bij, soms met een klein tikje erbij, soms na 10 x draaien maar ik heb nooit toegegeven aan teruggaan naar stal. Nu heeft hij dit gisteren vanuit draf gedaan waardoor ik er pijnlijk vanaf ben gevallen. Wie heeft raad? Ik rij al jaren en heb veel ervaring met paarden.

aerdenhout1

Re: fjord keert steeds om op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:38

Dan zal je niet ver komen lijkt me??? Nee hoor heel flauw! Ik heb ook een of twee paarden die dat doen en het is inderdaad een probleem. Wat je zelf al doet is eigenlijk al goed, alleen moet je er niet afvallen natuurlijk! Gaat het weer een beetje? Misschien iemand mee laten fietsen b.v om in te grijpen als hij erg moeilijk gaat doen en hem weer op de juiste weg zetten. Afstraffen en belonen maar dat zal je ook vast al doen. Ik ben er geen voorstander van maar een scherper bit zodat hij er in elk geval niet echt vandoor kan gaan.Een gebroken pelham waar je dan twee teugels aan kan doen zodat je, en de kinketting, en gewoon op een trens kan rijden. Moeilijk onderwerp!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:44

Ik ben van mening dat je hem zodra hij om wilt draaien (je moet dit moment wel echt aan voelen komen) je been er flink aan te houden en hem dan een ferme rik met de zweep geven, tegelijkertijd je hand naar voren en laat hem dan maar even een flinkn stuk naar voren galoperen of draven, als het maar vooruit is in de kant die jij op wilt! Een paard zonder leiding neemt de leiding, dus jij zal ervoor moeten zorgen dat je de baas weer wordt. Iemand op de fiets ernaast is ook een goed idee, maar goed straffen en op de juiste momenten belonen gaat denk ik het beste werken. Succes.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:53

Misschien kun je beter eerst aan de hand gaan wandelen. Het kan zijn dat hij de omgeving nog eng vind en als jij er dan naast loopt, is het gelijk al een stuk minder eng. Na 1 of 2 weken kun je dan zeggen dat je erop gaat zitten en dat er iemand met je mee gaat met de fiets. En dan na een poosje eens proberen of het ook alleen gaat.

De tip van kris25 is ook goed, alleen hoef ik bij mijn fjord geen zweep te gebruiken, omdat hij dan helmaal in paniek raakt (komt doordat hij bij zijn vorige eigenaar niet goed behandeld is). Ik voel het ook altijd aankomen, maar die van mij is echt super eigenwijs op zo'n moment en dan blijf je rondjes draaien. Dus als hij na 2 keer omdraaien nog niet de kant opgaat die ik wil stap ik gewoon af en loop ik de kant op die ik wil en stap ik een stukje veder weer op. Het is wel belangrijk dat ik hem niet straf of mijn stem verhef, want dan heb ik kans dat hij alsnog niet de kant opgaat die ik wil.

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:34

Wat ook nog wel eens wil werken is op het moment dat je paard zich omdraait, laat 'm dan maar eens een stuk achteruit lopen. Duivel
Wel in de richting waar jij heen wilt natuurlijk!

Daar hebben ze gauw genoeg van hoor en zal ie graag weer vooruit in de goede richting willen lopen! Knipoog

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 12:03

Bedankt voor jullie raadgevingen en tips. Ik heb een gekneusde rib dus het duurt nog even voor ik weer kan rijden. Kris, wat jij zegt heb ik geprobeerd alleen als ik een fikse tik geef met de zweep dan begint hij te bokken, als ik dan ook probeer om 'em voorwaarts te krijgen met benen en zweep erbij dan wordt het een soort gevecht en dat is ook weer niet de bedoeling. Bovendien zou ik het vervelend vinden als hij zichzelf nu aanleert om te bokken. In stap accepteert hij wel dat we de kant uitgaan die ik wil. Cassandra, in het begin ben ik veel naast hem gaan lopen, zo vond hij geiten eerst heel eng maar daar is hij nu niet meer bang voor. Wat me wel opvalt is dat hij op de heenweg heel veel dingen eng vindt en op de terugweg vrolijk overal langs loopt. Het lijkt er dus inderdaad op dat hij gewoon terug naar stal wil. Rijden jullie wel alleen buiten? Moet ik voortaan met andere paarden naar buiten? Wat ook lastig is om in draf of galop aan te voelen wanneer hij zijn hakken in het zand zet omdat dit heel abrupt gebeurd. Helpt het denken jullie om hem ook buiten steeds aan de teugel te rijden?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:50

Je teugels er aan houden zou ik in dit geval zeker doen want hij is sneller omgedraaid dan dat jij je teugels weer op maat hebt.En wat je zegt op de heen weg schrikken ze overal van en terug niet, is heeeel herkenbaar. Ik denk voor iedereen wel! Ik denk dat je gewoon vol moet houden met waar je mee bezig was en als het goed is zal hij wel een keer opgeven als hij uiteindelijk beseft dat hij er niet onderuit komt.De aanhouder wint zeggen ze!

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:56

Probeer anders tot jullie heel goed aan elkaar gewend zijn en je pony (haast) nergens meer bang voor is met zijn tweeen te rijden dan zal hij niet snel omdraaien, want dan volgt hij waarschijnlijk gewoon die andere. Ik moet zeggen dat de pony van een vriendin van mij wel gewoon bij mij en mijn pony weg liep en zich er niets van aan trok, maar misschien kun je het in ieder geval proberen.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:12

therese42 schreef:
Rijden jullie wel alleen buiten? Moet ik voortaan met andere paarden naar buiten? Wat ook lastig is om in draf of galop aan te voelen wanneer hij zijn hakken in het zand zet omdat dit heel abrupt gebeurd. Helpt het denken jullie om hem ook buiten steeds aan de teugel te rijden?

Ik zou nog even wachten om met en ander paardje erbij naar buiten te gaan. Je kunt beter er eerst voor zorgen dat jullie tweetjes samen een stuk naar buiten kunnen, zonder dat hij steeds omdraaid. Anders zit je dadelijk met het probleem dat je helemaal niet meer alleen naar buiten kunt Lachen
Door aan de teugel te gaan rijden, zorg je wel voor wat afleiding, maar ik zou het niet constant doen.

Wat MireilleSmit zegt over haar vriendin d'r pony heb ik met mijn pony. Zodra er een ander paardje bij is en die loopt gewoon voorop, dan is die van mij alsnog zo eigenwijs dat hij gewoon omdraaid, of inplaats van rechtdoor te blijven lopen bv gewoon links afslaat. Het enige wat bij mij echt helpt, is gewoon even afstappen, de kant oplopen die ik wil en dan een stukje verderop weer opstappen.

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:53

IK denk dat aanpakken de enige oplossing is. Je wil dan wel geen gevecht met hem maar daar anticipeerd hij nu dan ook op. Hij weet dat je het gevecht niet aan gaat dus doet hij lekker wat hij zelf wil. Hij heeft geen respect voor je en alleen jij kan daar wat aan veranderen met een ander mee naar buiten gaan of aan de hand gaan stappen zal echt niets oplossen. Uiteindelijk moet hij het samen met jou doen. Wees duidelijk tegen hem en spreek paardentaal. Als paarden het onderling niet met elkaar eens zijn dan gaat het er soms ook niet altijd vriendelijk aan toe uiteindelijk weten ze wel waar ze aan toe zijn.

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 20:01

Cassandra, hoe doe je het dan als je paardje abrupt omdraait in draf of galop, Vlieg jij er dan niet af? Hebben jullie er ervaring mee of suede hoge chaps meer grip in het zadel geven? Ik heb nl ook net een nieuw zadel en dat is best glad. Is wel goed om zo even wat uit te wisselen zeg!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:04

Niet bang zijn en grenzen stellen. Nou kan je hem een mep verkopen maar daar trapt hij dus niet in. Die schat van jou weet heel goed dat hij groter en sterker is dan jij. Gefeliciteerd je hebt een slim paard gekocht. Bij al zijn streken zul jij dus slimmer moeten zijn dan hij.
Als hij zich omdaait moet je meteen in zijn beweging hem verder laten draaien tot hij weer de richting op staat die jij wilde. Gebruik je benen, je stem en je teugels om hem gewoon door te laten draaien. Je zult zien dat hij dit grapje dan nog wel een poosje zal proberen maar dan is er niks meer aan. Niet stoppen, niet tutten, niet straffen, gewoon doordraaien en weer voorwaartse hulpen geven. Beloon hem met je stem en he handen zodra hij weer gewoon een paar stappen voorwaards gaat. Zie het als een dansje.. Knipoog

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:34

gohh wat herkenbaar mijn fjordje doet het ook alleen meestal in stap ofzo... gewoon eigenwijsheid! Als ze het probeerd dan draai ik dr om en zorg dat ze heeeel hard doorloopt(iig stukje draven) dan doet ze het niet meer( de keer daarna weer wel )
xxx

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:47

heeeeeeel herkenbaar, ik heb een fjord ingereden en die ging dat ook ineens doen. In eerste instantie uiteraard met een ander paard erbij naar buiten, geen probleem, toen alleen naar buiten, totaal geen probleem. En ineens ging meneer omdraaien, ook ik heb er gekneusde ribben door het vallen aan overgehouden. Je zag het bij hem ook niet aankomen, zelfs met iemand ernaast met een longeerlijn erbij (voor extra hulp) ging ie hoor Verdrietig Mijn toenmalige vriend liep dus ernaast met die longeerlijn door het bit en die liep maar naar zijn hoofd te kijken en zelfs hij zag het niet aankomen. Helaas heb ik bij deze fjord niet meer de kans gekregen om het op te lossen, omdat ze hem ineens konden verkopen en ondanks mijn bezwaren dat hij nog niet goed was en zeker niet om aan een jong meisje te verkopen, hebben ze het toch doorgezet.
Ik vraag me nu ook sterk af of jij toevallig die fjord hebt gekocht

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 23:13

Hoi Verafjord, dit paardje is 11 jaar en heet Ravel, de vorige jongedame die hem had was 17 en heeft hem ruim een jaar gehad. Ik heb in ieder geval nu een aantal raadgevingen gehad waar ik wat mee kan, in ieder geval duidelijk maken dat ik bepaal wat er gebeurt, dit lukt nu in stap, nou nog in draf en galop, en een bodyprotector aantrekken...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:15

hoi, nee het is niet dezelfde fjord en die tips zijn zeer zeker heel erg goed

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:19

ik rij ook op een fjord die doet af en toe ook zo ik ben een keer gewoon afgestapt heb een stukje gelopen endaarna weer erop geklomme ik fluister ik zijn oor dat er lekkere appels bij het meet ligt waar ik altijd rijd en toen liep hij heel braaf veer verder grappig he

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:20

heeeeej, mijn fjordje deed dat ook altijd! Heel sneaky omdraaien. Maar dat kwam gewoon omdat tie een beetje lui was. Zorgen dat je je paard een stapje voor blijft! En dat is best moeilijk en ook best wel intensief maar het werkt wel.

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 23:26

Smano, wat is paardentaal in deze? Paarden onderling hebben geen zweep voorzover ik weet. En Mrie, dat dansje dat ken ik, dat doen we al weken in stap, het punt is als dit in draf gebeurd dat ik er enorm van af vlieg (zie huidige rib) om dat hij echt met de hakken in het zand gaat, en dan is het lastig om het dansje verder uit te voeren. Smano wat ik ook veel hoor is dat je vervelend gedrag moet negeren maar wanneer ik hem ongenadig op z'n sodemieter geef als hij dit doet dan onthoud hij dit als een moment waarop hij juist ontzettend veel aandacht krijgt. Begrijp me goed, ik ben hartstikke blij dat jullie meedenken en jullie raadgevingen, maar ik vind het echt lastig omdat ik zoveel verschillende dingen hoor...

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 00:29

therese42 schreef:
Cassandra, hoe doe je het dan als je paardje abrupt omdraait in draf of galop, Vlieg jij er dan niet af?

Bij oxbow vlieg ik er niet af, blijf altijd zitten als hij in ene abrupt omdraai. Ik vlieg er alleen af als we op het strand zijn Clown Dan heeft hij vaak dat hij ook in ene stopt, maar dan geeft hij tegelijkertijd een bok en draaid hij als speedy conzales om, tjah zie dan maar eens te blijven zitten. Bij mij komt het volgens mij door mijn zadel ofzo, want toen ik een poosje even met een ander zadel reed vloog ik er ook haast af. Maar met het oude zadel blijf ik altijd goed zitten.

therese42 schreef:
Hebben jullie er ervaring mee of suede hoge chaps meer grip in het zadel geven? Ik heb nl ook net een nieuw zadel en dat is best glad.

je kunt dan ook een rijbroek nemen met (kunst) lederen zitvlak blijf je ook al een stukje steviger mee zitten.

De tip van mrie vind ik ook erg goed. Vooral het stuk niet straffen ben ik het helemaal mee eens Ja. Het vergt veel geduld om in zo'n situatie niet boos te worden, maar met slaan e.t.c los je niks op.
Laat hem anders maar een poos stil staan, wanneer hij dit weer doet. Desnoods duurt het een half uur, maar dat stil staan gaat ze ook vervelen. En zodra hij dan een stap in de goede richting zet, gelijk belonen. Zet hij een stap in de verkeerde richting zet je hem weer halt en wacht je weer een poosje. Weet natuurlijk niet of het helpt bij jou fjord ( bij die van mij in ieder geval niet, want die kan op zo'n moment niet stil staan )
Heb met mijn fjord in de beginne ontzettend veel problemen gehad en het meeste hielp niet. Alleen echt het niet straffen op zo'n moment en afstappen / stukje verderop weer opstappen is iets wat ontzettend goed werkt bij die van mij. Maar mijn fjordje is bij zijn vorige eigenaresse niet goed behandeld, dus dat is ook iets waar ik ontzettend veel rekening mee moest houden Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 01:42

Ja, die van mij deed dat ook. en dan in een vliegende vaart naar huis!!
Wat al heel erg heeft geholpen was een thiedemann teugel, zo kon ze niet met haar bit tussen de kiezen en een nek van schokbeton naar huis knallen.
Een paard niet straffen vind ik onzin. Hij weet echt dondersgoed wat hij doet en waarom. Als hij het gevecht begint moet je eigenlijk doorzetten, anders leert hij dat hij zijn zin wel kan krijgen als hij een bok geeft, dan moet je aanpakken.
Als hij gewoon stil blijft staan, dan laat je hem rustig staan, denk er wel om dat hij intussentijd niet kan vreten of andere dingen uithaald, deed Jeskim wel, even kijken of ik er nog een voordeeldje uit kan halen en dan had ze haar bek vol gras, hihi..
Ook niet draaien, of andere dingen gaan onderzoeken, op een gegeven moment heeft hij het zin er wel af en loopt hij verder. In het begin sta je echt lang stil hoor, ik geloof dat Jeskim's record op een kwartier staat, nou dat duurd lang als je staat te wachten. Nu loopt ze bijna altijd meteen door, maar als ze het echt eng vind heeft ze wel even een aanmoediging van mij nodig.

Onthoud wel, fjorden nemen je vaak in de maling en je moet ze echt consequent aanpakken, anders loopt hij over je heen, het is een eigenzinnig ras.
Groetjes Esther..

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 01:49

Ik heb echt precies hetzelfde probleem. Maar soms lijkt een tik of een flink been geven niet genoeg om hem voorwaarts te houden. Ik kan zo kwaad worden als ik wil, maar als ik er naast loop, loopt hij er wel wat gestrest maar rustig langs. Bovendien gaat hij in de achteruit, zo richting de sloot, onder het zadel.

Ik zal dit topic dus even een tijdje in de gaten houden...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:38

Jeskim schreef:
Een paard niet straffen vind ik onzin. Hij weet echt dondersgoed wat hij doet en waarom. Als hij het gevecht begint moet je eigenlijk doorzetten, anders leert hij dat hij zijn zin wel kan krijgen als hij een bok geeft, dan moet je aanpakken.

Groetjes Esther..

Ohohoho, maar je hoort mij niet zeggen dat je nooit moet straffen, maar in dit geval kies ik er voor om dus niet te straffen. Ben nu nog duizelig van mijn ritje vanochtend Ziek Ziek

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:24

Je moet dat paard gewoon flink op zn donder geven!
Ik heb echt wel gedult met paarden die angstig/zenuwachtig of wat dan ook zijn, dan zou ik ze nooit straffen maar juist het paard gerust stellen. Maar in zon geval zou ik elke keer als hij zich probeert omte draaien, benen eraan en een flinke mep geven. Dit paard weet dondersgoed dat dit niet mag en doet het puur omdat ie lui is. Als je het elke x toelaat wordt het dadelijk veel erger. Gewoon goed aanpakken! Ik had ooit een vriendin die elke x als ze in de wei ging rijden het paard de inloop stal in rende. Ze heeft haar hoofd vaak hard gestoten en is er vaak vanaf "geknalt". Het werdt steeds erger.
ze probeerde veel dingen, en begon gewoon geduldig. Niets werkte. Toen was ze het zo zat dat elke x als het paard de stal in rende ze afstapte, het paard de zweep liet zien en een flinke knal verkopen soms zelfs 2. Ik weet nog wel hoe verschrikkelijk ik dit vond, kon het niet aanzien. Ze bleef dit doen en het paard wist nu dus dat, elke keer als hij de stal in rende hij flinke meppen kon verwachten. Het paard deed het nooit meer dus het werkte wel, ookal was het in veel mensens ogen heel "zielig".

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:42

...
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt