Ik weet het ff niet meer!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 14:10

avantilover schreef:
Dat is het hm juist pepijn ik krijg het zo geleerd met kneepjes geven spelen met je handen enz. Huilen
En dat word heel moeilijk om af te leren!


ja is waar, iets afleren is moeilijker dan aanleren. daarom denk ik dat je er begeleiding bij nodig hebt. kan je geen instructeur/trice regelen?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 14:13

Ik heb dus les, maar daar stimuleren ze dat alleen maar! Dus zeggren ze ga maar kneepjes geven en ik doe dat niet dan word het zo'n discussie van welles nietus enzo!
Dus daarom word het dan ok zo moeilijk !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:04

Begin er eens mee geen enkele teugel "vast" te houden, kontakt op twee teugels houden en op twee!! teugels laten nageven, stelling komt vanaf het been en niet vanaf de hand, als je paard aan het been is en op twee teugels loopt kun je door alleen iets je binnenbeen aan te leggen al stelling krijgen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 22:53

Pipo schreef:
Begin er eens mee geen enkele teugel "vast" te houden, kontakt op twee teugels houden en op twee!! teugels laten nageven, stelling komt vanaf het been en niet vanaf de hand, als je paard aan het been is en op twee teugels loopt kun je door alleen iets je binnenbeen aan te leggen al stelling krijgen.


En als je dan stelling heb?
Dan krijg jevanzelf aanleunig?

MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 11:34

Vergeet anders alles wat met aanleuning te maken heeft even en probeer puur en alleen op je been je paard lekker gehoorzaam te krijgen. Handen ontspannen voor je houden en alleen als je paard naar jouw idee te hard gaat een kleine ophouding maken, totdat je van je paard reactie krijgt. Met weinig reactie tevreden zijn en dat aan je paard laten merken!
Als je in het stadium bent dat je paard gehoorzaam aan het been is en geen tact verliest als jij het paard terugneemt in tempo d.m.v. een ophouding kun je eraan gaan werken om de voor- en achterkant van het paard in een lijn door te laten lopen. Weinig stelling vragen, veel voltes rijden en goed opletten dat je paard niet over de buitenschouder "wegvalt".
Let er ook op dat je de achterhand van je paard actief houdt!!
Probeer eens om ipv met je handen aan de mond te "vragen", juist ruimte te geven. Dit voelt in het begin zeer onnatuurlijk omdat het het tegengestelde is van wat je hebt geleerd, maar het is de snelste manier om dat kneepjes geven weer af te leren! Op deze manier krijgt het paard meer vertrouwen in je hand, zal het als jij met je been heel licht drijft je hand volgen.
In het begin is deze werkhouding niet wat je misschien zou willen (het paard zal niet gelijk perfect lopen...meestal "zoekt" hij/zij eerst de plek waar jij het hoofd wilt hebben), maar je kunt er wel op doorwerken en steeds een stukje verder komen tot het punt waar jij niet vasthoudt in de hand en het paard niet meer in een houding loopt.
Om het belang van de ontspanning in je hand nog eens te benadrukken...

Fixeer je NIET op het in de houding laten lopen van je paard!!!
Ontspanning en evenwicht van het paard d.m.v. evenwicht tussen gebruik been-hand v.d. ruiter is het belangrijkste...
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 11:40

Aanleuning komt vanuit been. Leuning komt vanuit hand, veel mensen denken dat het allebei het zelfde is.

Vanuit het los rijden tempo wisselingen gaan rijden, en met je been naar de hand toe rijden, dan krijg je aanleuning.
avantilover"]
[quote="Pipo schreef:
Begin er eens mee geen enkele teugel "vast" te houden, kontakt op twee teugels houden en op twee!! teugels laten nageven, stelling komt vanaf het been en niet vanaf de hand, als je paard aan het been is en op twee teugels loopt kun je door alleen iets je binnenbeen aan te leggen al stelling krijgen.


En als je dan stelling heb?
Dan krijg jevanzelf aanleunig?
[/quote]

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 11:47

Ik gaf nooit kneepjes en heb nu dus les (??? ik wil graag een ander) en die vindt ook dat ik moet kneden, om eht paard fijn in de mond te krijgen. Nou, bij mij wordt dat al gauw zagen, ook al wil ik het niet, dus ik heb zelf niet het idee dat ik op de goede weg ben, daarom zou ik je ook willen adviseren om niet te veel te 'kneden' of te 'zagen'.
Het typische is namelijk dat ik het op wedstijden niet doe en thuis ook niet, en dan loopt het paard veel beter. Als ik de les begin zonder kneden dan gaat het ook goed, maar begin ik met kneden, dan is het paard na 20 minuten zo ver dat het gaat kopschudden.
Dus... mijn idee is been geven, handen ontspannen (hoe moeilijk dat ook is) en dan komt het paard vanzelf nageeflijk. Kan lang duren. M'n verzorgpaard kauwt ook lang niet elke training op het bit, maar het wordt steeds ietsje beter.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 19:26

MMBabe schreef:
Vergeet anders alles wat met aanleuning te maken heeft even en probeer puur en alleen op je been je paard lekker gehoorzaam te krijgen. Handen ontspannen voor je houden en alleen als je paard naar jouw idee te hard gaat een kleine ophouding maken, totdat je van je paard reactie krijgt. Met weinig reactie tevreden zijn en dat aan je paard laten merken!
Als je in het stadium bent dat je paard gehoorzaam aan het been is en geen tact verliest als jij het paard terugneemt in tempo d.m.v. een ophouding kun je eraan gaan werken om de voor- en achterkant van het paard in een lijn door te laten lopen. Weinig stelling vragen, veel voltes rijden en goed opletten dat je paard niet over de buitenschouder "wegvalt".
Let er ook op dat je de achterhand van je paard actief houdt!!
Probeer eens om ipv met je handen aan de mond te "vragen", juist ruimte te geven. Dit voelt in het begin zeer onnatuurlijk omdat het het tegengestelde is van wat je hebt geleerd, maar het is de snelste manier om dat kneepjes geven weer af te leren! Op deze manier krijgt het paard meer vertrouwen in je hand, zal het als jij met je been heel licht drijft je hand volgen.
In het begin is deze werkhouding niet wat je misschien zou willen (het paard zal niet gelijk perfect lopen...meestal "zoekt" hij/zij eerst de plek waar jij het hoofd wilt hebben), maar je kunt er wel op doorwerken en steeds een stukje verder komen tot het punt waar jij niet vasthoudt in de hand en het paard niet meer in een houding loopt.
Om het belang van de ontspanning in je hand nog eens te benadrukken...

Fixeer je NIET op het in de houding laten lopen van je paard!!!
Ontspanning en evenwicht van het paard d.m.v. evenwicht tussen gebruik been-hand v.d. ruiter is het belangrijkste...
Succes!


Harstikke bedankt!!! Kijk daar heb ik wat aan! Haha! Ik ben er idd denk ik dan te erg mmeebezig, maar heel bedank ik zal wel ff laten weten hoe het is gegaan!