Haflinger loopt scheef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natural_Lady

Haflinger loopt scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:03

Hoi allemaal,

Heb jullie hulp nodig..
Wij hebben een haflinger en die heeft 11 jaar voor de kar gelopen.. Hij is zelf nu 13 jaar..
We zijn hem aan het beleren en hij is nu 6 maanden onder het zadel ( Western, Natural Horsemanship ) alleen hij gaat scheef door de bochten van de bak.. hij snijd de bochten af en loopt gewoon recht.. niet gebogen laat maar zeggen.. Met zijn lichaam.. Zijn achterhand, middenhand en voorhand blijven recht op een lijn..

Heeft iemand misschien ook een exkoetspaard die dit doet?
Waardoor het kan komen?
Hoe heb je het opgelost?

Kan iemand me aub helpen.. Alvast bedankt !!

Groetjes Rowena !

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:14

Waardoor dit komt? Doordat dit paardje nooit dressuurmatig is gereden. Dus dit wordt een hele klus om hem weer soepel te krijgen. Onder het zadel, veel buigen, veel voltes. Aan de dubbele longe of een pessoa-tuigje gebruiken met longeren.

En vooral heeeel veel geduld hebben. Dit paardje heeft dit blijkbaar in die 11 jaar nooit hoeven doen, dus het zal geen gemakkelijke opgave voor hem zijn.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:16

Het heeft in ieder geval niks met een ex-koetspaard zijn te maken, maar zoals Sjonniej terecht opmerkt met verkeerd gereden zijn.
Dit kan zowel OHZ als aangespannen.
Om dit te corrigeren is er in mijn ogen maar 1 advies.
Goed dressuurles nemen met een ervaren instructeur, want het zal een hele kluif worden dit paardje na zo'n tijd weer 'los' te krijgen.

Heel veel succes in ieder geval.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:11

AR -> RT-P

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:15

Ja dit kan wel inderdaad maar gaat veel tijd en energie in zitten. Richt je paard recht (ontdek de natuurlijke buiging) en ga aan de hand van die informatie aan de slag met goede begeleiding. Over natuurlijke buiging staat veel info vermeld op www.paardenbegrijpen.nl en www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkusnt.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:16

Het is niet om het feit dat hij voor de koets heeft gelopen dat ie dat doet nee, maar ook dat ie nog nooit gevraagd is om zijn lichaam te buigen. Dressuur is een soort van gymnastiek, jouw paard is niet echt gymnastisch getraind. Zonder trainen en oefenen is de spagaat ook iets te veel van het goede voor een mens

Inderdaad is rechtrichten voor jouw van toepassing (klinkt raar, aangezien je paard moeite heeft met buigen )). Probeer hem dmv trainingen soepeler te laten worden in zijn lijf, wellicht mbv een goede instructeur/instructrice die je hiermee op weg kan helpen..

azarlizz

Re: Haflinger loopt scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:29

Ik heb zelf twee Haflingers, beide zijn ze ingereden op late leeftijd de ene op 7 jarige leeftijd en de ander op 9 jarige leeftijd.

Het probleem dat je hebt komt vaak omdat het paardje moet wennen aan een ruiter op zn rug en dus zn balans zoek, dat scheef door de bocht gaan doet ie omdat ie bang is dat ie omvalt, klinkt heel gek maar is echt zo.

Je zult hem dus inderdaad moeten leren zich te buigen in zn lichaam dus veel voltes rijden eerst in stap dan in draf en achtjes rijden help hem ook soepel te worden in zn lijf, maar heb vooral geduld met hem, wordt niet boos en ongeduldig daar zijn deze paardjes vaak heel gevoelig voor, beloon hem uitbundig als ie het wel doet.

Succes!!!!

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 19:05

maar hij is niet bang voor het bakans.. en hij word ewstern gereden,, mijn plan was ook al aan de dubbele longe.. of anders idd voltes enso.. Bedankt voor jullie reacties..

En ja we belonen hem altijd, worden nooit boos, en SLIJMEN behoorlijk bij hem hahaha en het helpt

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:12

ik heb rijd mn haflingers ook western, toch is het naar mijn mening beter dat je hem onder de man zn circels laat lopen, hij moet echt leren met jouw ook op de cirkels in balans te komen

Heb hetzelfe probleem ook met mijn haffie gehad, helpt echt, wel voldoende van hand veranderen zodat je beide kanten goed mee pakt.

Hoor graag hoe het gaat!!!

groetjes

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:20

Om te beginnen zou ik als ik jou was goede instructie zoeken!

Beheerst je paardje de zijwaarts drijvende hulpen al? (wijken voor de kuit, wending om de voorhand) Die moet hij kennen voor hij stelling kan nemen op je binnenbeen.

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:09

veel oefenen met lange rechte stukken, dan vooral op de binnennhoefslag. verder slangevoltes rijden, veel voltes 8tjes, gewoon heel veel trainen.

Sioux15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:12

Ik doe daar ook rijden en ken die Haflinger ook, wij snappen ook wel dat we voltes moeten draaien. Maar hij is nog niet zo lang ingereden. 6 maanden en hij is nogal onzeker in de bak.. Buiten heeft Rowena hem voor het eerst vooraan in een heel groot stuk in galop gekregen, dat is al heel wat voor hem omdat hij nooit heeft geleerd onder de VROUW te galoperen.. zo leert hij beetje bij beetje bij. Duurt wel wat langer maar hij is een goed paard dus hij krijgt de tijd. En hoeft daarom niet direct Dressuurmatig gereden te worden. Maar omdat er steeds meer mensen komen die goed kunnen rijden hebben we hem toch in de westernlessen nodig.. En het gaat dan niet om de wendingen om de binnenhand en het wijken.. Maar hij moet gewoon in een soort van buiging door de bocht kunnen lopen.. Omdat hij zich door de bochten heen gooit en als het kan ze ook afsnijd. En dat moet hij nu gewoon even onder de knie krijgen.. Dus hij hoeft geen wijken te kunnen en weet ik wat allemaal. Hij moet gewoon even leren om een beetje in te buigen zodat hij die wending in de bocht fatsoenlijk kan nemen !

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:33

Maar hoe dacht jij hem dan te leren de boschten niet meer scheef te nemen of af te snijden?

Hij zal echt soepeler moeten worden in zn lendenen anders blijft ie scheef door de boscht gaan, hij wet niet dat ie zn lijf buigen kan, dit moet hem geleerd worden, alleen is het wel jammer dat nu verschillende mensen op hem gaan rijden, dat is niet echt bevorderlijk voor zo n groen paardje, 1 persoon is het beste om hem de beginselen te leren dan blijft het een goed paardje!!!

Beetje jammer dat je negatief reageerd op de goed bedoelde reakties Sioux.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:41

Om hem netjes buigend de bochten in te krijgen, zul je hem aan de hulpen voor het been moeten zetten. Hij moet leren om dat binnenbeen heen te buigen en niet stiekem recht door een bocht lopende deze af te snijden.

Hoe dan ook, als je wijken etc nietals je doel ziet is het wel goed om hem met je been te kunnen sturen en zijwaarts te krijgen. Zie het als gymnastiek van je paard, heeft hij nodig. En je krijgt hem niet gymnstisch en goed aan je been als jij met ´een beetje buiging´ af en toe tevreden bent.

Je boekt vorouitgang als je aan zoiets hard en veelduldig gaat oefenen. Even binnen een weekje een paard niet meer bocht afsnij klaar maken zit er niet in hoor. elke keer een andere ruiter met waarschijnlijk ook verschillende niveau´s waarbij hij de ene keer wel kan afsnijden en de volgende keer niet train je dit paard ook niet echt mee..

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 11:47

Ik ben de enige wat nu in de bak om hem rijd..
Ik doe het hem ook leren. Omdat ik daar stage loop.
Ik ben gister ECHT met hem begonnen, en hij vind het wel leuk om met me te werken..
Dat is dus al een pluspuntje.. Hij deed het ook voor z'n eerste keer wel al best goed..
Hij moet voor de western zowiezo druk kennen van de benen.. Dus dat is geen probleem.. Ik ben gsiter dan ook begonnen met voltes enz.. Stellingen in de bochten en pole bending ( Zeg maar Slalommen om pionnen ), en dan bij iedere bocht in de slalom een andere stelling aannemen. Ik moet zeggen..
Ik heb vooruitgang geboekt.. In stap gaat het nu goed.. Draf laat hij het allemaal nog wat slingeren !
Bedankt voor de reacties.. En ik zal nog wel laten horen hoe het afloopt

Groetjes Rowena

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:32

Natural_Lady schreef:
maar hij is niet bang voor het bakans..

Ik neem aan dat je bedoeld dat hij niet bang is voor de balans{weet niet wat je daar precies mee bedoeld}

Je bent net begonnen om het paard onder het zadel te laten lopen in al die jaren gaat er voor het eerst iemand op hem zitten.Dan moet hij weer helemaal leren om in balans te lopen met een ruiter op zijn rug.Dus je paard is wel zeker zijn balans kwijt nu.

Veel gymnastiseren en lekkere oefeningen rijden om hem helemaal los te rijden.

Sioux15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:34

Het paard heeft al eens eerder iemand op zijn rug gehad maar niet echt rijden zeg maar. Hij heeft ook echt wel balans dat zie je aan de manier van lopen maar hij gooit zich gewoon echt door de bochten. Hij boekt al vooruitgang in de stap maar in de draf moet hij het nog leren hij snapt het gewoon nog niet. Zoals het geschreven wordt lijkt het ook alsof hij nog geen balans heeft maar als je het in het echt ziet is het anders.

Greetz Sioux