rond rijden in galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

rond rijden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:11

ik heb een probleem met het 'rond' rijden van mijn fjord in galop. Met draf en stap is hij mooi verzameld en kan ik hem makkelijk mooi bij elkaar rijden. zodra we aanspringen in galop piept ie er tussenuit en krijg ik hem niet meer rond. als ik dan weer in draf ga loopt hij weer keurig. Enig idee wat ik hieraan kan doen? ik probeer rustig aan de teugels te vragen in galop, maar hij komt niet naar beneden.. tips graag!

lorretafan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:16

veel longeren met bv. een slof en dan goed naar binnen stellen en ook een poosje rijden met slof, maar niet gaan trekken!! op den duur zal dit gaan helpen dan vindt hij zijn balans

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:42

Liever niet met slof gaan rijden, dit is ook wel anders op te lossen denk ik. Wat je kunt doen is heel veel overgangen maken van draf-galop-draf. Probeer op een volte bijvoorbeeld vier keer een overgang te maken. Het kan best zijn dat dit een beetje een balansprobleem is, dat kan je zo oefenen. Dus een paar passen galop en dan weer terug naar draf. Het kan zijn dat ie er een beetje handig in moet worden. geen lange stukken galopperen, daar wordt ie niet beter van. Hij moet leren op eigen benen te galopperen en dat kan goed door veel overgangen te maken.

Maar het is wel een beetje moeilijk om zo te zeggen waar het aan ligt!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:14

met genoeg stelling aanspringen in galop, op een volte het liefst. en dan weer na een paar passen terug in draf. belonen als hij het goed doet, zodra hij het goed doet. stoppen en lekker stappen. straks weer proberen.

peerdenlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:15

Veel overgangen etc. en niet te lang achter elkaar galopperen want dan valt hij makkelijker uit elkaar.

iksandra3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:22

ik heb precies hetzelfde probleem met mijn fjord....

houd dit wat in de gaten, ben benieuwd,

Groetjes

Rosa_

Re: rond rijden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:24

Ik ook. Nu rij ik in elke hoek een kleine volte, hierdoor komt ze al stukken beter naar beneden. En belonen als het goed gaat !

mcsjelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:29

Bij mij in de les rijdt ook een meisje met dat probleem. Mijn instructrice laat haar vanuit een hele rustige draf of zelfs vanuit stap aangalloperen. Verder veel overgangen, goed belonen en op voltes aangalloperen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:30

Vele kleine stukjes galoperen!
De eerste galopsprongen na een overgang zijn het beste.
Door dit vaak te oefenen worden ze sterker in de galop, word de balans beter en zijn ze ook beter nageeflijk te rijden.

Maastricht17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:38

Ik ben geen fjordenexpert, maar mss bemoeilijkt de bouw van de fjord het mss om rond te galoperen. Niet dat ze het niet kunnen, maar wel dat ze het lastig vinden. Ik zou ook gaan voor draf en galop veel afwisselen.

Renske_fjord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 22:26

Bedankt voor de vele reacties. ik denk idd dat ik het beste kan beginnen met kleine stukjes galop en steeds weer terug nemen naar draf.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 22:27

Maastricht17 schreef:
Ik ben geen fjordenexpert, maar mss bemoeilijkt de bouw van de fjord het mss om rond te galoperen. Niet dat ze het niet kunnen, maar wel dat ze het lastig vinden. Ik zou ook gaan voor draf en galop veel afwisselen.

Ja daar zit een kern van waarheid in. Maar waarom kan ik hem wel gewoon rond rijden in stap en draf en niet in galop?

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:52

Ik ben niet voor de kleine stukjes maar voor de langere afstanden
Kilometers maken om de achterhand mooi sterk te krijgen.

izabella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:15

Taaclover schreef:

Inderdaad, als ik jouw probleem zo lees, dan moet je fjord gewoon wat sterker in zijn achterhand worden in de galop. Dus alle oefeningen die daarbij helpen (overgangen rijden bijvoorbeeld) zijn goed...
Focus je op de achterbenen en denk even niet teveel aan de voorkant...

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:42

lange afstanden rijden kan ik inkomen wat kelly ook al zegd, maar ik zou ook juist veel overgangen pakken om de achterhand sterker te maken. Ik zou het een beetje afwisselen. Het komt vanzelf wel goed als je blijft oefenen

chokotoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:02

Je kan misschein op de volte galoperen. Een paard heb je vaakin stelling veel beter onder controle en in de hand dan een recht paard.

lodo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:09

Heb hetzelfe probleem................

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:09

jullie vergeten de tempowisselingen!

vooral in de galop rijd eens een flink stuk naar voor en weer terug en dan weer naar voor!
idem voor draf gecombineerd met overgangen

zelf zou ik vooral volte werk doen in de galop. dan heb je net dat beetje meer controle omdat hij zich daarin nog sterk maakt.

succes!

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:33

Ik had net hetzelfde probleem met mijn 4 jarige. ik heb het opgelost door aan te springen in galop in een wending terwijl hij netjes aan de teugel loopt. Vanaf hij begint te galoperen niets anders gaan doen met je handen dan dat je in draf deed. Dit was 1 van mijn grootste problemen. Ik wist al dat hij z'n hoofd omhoog ging gooien in galop, dus begon ik al direct te vragen, wat dus fout was. En idd veel overgangen enzo rijden. Hoop dat je er wat aan hebt! Veel succes!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:37

Taaclover schreef:

Volgens mij maak je de achterhand juist sterker door veel overgangen en tempowisselingen te maken. Hij moet leren zich te dragen en aan zomaar kilometers maken heb je niet zoveel aan omdat je dan niet werkt aan het reageren op de hulpen. Als je paard dan uit elkaar loopt, loopt ie al die kilometers uit elkaar. Dus ik ben meer voor overgangen en tempowisselingen!

ilona_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:02

veel overgangen en tempowisselingen,, zo krijg je hem beter in de hand

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:06

idd, veel overgangen maken!
lange afstanden en slof lijkt me nou niet echt slim