Bit vast pakken of ander probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brammetje16

Bit vast pakken of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 14:55

Ik heb sinds een tijdje een probleem en weet niet wat ik er mee aan moet.
Mijn paard zit aan de linker kant helemaal vast! ik weet dat het ook een probleem van mezelf is omdat ik links veel sterker ben dan rechts maar kan de laatste tijd dus bijna niks meer met links.(bij haar)(dat ze misschien daarom is gaan tegen werken omdat ik links sterker ben en dat ik links veel gebruik? )Het is volgens mij een soort van macht spelletje voor haar geworden, wie is sterker mijn linker hand of haar mond )
Ook is het zo dat als ik haar met rechts terug wil nemen dat ze dan rechts af gaat ipv rustiger gaat lopen.(links doet ze dit niet en kan ik haar als ze het bit niet vast pakt of wat het ook is gewoon rustig terug nemen.(ik probeer ook vaak te ontspannen maar zodra ik met links iets wil gaan doen is het mis)
Beetje moeilijk uit te leggen misschien dat er iemand in de buurt is die mij kan helpen? of iemand die mij zodoende uitleg kan geven?
ik hoor het heel graag want het is niet plezierig rijden voor het paard en ik word gek van een lamme arm.
Groetjes Nadine

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 14:56

Het bit dat ik gebruik is een gewoon stangetje (het rijden met een trens gaat niet.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:59

Ik heb hetzelfde gehad, maar na een checkup van de fysio bleek dat ze ergens last van had. Is dat bij jouw paard misschien ook een mogelijkheid? Het probleem is verholpen en als je daarna die cirkel van het terug trekken zelf kan doorbreken, kan je weer heerlijk ontspannen rijden!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:01

ten eerste is het zaak dat je je trek-hand (om het zo maar even te noemen) gaat leren ontspannen en let op jezelf dat je ervan af blijft. je hebt feitelijk je paard uit zijn balans gehaald en is wellicht scheef geworden in de bespiering. kijk eens op deze site; www.hoefkatrol.com/

hier vind je voldoende info over je probleem met standaard oplossingen.

succes!

edit; ga eens een paar weken op de binnenhoefslag rijden en laat daarbij je handen stil. alleen maar voorwaarts rijden en (schijn) overgangen. je zult merken op gegeven moment dat je paard rechter wordt in zijn lijf en hij kan geen steun meer zoeken op de bakwand. verder kun je contra stelling aannemen totdat je druk hebt op 2 teugels enhij nageeft, daarna geef ja uiteraard ook na door je handen iets naar voren te brengen richting de manenkam. contrastelling neem je naar links omdat je paard zijn rechterkant van de bespiering moet oprekken om weer even lang te worden in zijn lijf aan beide kanten. dit oefen je eerst in stap totdat je probleem vermindert, dan ga je de draf proberen. ook op voltes rechtsom contra vragen, eerst in stap en dan pas in draf als dit goed gaat. neem wel de tijd en heb geduld en word niet boos als het niet direct lukt. denk in maanden. zoeits heeft echt de tijd nodig!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:33

Even een aanvulling op Klomp, niet alleen contrastelling vragen maar ook met je been inwerken zodat je eigenlijk meer spreekt over contrabuiging, zodat je korte bespieringskant van paard meer oprekt.
Ook op www.paardenbegrijpen.nl staat veel uitleg over natuurlijke buiging, scheefheid van paard vermeld en hoe je kunt rechtrichten.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:38

Kijk eens in het Divoza blad, daar stond bit in zodat paarden bit niet vastpakke..

*zoekt divoza*

KK correctiebit
-argentaan
- geschikt voor paarden die de gewoonte hebben het bit vast te pakken. de zogenaamde ''pullers'of paarden die regelmatig tong over bit brengen
- heftig paard kunnen prima worden gecorrigeerd
- de druk van het bit word goed verdeeld over de tong en de lagen
- 12, 13, 14 cm

Zal even kijken voor je of er nog meer is. Maar misschien is dit een mede oplossing?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:41

Klets sorry hoor maar bit vastpakken is echt een aanleuningsprobleem. Aanleuning is ongelijkmatig verdeeld in gewicht. Rechtrichten rechtrichten balans zoeken en werk aan natuurlijke buiging/scheefheid van je paard. Zie veel info op www.paardenbegrijpen.nl of www.hoefkatrol.com

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:17

bedankt allemaal voor de nuttige tips! ik ga er zeker wat mee doen! en ja misschien nog een ander bit? ik heb trouwens wel met een draver te maken dus kan ook komen door het feit dat ze "vroeger" voor de kar liep dan lopen ze ook scheef en dat was in het begin ook het geval maar dat is er al wat uit verder op de hoefslag loopt ze wel recht.
[edit:]Ze heeft ook een ongeluk met haar schouder gehad in haar drafcariere.(ook daar lopen ze meestal alleen maar links om)
Ze is namelijk tegen een auto op geplakt en heeft een gat in haar schouder gehad, daaar heeft ze nu verder geen last meer van maar t been staat wat scheef en ze loopt er ook een beetje na.
alleen het gekke vind ik dat ze het eerst niet deed? of misschien na overgang van trens naar stang dat dat het is geweest? ik ga in iedergeval jullie tips eens goed nakijken en zien of het beter gaat met een trens.
Laatst bijgewerkt door Brammetje16 op 11-04-06 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:19

Ga veel binnenhoefslag rijden zodat je meer informatie krijgt over de scheefheid van je pony of paard! Succes ermee

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:20

Bedankt!

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:24

klomp schreef:
ten eerste is het zaak dat je je trek-hand (om het zo maar even te noemen) gaat leren ontspannen en let op jezelf dat je ervan af blijft. je hebt feitelijk je paard uit zijn balans gehaald en is wellicht scheef geworden in de bespiering. kijk eens op deze site; www.hoefkatrol.com/

hier vind je voldoende info over je probleem met standaard oplossingen.

succes!

edit; ga eens een paar weken op de binnenhoefslag rijden en laat daarbij je handen stil. alleen maar voorwaarts rijden en (schijn) overgangen. je zult merken op gegeven moment dat je paard rechter wordt in zijn lijf en hij kan geen steun meer zoeken op de bakwand. verder kun je contra stelling aannemen totdat je druk hebt op 2 teugels enhij nageeft, daarna geef ja uiteraard ook na door je handen iets naar voren te brengen richting de manenkam. contrastelling neem je naar links omdat je paard zijn rechterkant van de bespiering moet oprekken om weer even lang te worden in zijn lijf aan beide kanten. dit oefen je eerst in stap totdat je probleem vermindert, dan ga je de draf proberen. ook op voltes rechtsom contra vragen, eerst in stap en dan pas in draf als dit goed gaat. neem wel de tijd en heb geduld en word niet boos als het niet direct lukt. denk in maanden. zoeits heeft echt de tijd nodig!

Dit is trouwens ook iets dat mij zeer aan spreekt en ik heb het idee dat dat wel gaat helpen.(rechts om galop in de bak vind ze ook moeilijk maar dat zu ook door dr schouder kunnen komen)

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:25

Karoliefje schreef:
Kijk eens in het Divoza blad, daar stond bit in zodat paarden bit niet vastpakke..

*zoekt divoza*

KK correctiebit
-argentaan
- geschikt voor paarden die de gewoonte hebben het bit vast te pakken. de zogenaamde ''pullers'of paarden die regelmatig tong over bit brengen
- heftig paard kunnen prima worden gecorrigeerd
- de druk van het bit word goed verdeeld over de tong en de lagen
- 12, 13, 14 cm

Zal even kijken voor je of er nog meer is. Maar misschien is dit een mede oplossing?

tong over het bit is volgens mij ook iets dat ze wel eens doet , ze heeft namelijk ook een zeer bewegende tong die ze vaak heen en weer beweegt als zenuwtrekje.

neetje86

Re: Bit vast pakken of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:27

mijn paard pakt t bit ook vast... bij mij is de oplossing zelf loslaten handen ontspannen als jij je teugels los laat kan je paard niks vast pakken. gewoon lekker met een losse contact teugel rijden. en nog iets een macht spelletje??? zo denken paarden niet een paard doet nooit iets om jou te pesten of te irriteren een paard reageert uit instinct en op de fouten die jij maakt! dus voor je een correctie bit of weer ik veel wat voor vreselijke dingen aanschaft probeer eerst je eigen rijden te verbeteren. ik weet niet of je les hebt maar dat ik dan misschien een goede oplossing! succes ermee

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:28

Ik zou een dubbel gebroken proberen als je zelf al zegt dat je te sterk bezig bent met je linker hand. Met een trens en een stang heeft je paard daar het meeste last van, naar mijn idee. Ik zelf heb altijd het gevoel dat ik het zachtst ben met een dubbel gebroken bitje, maar das misschien persoonlijk..?

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:31

neetje86 schreef:
mijn paard pakt t bit ook vast... bij mij is de oplossing zelf loslaten handen ontspannen als jij je teugels los laat kan je paard niks vast pakken. gewoon lekker met een losse contact teugel rijden. en nog iets een macht spelletje??? zo denken paarden niet een paard doet nooit iets om jou te pesten of te irriteren een paard reageert uit instinct en op de fouten die jij maakt! dus voor je een correctie bit of weer ik veel wat voor vreselijke dingen aanschaft probeer eerst je eigen rijden te verbeteren. ik weet niet of je les hebt maar dat ik dan misschien een goede oplossing! succes ermee

Dat is waar!ik ben trouwens nog opzoek naar een goede instructeur heb nog niks gevonden (heb eerder wel les gehad)dubbel gebroken is denk ik niks voor haar omdat ze veel te druk bezig is met het bit als het los ligt en dan heb ik haar aandacht ook niet meer

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:35

@Lotte1990: Ben zelf ook niet hard in de hand ze loopt vaak ontspannen aan de hand maar met name in draf wil ze alsmaar sneller en loopt ze niet altijd zo lekker onspannen aan de hand als in stap.

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:38

trouwens als ik mijn trek hand ontspan dan trekt ze naar rechts het is dus echt iets dat ik ook verkeerd heb aangeleerd

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:06

Brammetje16 schreef:
@Lotte1990: Ben zelf ook niet hard in de hand ze loopt vaak ontspannen aan de hand
maar met name in draf wil ze alsmaar sneller en loopt ze niet altijd zo lekker onspannen
aan de hand als in stap.

Brammetje16 schreef:
trouwens als ik mijn trek hand ontspan dan trekt ze naar rechts het is dus echt iets dat ik ook verkeerd heb aangeleerd

je geeft het probleem hier eigenlijk al aan van je paard

paard gaat rennen/ vluchten; dit komt door onbalans en te weinig kracht
niet lekker ontspannen; alleen een rechtgericht paard kan over de rug gaan en ontspannen

2de quote; je paard trekt naar rechts en is dus scheef. dus de linkerkant van zijn lijf is langer in zijn bespiering en rechts korter. door de korte kant op te rekken dmv contra ed. maak je zijn lijf weer recht doordat de lengte van bespiering gelijk wordt.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:50

zat er nog even over te denken. kan je niet een bit loos hoofdstel proberen. omdat je zei dat je paard zo met zn bit bezig is... zonder bit heb je misschien meer de aandacht en kan ze ook niks vast pakken. ik rij zelf ook wel eens met mn bit loze hoofdstel mijn pony reageert er echt heel goed op. maar nogmaals neem eerst les. ik weet niet waar je woont? bij mij in de buurt weet ik wel een paar goede instructeurs. nogmaals succes

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:18

klomp schreef:
Brammetje16 schreef:
@Lotte1990: Ben zelf ook niet hard in de hand ze loopt vaak ontspannen aan de hand
maar met name in draf wil ze alsmaar sneller en loopt ze niet altijd zo lekker onspannen
aan de hand als in stap.

Brammetje16 schreef:

trouwens als ik mijn trek hand ontspan dan trekt ze naar rechts
het is dus echt iets dat ik ook verkeerd heb aangeleerd

niet lekker ontspannen; alleen een rechtgericht paard kan over de rug gaan en ontspannen

2de quote; je paard trekt naar rechts en is dus scheef. dus de linkerkant van zijn lijf is langer in zijn bespiering en rechts korter. door de korte kant op te rekken dmv contra ed. maak je zijn lijf weer recht doordat de lengte van bespiering gelijk wordt.

Ik kan het niet beter verwoorden, toppie Klomp goed advies

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:21

neetje86 schreef:
zat er nog even over te denken. kan je niet een bit loos hoofdstel proberen. omdat je zei dat je paard zo met zn bit bezig is... zonder bit heb je misschien meer de aandacht en kan ze ook niks vast pakken. ik rij zelf ook wel eens met mn bit loze hoofdstel mijn pony reageert er echt heel goed op. maar nogmaals neem eerst les. ik weet niet waar je woont? bij mij in de buurt weet ik wel een paar goede instructeurs. nogmaals succes

ik weet niet of ze dan te houden is? ik heb haar wel eens met halster gereden en dan gaat ze alleen maar lopen stressen met haar tong tong er uit e.d! maar misschien dat ik eens 1 van iemand kan lenen om te kijken hoe dat gaat! ik woon in drachten weet niet waar jij woont?

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:22

klomp schreef:
Brammetje16 schreef:
aan de hand als in stap.

Brammetje16 schreef:

trouwens als ik mijn trek hand ontspan dan trekt ze naar rechts
het is dus echt iets dat ik ook verkeerd heb aangeleerd

Dan ben ik er nu dus toch uiteinelijk achter, dan ga ik iemand zoeken die mij ook voral met die contra galop kan helpen want dat heb ik nog nooit met haar gedaan. (ook mede omdat galop al wat moeilijk voor haar is) maar in ieder geval bedankt! nou weet ik tenminste wat er aan de hand is!

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:23

ps: denk ook dat de linker hand altijd al langer is geweest! op de drafbaan lopen ze namelijk bijna altijd links om!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:25

Brammetje16 schreef:
ps: denk ook dat de linker hand altijd al langer is geweest! op de drafbaan lopen ze namelijk bijna altijd links om!

Elk paard heeft een natuurlijke buiging en die kan wijzigen, dus wil niet zeggen dat je ontdekt dat paard linksgebogen is dat dit zo blijft. Kan zelfs in die tijd dat je rijd nog wel wijzigen.

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 11:24

nee dat snap ik! ik ga er aan werken! zijn er nog meer oefeningen?