Paard wil niet in de linkergalop!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

versailles

Paard wil niet in de linkergalop!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 19:01

Hoihoi!!

Ik heb een paard van 4 jaar oud. Ben volop aan het trainen met haar. Krijg 2 keer per week les van hel goede instructrices, dus daar kan het niet aan liggen. Maar toch lukt het niet!! Ik rij nu al zo'n 3 kwrat jaar op haar maar die linker galop wil er maar niet inkomen. Soms lukt het wel in de les maar dan moet ik wel eerst 50 keer aanspringen. Heeft iemand dit ook? Of misschien heb je het zelf meegemaakt? Zou je me dan A.U.B kunnen helpen?!

http://www.mijnalbum.nl/Foto=4VQD7ZWW
Haar hoofd

http://www.mijnalbum.nl/Foto=QL7S3G48
Versailles aan het bewegen aan de longeerlijn

http://www.mijnalbum.nl/Foto=RIRCMB7P
'' Aah lekker zo wijd''

http://www.mijnalbum.nl/Foto=L68F7ZB6
Lekker afkoelen na een training

http://www.mijnalbum.nl/Foto=BOKBAK7E
Wat een lieverd niet

http://www.mijnalbum.nl/Foto=JEARKOEU
Dit is pas een echt paardenmens

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:06

Ik heb dat met de rechtergalop. Hij wil bijna niet rechtsom. En ik blijf altijd netzolang bezig totdat hij het doet. Sommigen vinden het zielig als ik weer eens 2 uur lang aan het rijden ben in de bak, maar ik weet dat hij het kan en hij MOET het dan ook doen. En uiteindelijk, als hij het helemaal zat is, doet hij het dan ook.

Enkele Tips:

* aangalloperen vanaf een gebroken lijn of van hand veranderen en zodra je de hoefslag raakt aangalloperen.

*Als je ziet dat hij verkeerd zit METEEN terug nemen, zo snel mogelijk en nog een keer proberen.

*Aangalloperen vanaf een kleine volte

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:06

Lastig. Met mijn 4 jarige heb ik ook moeite met de linker galop. Ik weet dat t voor een groot deel bij ligt. Ik kan m moeijlijk uit zitten en daardoor stoor ik m bij t aanspringen. Gelukkig gaat t nu al veel beter en springt ie meestal nu de tweede keer wel goed aan. Veel oefenen met juiste hulp. En ook heel goed bijjezlef kijken of misschien daar ook niet een stukje van t probleem zit.

T kan natuurlijk ook nog dat er een lichamelijk probleem is ( bijv. rug) waardoor de linker galop voor je paard extra lastig is of zelfs pijnlijk.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:07

Onyx88 schreef:
Ik heb dat met de rechtergalop. Hij wil bijna niet rechtsom. En ik blijf altijd netzolang bezig totdat hij het doet. Sommigen vinden het zielig als ik weer eens 2 uur lang aan het rijden ben in de bak, maar ik weet dat hij het kan en hij MOET het dan ook doen. En uiteindelijk, als hij het helemaal zat is, doet hij het dan ook.

Enkele Tips:

* aangalloperen vanaf een gebroken lijn of van hand veranderen en zodra je de hoefslag raakt aangalloperen.

*Als je ziet dat hij verkeerd zit METEEN terug nemen, zo snel mogelijk en nog een keer proberen.

*Aangalloperen vanaf een kleine volte

2 uur lang?????

Oliviaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:17

2 uur is wel erg lang jah poehee..

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 20:19

Ik probeer het nu ook al heel lang en allemaal trucjes al geprobeert zoals naar buiten laten kijken en door blijven galopperen in de verkeerde galop en dan naar binnen laten kijken. Maar ik ga het nu ook is proberen na een gebroken lijn en kjiken of ze pijn heeft en ik heb nog niet gehoord dat het probleem bij mij ligt maar even goed kan het natuurlijk zo zijn.

Nou in ieder geval al hardstikke bedankt

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:23

versailles schreef:
Ik probeer het nu ook al heel lang en allemaal trucjes al geprobeert zoals naar buiten laten kijken en door blijven galopperen in de verkeerde galop en dan naar binnen laten kijken. Maar ik ga het nu ook is proberen na een gebroken lijn en kjiken of ze pijn heeft en ik heb nog niet gehoord dat het probleem bij mij ligt maar even goed kan het natuurlijk zo zijn.

Nou in ieder geval al hardstikke bedankt

Misschien een keer een andere instructeur proberen. Misschien lukt t met wat andere aanwijzingen wel. Je hebt maar 1 gouden tip nodig toch? Hiermee wil ik dus niet zeggen dat je nu slechte instructie hebt.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:40

Mijn fries heeft ook moeite met de rechtergalop.
Ik moet van mijn instructrice eerst zorgen dat hij recht is.
Vervolgens veel binnenbeen geven zodat hij zijn lijf buigt.
Ik mag niet teveel binnenstelling vragen anders galopeert meneer over zijn buitenschouder weg in contragalop.

Ik oefen dus nog even mee.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:21

Het duurt al steeds korter, maar in het begin was ik soms 2 uur lang aan het rijden. Natuurlijk niet 2 uur lang aangalloperen, haha, maar hij moest en zou het 1 keer doen. Bij hem was het geen lichamelijk onvermogen, maar gewoon een streek. Hij zat je er echt mee te sarren.

Rachelle302

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:24

Myn oude verzorgpony had dit ook, ook bij de linkergalop.. toen hebben we van onze instructie geleerd.. op het verkeerde been lichtrijden en blijven lichtrijden totdat hij in hgalop gaat.. en zo heeft hy het geleerd.. en hij doet t nu super.. en anders kan je nog over een balkje leg je 1 balkje neer en dan ga je over het balkje en dan precies boven t balkje spring je in galop aan..

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 18:31

allemaal bedankt voor de tips ik het het proberen. Dat van van handveranderen of gebroken lijn werkte een beetje half de eerste 5 passen zat ze goed en daarna sprong ze weer over. Nou ja goed geprobeert we proberen de andere tips!!

In ieder geval hartstikke bedankt

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 18:36

Afbeelding

Hier heb je een foto van haar eer staan er nog meer als je op de site's klikt

SelenaV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:38

Ik heb het ook gehad, we zijn er bijna uit!
Ze deed het echt de hele tijd maar weer.
We zijn toen naar de fysio met haar geweest, ze zat inderdaad wat vast!
Later toen deed ze het nog steeds, ze deed zelf haar rechterkant ook!

Toen reed ik eerst een snellere draf heel overdreven op mijn binnenbeen en toen been, springt ze weer verkeerd aan. Gelijk opvangen. Meteen weer in een bocht of hoek probere, en geef maar een tik aan op het binnenbeen. Want het is zo dat als ze verkeerd aan galloperen het binnen been ook niet goed onderplaatst.
Ik heb met die methode gewerkt, wel tussendoor gelegenheid geven zonder tik!

kenso0wlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:49

Wat ik ook wel eens te horen kreeg was : op het verkeerde been gaan lichtrijden en dan als het waren in galop laten "vallen" , hielp wel!

Laura82

Re: Paard wil niet in de linkergalop!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:36

Ik kreeg van mijn instructrice de tip om het eens te proberen met contra-stelling. Is niet zo netjes natuurlijk, maar zo krijgt de binnenschouder wel de ruimte om weg te springen bij het aangalloperen. Probeer het eens, als het goed gaat, uitgebreid belonen (en niet te lang doorgaan, dan wordt t een straf). Dan langzaam eens wat stelling naar binnen gaan vragen tijdens het aanspringen. Als het goed is gaat ie het vanzelf een keer snappen, en ook raken de juiste spieren wat meer getraind!!

Jasia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:40

Probeer eens in een hoek aan te springen, meestal springen ze dan wel in de goede galop aan..

Juweel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:23

Misschien een tip .... focus je niet te veel op die galop.
Zorg eerst dat hij beter gaat reageren op je beenhulpen en zorg dat hij goed is rechtgericht. Ga de komende periode veel overgangen in stap en draf maken. Even niet galloperen dus ........ Ga daarna pas weer langzaam aan je galop werken.

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 17:15

SelenaV, Ik zal het is gaan proberen het klinkt namelijk best logische dus wie weet. Ik heb morgen trouwens onderlinge wedstrijd ik hoop dat het daar ook goed op gaat anders heb ik zowieso een 4. Nou ja we gaan gewoon hard door trainen. Het kwartje moet toch een keer gaan vallen. Ze is nu 4 dus ik heb nog wat tijd. ik strat nu of en toe wat onderlinge maar in januari wil ik federatie gaan strarten dus dan moet het wel een beetje goed zijn!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:19

Hoe doet ze het aan de longe? Makkelijk?

En als ze bijgezet wordt aan de longe?

Kun jij het vlot met andere paarden?

Wil of kan ze niet?

Ze is nog maar 4, dus ik denk aan een balans probleem of onervarenheid. Ga eerst aan de longe aan de slag en bevestig daar het correct aangalopperen. Onder het rijden maak je haar best gewoon sterker in draf.

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 17:25

Aan de longeerlijn lukt het ook niet zo goed maar in ieder geval beter na een stuk of 10 aangesprongen zit ze dan aan eindlijk goed. Maar dan is ze wel bijgezet ja! Met andere paarden lukt het gewoon in 1 keer.
En dat is ook een probleem want ik weet niet of ze kan ja of nee ze kan me ook best voor de gek houden maar dat weet ik dus niet!?

Charley89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:34

hey Fieke,

Ik heb ook een 5-jarige die het nu pas door begint te krijgen.. het komt vanzelf goed ze is nog maar 4 en moet nog balans vinden/krijgen ik heb trouwens Rose bij Marjolein en Detlev vandaan! wel een leukerd zeg die Versailles !!

Groetjes Charlotte

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 17:44

OOh vet cool Het gaat vaste wel goed bij rose . Maar hartstikke bedankt voor het compliment. Ik ben zelf ook wel trots op haar (Af en toe )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:05

Bij een jong paard ga ik er liever vanuit dat ze niet kunnen ipv niet willen. Oefen het aan de longe, maar niet eindeloos. Onder het rijden zou ik het even laten voor wat het is. Als ze nu toch maar fout aanspringt leert ze het alleen maar fout, en loop jij je toch maar te frustreren.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:13

Onyx88 schreef:
Het duurt al steeds korter, maar in het begin was ik soms 2 uur lang aan het rijden. Natuurlijk niet 2 uur lang aangalloperen, haha, maar hij moest en zou het 1 keer doen. Bij hem was het geen lichamelijk onvermogen, maar gewoon een streek. Hij zat je er echt mee te sarren.

Een paard kan je niet sarren.

Een paard denkt echt niet 'nu ga ik mijn ruiter eens een streek leveren'. Dat denkvermogen heeft een paard niet. Een paard legt hooguit associaties: hij doet (of wil) iets op een bepaalde manier omdat dat zo het prettigst voor hem is. Een paard reageert op prikkels uit zijn omgeving. En of daar nou een lichamelijke reden achter zit of niet: feit blijft dat een paard je niet bewust in de maling kan nemen.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:44

"Een paard kan je niet sarren."

Nou, ik kan anders wel zien dat hij een geintje met mij uithaalt. Als hij moe is, en het zat is doet hij het namelijk wel. Hoe verklaar jij dat dan?