mijn nieuwe paardje heeft een jaar stil gestaan..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

mijn nieuwe paardje heeft een jaar stil gestaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-02 13:44

Hallo bokkers,
Ik heb sinds 1 week een nieuw paardje(merrie)9 jaar oud.
Ze is eigenlijk zo uit het land geplukt,jaar niks gedaan,wel ooit naar zeggen 1 veulen gehad,en rijtechnisch M gesprongen...zegt de vorige eigenaar.Nu bij mij weer back to basic.Ze is overigens heel braaf met rijden en doet erg haar best voor mij.Ondanks dat ze 1 jaar niet heeft gewerkt is ze heel voorwaarts maar natuurlijk ook heel stijf,en weinig bespiering meer,Nauwelijks nageeflijk te rijden.(dat komt wel hoor),
Nu vroeg ik mij af hoe ik met trainen haar het beste losser in hals,nek kan krijgen,en een verantwoorde spieropbouw kan kweken.Deze begin week eigenlijk alleen wat opbouwend qua tijd gelongeerd ,basis gereden>gehoorzaamheidoefeningen thats it!(ze was kletsnat)
Nu wil ik as week 2x vol uur de les in...aan te raden?tips?
GRRRRoetjes weer!!! Party!! angelique


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 14:20

hoi,
je vroeg om tips:
ik zou sowieso niet 2x een vol uur lessen!
maar bijv.4x een half uur,veel in stap{dan kun je en dr conditie trainen en ook los maken,met behulp van instructie}
verder,heel veel longeren aan de slof,veel wandelen en veeeeeeeel stappen!lekker naar buiten etc.
succes en we willen natuurlijk foto's zien van de verschillen nu en over een half jaartje ofzo Haha! Knipoog

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 18:18

Ik zou iig nog niet met haar in een les gaan. Ik zou eerst haar conditie 1 maand opbouwen (langer als het nodig is, moet je zelf bekijken) en dan nog maar een half uur in de les laten mee lopen. Het is heel belangrijk om haar spieren goed op te bouwen, als je dat niet doet en (ik weet ook niet wat het niveau van die les is) haar overvraagd kan je daar alleen maar problemen door krijgen. Veel longeren (gogue, ik zou geen slof gebruiken. Gogue is een van de sympathiekste manieren; je krijgt er ook een mooie bespiering van) en haar spieren evenredig opbouwen. Veel basis oefeningen rijden. Afwisselend rijden (stap draf galop), voltes enz. Om de achterhand sterk te krijgen zijn galop en draf de beste gangen. Galop is het beste maar doe dit niet in lange stukken; een pas of 15/20. dan weer draf en dan weer galop. Neem haar niet te kort in de hals.
Rustig opbouwen en ik zou niet proberen haar in het zweet te gaan rijden, is een teken dat ze dat nog niet aankan.
Goede instructie is zeker aan te raden.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 14:27

Absoluut beginnen met heel veel stapwerk, dit om het hele lichaam weer een beetje voor te bereiden op wat er komen gaat. Ik zou zeker een week of 2 alleen maar stappen. En dan niet laten sloffen maar juist flink doorstappen Dan beginnen met korte draf-reprises in te bouwen, minuutje draf, 3 minuten stappen, minuutje draf. Daarna de drafreprises steeds wat langer maken. Dan galop inpassen maar ook weer in interval werk- stukje galop, dan terug naar stap. Later dit interval werk afwisselen met duurtraining door langere tijd in een laag draftempo te rijden.

Vergeet niet dat het opbouwen van conditie veel sneller gaat dan het aansterken van de pezen!

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 19:07

Ik zou ook zeker niet zo veel de les in gaan. Straks vind ze het niet meer leuk om te werken. Ik krijg namelijk de indruk dat ze het leuk vind om te werken en dat moet je zo houden. Als je zelf een uur kan rijden mag je wel de les in. Je doet in de les altijd meer dan thuis, dus niet te snel een uur lang!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-02 19:13

nou eh...dat jaar stil staan zoals ik melde,is alleen van het horen zeggen van de verkoper....HEB MIJN TWIJFELS want litonia heeft een energie,ze blijft gaan!!Ze heeft ook helemaal geen grasbuikkie hoor!!
Normaal stappen kan ze niet,ja dribbelen en als het effe kan harder!
Vandaag even flink aan t werk gezet aan de longe,zeg 20 minuutjes,ze was kledder.Dacht nog even lekker uitstappen in buitenbak..nou in eerste instantie niet dus,ze wil gewoon(hard) werken.pfff.
Ben heel blij hoor dat ze lekker voorwaarts is....maar ontspannen stappen met enigzinds lang teugeltje..now way! tsssja na zeeen van tijd misschien Verward

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 19:23

Ik zou het nog niet doen.

Ten eerste omdat je zelf al aangeeft dat de conditie niet geweldig is ,
en ten tweede omdat ze nog op een te laag niveau te rijden is.

Ik zou wat rustiger aan doen en het leuk houden , niet meteen een vol uur aan het werk zetten.

Liever bv van dag tot dag :

-half uurtje rijden , veel figuren , veel stappen
-20 minuutjes goed longeren buiten een rondje rijden als uitstappen
-buitenrit van een uur , veel stappen en draven afwisselen
-weer eens een 3 kwartier veel losweken en wat overgangetjes

enz.

En als je dan voor jezelf het gevoel hebt dat ze lekker ontspannen goed aan de hulpen staat dan zou ik pas mee gaan rijden in een les.

Heb je privé-les dan gewoon een half uurtje ,
als je goede begeleiding hebt en de centjes ervoor over hebt dan kun je misschien 2 x in de week een half uurtje prive-les meerijden ?

En dat je je twijfels erover hebt ,
je kunt beter voorzichtig aan beginnen , waarschijnlijk is het wel gewoon zo dat ze weinig tot niks gedaan heeft , en je kent elkaar ook pas net...

Dat ze maar wil blijven lopen en zoveel zweet vind ik geen teken van veel energie/goede conditie ,
klinkt eerder als angstig onzeker gedrag.
Een paard dat netjes getraind is gaat niet lopen rennen/vluchten en ook niet zo idioot zweten .

Misschien is ze erg nerveus omdat ze ineens weer aan het werk moet ?

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 19:51

even off topic: had jij niet ook een Landwind II? want dat werkwillige komt me bekend voor Haha!

on topic: ik ga mee met bovenstaande berichten, geef het beestje maar lekker de tijd om condictie te krijgen..

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-02 20:22

landwind II Haha! Haha! yep!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: limilou en 41 bezoekers