paard loopt extreem op de voorhand!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 20:39

hey
ik heb een probleempje met mijn 3/4 arabier. hij was ingevallen en ik ben langzamerhand weer gaan trainen met hem. nu valt het me op en dat zeggen ook mijn ouders, dat hij extreem op de voorhand loopt. ik voelde dat dus ook en ben gaan kijken hoe dat kwam. dit is mijn verdenking: hij loopt aan de teugel maar ook los erg laag met zijn nek. hij draagt dus zijn gewicht naar voren en loopt dus op de voorhand. ook is hij heel sloom. in galop gooit hij met zijn achterhand heel hoog op en galopeert niet goed. waars. ook doordat hij zo naar voren leunt.

mijn vraag aan jullie is ''hoe kan ik hem nou zo laten lopen dat hij zijn achterhand er beter onderzet?'' anders is hij over een paar jaar versleten en das niet de bedoeling. wie kan me helpen?

danke

Bienotje

Berichten: 10897
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:21

Voorwaarts oplossen, juist als hij zo laag op de voorhand wordt gaan verruimen en passen groter willen maken zodat hij moet gaan werken met de rugspieren en achterhand..

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:16

Achter sterker maken. Neem hem lekker mee naar buiten, lekker goed voorwaarts galoperen en als het kan wat heuveltjes met hem nemen, bouw dit rustig op maar doe het voorlopig zo vaak mogelijk, niet na 3 of 4 keer denken dit werkt niet. Dat doet het namelijk wel maar je moet wel heel veel en heel vaak oefenen.

Succes

Mijnviera
Berichten: 206
Geregistreerd: 20-06-06
Woonplaats: Zaandam

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 00:38

Amarie schreef:
Achter sterker maken. Neem hem lekker mee naar buiten, lekker goed voorwaarts galoperen en als het kan wat heuveltjes met hem nemen, bouw dit rustig op maar doe het voorlopig zo vaak mogelijk, niet na 3 of 4 keer denken dit werkt niet. Dat doet het namelijk wel maar je moet wel heel veel en heel vaak oefenen.

Succes

dit vind ik idd wel een goede oplossing.
zo heb ik het ook opgelost met mijn arabierjte.
en idd niet te snel opgeven,
er gaat namelijk wel een tijdje overheen wil je echt verschil merken/zien.

succes ermee

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:57

voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts net zoals Bienotje
al vermeld. veel overgangen en tempowisseling, dit zijn de oefeneing om je paard sterker en sneller op het achterbeen te krijgen.

succes

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:20

Paard dat op voorhand loopt, mag je ten eerste niet lang en laag laten lopen. Ik zou in begin paard wat over het tempo laten lopen dus richting middendraf. Zodat paard automatisch zijn benen meer naar voren moet gaan brengen (zowel achterbenen als voorbenen) tot paard ook meer gaat duwen vanuit de achterhand tot je paard van voren wat op kunt gaan vangen.
Want een paard dat niet duwt of stuwt kun je niets mee. Je krijgt geen goede aanleuning en je kunt geen controle krijgen over je paard en dus ook geen informatie over wat hij doet.
Als je merkt na tijdje (zal misschien paar dagen duren voordat je dit voelt) dat je paard dus gaat duwen ga je hem van voren wat begrenzen/opvangen en dan kun je korte tempowisselingen gaan rijden en korte overgangen om paard nog meer te laten sluiten en zal daardoor wat meer rechtgerichter gaan worden. Maar dit hele proces zal wel tijdje gaan duren voordat je het voor elkaar hebt. Advies is dan ook om goede begeleider te gaan zoeken die je hierbij kan helpen.

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:37

juist ook veel halthouden en achterwaarts gaan en vervolgens weer wegdraven kan er ook voor zorgen dat het paard zijn achterhand beter onder gaat brengen.

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 12:52

bedankt voor alle reacties. ik zal zeker een paar opvolgen. helaas kan ik niet met het paard ergens heen waar heuvels zijn. hij heeft een trailerfobie ( wil je weten waarom, kijk dan in mijn profiel bij Boran ) en naar buiten kan dus ook niet want je kan hier niet veel rijden in de omgeving en vanwege een paar andere problemen met hem, ga ik ook nog niet naar buiten. hij leunt trouwens erg op mijn handen en is niet vooruit de branden. hoe doe ik dat dan?

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:57

Door hem zo voorwaarts te rijden, dat hij zowat moet vliegen. Omdat paard op voorhand valt, hangt hij ook nog eens op je handen. Lift je handen zodat je paard zijn hoofd/hals houding hoger moet houden waardoor hij dus automatisch de achterhand al wat verder onder zijn buik moet gaan brengen en anders zweep erbij dat hij voorwaarts moet vliegen. Hij moet reactie krijgen op hulp die je geeft. Het is ook vaak kwestie van consequent zijn en aanpakken. Actie is reactie!!!! (zachte helers hebben diepe wonden... dus wees consequent)

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:08

Misschien kun je ook balkjes gaan lopen, ipv naar buiten gaan. Hiermee kun je de achterhand ook versterken. Beetje springen kan ook helpen. Veel overgangen stap-draf rijden om hem aan je been te krijgen, eventueel ook weer de balkjes hierbij gebruiken. Als je hem erg voorwaarts rijdt, moet je wel oppassen dat ie niet alsnog gaat "duiken" op de voorhand, dus veel wendingen rijden in goede stelling en buiging en dan verruimen. Een oefening die ook kan werken: een paar pasjes wijken en vlak voor je op de hoefslag komt, aandraven en meteen een volte rijden. Voorwaarde is wel dat ie dan goed aan je been is.

Is ie lichamelijk 100% in orde? Als hij bv. last heeft van zijn rug, is het ook erg moeilijk voor hem om zijn achterhand te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 23-06-06 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:12

Ja dat paard gaat duiken op "voorhand"als je hem voorwaarts rijd, is dat paard na de eerste weken het initiatief wil overnemen en dan lang wil worden. Maar dan merk je weer dat je geen stuwing krijgt vanuit de achterhand. Dat heb ik ook vermeld. En op dat moment kun je beste veel overgangen en tempowisselingen gaan rijden.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:14

ben't met je eens Bets! Knipoog

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 17:27

ik kan en wil geen zweep gebruiken. hij is zo mishandelt door een zweep. (nogmaals voor verhaal..profiel> Boran<) balkjes kan wel maar we hebben zowiezo niet een super bak. op dit moment nogal een woestijn. 1 x draven en je hebt een zandstorm Clown

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:57

Oke probeer anders met sporen maar je zult iets moeten gaan doen om je paard voorwaarts te gaan krijgen anders dan kom je dadelijk met zware blessures aan voorbeen te zitten en ik weet niet wat erger is.. om toch misschien paard heel voorzichtig met geduld rustig voorwaarts te rijden met zweep of sporen of hem de blessure in laten gaan. Want dat ga je gegarandeerd krijgen als dit niet opgelost gaat worden en paard op voorhand blijft lopen. Ik wil je niet bang maken, maar is keiharde realiteit! Sorry maar heb het zelf mee moeten maken.

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 19:35

ik ga zo weer rijden en zal even wat uitproberen. ik heb geen sporen en dan nog neem ik liever een zweep dan sporen. ik denk toch dat ik hem even moet pakken. zoals je al zegt, kan het eigenlijk niet anders. ik leg hem dan waars. wel weg als het goed gaat, zolang het zonder kan doe ik dat. dank je wel. ik laat straks weten hoe het is gegaan Haha!

edit: ik heb met zweep gereden en dat ging opzich wel goed. hij was wel erg gespannen maar dat werd later minder. hij was wel goed voorwaarts zeg! soms te erg Lachen maar het gaat de goede kant op. nog meer tips?

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 11:38

vandaag ga ik weer rijden. eens kijken wat ik er nog aan kan doen. weet iemand nog een goede oefening?

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:43

Fijn dat je zo lekker met hem aan de slag gaat! Draf-galop overgangen rijden, na 3 passen galop weer terugrijden naar draf, na 3 passen draf weer naar galop etc. En dit op de volte doen. Beter 2 passen in een verzamelde galop, dan een heel stuk galopperen waarbij ie uit elkaar valt. Slangenvolte met veel bogen, na het omstellen een paar pasjes verruimen en weer doorwenden en terugnemen in de wending. Zo moet ie de achterhand meer gaan gebruiken.

Iriscope

Berichten: 8611
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:46

als je te hard gaat rijden valt je paard alleen maar uit elkaar en je moet hem juist gaan verzamelen om zn achterhand actief te krijgen. overgangen van stap naar galop zijn ook erg goed om zn achterhand te trainen en je zou m kunnen longeren met een passoa tuig of desnoods met een bandage die van je singel achter zn kont langs naar de andere kant van de singel loopt. Daardoor gaat ie namelijk ook zn kont er meer onder zetten waardoor ie vanzelf minder op de voorhand komt. Een paard loopt van nature met 2/3 van gewicht op de voorhand en dus 1/3 op de achterhand, het is dus echt wel heel lastig voor je paard om hieraan te gaan werken.
Veel succes ermee!

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:36

Heeft er al eens een osteopaat of een fysio naar gekeken? Hij kan lichamelijk natuurlijk ook ergens last van hebben.

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 15:07

@agnes75 ja er hebben wel eens mensen naar gekeken en we weten ook bijna zeker de oorzaak van het probleem. een tijd geleden was er een bijrijder en die reed hem heel straks aan de teugel. gelijk omlaag en ze was hard in de mond. we rijden op freestyle manier ( leren bit en boomloos zadel ) en dat is ook de reden dat we al snel niet meer wilde dat ze kwam.

we rijden boran lekker losjes maar wel een beetje aan de teugel. vanwege de manier van rijden wil ik eigenlijk ook niet met zweep/sporen rijden of met een passoa tuig werken. dus dat kan ik niet doen en wil ik ook niet. onze bak werkt ook niet echt mee want daarin kan je haast geen figuren rijden. hij is namelijk in het achterste deel erg zacht en los. ze zakken behoorlijk weg daar. lekker opstandigheden dus Boos!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:32

ik ga met de tips van bets mee!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:23

Een paard kun je pas laten verzamelen als hij voorwaartse drang heeft en van voren opgevangen/begrenst kan worden. En een alleen rechtgerichtpaard kan zich laten verzamelen!!!
Nou fijn dat je paardje er goed op reageert. Natuurlijk eerst wat gespannen maar dat is logisch want is het niet gewend. Maar geduld dat is schone zaak en het komt echt wel. Maar paard moet eerst drang naar voren hebben om hem op te vangen zodat paard daarop kan ontspannen. Succes verders ermee.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:13

Ik ben het helemaal met Bets eens,
eerst voorwaartse drang dan heb je wat op te vangen, zonder die drang heeft het geen nut om hem te verzamelen, want dan gaat ie echt niet op zn achterbeen lopen Knipoog

Palma_Dees

Berichten: 657
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Alblasserdam

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:34

Mijn haflinger liep ook erg op de voorhand, zo erg dat ik na 15 minuten geen armen meer over had omdat mijn armen alles moesten dragen.
Ik ben veel schijnovergangen gaan rijden, veel figuren en veel temopwisselingen en dat heeft echt heel goed gewerkt.
Heel veel succes met je paardje

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: paard loopt extreem op de voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:12

geluksvogel schreef:
@agnes75 ja er hebben wel eens mensen naar gekeken en we weten ook bijna zeker de oorzaak van het probleem. een tijd geleden was er een bijrijder en die reed hem heel straks aan de teugel. gelijk omlaag en ze was hard in de mond. we rijden op freestyle manier ( leren bit en boomloos zadel ) en dat is ook de reden dat we al snel niet meer wilde dat ze kwam.

we rijden boran lekker losjes maar wel een beetje aan de teugel. vanwege de manier van rijden wil ik eigenlijk ook niet met zweep/sporen rijden of met een passoa tuig werken. dus dat kan ik niet doen en wil ik ook niet. onze bak werkt ook niet echt mee want daarin kan je haast geen figuren rijden. hij is namelijk in het achterste deel erg zacht en los. ze zakken behoorlijk weg daar. lekker opstandigheden dus Boos!

Misschien kan een behandeling door een fysiotherapeut helpen? Als hij zo naar beneden gedwongen is, dan kunnen er allerlei problemen met de rugspieren zijn ontstaan, waardoor hij zich misschien ook moeilijk kan ontspannen, of het niet durft.
Misschien kun je ergens in een wei gaan rijden? Dat is voor hem misschien beter te doen dan een zware bak. Mijn paard loopt ook lekkerder als ze niet in een zware bak hoeft te lopen. Als je freestyle rijdt, dan moet je denk ik op de freestyle manier proberen om hem voorwaarts te krijgen en daarna wat meer te gaan verzamelen. Ik weet niet precies hoe dat gaat met freestyle, maar je hebt vast mensen in je buurt die weten hoe dat moet. Als hij dan goed voorwaarts is zoals o.a. Bets het beschrijft, dan zul je waarschijnlijk meer met je zit moeten gaan begrenzen. Bedenk wel dat je paardje met een lange teugel en weinig voorwaartse drang heel snel op de voorhand kan gaan lopen. Hij moet dan dus zo snel mogelijk gaan reageren op je zithulpen en gaan leren om zijn achterhand te gaan gebruiken. Heb je ook freestyle-les?