Opwaartse galop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mick_G

Opwaartse galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 23:16

Hoi bokkers!
Ik zou graag bij mijn fjord een wat meer opwaartse galop willen zien. Ik moet dus de achterhand sterker maken, maar ik moet hem natuurlijk ook duidelijk maken dat hij meer van achter moet onder treden, en ook van voren wat hoger moet komen.
Ik zag dit stuk op het internet, zal dit werken? En zo niet, wat adviseren jullie?

Afbeelding
het gaat dus vooral hierom. Voor de duidelijkheid: er staan hier een aantal lage in-uitjes achter elkaar, ze zeggen dat dit de sprong verbeterd, of dus meewerkt aan een opwaartse galop.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:21

Dit werkt niet mee aan een opwaartse galop, dat is onzin.
Wat het wel doet is de rug gymnasticeren en het achterbeen sterker maken, waardoor een wat meer opwaartse galop uiteindelijk makkelijker kan worden.

Maar geef eens aan wat je niveau is, wat je tot nu toe hebt gedaan, en wat de reden is dat je nu de galop meer opwaarts wilt krijgen?
Heb je anders een paar goede recente rijfoto's die je erbij kan zetten?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:19

je bedoelt met opwaarts meer rond en verheven? Dan heb je toch wel een beetje een probleem. Een Fjord is nu eenmaal niet zo gebouwd als een kwpn-er en heeft een moeilijke galop die niet snel rond en verheven kan worden. Als je het meer vanuit de achterhand wil hebben en meer sprong in de galop wl krijgen is balken galoperen wel een optie.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 12:46

voor de duidelijkheid, het gaat om dit artikel: http://bluebirdlane.com/cavalletti.html (vergeten erbij te zetten )

Ik rijd nu L1 met mijn fjord, en heb nu 6 winstpunten. ik reed mijn ounten altijd wel, maar ik heb een tijdje niet gestart want ik heb een nieuwe instructrice en ben bijna helemaal opnieuw begonnen. Hij loopt nu zo veel beter dan toen, dus ik verwacht dat ik mijn punten voor de L2 snel bij elkaar heb (ik denk ongeveer 3 wedstrijden).
Ik zou voor de L2 en hoger graag een wat betere galop willen, wat mooier gesprongen, opwaarts. Vooral omdat ik nu ook wordt beoordeeld op de gangen in de nieuwe proeven, en de stap best goed is, de draf redelijk, en de galop is ook redelijk. De draf blijft natuurlijk moeilijk, maar ik zou graag de galop beter willen maken, de draf is al stukken verbeterd.
Ik vind een opwaarts gesprongen galop persoonlijk erg mooi, en ik zou dit graag dus ook terug willen zien in mijn fjord.

Recente foto:
Afbeelding
hij loopt hier wat te ver uit elkaar, hij loopt nu beter bij elkaar.

dit is een galop foto van een tijdje terug:
Afbeelding

Hij valt in de galop nog vrij snel op de voorhand, in draf is dit al stukken beter.

met opwaarts bedoel ik dit:
Afbeelding
ik snap dat ik dit nooit zal kunnen met mijn fjord, maar iets in de richting dus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:56

OK, je legt de lat hoog, daar hou ik wel van zeker bij fjordenrijders

Wat van belang gaat zijn is dat die achterhand lekker sterk wordt, en dat je 'm van voren in kunt stellen waar je dat wilt. Daar zul je met jouw compakte paardje een handicap tegenkomen. Kijk maar eens naar de ruimte die jouw paard achter de kaak heeft, en dat van de bruine op je onderste foto. Dat is een wereld van verschil. Als jij je fjord in diezelfde oprichting wilt rijden, zul je heel goed uit moeten kijken dat je 'm niet letterlijk de strot dichtknijpt.

Ik denk dat je gebaat bent bij wat praktijk'babbels' (gewoon op een mooie zondagmiddag eens langsgaan) van mensen die veel ervaring met fjorden hebben, en die een fjord op een leuk niveau hebben lopen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan fjord Taco.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:06

@ sonja, haha dat hoor ik vaker, mensen zijn daar zeer positief over!

leuk dat je het zegt, ik ben een paar weken terug op Taco gaan rijden Er staan 2 foto's in mijn profiel, en ik heb ergens nog een topic lopen.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=561554&hilit=

Hij kan op zich ook wel lekker draven, hier een vage still:
Afbeelding

EDIT: link toegevoegd

Bedankt voor de tips trouwens!

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:15

ik heb hier nog een galopfoto los:
Afbeelding

Het gaat me niet vooral om de oprichting in de hals, maar meer dat hij van achter meer ondertreed. wat wel als gevolg zal hebben dat hij zich meer opricht.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:20

Als je veel schakelt in galop (en ook de andere gangen) en nette overgangen kan maken van bijvoorbeeld stap naar galop (dus echt gesloten houden met aanspringen en niet erin knallen)en terug train je daar in ieder geval de achterhand. Dan zal de galop ook verhevener worden.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:22

okee, bedankt. Ik rijd veel overgangen van stap naar galop, ook rijd ik veel tempowisselingen en schijnovergangen in alle 3 de gangen.

Maar snapt hij wel dat die galop opwaartser moet worden, hoe maak ik hem dat duidelijk?

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:25

Mijn paard galoppeerde eerst ook veel vlakker, maar die is eigenlijk uit zichzelf opwaartser gaan galloperen naarmate de rest van de dressuur beter ging, dus dat zou ik niet weten. Ik heb even in pro gespiekt, vind wel dat je een superleuke fjord hebt, maar goed daar gaat het nu niet om

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:27

wel een beetje natuurlijk hij is leuk he
okee, hopen dat mijn paard net zo slim is als de jouwe

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:34

@sonja: hey jij rijd ook fjord!

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:32

wat (ik ervaren heb) goed helpt is een hele verzamelde galop vragen zodat hij meer gaat zitten en dan naar een uitgestrekte galop en weer terug en dit herhalen zodat hij meteen als een vonkje weg gaat op je been en terug op je zit in combinatie met je benen en teugels....
dat heeft bij mij geholpen want dan moet hij bij het wegrijden krachtig afzetten en gaat hij meer schuin de lucht in (bergopwaarts) om bodem/ruimte te pakken.. tja gewoon oefenen en inderdaad in combinatie met de dressuur die steeds beter wordt, wordt vast ook je bergopwaarts beter...
succes!!

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 23:36

okee bedankt!
wat ik merk bij hem is dat hij in een verzamelde galop erg sterk word door zijn kaak, in de uitrgestrekte galop beland hij na enkele passen op de voorhand.
de achterhand is dus duidelijk niet sterk genoeg, maar hier wordt aan gewerkt. Ik ben ook van plan hem voor de kar te zetten, voor extra spierkracht.

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:50

Whispertje schreef:
okee bedankt!
wat ik merk bij hem is dat hij in een verzamelde galop erg sterk word door zijn kaak, in de uitrgestrekte galop beland hij na enkele passen op de voorhand.
de achterhand is dus duidelijk niet sterk genoeg, maar hier wordt aan gewerkt. Ik ben ook van plan hem voor de kar te zetten, voor extra spierkracht.

Ik denk Mick dat je hier al aangeeft waarom jouw galop nog vlakker is dan wat je zelf zou willen.
Een echte opwaartse galop kost een hoop kracht en bij een fjord ook een hoge graad van africhting.
Je bent zeker op de goede weg maar als ik eerlijk mag zijn vind ik niet dat je het nu al van Whisper kan verlangen.
Taco liep in het L ook nog lang niet zo gesloten als nu.

Op deze foto kun je wel goed zien dat hij echt van achteruit aan het werk is
Afbeelding

Deze is net op een sluitmoment gemaakt:
Afbeelding

Probeer je in ieder geval niet teveel te focussen op het terug rijden. Daar krijg je vaak alleen maar een "trage" achterhand van.
Kleine voorwaartsen overgangen en weer terug zijn goed, 3/4 galopsprongen dan weer terug.
Om zo de achterhand te gaan prikkelen.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 00:04

okee, bedankt kelly!
ik vraag ook nog niet zoveel van whisper, ik gaf die foto alleen aan als voorbeeld, om het dus goed duidelijk te maken wat ik bedoelde. Zo goed krijg ik het natuurlijk ook nooit, en dat realiseer ik me ook.

imo kan ik er al wel wat naartoe trainen. zeg het me als ik op deze manier niet goed denk hoor, zoveel weet ik er nog niet van.

Bedankt voor de tips dus!

Gave foto's trouwens kelly!

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 00:09

Ik denk zelf niet dat balkjes helpen bij een opwaartse galop.
De fjord op de foto mag dan mooi zijn acherhand bijzetten maar met zijn hals/hoofdhouding is nog wel behoorlijk wat mis.
Ik vraag me af of ze hem ook zo mooi gesloten nog hier overheen krijgt, ik denk het niet.

Voor de wagen is trouwens ook erg goed hoor, krijgen ze een mooie dikke kont van

Gewoon lekker zo rustig doortrainen als je nu doet.
De galop wordt langzaam vanzelf een beetje sterker.
Dan kun je hem vanzelf wat meer gaan sluiten en komt hij makkelijker in de oprichting

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 00:12

dat van die hoof/halshouding is zeker waar kelly.
bij ons op stal is er een heel aardige man, en die wil hem graag voor de kar beleren, maar het is niets voor mij, met zo'n kar rijden. Ik zit liever op het paard Ik zal hem wel vragen of hij het leuk vind om lekker zelf te trainen, 1 á 2 keer per week.

Ik wil er het liefst zo'n bonk spieren van maken, dat lijkt me wel stoer

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 00:16

Whispertje schreef:
Ik wil er het liefst zo'n bonk spieren van maken, dat lijkt me wel stoer

Zoals Taco
Afbeelding

Overigens train ik Taco zelf ook niet aangespannen hoor.
Dat doet de jongeman die hier op de foto ook naast hem loopt.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 00:17

ja zoals taco ja
pfoe, wat maakt ie daar breed!

maar ik ga nu slapen, morgenochtend gaan de paarden voor het eerst de wei weer op