Longeren? hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 14:16

MOet je een boekje over longeren halen. Daar staat alles goed uitgelegd met plaatjes enzo

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 22:32

Boekje? Verward
Longeren moet je (net zoals heel veel andere paardendingen) in de praktijk leren!
Groetjes!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 23:36

Ok.. longeren leer je dan wel in de praktijk, maar dan is het wel het beste om dat van iemand te leren (dat is mijn voorkeur). Ik heb namelijk vaak meegemaakt dat mensen zelf aan de slag zijn gegaan, zonder enige kennis en die of het paard doodsangsten hebben aangejaagd of het gewoonweg verkeerd aanpakken. Ik vind dat een boek lezen ook nooit geen kwaad kan om je geheugen wat op te veizelen. Uiteraard gaat het bij velen ook wel goed, maar ik vind het niet iets waar je te lichtzinnig over moet denken. Maar ja, dat ik uiteraard mijn eigen mening. Veel succes verder. Ps. Mocht je nog een boek willen aanschaffen, Longeren met Lammert Haanstra kan ik je aanraden. Ik heb zelf een longeercursus van hem gehad en hij weet heel goed wat hij doet. Nogmaals succes! Lachen
Ps. Is er geen manege bij je in de buurt waar je een longeercursus kunt volgen?

_________________
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Honeybee op 2001-05-11 17:48 ]</font>

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 22:48

longeren is niet zo moeilijk. Kijk eens in een boek...
Waarschijnlijk gaat het al wanneer je enkel het volgende weet en hoe je de longe moet vasthouden:
zorg altijd dat je op de achterhand van je paard drijft, er meer achter lopen id cirkel ipv ervoor, snap je?
En vooral veel praten tegen je paard!

Succes

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 09:48

Ik ben eigenlijk van mening dat longeren best wel moeilijk is. Het is iets wat je goed moet leren en je paard ook.
Niet in je eentje gaan proberen, maar met goede begeleiding. Ik zie zelf nl heel vaak dat mensen bijvoorbeeld de lijn volledig in de knoop hebben en dan ook nog een lus om hun hand... = gevaarlijk! Daarnaast ligt het aan het paard. Iwaldo is echt super aan de longe. Luistert perfect naar mijn stemhlpen enzo. Dan kan je hem ook wat meer oefeningen laten doen. Jongere of onervaren paarden rennen vaak alleen. Daar is dus nog veel aan te sleutelen. Ik ben zelf naar de Lammert Haastra clinic geweest en vond dat best leerzzaam. Misschien een ideetje?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 10:37

Longeren is heel moeilijk.....als je het goed wilt doen!
Ken je niet iemand waarvan je weet dat diegene het kan? Laat het je dan eens voordoen! Dat is de beste methode om het te leren.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:10

Ik ben het dus niet eens met Aglaranna. Longeren is niet makkelijk! Ja, je paard een rondje om je heen laten rennen, zal nog wel lukken. Maar fatsoenlijk longeren dus niet.
Bij longeren komt meer kijken!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 16:02

Ik ben het ook met Rieja Jantina en Laura eens. Goed longeren is niet makkelijk. Met name gevoelige paarden reageren erg op lichaamstaal. Als je bijvoorbeeld te ver naar voren t.o.v. je paard staat, heeft dit een remmende werking. Als je je paard op zo'n moment met je stem en eventueel met de lange zweep meer voorwaarts wil hebben, geef je dus tegengestelde hulpen. En dit is natuurlijk heel verwarrend voor je paard. Juist als je weet waar je mee bezig bent kan je met hele subtiele hulpen je paard intenief aan de longe trainen, terwijl het er heel ongedwongen uitziet. Maar dat vergt heel wat oefening!
groetjes van Suzan