angst!!!!!!1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

angst!!!!!!1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 20:33

angst Huilen heb ik als ik buiten wil gaan rijden in het bos met punk Boos!
en waarom Verward misschien voor het op hol slaan Verward of voor het omdraaien als die wat ziet Verward

heb nooit angst gehad, maar nadat ik een paar keer ellende heb meegemaakt ben ik voorzichtig geworden!

trillende benen voor het opstappen, hartkloppingen als punk zijn oren rechtop zet en stil blijft staan Huilen .
geen mogelijkheid om met andere mensen te rijden Boos!

hoe moet ik dit probleem oplossen ben radeloos, wil toch prettig blijven rijden met mijn lieve punk Huilen Huilen Verdrietig

"Het hoofd van een welsh Cob, de actie van een Hackney en het lange haar van een Shire"......Balou?
http://www.depaardenbazaar.be


someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 21:09

Misschien moet je een vriendin of iemand die je echt vertrouwt eens menemen om er naast te lopen.Wie weet helpt het.Of voor dat je gaat buitenrijden even in de bak rijden zodat je zijn vertrouwen al een beetje hebt.
GRoetjes Julie Lachen

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 21:46

hoi!

idd wat de vorige zei... doe een touwtje aan je paard en laat er iemand naast lopen!. dan komt het allemaal goed.
gewoon veel doen zodat je paard het gewent raakt.... je moet gewoon doorrijden! en wat ook helpt... is zingen! klinkt beetje raar maar het helpt echt want daardoor raak je weer ontspannen!

veel succes!!!!!!!!

groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:47

hoi, ik ken de angsten. een tijd lang heb ik op mijn Tinkerhengst van toen veel angst gehad tijdens buitenritten. vooral om merrie´s tegen te komen.
wat ik toen inderdaad deed was zingen. ik werd er ontspannen van en Jovi hield zijn aandacht op mij gericht.
je pony moet er wel tegen kunnen.
ik doe het bij Maël namelijk ook wel eens, niet tegen de angst maar voor de lol. en Maël kan er helemaal niet tegen, die wordt er helemaal zenuwachtig van. dat kan natuurlijk ook.
anders zou ik proberen om met zijn tweeën een buitenrit te maken. met een paardje er bij of iemand op de fiets.
veel succes!! ennuh niet opgeven, je angst zal overgaan op den duur.

Bon Jovi rules!

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 21:15

ik heb dat al eens gedaan met iemand ernaast te laten lopen, maar zodra ik weer eens alleen met punk ga, is het weer mis.

punk is dan ontzettend "kijkerig" en schrikt voor alles en eigenlijk ook voor niets!!!!!
hij draait zich 80 graden om en rent weg. verschrikkelijk is dat!

"Het hoofd van een welsh Cob, de actie van een Hackney en het lange haar van een Shire"......Balou?
http://www.depaardenbazaar.be

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 10:30

En hem laten wennen aan enge/rare dingen? Zorgen dat ie dus wat makkelijker buiten wordt en er niet meteen als een haas vandoor gaat als ie wat engs ziet, schrikproof maken dus...
Want zo'n groot paardje lijkt me idd niet lekker als dat aan de kletter gaat buiten...

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 18:45

Llewella schreef:
En hem laten wennen aan enge/rare dingen? Zorgen dat ie dus wat makkelijker buiten wordt en er niet meteen als een haas vandoor gaat als ie wat engs ziet, schrikproof maken dus...
Want zo'n groot paardje lijkt me idd niet lekker als dat aan de kletter gaat buiten...


wat zou ik dan het beste kunnen doen? hem buiten in de bak zetten en dan met verschillende dingen lawaai komen maken? of zo iets?

"Het hoofd van een welsh Cob, de actie van een Hackney en het lange haar van een Shire"......Balou?
http://www.depaardenbazaar.be

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:44

hoi!

gewoon iemand mee laten gaan die je kan helpen en ontspannen...

veel succes ton

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:53

Ik heb het ook..vorige 'buitenrijdseizoen' heel erg, ben toen paar keer met groepje naar buiten gegaan en heb mezelf gedwongen, bij mij helpt het al als er anderen bij zijn, dan geef ik niet toe dat ik niet durf Lachen Nu hebben we de pony's thuis, dus dat wordt lastiger en ik vind het doodeng. M'n moeder loopt ernaast, iemand op onze andere, heel rustige pony erbij maar zo gauw Spot ergens erg naar kijkt of verschiet verschiet ik met haar mee en komen bij mij ook die hartkloppingen. Ik weet dus van mezelf dat ik het gewoon moet overwinnen, ben zolang als ik me kan herinneren altijd overal bang voor geweest en de enige manier is om het gewoon te doen. Zingen helpt zeker, doe ik ALTIJD, en laat gewoon nog iemand ernaast lopen.Ga na het in de bak rijden een rondje buiten maken eerst eventueel met touw, dan zonder touw maar gewoon de teugels vasthouden, eventueel touw meenemen. Na dit een paar keer rijd je los, maar diegen loopt er nog steeds naast, helpt heel veel voor jou zekerheid. Als jij denkt (niet zeker weet, want dat komt waarschijnlijk toch niet) dat je het aandurft vraag je diezelfde persoon, die geduld en begrip voor jou moet hebben, om op een rustig paard mee te gaan. Laat die ander voorop gaan en doe het gewoon. Zeg tegen jezelf dat je niet terug mag en kan, en als je toch in het bos zit kun je er net zo goed van genieten. Kijk om je heen, let op de mooie groend blaadjes en de blauwe lucht, niet op de oortjes van je paard. Gewoon een paar keer doen, doodeng en ik ben heel extreem hoor, de eerste twee keer zit ik te janken op me knol, maar doe het voor de kick die je krijgt. Tegenwoordig doe ik alles (nou ja...) wat ik eng vindt, want na afloop schiet je zelfvertrouwen omhoog! En onthoud: het is veel dapperder om een ritje p je eigen paard te maken terwijl je helemaal niet durft dan op 200 meter hoogte te gaan koordddansen waar je niks engs aan vindt! Succes

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 12:04

punky"]
[quote="Llewella schreef:
En hem laten wennen aan enge/rare dingen? Zorgen dat ie dus wat makkelijker buiten wordt en er niet meteen als een haas vandoor gaat als ie wat engs ziet, schrikproof maken dus...
Want zo'n groot paardje lijkt me idd niet lekker als dat aan de kletter gaat buiten...


wat zou ik dan het beste kunnen doen? hem buiten in de bak zetten en dan met verschillende dingen lawaai komen maken? of zo iets?
[/quote]

Je kunt aan de hand van NH gaan werken, je kan met de meest simpele dingen je paardje mak maken, zorg ook dat het paardje op jou kan vertrouwen en terugvallen, dat je hem op kunt vangen als ie paniekerig wordt, dus dat je kalm en beheerst bent en dat je hem daarmee gerust kunt stellen...
Als je samen daarmee aan het werk gaat zul je zelf ook zekerder worden op den duur als je het goed doet...
Sla er eens wat boekjes op na en lees over de verschillende methodes, misschien kun je er wat dingetjes uithalen die voor jou handig zijn, en haal er het liefst iemand bij die je erin kan ondersteunen en begeleiden...

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 13:44

Is je paard bang of ben jij bang?

Ik zie hier veel tips om je paard minder bang te laten zijn, maar waarschijnlijk geef jij jouw angst aan hem door.

Toch weer vanaf het begin opbouwen door iemand mee te nemen en er naast te laten lopen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

franka

Berichten: 161
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 22:22

wat ik zelf vaak merk is dat als het paard dat ik rij ergens even van schrikt en even wegspringt ik daar van schrik en dan nerveus wordt en dat voelt zij dan weer en dan schrikt ze dus weer sneller of ze doet net alsof.

ik vind het dan ook erg moeilijk om door te zetten maar meestal is er dan wel iemand die zo iets heeft van doorgaan ze stelt zich aan en me wat tips geeft om het beter te doen. dus vaak iemand in de beurt hebben voor advies en gewoon om het idee te hebben dat je het niet alleen hoeft te doen

veel succes nog
groetjes franka

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:19

In ieder geval niet naar buiten gaan zolang jij bang bent. Daar wordt het paard alleen maar bang van, schrikt daardoor eerder waardoor jij weer banger wordt.
Je kan in het begin er inderdaad iemand naast laten lopen, als dat goed gaat kan die gene misschien zonder hem vast te houden er naast lopen /fietsen. Als ook dat goed gaat, kan je vragen of er iemand een stukje achter wil fietsen. Dan is het voor je paard net of hij alleen weg is, maar doordat er toch iemand in de buurt is voor als er wel iets mis gaat, ben jij minder bang en zal je paard minder snel schrikken.
Ik rijd een driejarige, en die vindt het ook nogal spannend om alleen over de weg te gaan en wil dus nog wel eens schrikken. Maar ik merk dat als ik tegen haar blijf praten, ze eenstuk rusitger wordt.
Succes ermee!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 14:37

Vraag vooral niet teveel van jezelf. Het is wel heel dapper als je maar blijft proberen, maar als jij er ongelukkig van wordt heeft het geen zin. Het wordt er meestal niet beter op door gestresst te blijven rijden. Bij mij werkte het het beste om stapje voor stapje te werk te gaan. Dus in eerste instantie dingen die je eng vindt vermijden (in mijn geval was dat niet galopperen buiten, zodra hij ´gek werd´ weer even de rust opzoeken in stap (proberen dan tenminste) en echt enge plaatsen (ik moest bijvoorbeeld vaak in de buurt van de spoorlijn rijden) gewoon zoveel mogelijk mijden (of de dienstregeling van de NS erop naslaan). Ik moest wel buiten rijden, paard stond anders hele dag (alleen) binnen en geen bak tot mijn beschikking) en ik kende het paard nog niet zo goed. Dat het paard wat gek was, was niet zo vreemd (vreemde ruiter, hele dag alleen op stal in de winter, eigenaresse had vaak weinig tijd om te rijden dus even snel naar buiten in het donker en meneer kreeg bepaald niet te weinig voer!!!). Schaam je er vooral niet voor en neem gewoon de tijd voor hem en jezelf. Dat werkte bij mij het beste.
Succes, Marije

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-02 16:34

bedankt voor jullie tips, ik zal het zeker eens gaan uitproberen!!!!

"Het hoofd van een welsh Cob, de actie van een Hackney en het lange haar van een Shire"......Balou?
http://www.depaardenbazaar.be

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 17:38

Goed oppassen dat je paard je niet voor de gek houd!
Met mijn paard was ik eerst heel bang. Ook gewoon in de bak! Dan zag ik weer iets en dacht ik:
Oei, misschien is ze daar wel bang voor! Nou en dan ging ze er dus ook
vandoor. Daarna ben telkens aan de longeerlijn gegaan, en het ging steeds beter. Ik werd zelf ook meer ontspannen en toen schrok ze nergens meer van! Nu gaat het heel goed.

Veel succes!

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:57

denk er vooral aan dat je angst overslaat op je pony.
je kunt er iemand naast laten lopen
of eerst een keer iemand anders er op laten rijden.
als je op je pony zit adem dan een keer diep in en uit.
bij mij werkt het altijd
en denk er vooral aan:
vertrouwd je pony je?
zo ja dan zal hij echt niet om het kleinste detail wegspringen.

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers