enkele probleempjes met mijn beestje: niet buiten, schrik,..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramgad

enkele probleempjes met mijn beestje: niet buiten, schrik,..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 20:36

mijn muildiertje (ja weeral hij:p) is nogal een schrikkeschijter... ik heb eigenlijk (om te beginnen:p) 3 grote problemen...

als hij op een nieuwe plaats komt, of zelfs een plaats waar hij al eerder geweest is maar niet veel komt, dan begint hij te stijgeren en stopt daar niet mee tot we weg zijn :s dit is enorm vervelen want als ik dan eens naar een wedstrijd ga (als ik ein-de-lijk nog eens vervoer heb) dan gaat dit niet goed omdat hij steeds stijgert :s ook nieuwe hindernissen springt hij met veel moeite (en het ligt zeker niet aan de hoogte) maar van een grote dikke tractor heeft hij dan weer geen schrik...

hij doet dit ook bij wandelingen als hij ergens niet door wilt enz... weet iemand wat ik daar aan kan doen? ik heb wel geen vervoer om ergens naartoe gebracht te worden dus dat gaat ook al niet...

ik heb ook nog een 2de probleempje: ik krijg hem maar niet trager!!! ik mag trekken aan het bit wat ik wil, hij lijkt het niet te voelen, zithulpen werken ook al niet! als ik ga buitenrijden en hij mag galopperen, krijg ik hem niet meer in stap (alleja, met heeeeel veel moeite) moet ik een nieuw bit proberen ofzo? of wat denken jullie?

ik heb ook nog een 3de probleempje(s): hij wil niet buigen, ik krijg hem echt niet onder maar weet dus ook niet hoe je een paard dat leert...
en ook verzamelen lukt niet (doordat hij zo op zijn bit hangt en er eigenlijk niet naar luisterd!) de enige hulp dat hij kent zijn beenhulpen denk ik...

het zijn veel vragen, maar aub, wie kan mij helpen?

Vayo

Re: enkele probleempjes met mijn beestje: niet buiten, schri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:16

Hoi,

dat zijn vervelende problemen!!! Met het ''oplossen'' van het derde probleem zou ik nog wachten. Zorg eerst dat de basis goed in rode is. Dus wegrijden en terugkomen wanneer jij dat wilt. Hij moet goed aan het been zijn en terugkomen op je zit!!! Pas dan kun je gaan denken om hem wat lager in te gaan stellen. Als hij hangt je handen naar voren en been geven. Hij kan pas gaan hangen als jij hem iets geeft om op te hangen!!!

Maak hem dus eerst goed aan het been. Reageert hij niet dan gelijk aan tikken en oefening opnieuw doen. Reageert hij wel goed dan belonen en door rijden. Zo kun je ook rustig het terugrijden oefenen. Door veel overgangen en tempowisselingen te rijden maak je hem beter aan het been en zal hij uiteindelijk zijn achterhand er beter onder gaan plaatsen. Ik zou geen ander bit nemen. In het begin zal dat misschien wel helpen, maar op den duur zal hij er gewend aan raken en zul je weer een scherper bit moeten nemen. Hier verpest je zijn mond alleen mee.

Verder kun je met het longeren de overgangen goed oefenen met stemcommando's (stap, drrraf, gáálop en hooooo). Dit kun je dan weer gaan gebruiken met het rijden.

Voor het steigerprobleem zou ik eerst eens de oorzaak gaan zoeken. IS er een keer iets vervelends gebeurt? Neem hem gewoon eens wat vaker mee naar concours o.i.d. aan de hand zonder dat hij iets hoeft te doen. Probeer daarbij te regelen dat er een rustig en ervaren pony, paard of muildier meegaat. Als slecht gedrag afstraffen niet helpt, probeer het dan gewoon eens te negeren en alleen positief gedrag goed te belonen.

Succes!!!

ramgad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 12:44

dit zijn zeker al goede tips!! bedankt hoor!!! zal ik zeker eens proberen!!

over het stijgerprobleem: ik heb hem ooit eens leren stijgeren op commando maar hij was dat dan afgeleerd op commando maar het blijven doen uit zijn eigen, als hij schrik had bijvoorbeeld... want vroeger stijgerde hij niet, dan sprong hij weg...

poes

Re: enkele probleempjes met mijn beestje: niet buiten, schri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:08

Klinkt als een dier dat nooit correct ingereden is gewoon. Rij je hem ook in de bak? Hoe gaat dat?

Mijn tip: les

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:25

zoals ik in je andere topic (viewtopic.php?f=3&t=587624&hilit= ) al aangaf laat hem eerst nakijken op lichamelijke problemen. Als je die uitgesloten hebt kun je gaan kijken naar andere dingen.. Zou zeker eerst een tijdje niet meer naar wedstrijden of op buitenrit gaan.. eerst zorgen dat alles in de bak goed gaat, dan eens voorzichtig gaan wandelen (eventueel met een rustig paard erbij?? ) enzovoorts... kleine stapjes in ieder geval

manonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:31

Ik zou veel overgangen en tempowisselingen rijden en goed op je zit terug proberen te rijden. Heeft hij geen lichamelijke klachten?