mijn paard maakt zich sterk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessjuh

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-12-10

mijn paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:53

mijn bloed mooie kwpn merrie van 6 jaar is een shat maar met het rijden maakt ze zich eerst sterk in stap dan draf en in galop kan je haar niet meer houden dan gaat ze rennen ze doet dan heelemaal niks aleen maar rennen en dan gaat ze zich zelf les geven ze gaat grote voltes maaken gebroken lijnen e.n.z. en uitijndelijk verlies je je everwicht en beng je licht op de grond :7

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:06

Komt dit denk je ook een beetje door het weer?
Of maak je het vaker mee?
Wat krijgt ze te eten?

Is van te voren longeren een optie?

Toch wel 1 van de belangrijkste dingen is dat jij niet moet gaan trekken!!!
Ik weet dat dat moeilijk is, maar meestal hoe harder jij trekt hoe harder het paard gaat,
Blijf vooral rustig en bewaar je geduld...

Leer je paardje commando's zoals "rustig"',"door", HOOO en gebruik dit ook tijdens het rijden wanneer ze wil gaan racen.
Vergeet vooral niet te belonen bij reactie hierop.

Hou je paardje bij de les. Zet haar aan het werk: tempowisselingen, overgangen, figuren... Geef niet de ruimte om te racen. Gebruik die frisheid zet het om in werken inplaats van racen.

Wat ook kan helpen is je paardje op de volte zetten, maar in mijn ervaring wordt dat al snel trek en pluk werk. Wanneer een paard gaat racen pakken ze namelijk vaak het bit vast.
Ik zou het eerst proberen met stem gecombineerd met zit en beloning en eventueel daarna een volte opgaan om het tempo te bepalen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:46

Klinkt of dat het paard helemaal nog niks kent?
Klinkt ook dat jij zelf niet weet hoe dat op te lossen.
Lijkt me verstandig om les te gaan nemen in elk geval in je eigen balans op een paard wat het al snapt en met het paard om de knopjes er op te zetten op een goeie manier een paard wat zich sterk maakt , daar ligt de oorzaak meestal bij de ruiter.
Dus ja werk aan je zelf en leer hoe je het paard kan uitleggen wat de bedoeling is en niet dat die op de vlucht slaat voor jou (fouten) hulpen,

Je bent ook nog maar 12 jaar , dus erg jong om een jong paard te rijden die nog niet veel snapt van de ruiter op zijn rug.
Dus neem echt goed les en dan bedoel ik niet op een manege of de plaatselijke pony club want daar leer je over het algemeen niks, neem prive les van iemand die jou met rust en geduld kan uit leggen hoe of wat en ga ook eens lezen, de theoretische kant is ook erg belangrijk bij het paard rijden, zodat je weet wat een paard nu werkelijk is.

jessjuh

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-12-10

Re: mijn paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:12

midgie ik ben niet te jong jij weet niet hoe ik rij en welk nivea
nee hooo werkt niet en het komt niet door het weer
ze doet het uit zich zelf

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: mijn paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:03

Wat voor niveau rij je dan?
Maar als jou paard alleen maar hard wil ligt dat probleem echt bij de ruiter die erop zit, ik ga er vanuit dat je je tuig helemaal gecontroleerd hebt en de rug en gebit in order is?
Maakt ook niet uit welk niveau je rijd, je kan altijd leren, dus les nemen is altijd goed.
Kijk ook eens op de site van Emiel Voest en paarden begrijpen.nl, daar staat ook veel theorie ,weet niet of je ook veel boeken leest , maar lees eens het boek metaal in de mond en dressuur onder vuur, dat zijn er maar 2 maar er zijn er zoveel meer, als ruiter ook erg belangrijk om te weten, hoe werken de spieren onder jou zit, wat is voorwaarts en wat is ontspanning , heel veel ruiters hebben daar moeite mee en daar kan dus een paard ook erg op reageren, hoe is jou ruiter gevoel?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:09

jessjuh schreef:
midgie ik ben niet te jong jij weet niet hoe ik rij en welk nivea
nee hooo werkt niet en het komt niet door het weer
ze doet het uit zich zelf



Zucht, sorry hoor, maar als je zo goed bent, waarom open je dit topic? Dan krijg je eerlijke antwoorden zoals die van Midgie. Ik geef je hetzelfde antwoord, het klinkt alsof je te onervaren bent om dit op te lossen.
Waarom denk je dat ze dit doet? Omdat ze de kans krijgt. Oftewel, je hebt geen overwicht op haar. Neem goed les meisje, voordat er ernstigere ongelukken gebeuren.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: mijn paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:37

RTD-->RTP

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Re: mijn paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:29

Dan is het verstandig dat je dit met je instructeur bespreekt, die weet hoe jij rijdt en kan dan je probleem oplossen. Succes ermee.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: mijn paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:01

Moderatoropmerking:
Een aantal nutteloze reacties verwijderd. Graag reageren als je tips hebt voor de TS. En TS, je hebt een topic geopend om tips te ontvangen. Die krijg je ook, dus daar kun je dan wat mee doen.

Sunshine1987
Berichten: 42
Geregistreerd: 24-08-10
Woonplaats: ......

Re: mijn paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:05

Ik zou inderdaad naar goede instructie op zoek gaan. Desnoods 2 x per week half uurtje, en de rest wat longeerwerk zodat paard ook vertrouwt met je word en ook goed op jou reageerd (en andersom)

_Nikkii
Berichten: 211
Geregistreerd: 24-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:29

.
Laatst bijgewerkt door _Nikkii op 22-10-23 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:31

Ja vraag me ook af wat je bedoelt, kind je bent nog een kind en hebt nog erg veel te leren, accepteer dat en leer eens echt wat een paard is, leer ook als je goed wil rijden de techniek , de theorie, je bent 12 en lijkt me sterk dat je hier al jaren mee bezig bent, miss eens tijd om wat boeken te gaan lezen en te gaan beseffen dat je echt nog jong bent , zeker in ogen van mensen die al 40 jaar rijden en nog steeds lessen , omdat je nooit uit geleerd ben namelijk.
Nou wil ik niet zeggen dat alle mensen die al 40 jaar rijden het beter weten,want er zijn er ook genoeg die net zover zijn ;) zeker op het technische en theoretische vlak.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 07-12-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: mijn paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:54

Eh jessjuh, sorry hoor, maar de pot die de ketel verwijt is hier wel van toepassing. Zeker voor iemand van jouw leeftijd mag je wel wat inbinden. Midgie zegt nergens dat ze het beter weet, alleen dat je misschien moet luisteren naar de tips die gegeven worden en dat je met jouw leeftijd nog veel, heel veel moet leren. Niets mis mee, dan hoef je geen grote mond terug te geven . Maar ja, dat is de mentaliteit van tegenwoordig, brutaal zijn en geen eerbied meer hebben voor mensen die ouder (en meestal ook wijzer) zijn...

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:57

Kind kind , je hebt dus nog een hoop te leren, ook naar mensen toe, denk dat het pubertijd heet waar je mee te maken hebt nu;-)
IK neem het je niet kwalijk, heb ook kinderen,
Zeg ook niet dat als je 40 jaar rijd dat je het wel kan dan, juist ook als je 40 jaar rijd heb je nog een hoop te leren, maar een 12 jarige zeker, ik val je ook niet aan , maar probeer je iets duidelijk te maken,maar waarschijnlijk ben je daar dus ook nog te jong voor op dit moment.
Succes met je paardje en hoop voor hem dat je toch wat meer in zijn wereld wil duiken en vooral ook wat meer techniek wil gaan leren in de loop der jaren.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:04

kleinvosje schreef:
Eh jessjuh, sorry hoor, maar de pot die de ketel verwijt is hier wel van toepassing. Zeker voor iemand van jouw leeftijd mag je wel wat inbinden. Midgie zegt nergens dat ze het beter weet, alleen dat je misschien moet luisteren naar de tips die gegeven worden en dat je met jouw leeftijd nog veel, heel veel moet leren. Niets mis mee, dan hoef je geen grote mond terug te geven . Maar ja, dat is de mentaliteit van tegenwoordig, brutaal zijn en geen eerbied meer hebben voor mensen die ouder (en meestal ook wijzer) zijn...


Dat is helaas de moderne tijd, achter de pc een grote mond, maar onder tussen :Y)
Ze hoeven echt niet tegen oudere op te kijken, maar een beetje respect voor mensen jong of oud is idd vaak ver te zoeken, maar op deze manier ook naar dieren toe, vaak geen respect voor mensen is ook geen respect naar dieren.
Het spreekwoord jong geleerd oud gedaan word zo ook van de tafel geveegd , heel jammer , want juist de jeugd is de toekomst, ook met het oog op dierenwelzijn. Zegt een dier lief hebbende Oma :D ;)

Cody1
Berichten: 49
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:08

midgie schreef:
Kind kind , je hebt dus nog een hoop te leren, ook naar mensen toe, denk dat het pubertijd heet waar je mee te maken hebt nu;-)
IK neem het je niet kwalijk, heb ook kinderen,
Zeg ook niet dat als je 40 jaar rijd dat je het wel kan dan, juist ook als je 40 jaar rijd heb je nog een hoop te leren, maar een 12 jarige zeker, ik val je ook niet aan , maar probeer je iets duidelijk te maken,maar waarschijnlijk ben je daar dus ook nog te jong voor op dit moment.
Succes met je paardje en hoop voor hem dat je toch wat meer in zijn wereld wil duiken en vooral ook wat meer techniek wil gaan leren in de loop der jaren.



vind dat je helemaal gelijk heb ,
ben zelf pas 16 en zou nooit zo een grote mond opzetten naar oudere zeker niet als ik dan
zelf om advies zou vragen dan zou ik juist heel blij zijn met het advies dat ik krijg...;)

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: mijn paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:27

Wat ik altijd deed als het paard sterk werd, was heel even tegendruk geven en dan loslaten.. niet helemaal losgooien natuurlijk.
Verder misschien lesgeven( heb niet gelezen of je dat misschien al hebt) wil ook goed helpen!

Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Re: mijn paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:33

Probeer eens om ze 1 of 2 cm toe te geven met je binnenteugel als ze zich sterk maakt. en als ze lost direct zacht terug oppakken. Ik reed met een merrie die niet meer te stoppen was, die moest je naar de muur trekken, anders lag je eraf :) Terugtrekken heeft totaal geen zin, ze is toch zowiso sterker. Buitenteugel vasthouden en lossen met je binnenteugel, ik denk zo: als jij niet trekt, kan zij niet trekken, en omgekeerd. probeer dus het evenwicht te vinden

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:47

Heel gauw eerst leren rijden bij een goede instructeur op een ervaren paard.

NoaSky

Berichten: 1503
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Drunen

Re: mijn paard maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:50

Dat kun je niet zelf, daarvoor moet even een mod inschakelen, die kan er eventueel een slotje op zetten. Maar je vraagt om tips, is het misschien niet beter om hier iets mee te doen of krijgen jullie het nu zelf opgelost?

Succes ermee in ieder geval, hoop voor je dat het snel over is want dit is ook niet leuk paardrijden natuurlijk he meis..