Aangalopperen op buitenbeen aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Aangalopperen op buitenbeen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 11:29

Ik weet dat hier al een aantal maal een discussie is geweest of je nu op je buitenbeen aangaloppeert of alleen je buitenbeen naar achteren legt en dan op je binnenbeen aangaloppeert.

Mijn instructeur is er heilig van overtuigd dat je aangaloppeert door je binnenbeen op de singel te houden voor de buiging om het been en door je buitenbeen naar achteren te leggen en daarmee aan te drukken. Ik vind zijn motivatie volstrekt helder, maar Maddox springt dan dus mooi verkeerd aan.

Als ik mijn binnenbeen aandruk, springt hij goed aan, maar duw ik ook meteen zijn kont naar buiten en valt hij dus aan de voorkant naar binnen.

Na 5 x in de verkeerde galop te zijn aangesprongen, heb ik toch maar weer mijn binnenbeen gebruikt want ik wil hem niet aanleren om verkeerd aan te springen.

Op zich vind ik het wel goed dat hij bijvoorbeeld op de volte linksom netjes aanspringt in de rechtergalop omdat hij nu eenmaal heeft geleerd om in die galop aan te springen als ik mijn rechterbeen aandruk. Maar het is dan meer een trucje, een knopje. Het komt niet voort uit de overige hulpen die ik geef (zit, houding, stelling etc).

NU ben ik natuurlijk ook niet zo ver dat ik super duidelijk kan zijn. Maar ik denk toch dat ik dit langzaam moet afbouwen. Wat vinden jullie?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 13:57

je moet op je binnenbeen aanspringen,en als je daarmee z'n achterhand naar buiten duwt,doe je gewoon te hard drijven...]
trouwens,de galop is de enige gang waarbij het paard schoudervoor mag/moet lopen{anders valt de achterhand naar binnen,dat zit vreselijk en het ziet er niet uit}
jou paard is dus perfect aangeleerd op de juiste hulpen aan te galoperen!
je moet alleen je buitenbeen naar achterleggen voor het begrenzen...dat is {wat ik begrijp uit jou verhaal}nog wat moeilijk...
dat leer jij en je paard ook alleen maar door vaak deze overgang te maken.
succes!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 16:38

Je moet inderdaad aanspringen door je binnenbeen lang te maken en bij de singel te houden en met je buitenteugel de schouder te begrenzen. Met een paard dat ik M start, heb ik hem aangeleerd om op het buitenbeen aan te springen, maar hij springt nog best vaak verkeerd aan.
Met mijn 4 jarige heb ik het hem vanaf het begin op het binnenbeen aangeleerd en hij doet het feilloos!!
Het is vooral makkelijk wanneer je later de wissels moet gaan rijden....

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 17:44

Er is dus gewoon erg veel discussie over op welk been je paard moet aanspringen. Jullie zeggen op het binnenbeen. Maar je zou ook kunnen beargumenteren dat het juist voor de wissels belangrijk is om op je buitenbeen aan te springen.

Zie ook http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... binnenbeen

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 18:04

Ik gebruik mijn buiten been ook als het sterkste been.
Altijd zo geleerd en dit gaat goed.
Al meerdere parden wissels geleerd en dat gaat ook uitstekend.
Ik heb ook geen problemen met zijgangen.

Ik moet wel zeggen dat ik hem aan laat springen en dan mijn been weer ontspan, en weer terug op de plaats breng, dus geen constante druk. Ook de hulp is eigenlijk meer alleen het naar achter brengen, hard drukken hoeft niet.
Als ik merk dat hij uit wil zwaaien druk ik hem weer zachtjes aan.

Maar op Kawa heeft ook mijn instructrice een keer gereden, die het op het binnenbeen doet, en dat snapt kawa ook Haha!
Al denk ik zelf dat hij het al deed omdat ze haar buitenbeen wel naar achter legt, wat bij kawa al meer dan genoeg is.

Pluutje

Berichten: 5617
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 19:14

ik leg eerst mijn buitenbeen iets naar achter, dan even wachten en dan drijf ik met mijn binnenbeen..
mijn eigen pony springt hier perfect op aan(al meteen de eerste keer eigenlijk..).
sommige mensen vinden dat je pony al aan moet springen bij het naar achter leggen van je buitenbeen, maar ik stel me dan zo voor dat als je travers wilt doen dat je dan in galop zit...
mijn pony springt overigens ook z'n wissels, dan wel bij alleen het buitenbeen naar achter leggen.
tja, bij mijn pony werkt het zo perfect dus doe ik het zo ik heb het ook zo geleerd dus dat komt mooi uit..

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 19:32

Ik doe et op mijn binnenbeen. En mijn buitenbeen leg ik 1 tel aan als onderdeel van de hulp. Als ik et op mijn buitenbeen doe dan duw ik bij sommige paarden de kont naar binnen, andere springen weer niet aan.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 19:36

Het maakt dus eigenlijk niet uit, het is maar net wat je met je paard afspreekt...toen ik nog op mijn pony reed wist ik niet eens wat voor hulpen ik gaf, ik dacht aan de galop of aan een appuyement en hij deed het al....
Als het dan een keer niet goed gaat, moet je natuurlijk wel kijken of je zelf consequent bent met je hulpen!
Ik denk dat er maar weinig paarden aan de "standaardhulpen" lopen, jij spreekt het af met je paard...

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 23:46

runningkawa schreef:
de hulp is eigenlijk meer alleen het naar achter brengen, hard drukken hoeft niet.


Precies, zo is het bij mij ook. Niks drijven, alleen het verplaatsen van m'n (buiten)been is genoeg, gewoon verschuiven, meer niet. Simpel, doeltreffend. Ook bij oefeningen als linkergalop, paar passen stap of draf, rechtergalop, komt er eigenlijk niet meer aan te pas dan alleen maar het verplaatsen van het ene of het andere buitenbeen. Wissels zijn we nog niet aan toe Haha!
Geen idee eigenlijk wat ik met m'n binnenbeen doe op dat moment, vrij weinig denk ik op het moment van aanspringen, dat gaat gewoon door met waar het op dat moment mee bezig was Haha! Als ik m'n paard gebogen heb om m'n binnenbeen, dan hou ik 'm gebogen om m'n binnenbeen tijdens het aanspringen, maar aan de galophulp voegt dat binnenbeen niets toe.

Nulla tenaci invia est via

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 16:02

In het boek van Kyra Kyrklund schrijft zij dat ze haar paarden leert aangalopperen met alleen binnenbeen en binnenheup naar voren brengen, dus zonder het buitenbeen naar achter te leggen, om te voorkomen dat je met je buitenbeen het paard het slechte idee geeft om zijn achterhand naar binnen te drukken.
Ik doe het nu ook zo en hij springt nu keurig recht aan (meestal, want soms mislukt het wel eens).
Ik vraag me alleen af hoe Kyra dan haar wissels rijdt, maar waarschijnlijk is een paar centimeter buitenbeen naar achter daarvoor wel genoeg bij een goed getraind en aan de hulpen staand paard.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:54

ík weet eigenlijk niet hoe ik aanspring:ze springen nooit verkeerd aan ofzo,ik denk dat ik automatisch rijd Verward
maarre,hoe dan ook,mijn paard heeft de wissels binnen 1 dag door en springt ze{na een week nie geoefend te hebben}nog steeds heel netjes...ik hoef idd alleen maar te denken aan een changement,een keertwending of travers bijvoorbeeld...het enige waar ik mijn benen voor gebruik:voorwaarts,voorwaarts en nog eens voorwaarts...
voor de rest kan ik gewoon stil zitten...{bij mijn eigen paard dan}
het andere paard gaat al steeds beter,maar daar moet je voor de galop echt op je binnenste zitbeenknobbel gaan zitten Verward
raar hoor,als je zo moet nadenken over hoe je in galop aan moet springen...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Marije_jiplover

Berichten: 25224
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 21:01

Ik heb geleerd om met mijn binnenheup en binnenbeen aan te galopperen. Meestal gaat dit ook wel goed. Alleen met Tryntje heb ik het probleem dat ze door mijn rechterbeen heenloopt en daarom galoppeert ze op de linkerhand steeds verkeerd. Dus als ik haar in de linkergalop wil hebben, moet ik wel meer met mijn buitenbeen drijven.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

ElCid

Berichten: 9195
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 16:47

Ik rijdt western en daarbij spring je altijd aan door je buitenbeen , iets , naar achter te leggen en je binnenbeen los van het paard te houden , iets afsteken mag dan zelfs.
Ik weet het , het is toch een andere discipline , maar het illustreert wel dat op je buitenbeen aanspringen ook een mogelijkheid is. Overigens vind ik het logischer omdat het aanspringen vanuit de achterhand dient te gebeuren en je op deze manier het achterbeen stimuleert om meer onder de massa te treden , waarbij , als het goed is , het voorbeen vanzelf meegaat. *LOL*

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 19:47

Mijn pony springt ook op het buitenbeen aan. Ik heb zelf altijd geleerd om aan te galopperen, maar mijn pony sprong dan nooit makkelijk aan dus ben ik het op mn buitenbeen gaan proberen en dat snapte hij meteen. Naar mijn idee kan het dus op allebei de benen.

Pino, de super Fjord!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:02

ElCid schreef:
Ik rijdt western en daarbij spring je altijd aan door je buitenbeen , iets , naar achter te leggen en je binnenbeen los van het paard te houden , iets afsteken mag dan zelfs.
Ik weet het , het is toch een andere discipline , maar het illustreert wel dat op je buitenbeen aanspringen ook een mogelijkheid is. Overigens vind ik het logischer omdat het aanspringen vanuit de achterhand dient te gebeuren en je op deze manier het achterbeen stimuleert om meer onder de massa te treden , waarbij , als het goed is , het voorbeen vanzelf meegaat. *LOL*


DAn zou je volgens jouw principe met elke overgang je benen naar achteren moeten leggen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlies, Sizzle, TheNovelist, xSannee en 10 bezoekers