he ff een achterbenen-vraagje!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mara

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-07-01

he ff een achterbenen-vraagje!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 20:14

hoi,

Van mijn instructrice moet mijn pony haar acherbenen gebruiken/er onderzetten.
Maar nu is mijn vraag hoe kan ik zien als ik longeer of als ik in een spiegel kijk dat ze haar achterbenen gebruikt/er onder zet??? Verward

Doei en groetjes van Regina en Mara Party!!


pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 20:27

Tja als het paard de achterhand er goed onder zet en de rug ontspant heb je het gevoel dat je op een bolle rug zit , het allerhoogste punt van het paard .

Maar puur de achterbenen er goed onder zetten dat zie je doordat het paard lekker voorwaarts loopt ,
in evenwicht is dus niet voorover valt met de hals en schouders naar beneden , je voelt / ziet duidelijk dat de achterkand het meeste werk verricht , paard is veel lichter op de voorhand.

En kijk vanaf de grond in draf naar het punt waar de voorhoef staat , als de achterhoef zowat in de afdruk van de voorhoef komt dan is de achterhand er goed onder.

Even grofweg hoor , het is gewoon iets dat je moet zien....

MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 18:51

Citaat:
En kijk vanaf de grond in draf naar het punt waar de voorhoef staat , als de achterhoef zowat in de afdruk van de voorhoef komt dan is de achterhand er goed onder.


Even een kleine toevoeging: de meeste correct gebouwde/lopende paarden en pony's treden sowieso al van zichzelf zo ver onder dat ze met gemak met de achterhoef in de afdruk van de voorhoef stappen. Verder is het ook zo dat als de achterhand +benen van je paard goed onderkomen, je kunt merken dat je paard op eigen benen loopt in een stabiel en ontspannen tempo. Ze maken ook de passen beter af als je de achterhand "er goed bij" hebt.

Power is not posession...
Power is love!
I'm in Luv!! Haha!

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 19:33

ik voel het altijd gewoon als ik erop zit..

en over dat instappen, mijn pony stapt altijd in de sporen van zijn voorhoeven...maar als ik longeer stapt hij in, als ik rijd stapt hij over(dus met z'n achterhoef verder dan de afdruk van z'n voorhoef)

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 14:14

je kan voelen of je paard zijn achterbenen goed gebruikt als hij licht in de hand is en goed op aanleuning. als je bijvoorbeeld een zware en een lichte kant hebt dan zet hij een achterbeen niet genoeg onder de massa. verder moet je paard in een goed voorwaards en actief tempo lopen. verder is er een verschil tussen het feit dat je paard meer zijn achterbeen eronder moet zetten of dat hij zijn achterbenen meer actief moet gebruiken. moet je paard zijn achterbenen actiever gebruiken dan moet je hem meer oprijden en van voren begrenzen. dit zou ik toch nog even navragen bij je instructrische.
gr marjolein

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 21:02

ze zeggen mij altijd dat dan de voorhand zich opricht (in de lucht komt). en de kont zakt. je rijdt dus berg-opwaarts zeg maar.
de instructeur op les zegt dat je hem van voren wat moet tegenhouden en heel veel been moet geven. dan ga je verzameld draven. topruiters kunnen op deze manier ook passageren en piaffe doen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 21:18

misschien in plaats van al dit geleuter is een plaatje makkelijker:

Afbeelding

en voor het geval dat endoria weer niet wil meewerken:

Afbeelding

duidelijk?

Amor Vincit Omnia


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Ubermetrics en 4 bezoekers