Ik heb een nieuw truukje ontdekt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 09:29

ik wil me hier eigenlijk niet meer mee bemoeien (ga ook met lieverd mee), maar ik vroeg met toch echt af wat voor paard je rijdt als je dit zegt:
Citaat:
Quote:
Bedenk echter wel dat het ook averechts kanwerken en dan ontwikkel je een onderhals. Ook moet je niet vergeten om het touw steeds weer langer te maken, zodat het paard ook leert om op de goede en normale wijze in balans te lopen.


Dit stukje duidt er direct al op dat ik ook de gevaren ervan inzie of niet soms?


Je zet hem dus strak bij en dan kan er een onderhals ontwikkeld worden? Ben erg benieuwd hoe dat paard van jou gebouwd is... of ik snap iets helemaal verkeerd....ik moest hier eigenlijk om lachen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 09:48

Citaat:
Iedereen weet het beter dan een ander, maar als we die ander dan ook eens in z'n waarde laten en niet steeds direct met het wijzende vingertje klaarstaan een ander af te zeiken. Pas dan kun je hier op bokt vrijelijk een aangepaste methode opperen. Iedereen haalt er steeds meer onzin bij, en zo wordt het een verhaal op zich, wat dus niet waar is.
Ik haal alles wel weer weg ofzo, want jullie beginnen mij aan te vallen in plaats van gewoon te zeggen, he het is niet helemaal de juiste manier, maar het werkt ook.


Maar wanneer jij een idee oppert, mag men dan niet zeggen wat zijn mening daarover is? Dat jij dat een wijzend vingertje vindt, tsja, een beter bokt begint bij jezelf; jij kan je natuurlijk ook openstellen voor die ideeen ipv alles verwerpen en maar roepen dat je er zo moe van wordt.

Ik heb nog niemand gemeen zien aanvallen. Hoogstens een paar berichtjes die niet helemaal voorstander zijn van jouw nieuwe manier. Dat moet toch kunnen? Of moeten we tegenwoordig onder het mom an ' een beter bokt' maar altijd ja en amen zeggen omdat we anders degen met het idee ' beledigen' ofzo??

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 10:01

Daar lijkt het wel op. Straks kan er niks meer gezegd worden.
Je kan kritiek ook positief op vatten maar ja, als je gelijk de ideeën van andere mensen verwerpt. Degene die jou hier (in jou ogen) hebben afgezeikt bedoelen het goed voor het paard, hou daar wel even rekening mee.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:22

Misschien is het al eerder gezegd hoor, maar ik zou eerst beginnen met rechtrichten en op haar eigen benen laten lopen, dan dat probleem van het scheef lopen niet oplossen en dan maar meteen te beginnen met oprichten. Ze loopt dan misschien wel mooi, maar je komt jezelf dan later wel tegen als ze nog steeds zo scheef loopt, schudt met haar hoofd en steigert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:37

Evy schreef:
Misschien is het al eerder gezegd hoor, maar ik zou eerst beginnen met rechtrichten en op haar eigen benen laten lopen, dan dat probleem van het scheef lopen niet oplossen en dan maar meteen te beginnen met oprichten. Ze loopt dan misschien wel mooi, maar je komt jezelf dan later wel tegen als ze nog steeds zo scheef loopt, schudt met haar hoofd en steigert.


Zolang een paard niet nageeft valt er niets rechtterichten. Paard moet eerst willen nageven. ( nageven= ontspannen in nek en kaakgewricht)

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:44

Als een paard extreem scheef loopt dan is het misschien zinnig om daar de oorzaak van te vinden en die op te lossen voor je aan het rijden gaat.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 12:28

Pipo"]
[quote="Evy schreef:
Misschien is het al eerder gezegd hoor, maar ik zou eerst beginnen met rechtrichten en op haar eigen benen laten lopen, dan dat probleem van het scheef lopen niet oplossen en dan maar meteen te beginnen met oprichten. Ze loopt dan misschien wel mooi, maar je komt jezelf dan later wel tegen als ze nog steeds zo scheef loopt, schudt met haar hoofd en steigert.


Zolang een paard niet nageeft valt er niets rechtterichten. Paard moet eerst willen nageven. ( nageven= ontspannen in nek en kaakgewricht)
[/quote]

Gaf dat paard dan ook na bij die touwtjes aan de longe? (ik heb daar niet zo veel verstand van hoor) Omdat ie daar heel erg in de krul liep, zou je eigenlijk denken dat dat niet nagevelijk is.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 12:54

Dus ik longeer al 2 weken en rij niet en het paard geeft na=laat los in kaak en nek. Zodra die nageeflijkheid er is, dan kun je verder werken in de normale hoofdhouding.
Aan stress, aanleuning (=iets totaal anders dan nageven) komt pas nadat het paard nageeft.
Dit longeren heeft niets met rechtrichten te maken wat sommigen van jullie volgens mij denken.
Als het paard nageeft kun je de aanleuning zoeken en dan pas rechtrichten

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 21:42

De meeste reacties op dit topic zijn behoorlijk fantasierijk.

Ik weet niet of Germie op een fijne verstandige manier contact heeft met dit paard , dat kan ik echt niet beoordelen vanachter m'n PC.

Maar als ik haar eerste berichtje lees ,
wat ik daaruit op kan maken is dat ze het op de vriendelijke nette manier geprobeerd heeft maar dan een gigantische stugge onwillige draak onder het zadel had.

Het gaat hier niet over een onbezoedeld onverpest jong blaadje ,
maar om een paard dat heeft geleerd met veel praatjes de baas te zijn.
Bij zo'n paard kan het dan zijn dat de gebruikelijke methode niet werkt ,
simpelweg omdat dit geen gebruikelijk fris paard meer is maar een stugge sjacho.

Dat maak ik tenminste uit haar verhaal op.

Als een paard maar als een stuk hout met de kop in de lucht de bak door hannest zonder te willen meewerken dan zul je toch ergens mee moeten beginnen.

In de eerste plaats vind ik dan het nageven en wat losser , ontspannener door het lijf lopen.
Dan ga je longeren , hulpteugels proberen die het paard begrenzen als het tever omhoog wil en zacht de weg naar beneden wijzen.

Interesseerd zo'n knoletje dat geen fluit en trekt 'ie alles verrot dan werkt dat dus ook niet.

Dan kun je 'm verkopen , wegzetten op de wei of een andere manier proberen.

Dat heeft ze dus eens gedaan om te kijken wat de uitwerking was.
Paardje korter vastgezet ( korter betekend niet per-sé met de neus op de borst zoals sommigen erbij fantaseren ! )

en even geprobeerd.

Dit werkte goed want het paard ging soepeler meewerken en niet meer vechten.

Ze heeft het kort gedaan en had ermee gestopt als het een averechts
effect had.

Daarna is ze weer langer gaan zetten (dus waar halen jullie die ideeen vandaan dat ze dit altijd doet , zo kort Verward ) .

En even later wat hoger op gaan richten.
Ook in dit geval is wat hoger niet meteen zoals in de hogere dressuurklassen ,

nee, gewoon wat hoger dan de vorige instelling die ze had.
Ipv door de voorbenen naar voorwaarts-neerwaarts , dus met vrij lage hals ,
nu de hals in de normale houding.
Niks meer of minder dan als je er standaard op zit begreep ik uit haar stukjes.

Dus niks "hoog oprichten" gewoon iets hoger dan laag bedoelde ze volgens mij.

En dat ze fel reageert met die hoofdletters :

Die eerste indruk had ik helemaal niet , gewoon hoofdletters om bepaalde dingen even wat naar voren te halen uit het stukje , doe ik ook wel eens hoor. Is echt niet meteen boos , want dan schrijf je het hele stuk wel
in stevige bewoordingen en met hoofdletters.

Ook weer zo'n misvatting

Dat ze reageerd op alle kritiek vind ik ook logisch , wat wil je als je zo verkeerd begrepen wordt Lips are sealed

Nogmaals de hele gang van zaken klinkt niet leuk en fraai ,
maar als het zo'n echte verpeste knollekop is dan kan het zijn dat je
haar alleen maar aan het werk krijgt door NOG vasthoudender en brutaler te zijn.

Sommige paarden zijn nu eenmaal zo verpest en dan kun je dat niet meer vergelijken met een jong onervaren paard.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 21:09

Maar heeft dat paardje dan niet iets met zijn rug ofzo, heb je daar al eens naar laten kijken ??

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 22:07

Ik krijg de indruk dat je te snel teveel wil van het paard, het paard heeft imo meer tijd nodig omdat ze 8 jaar een lui leventje heeft gehad. Ze is al wat stijver als een 3 of 4 jarige, en daarom waarschijnlijk wat stugger met rijden.
En als ze zo dominant is lijkt me wat NH erg nuttig, om haar er in ieder geval van te overtuigen dat jij de baas bent.
En dat erg kort vastzetten met longeren, het is niet mijn keus, en ik zou haar eerst alleen lang en laag bijzetten en pas over een aantal weken/maanden meer laten oprichten, leer haar eerst de rugspieren maar eens te gebruiken. Het protest kan ook komen door spierpijn, leer haar eerst gewoon rustig en ontspannen stappen, draven en galopperen, dat recht richten komt vanzelf als je iets verder bent.