Hoofdschudden door inspanning? (tips, advies, bekend?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Hoofdschudden door inspanning? (tips, advies, bekend?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 01:34

allereerst bedankt dat je dit wilt lezen. dit hoort volgens mij niet bij het headshaking topic, volgens mij heeft het met een rijtechnisch probleem te maken.

ik heb een probleempje met mijn paard Faram. het is een schat van een beest, hij luistert prima, en heeft altijd zin om te rijden.

ik hab alleen een probleem als het op rijden aankomt. met een rustig uurtje in de bak of een buitenrit is er niks aan de hand, loopt Faram vrolijk en wil hij prima luisteren. als ik meer van hem ga vragen (dressuurmatig) begint hij te hoofdschudden. hij loopt gewoon door, maar het is duidelijk dat hij ergens last van heeft. als ik de teugels aanneem, en hem aan het werk zet, komt hij op een gegeven moment naar beneden (rij normaal met lange teugel, ook western, en we zijn nog niet ver met dressuur), aan de teugel dus, zonder dat ik aan de teugels hoef te morrelen. als hij naar beneden komt zet hij meer druk op de teugels, en op een gegeven moment begint het hoofdschudden. het is het hele jaar door hetzelfde, dus geen allergie. het is ook geen probleem met rug of hals, of spieren, dat is allemaal onderzocht. wel heeft hij een blokkade gehad, die is opgeheven en sindsdien gin het beter, maar nu ik de training verder opbouw komt het toch terug.

het is niet altijd zo, met buitenrijden is er dus niks aan de hand, enkel als ik dressuurmatig bezig ga. ik rij Faram bitloos, en ben zelf geen ster in dressuur, vandaar dat ik alles rustig aan doe, en Faram het tempo laat bepalen.

heeft iemand hier ervaring mee, wat doe ik niet goed? kan het zijn dat hij zich vastzet, omdat ik iets niet goed doe? op dit moment krijg ik geen les, ik ben wel van plan dat weer te gaan doen, als ik een intsructrice gevonden heb.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 01:38

Hier heb ik dus ook last van, zodra ik iets van haar ga vragen met dressuur gaat ze met haar hoofdschudden
ik vol dit topic even

mariska32

Re: Hoofdschudden door inspanning? (tips, advies, bekend?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:15

ik heb dit ook gehad met een pony.
bij haar was het een manier om van die vervelende druk af te komen.
moest opgelost worden door wel cosequent te zijn en meer van uit de achterhand door te laten komen.
het kan dus zijn dat je hem te veel met druk op de voorkant wil laten buigen. [paard loopt te vel op de voorhand] controleer wel eerst je bit!

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:10

Ik kreeg gister de hoeflsag en daar stond zo'n speciaal hoofdstel in voor het headsheaking syndroom ofzo Pb maar als je wat meer wilt weten:)

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:18

ik ken het probleem, het paard waar ik op rij doet het ook als hij een tijdje aan de teugel heeft gelopen. Bij hem komt dit omdat hij nog erg jong is en dus zijn halsspieren nog niet goed getraind heeft. Als hij een tijd met zijn hoofd naar beneden loopt gaat dit bij hem een beetje opspelen en pijn doen. Ik hou hem dan iig goed voorwaarts en negeer het verder. Wanneer hij wat meer getraind is zal dit vanzelf minder worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 11:43

OK bedankt voor de tips tot zover. Faram loopt inderdaad nog erg op de voorhand. we zijn er ook nog niet zo lang mee bezig. hij zet druk op de teugels, en kort daarna begint het. moet ik meegeven met mijn teugels, of hem dan vasthouden? ik had zelf gedacht dat ik hem misschien beter los kan laten, en eerst richten op het voorwaarts blijven. hij komt dan vanzelf verder omhoog.

de tandarts is erbij geweest, en toen het net begon heb ik verschillende dingen geprobeerd (onder goede begeleiding). met en zonder zadel, om uit te sluiten dat het aan het zadel lag, en verschillende bitten, met en zonder neusriem. ik rij nu zonder bit, maar dat staat verder los van het hoofdschudden.

@mariska32, ik denk dat wat jij beschrijft heel goed het geval zou kunnen zijn bij ons. ik rij met heel lichte teugeldruk, maar op een gegeven moment probeert hij dus zelf zijn hoofd naar beneden te drukken (heel ver), en dan komt er enorme druk op de teugels te staan. moet ik vasthouden of op zo'n moment loslaten (of ruimte geven) zodat hij helemaal naar beneden kan?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:19

Je rijd western met de pony en nu wil je dressuur gaan rijden dan denk ik dus aan engels rijden.Misschien is het te verwarrend voor de pony.

Als je pony zijn hoofd naar beneden drukt en er druk op de teugels komt te staan moet je niet vast houden.Als je vast houd dan komt er spanning en heb je heel grote kans dat je je armen/handen vast zet.Je moet ze ook niet los gooien.Je moet één ophouding geven en goed je been er aan houden.Je moet je pony met je been naar je hand toe rijden.Door goed je been er aan te houden komt je pony weer met zijn hoofd omhoog en zal hij niet meer trekken.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:37

Misschien is je paard scheef en kan hij daardoor gewoon niet dressuurmatig naar beneden gereden worden. Dan moet je je paard eerst recht richten voor je verder kan werken. Kijk voor meer informatie eens op http://www.hoefkatrol.com

In het headshakertopic zijn trouwens mensen waarvan het paard het hoofd schudden met werk en die een rijtechnische oplossing gevonden hebben in AdB. Hun paarden schudden niet meer, zijn te rijden en lopen zoals ze nog nooit gelopen hebben.

ilona_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:10

heeft je paardje geen last van frontriempje? want zo is er ook 1 bij ons op de manege die er last van heeft met een bepaalde frontriem

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 22:34

ik gebruik geen frontriem bij mijn bitloze hoofdstel.

@ monsera, ik heb hem Engels ingereden, en ben daarna ook western gaan doen. hij kent dus beide kanten. sinds kort ben ik meer met dressuur bezig, maar voorheen reed ik zowel Engels als western.

@menollyke, hij is door de DA en een therapeut nagekeken, maar bedankt voor de link, ik zal het eens uitpluizen!

vandaag heb ik geprobeerd hem enkel voorwaarts te rijden, zonder aan de teugels te zitten. op het moment dat hij naar beneden kwam, liet ik mijn teugels helemaal doorglijden, en hield ik hem goed aan het been, omdat hij bij het naar beneden duiken meestal ook afremde. hij heeft helemaal niet geschud, maar na even rijden kwam het een klein beetje naar boven. hij liep wel helemaal lekker los, het leek haast wel een ander paard qua beweging. hij was lekker voorwaarts en was echt fijn aan het werk. wel liep hij erg ver naar beneden, maar dat komt later wel. eerst gaan we op stap één concentreren, ik wil vooral niet te snel gaan nu.
ik was er in elk geval superblij mee, ik hoop dat het toch een rijtechnisch probleem blijkt te zijn, want als het aan mij ligt kan er wat aan gedaan worden. we hebben al zoveel onderzoeken gehad waar niks uitkwam...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:44

Mij is wel eens verteld dat paarden dit soms doen om spanning kwijt te raken. Vooral bij het doorrijden in de dressuur stop je energie in het paard (dmv hulpen, die moeten resulteren in een (re)actie van het paard) die hij ook weer kwijt moet. Het schudden met het hoofd is een manier om die energie kwijt te raken als voor hem de juiste manier (bv activiteit in de benen) niet helemaal duidelijk is.

Als dit de oorzaak is van het hoofdschudden is het eenvoudig te verhelpen door het paard af te leiden en bijvoorbeeld overgangen, zijgangen of geïmproviseerde figuren te rijden. Als je je hierbij meer richt op het gebruik van de achterhand en de activiteit in de benen ipv het hoofd en de hals, leer je je paard de juiste manier om met zijn energie om te gaan en zal het hoofdschudden normaal gezien overgaan.

Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou de oorzaak is, maar het zou wel verklaren waarom hij het tijdens een buitenrit niet doet en tijdens het dressuren wel. Natuurlijk moet je eerst uitsluiten dat het niks lichamelijks is

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:51

merrieveulen schreef:
vandaag heb ik geprobeerd hem enkel voorwaarts te rijden, zonder aan de teugels te zitten. op het moment dat hij naar beneden kwam, liet ik mijn teugels helemaal doorglijden, en hield ik hem goed aan het been, omdat hij bij het naar beneden duiken meestal ook afremde. hij heeft helemaal niet geschud, maar na even rijden kwam het een klein beetje naar boven. hij liep wel helemaal lekker los, het leek haast wel een ander paard qua beweging. hij was lekker voorwaarts en was echt fijn aan het werk. wel liep hij erg ver naar beneden, maar dat komt later wel. eerst gaan we op stap één concentreren, ik wil vooral niet te snel gaan nu.
ik was er in elk geval superblij mee, ik hoop dat het toch een rijtechnisch probleem blijkt te zijn, want als het aan mij ligt kan er wat aan gedaan worden. we hebben al zoveel onderzoeken gehad waar niks uitkwam...

Dan denk ik dat het inderdaad spanning is, want nu heb je de energie omgezet in (voorwaartse) activiteit nu kun je als 't goed is met behulp van oefeningen van voorwaartse activiteit langzaam aan meer overgaan op dragende activiteit. Als hij zo lekker aan het werk is denkt hij waarschijnlijk niet meer aan het hoofdschudden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 23:19

bedankt voor je duimpjes, doet me goed. twee jaar geleden diende het probleem zich aan, toen ik met dressuren begon. hij heeft toen onderzoeken gehad door de tandarts, waarbij zijn wolfskiesjes zijn getrokken, en minihaakjes zijn verwijderd. het was niet over, dus is er nog een uitgebreider onderzoek geweest naar de spieren en wervels in zijn rug, nek en hals. hiermee was ook geen probleem, de heupen waren goed, geen scheve of vergroeide wervels, en geen spierprobleem oid. omdat het nog niet over was heb ik hem een half jaar op rust gezet, en het toen weer rustig opgepakt. het begon goed, maar met actiever rijden kwam het toch terug. ik heb toen af en toe geprobeerd of het beter was, omdat ik nog steeds dacht aan iets lichamelijks, maar het duurde een poos tot hij het niet meer deed. ik ben teruggestapt op veel buitenrijden en westernrijden, allemaal heel relaxed (een beetje té). inmiddels waren we 1,5 jaar verder, het hoofdschudden is weg, maar ik durfde hem niet actief aan het werk te zetten, omdat ik bang was dat het terug zou komen.
op een keer kwam het wel terug, ineens heel hevig, terwijl ik maar iets meer van hem vroeg. ik hoorde viavia van een therapeut, die erg goed moest zijn. zij is bij Faram geweest, en ontdekte een blokkade in zijn hormoonklieren, die hem hoofdpijn bezorgde, wat deels de oorzaak was van het hoofdschudden. ook zat er een wervel niet helemaal goed in zijn hals, dit kwam door het hoofdschudden, en was dus niet de oorzaak. ze zei ook dat het werken vanuit de achterhand hem moeite kost (wat ik al wist, maar niet het waarom) omdat hij vrij losse kniebanden heeft. inmiddels had ik hem alweer een poosje op rust staan, maar het advies was om de training weer op te pakken, en veel overgangen te rijden om zijn kniebanden te sterken. de opbouw van de training ging heel goed, en op een gegeven moment durfde ik weer wat te vragen. het begon goed, maar het hoofdschudden kwam toch terug, al was het niet zo hevig als eerst.
ik heb weer een stap terug gezet, en werk nu vanuit een andere richting. ipv hem vast te houden bij het omlaag duiken heb ik hem vandaag dus losgelaten, waardoor hijzelf al meer ontspannen bleef, en het hoofdschudden ook uitbleef.

zoals ik al zei ben ik geen topruiter, en ik heb zelf nog bergen te leren. daarom dacht ik dat het probleem wel eens bij mij kon liggen, en vandaar ook dit topic. ik hoop dat ik het op deze manier kan oplossen, en ook weer les kan nemen. ik heb dat de afgelopen tijd afgehouden, omdat hij eerst in orde moet zijn voor ik met hem verder kan en wil. hopelijk gaat dat nu lukken, na vandaag voel ik me er in elk geval een stuk beter over!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:26

Dit wordt wel degelijk headshaking syndroom genoemd. Headshaking kan vele oorzaken hebben, zo ook een rijtechnische oorzaak.

Mijn paard doet het ook. Heb ook het idee dat ze dit doet op het moment dat ze gespannen is. En ja, mijn paard is ook scheef....

Heb me eens verdiept in de Antoine de Bodt techniek, en het lijkt me wel wat.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:34

Mijn paard doet het sinds een week of 3 weer.
Ik weet niet of het rijtechnisch is, er is niks veranderd kwa rijden.
Wat wel veranderd is, is het voer. Hij krijgt nu gemaaid gras, we gaan kijken
of het daaraan ligt.
Hij heeft het namelijk al eerder gedaan, toen ie gemaaid gras kreeg.
Het zou ook aan het seizoen kunnen liggen, in de winter deed ie het niet.

Het zou spanning kunnen zijn, maar hij doet het soms ook als de teugels lang zijn.
Hij heeft ook last gehad van zijn rug, DA bijgeweest, en nu is het weer goed.
Gebit is ook in orde.

Ik hou het topic even in de gaten .

Fijn dat het weer wat beter gaat!
Ga ook even voor jezelf na of er niks veranderd is kwa eten en/ of rijstijl.
Succes!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:22

merrieveulen schreef:
wel heeft hij een blokkade gehad, die is opgeheven en sindsdien gin het beter, maar nu ik de training verder opbouw komt het toch terug.

Zoals je hier beschrijft lijkt het toch of die blokkade in hals of rug er mee te maken heeft. Door de behandeling werd het hoofdschudden minder zeg je. Misschien is de blokkade teruggekomen toen je meer ging rijden. Ik zou hier eerst nogmaals naar laten kijken.
Om opnieuw klachten te voorkomen is het natuurlijk van belang dat je rijtechnisch gezien de goede aanwijzingen krijgt, op het juiste moment. Via de computer is dit niet te doen...

Suc-6

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:45

Dat heeft/had mijn pony ook..
Hij begint met z'n hoofd te schudden omdat ie meer steun van je been moet hebben.

Dus als die met z'n hoofd begint te schudden moet je wat meer druk geven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 23:35

dat helpt inderdaad. ik heb de laatste keer verbetering opgemerkt, omdat ik anders ben gaan rijden dan eerst. ik wil het zo een tijdje proberen, heel rustig aan, maar ik laat de therapeut zowiezo nog een keer langkomen, ook al gaat het goed. ik wil nl zeker weten of de blokkade inderdaad niet terugkomt. het had te maken met sociale omgang, zijn hormonen liepen niet lekker door zeg maar. er werd aangeraden om hem in kuddeverband te zetten, iets wat ik al langer probeer, maar het is nu niet mogelijk. wel is zijn relatie tov mijn pony beter, dus gaan ze binnenkort weer samen het land op. zij is een merrie, dus dat is ook beter voor zijn hormoonhuishouding.

tot zover bedankt voor jullie tips allemaal! les nemen ga ik zeker doen, ik snap dat het van achter de computer moeilijk is. ik wil alleen dat het hoofdschudden eerst weg is, maar ja misschien is het wel beter om juist daarbij de hulp van een instructrice te hebben.

Takkel, ik weet dat het onder headshaking valt, ik heb dat erbij geschreven zodat mijn topic niet direct op slot zou worden gegooid .

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:40

merrieveulen schreef:
allereerst bedankt dat je dit wilt lezen. dit hoort volgens mij niet bij het headshaking topic, volgens mij heeft het met een rijtechnisch probleem te maken.

Nou, zonder je topic meteen te blokkeren, denk ik dat je heel veel interessante info kunt vinden op het headshaking topic. er zijn er meer bij wie het rijtechnisch lijkt te zijn (wellicht ben ik er een van). Mss toch interessant om hierbij aan te sluiten?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 23:50

ik ken het topic, en ik praatte daar ook mee. maar ik vond het jammer dat er maar weinig werd gereageerd op wat ik zei, want ze waren daar aan het babbelen over HS door allergieën. vandaar dat ik dit topic heb geopend, zodat even de koppies bij mijn paardje worden gestoken. tot zover heb ik er al heel wat aan, ik krijg prima tips, dus ik zou zeggen, ga lekker door, laat maar komen!!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:19

merrieveulen schreef:
Takkel, ik weet dat het onder headshaking valt, ik heb dat erbij geschreven zodat mijn topic niet direct op slot zou worden gegooid .

Snap ik

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 23:18

Okidoki!

vandaag weer gereden, Faram was al superfris, en méér dan voorwaarts. ik heb hem weer lekker de teugel gegeven, en mijn been er extra bijgehouden. ik heb ook nieuwe leren rijlaarzen, en ik merk dat mijn benen nu stabieler liggen dan met een rijbroek met stalschoenen. dat zal ook wel een rol spelen denk ik. in ieder geval, het ging weer heerlijk! ik hoop maar dat dit de oplossing is.
kan iemand hierop nog een tip geven? gewoon voorlopig zo doorrijden tot hij weer lekker in de training zit, en dan wat teugel vragen? als ik dat nu doe duwt hij gelijk zijn hoofd terug naar beneden, terwijl ik altijd met een superlos contactteugeltje rij. zelf leek het mij het beste om even zo door te rijden voorlopig, en dan dus rustig aan wat gaan vragen.
ik krijg waarsch ook hulp, Herman Wientjes is nl de buurman van de eigenaar van de rijbak waar ik train, hihi!

Smudges

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:54

Mijn pony doet dit ook, zelfs zo erg dat we laatst bijna gevallen zijn. Ze gooit haar hoofd omhoog en dan opzij. Zij doet dit ook op de terugweg van een buitenrit (rij nu buiten altijd met martigaal anders zitten je teugels zo aan 1 kant). Ik denk dat ze het uit vermoeidheid doet. En volgens mijn zadelmaker zijn haar halsspieren niet zo goed ontwikkeld. Dus ben nu 2x per week met de Pessoa aan het longeren. Ben benieuwd of dat gaat werken.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 23:51

Smudges schreef:
Mijn pony doet dit ook, zelfs zo erg dat we laatst bijna gevallen zijn. Ze gooit haar hoofd omhoog en dan opzij. Zij doet dit ook op de terugweg van een buitenrit (rij nu buiten altijd met martigaal anders zitten je teugels zo aan 1 kant). Ik denk dat ze het uit vermoeidheid doet. En volgens mijn zadelmaker zijn haar halsspieren niet zo goed ontwikkeld. Dus ben nu 2x per week met de Pessoa aan het longeren. Ben benieuwd of dat gaat werken.

goeie tip! Faram doet het aan de longe niet, dus misschien kan ik ook op die manier zijn halsspieren wat ontwikkelen. ik weet nl wel dat die nog niet goed ontwikkeld zijn. met pessoa ga ik niet gelijk doen, maar met touwtjes kent hij al wel.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:14

Ik krijg vanmiddag les van iemand anders, een leerlinge van Bent Branderup (academische rijschool). Ik weet dat dan het accent zal liggen op mijn zit en rechtrichten. Reuze spannend, en ik ben benieuwd of zij ook vindt dat het shaken met het rijden te maken heeft.
Ik houd jullie op de hoogte.