Paard spingt telkens in verkeerde galop aan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

Paard spingt telkens in verkeerde galop aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 15:51

Vandaag is de 3e keer dat ze op de linkerhand telkens op de verkeerde hand in galop aanspringt, dit heeft ze dus eerder nooit gehad.
Als ze dit doet hou ik de buitenteugel op contact en de binnenteugel los en iets van de hals af. Binnenbeen achter de singel aandrukken. Maar het helpt dus niets, ook al geprobeerd met zweepje erbij maar ook geen resultaat.
Als ik flink schreeuw en keer goed de spoor erindruk wil ze soms nog wel eens goed aanspingen.
Op de andere hand is er geen enkel probleem.

iemand tips hoe ik dit kan oplossen?

Tricky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:53

BINNENBEEN achter de singel? Daarom doet ze het. Of is het een verschrijving? Galop is BUITENBEEN achter de singel leggen en BINNENBEEN op de singel. Contact met buiten houden is goed. Vraag wel hulp als het niet blijft lukken, anders dan leer je haar om verkeerd aan te springen. Is je paard toevallig ook gemakkelijker in buiging te brengen op links?

Tricky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:55

O ja, en dan nog dit: gebruik je sporen niet. Je moet drijven met je kuiten, niet met je sporen, ik weet wel dat er veel mensen zijn die hier anders over denken, en ik ken jouw rijniveau niet natuurlijk. Wil je niet beledigen of zo, maar als je echt goed kan rijden, kun je sporen gebruiken om de fijnere ZZ en hoger aanwijzingen te geven, maar alles eronder moet je wat mij betreft zonder sporen kunnen doen. Het paard moet leren aan het BEEN te zijn en niet aan het spoor...

Maar goed, dat is mijn eigen mening, iedereen mag er anders over denken....

sundance11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 15:57

Ik ben daar dus altijd mee in de war met binnenbene en buitenbeen, maar volgens mij heb ik het altijd zo gedaan en is altijd goed gegaan.
Ik heb wel 1x in de 2 weken les maar al tijdje niet meer geweest, wordt misschien weer eens tijd....
Op de rechterhand is ze beter.
Ik ga het morgen nog maar es proberen maar dan goed met het binnenbeen en buitenbeen

WillemYntJee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:58

Ja dat is precies hoe ik t geleerd heb: Kleine stelling naar binnen, binnenbeen op de singel, buitenbeen iets naar achter en aandrukken en voila! en als je paard niet goed aan t been is, dat eerst oplossen en inderdaad niet met je sporen

babbeloe

Re: Paard spingt telkens in verkeerde galop aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:34

ik ben het idd met de mensen hierboven eens... en ook nog een tip is een gebroken lijn maken en dan scherp naar de hoefslag rijden en als je op de hoefslag bent aan galoperen.. en miss helpt het ook om een beetje stelling naar binnen te vragen... ik hoop dat het lukt

Blesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:50

Je moet je paard aan het been hebben, halve ophouding met je buitenhand, binnenbeen OP de singel en buitenbeen er ietsje achter, je geeft druk met je benen en klaar
Maar let er goed op dat je je binnenhand niet vastzet!!

esthergorzem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:59

Wat ook heel goed helpt is sterke buitenstelling vragen. Je rijd met sterke buitenstelling de hoek in en springt in de hoek aan, werkt altijd!! Echt een aanrader!! Later moet je dit natuurlijk wel uitbouwen naar de juiste stelling, maar het paard begrijpt dan in ieder geval weer wat de bedoeling is.

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:09

Je kan ook de buitenhand 'op slot' zetten dus helemaal tegen houden dan moet ze wel in de goeie galop omdat ze alleen daar de ruimte heeft
Succes!

Boelles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:10

Ik heb altijd geleerd op de volte te rijden en zo aangaloperen. Netzolang doorgaan tot ze goed zit..

Whoops1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:28

Een vriendin van mij kreeg haar fjord ook nooit linksom
in de galop.

Tot ze een keer les nam, en jaawel instructrice erop
en haar fjord sprong op links goed aan!
Zij erweer op, en haar fjord had het door.
Nu springt haar fjord meestal meteen goed aan,
dus misschien toch ook even een les nemen
voordat je zelf vanalles gaat proberen..?

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:29

Je kan misschien proberen een volte halve baan te rijden en aan te galoperen.. En volgens mij juist wel extra veel stelling vragen !
Succes ermee

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:13

Ik hoor wel eens om wat meer buitenstelling te vragen om het binnenvoorbeen te ontlasten. Aanspringen moet nog steeds vanuit het achterbeen gebeuren. Zet je paard eerst aan het werk voor je binnenbeen. Ze moet om je binnenbeen heen kunnen buigen. Met de buitenteugel begrens je je paard om te voorkomen dat hij of wegvalt over de schouder of naar buitengesteld gaat lopen, want dan is rechts aangalopperen op de linkerhand het makkelijkst. Zodra je paard aan je binnenbeen is, leg je je buitenachterbeen achter de singel. Reageert je paard niet direct, kom dan maar een keertje wat scherper in met je buitenbeen. Rijd daarbij ook eens overgangen galop-draf-galop. Daar wordt je paard ook scherper op de hulpen van. En blijf voorwaarts rijden, ook al springt hij weer eens rechts aan, terugnemen naar de draf maar wel goed voorwaarts blijven rijden.

sundance11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 12:28

Bedankt voor jullie tips! Vandaag ging het al wel iets beter. Ik merk wel als ik linksom aan wil springen ze zich dan heel gespannen maakt in haar nek, maar als ze éénmaal in de goede galop zit, laat ze los en ontspant ze ook meteen.
Ik merkte wel dat als ik een keer probeerde aan te springen op links en het lukt niet fokt ze zich helemaal op, met als resultaat dat ik mijn buitenbeen achter de singel doe en binnebeen erop contact met de buitenkant, en nog springt ze verkeert aan. maar we blijven proberen, ik heb binnekort weer les, dus we zullen wel zien wat er aan scheelt.

nikje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:28

op de x went je af richting hoefslag en recies voor het hek spring je aan in galop dan moet ze wel goed aanspringen

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:32

Ik laat mn pony altijd even 1sec. naar de buitenkant kijken (naar de omheining dus, in jouw geval naar rechts) en dan in galop aanspringen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:02