sterk paard met springe wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

sterk paard met springe wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 16:41

hoi bokkers !
bij ons op de manege staat een groot paard met dresuur kan ze best leuk lopen maar asl ze een hindernis ziet slaan alle stoppen door en gaat ze ontzettend hangen en als een gek er over heen ze word dan ook heel moeilijk stuur baar we hebben het al met een balk er voro geprobeerd maar die springt ze dan ook mee en vlieg je nog meer
mischien weten jullie iets om haar makkelijker te krijgen onder het springen zonder dat je er bijna af vliegt en dat ze in volle galop door de bak vliegt (en ze steigert ook)
liefs brenda

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:16

Als hij door de bak vliegt kan hij op dat moment niet steigeren, daar zal hij toch eerst voor op de rem moeten Haha!

wat doet hij als je balkjes draaft?
En als je 1 balk op de grond legt en daar eens netjes over heen wilt galloperen?

Doet hij die dingen braaf kun je er eens een paar in-uitjes achter elkaar neer zetten, dan moet hij wel rustig springen.

Ga verder niet trekken als het paard hard gaat.
Hij wint het trekken toch.
Je kunt hem dan beter op een volte zetten

Als hij raced ga je rustig dresuur rijden en als hij weer normaal loopt kun je weer een keetje springen, raced hij weer dresuur je weer tot hij normaal doet, enz enz

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 21:51

heeeel veel oefenen. Elke dag gewoon even over balkjes of caveletti (±20cm hoog) galopperen. Zo raakt ze er aan gewend en is het niet meer iets waarom ze zich druk zal maken.
En niet gaan trekken aan de teugels, maar diep gaan zitten en zonodig voltes rijden om haar te laten kalmeren.

Mijn paard is ook nogal heet op balken enzo. Maar door er heel regelmatig op te oefenen is het al een stuk beter geworden. Nu ontspant hij zich zelfs boven de caveletti´s en de sprong Pling . Ook ben ik zelf wat rustiger geworden in het springen en dat kun je ook merken aan de reactie van je paard.

Succes Knipoog

En zorgen dat ze in de dressuur goed ontspannen blijft lopen en goed terug en voorruit te rijden is. Heel snel achter elkaar overgangen maken.
Laatst bijgewerkt door * Ellen * op 31-05-02 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 23:47

Inderdaad, wat hier boven al gezegd wordt.
Anders gewoon dressuur rijden met een hindernis in de bak en dan af en toe (onverwacht) die hindernis nemen.
Ze moet in ieder geval wel gaan luisteren, anders wortd het gevaarlijk.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:28

mijn paardje deed dit ook (bij mijn bijrijdster dan zelf spring ik niet) en zij heeft toen springles genomen. haar instructrische raade haar aan om met een slof te gaan springen en dit hielp echt heel goed. je moet hierbij natuurlijk wel profesionele hulp nemen hoor! ik denk dat dit voor jou probleem een goede oplossing kan zijn. succes!

Anoniem

Re: sterk paard met springe wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:55

Ze is duidelijk erg bang, dit is typisch vluchtgedrag, dus eerst maar eens de oorzaak zoeken waarom ze zo bang is, zit de ruiter niet mee boven de sprong??? bij landing????, dit zijn dingen die je je eerst moet afvragen. Natuurlijk word het uiteindelijk een gewoonte, maar de oorzaak zoeken!!
chatelaine schreef:
hoi bokkers !
bij ons op de manege staat een groot paard met dresuur kan ze best leuk lopen maar asl ze een hindernis ziet slaan alle stoppen door en gaat ze ontzettend hangen en als een gek er over heen ze word dan ook heel moeilijk stuur baar we hebben het al met een balk er voro geprobeerd maar die springt ze dan ook mee en vlieg je nog meer
mischien weten jullie iets om haar makkelijker te krijgen onder het springen zonder dat je er bijna af vliegt en dat ze in volle galop door de bak vliegt (en ze steigert ook)
liefs brenda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:36

musje schreef:
mijn paardje deed dit ook (bij mijn bijrijdster dan zelf spring ik niet) en zij heeft toen springles genomen. haar instructrische raade haar aan om met een slof te gaan springen en dit hielp echt heel goed. je moet hierbij natuurlijk wel profesionele hulp nemen hoor! ik denk dat dit voor jou probleem een goede oplossing kan zijn. succes!

Wil je met een slof kunnen springen moet je er toch wel heeeeeel erg goed mee om kunnen gaan.
Je mag nooit aan halve sec. je handen te laat naar voren doen of het paard kan niet omhoog komen, raakt de balk en word helemaal nerveus.
Dan heb je misschien geen race paard meer, maar een eewige stopper.
profesionele hulp is verder wel altijd voor iedereen aan te raden.
Zelf zie je misschien niet wat er fout gaat. En om kleine dingen kan een paard zo reageren.
Ik ben verder geen hulpteugel fan, maar met springen vraag je om ongelukken.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:09

je moet natuurlijk niet de slof gebruiken om je paard in de krul te trekken. maar de slof help je om zijn hooft ontspannen naar beneden te rijden. Hij kan in ieder geval niet steigeren. maar ik zei al zoek wel proffesionele hulp als je met een slof gaat springen. zelf vind ik het wel een fijn hulpmiddel maar je moet er wel mee Kwijl leren rijden.

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:14

musje schreef:
Hij kan in ieder geval niet steigeren.


oh?? die van mij kon dat prima anders! (ok, ik geef toe, die kon gewoon altijd omhoog, maakt niet uit wat je deed, maar toch) Ik vind juist steigerende paarden met slof gevaarlijker omdat ze vaak boos worden omdat hun kop vaster zit dan normaal en dat kan echt heel link worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 17:16

Ik vind idd ook een slof en steigerende paarden gevaarlijker.
Op het moment dat ze merken dat ze vast zitten heb je grote kans dat ze juist steigeren.
Vervolgens raken ze door de slof de balans kwijt en kiepen ze achterover, brrr Lips are sealed

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 17:57

Springen met slof ben ik niet zo'n voorstander van *LOL* Bij mij op springles rijdt er ook een meisje mee(gaat hartstikke goed!), mar ik zou het niet durven. Om dezelfde reden als Kawa al zegt, als je onervaren bent verpruts je er meer mee dan dat je beter maakt!
En met een slof trek je hem ook veel sneller achterover als hij steigert.

Ik denk dat je het beste rustig kunt beginnen met balkjes draven en galloperen en dan langzaam opbouwen. een kruisje achter de drafbalkjes een paar in-uitjes en als dat goed gaat een keer een steiltje op één galopsprong achter de in-uitjes...etc. Gewoon rustig aan opbouwen! Haha!

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:43

dat paard neemt een loopje met iedereen, probeer eens om door te galopperen na een hindernis in plaats van tegen te werken wat hij verwacht. En op het moment dat hij wil stoppen met galopperen spoor jij hem aan dat hij door moet!

officieel stender van het beukenpoortje!

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 22:12

ik zou even voor de duidelijk zeggen dat het paard van de manege is een slof is niet de oplossing voor dat paard daar word ze alleen maar gekker van
veder als ze de hindernis in de bak ziet staan flipt ze al door en met balk er voor gaat ook niet omdat ze die dan ook mee springt en moeilijker uit komt
de balkjes lopen gaat wel goed nu trouwens alleen een gewoon kruisjesn van niks Schijnheilig Lips are sealed Frusty

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 22:17

Paarden met weinig spring ervaring springen heel vaak de grond balk mee.
Gewoon laten liggen, dat gaat wel over.
Verder niet gaan trekken, maar dressurmatig oplossen.

Rij dressuur tussen de hindernissen zonder te springen, is hij rustig pak je eens een kruisje.
Neem hem dan op je gemak wer terug, dus ook niet trekken, boos worden enz.
Op het moment dat hij terug is beloon je hem.
Dit blijf je gewoon herhalen.
En verwacht niet dat het ineens over gaat, zoiets kost veel tijd.

Geef het paard wel vertrouwen door, niet te vroeg mee te gaan op de sprong, niet te laat en zeker veel vrij geven.

Dus ga springles nemen, hier zien ze waarom het paard iets doet, wat wij hier niet kunnen zien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers