Mijn paard springt steeds in de verkeerde galop aan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BianC

Mijn paard springt steeds in de verkeerde galop aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 10:45

Hallo,
Ik rij sinds een paar weken een paardje van iemand bij mij uit het dorp, maar de galop wil niet echt lukken.
Rechtergalop gaat super en springt ze ook meteen goed aan. Maar linksom vind ze blijkbaar erg moeilijk. Ik krijg haar maar niet in de goede galop!!! Hebben jullie tips voor me? Ik probeer haar op de volte te zetten en dan rustig aan te galopperen, als ze verkeerd zit (wat ze als maar doet!)dan neem ik der terug en probeer ik der opnieuw aan te zetten.. Maar ze blijft verkeerd aanspringen:S.. Als jullie tips ofzo hebben laat t me dan weten !:)

Liefs BianC

MlizS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:05

goed het hoofd naar binnen en duidelijke hulpen geven! en steeds maar opnieuw proberen en echt heel erg goed belonen als ze het goed doet!

elmiran

Re: Mijn paard springt steeds in de verkeerde galop aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:46

Mijn paard heeft hetzelfde. Ze heeft linksom vaak teveel stelling naar binnen waardoor ze haar achterhand meer naar buiten gooit en over de schouder weg loopt en dan aanspringt. Voordat ik aanspring zorg ik eerst dat ze goed nagevelijk loopt daarna laat ik haar aanspringen.
Ik laat haar wat meer naar buiten kijken en leg m'n buitenbeen goed naar achteren. De laatste paar keren gaat het bijna niet meer fout.
Ik heb er ook wel eens een zweepje bij gehad en dan een tikje gegeven op de schouder. Als het toch fout gaat gelijk terug nemen en gelijk weer opnieuw aanspringen, maakt niet uit waar. Het liefst doe ik het op de lange zijdes omdat ze in de hoeken meestal toch weer over de buitenschouder probeerd weg te lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:47

RT-D --> Rt-P

sharonnie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:05

het hoofd van het paard juist niet te ver naar binnen doen, want dan loopt hij zijn schouder eruit en springt juist verkeerd aan.
probeer dan eerder een kleine volte te rijden en een balkje in de hoek te leggen.

geef daarbij de goede hulpen en blijven oefenen, maar het balkje zou ik zeker proberen als ik jou was.

suc6

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:29

Probeer in een hoek aan te springen met stelling naar buiten. Ik heb een pony gereden die ik zelfs op wedstrijden zo liet aanspringen (beter een 5 dan niet getoont zeg maar)

Gass

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:31

stelling naar buiten idd

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:45

Hoe spring je aan? En dan bedoel ik welke hulpen geef je met je benen? Mijn ervaring is trouwens om een jong paard gewoon recht te houden. Zo moeten ze het leren. Pas later komt de lengtebuiging als ze telkens foutloos aanspringen. Daar zijn weer andere trucjes voor, maar dat is niet stelling naar buiten, maar schouder binnenwaarts. Zo hebben ze én buiging én moeten ze goed met het binnenachterbeen aanspringen, wat je natuurlijk graag wil.

Spring in dit geval aan als je uit de hoek komt, na zo'n 10 m afwend richting middellijn (dus geen volte!) en voordat je weer in de hoefslag komt (dus een paar meter voor je weer overgestoken en wel in de hoefslag komt. Maak je paard tijdens het oversteken recht en houd je buitenteugel er goed bij). Zo heb je 2 hoeken dicht achter elkaar en maak je de hoek ook iets scherper dan op een volte (eigenlijk maak je een rechthoekige volte van 20 bij 10 m).
Ik ben nu wel benieuwd hoe je je benen gebruikt bij het aanspringen, want dat heeft heel veel invloed...

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:42

Stelling * mss overdreven stelling? * naar binnen, te duidelijke hulpen geven. Dus been goed naar achter, denk aan galop en desnoods zeg je; '' Galop! ''

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:33

idd naar buiten stellen, zo heeft de schouder van het binnenvoorbeen meer ruimte om aan te springen en breng je het gewicht naar de andere kant. paard springt nu verkeerd aan doordat er teveel gewicht op het binnenvoorbeen heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:45

Ik ga met Klomp mee. Goed letten op de timing van je aanspringhulp, en de binnenschouder iets liften door ZELF heel goed rechtop te zitten (vooral NIET naar die binnenschouder gaan kijken om te zien of hij in de goede galop springt) en EVENTUEEL je binnenhand iets naar voren/omhoog bewegen voor en in de aansprong.

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:43

inderdaad en heel veel oefenen.
bij mij lukte het pas na een paar maanden om hem in de rechter galop te krijgen.
maar ik rij op een manege paard waar de rest van de week natuurlijk andere op rijden die minder fanatiek zijn

Blof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:34

Is heel erg afhankelijk hoe je paard verkeerd aanspringt. Drukt hij het binnen schouder naar binnen en zijn hoofd naar buiten dan valt ie over het binnen schouder en wil daarom niet goed aanspringen. Dan moet je dus eerst zorgen dat ie mooi ontspannen in stelling op de volte wil lopen en vanuit die ontspanning wil aanspringen.

Loopt ie juist makkelijk met stelling op de volte of in de wending dan gaan ze soms juist het buiterschouder eerder naar voren brengen waardoor ze verkeerd aanspringen. In dat geval moet je heel bewust in de hoek met veel contrastelling (dus stelling naar buiten) proberen aan te springen. Dus ook niet op het laatst omstellen. Nee hij moet dan gewoon met zijn hoofd naar buiten blijven kijken. En probeer het moment van aanspringen dan goed te timen zodat je echt in de hoek aanspringt en niet er net voor of net uit de hoek.

BrissagoLove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:36

heey
op een kleine volte aanspringen werkt altijd!!

xAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:39

Ik heb hetzelfde probleem. Maar dan andersom. Ik oefen het gewoon heel erg vaak, en als hij eindelijk goed zit flink belonen enzo. Bij Amigo werkt stelling naar binnen echt voor geen meter, hij heeft dan geen ruimte voor zijn binnenschouder zeg maar, en dan kan hij sowieso niet in de goede galop komen. Dus in de hoek, benen goed eraan, en (bij mij dan) stelling naar buiten T begint overigens al een stuk beter te gaan gelukkig!

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:04

Niet de hoefslag pakken maar de binnenhoefslag, dan mist ze de aanleuning, ik had gisteren hetzelfde probleem met de fjord van Sabbeltje hier op bokt, tot 5x verkeerd aanspringen rechtsom, zelfs in de hoek en met buitenstelling (zover dat mogelijk is, sorry Sabine), maar toen ik de binnenhoefslag een ronde pakte en toen bij het afwenden overging naar de galop sprong ze wel goed aan. Dit nav een tip van iemand die ook aan het rijden was. En het werkte...

linny2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:34

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:21

maykie schreef:
Niet de hoefslag pakken maar de binnenhoefslag, dan mist ze de aanleuning, ik had gisteren hetzelfde probleem met de fjord van Sabbeltje hier op bokt, tot 5x verkeerd aanspringen rechtsom, zelfs in de hoek en met buitenstelling (zover dat mogelijk is, sorry Sabine), maar toen ik de binnenhoefslag een ronde pakte en toen bij het afwenden overging naar de galop sprong ze wel goed aan. Dit nav een tip van iemand die ook aan het rijden was. En het werkte...

Ja, rechter galop he. Maar het is zo vreemd toch niet dat ze juist met buitenstelling verkeerd aanspringt?!

On-topic: Ik heb het probleem dus ook met mijn fjord. Zoals al gezegt, aanspringen op de binnenhoefslag werkt bij ons hebt beste. En dan het liefste nog op de volte bij B of E. Zorg dat je genoeg binnenstelling hebt.

sos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:09

Hoi,
De oorzaak van het probleem is dat jouw paard over de buitenschouder weg valt tijdens het aanspring van de galop. Ik weet niet op welk niveau jouw paard is afgericht, anders moet je proberen schouder voor of schouderbinnenwaarts te rijden, in de overgang naar de galop. Als jouw paard deze oefening nog niet beheerst dan kun je overdreven stelling naar buiten vragen. Door teveel stelling naar buiten valt jouw paard over de binnenschouder en springt daardoor in de juiste galop aan.
Groetjes en succes

merit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:39

goed je binnenbeen aandrijven, buitenbeen duidelijk naar achter leggen. Ook kun je je paard rechtrichten.

DenK4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:43

Ik vind het toch wonderbaarlijk dat de meningen zo verdeeld zijn...
Anyway ik heb geleerd, stelling naar binnen, binnenbeen lang houden en buitenbeen goed naar achter...
Trucje wat bij mijn manege paardje helpt is op de volte, volte verkleinen en als ie klein is aanspringen...

CharlieVM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:27

Ik sluit me aan bij iedereen die spreekt over stelling naar buiten. En je moet inderdaad voorkomen dat je naar het binnenbeen gaat kijken om te zien of het paard in de goede galop zit (die fout heb ik ook regelmatig gemaakt). Wat je dan doet is je gewicht onbewust op de binnenkant plaatsen, waardoor je paard niet de ruimte heeft om goed aan te springen. Een tip voor jezelf die misschien niet de schoonheidsprijs verdient: Als je merkt dat je het moeilijk vind om je gewicht naar buiten te verplaatsen, wen jezelf dan tijdelijk aan om naar het buitenvoorbeen te kijken op het moment dat je aanspringt in galop.

_Angelique_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:50

Mijn paard deed het af en toe ook op de linkerhand dat ze elke keer verkeerd aan sprong.
En door iet wat overdreven stelling naar binnen te vragen en dan aan te springen in de galop, is het bij haar over gegaan.
Het moest haar gewoon even duidelijk gemaakt worden wat nu precies de bedoeling was, en nu gallopeerd ze altijd goed aan.

carmenalbada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:04

heeej..

kleine volte maken en in die volte in galop aan springen

werkt bij mij alteid goed

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:10

ik heb precies hetzelfde probleem.
ik heb ook iets meer stelling naar buiten en dan mn gewicht iets meer op rechts dan springt ze wel goed aan.