Moeilijke vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Moeilijke vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 12:28

Lieve allemaal. Ik zit een beetje in tweestrijd wat mijn hengst betreft.
Ik les sinds 7 maanden met mijn twee paarden bij een hele goede instructrice. Zelf lest ze bij Tineke Bartels en ze legt alles goed en duidelijk uit.
Met mijn ruin gaat het op deze manier super maar met mijn hengst kom ik steeds meer in de problemen met deze manier van rijden heb ik het gevoel. Het is zelfs zo dat ik niet meer met plezier op mijn paard ga zitten en dat stekt heel erg bij mij.
Op de Bartels methode rijd je je paard diep en rond en plaats je je handen vrij laag zodat hij daar MOET nageven, je dwingt het in feite af heb ik het gevoel. Met mijn hengst werkt dat dus echt niet en het gevolg is dan ook dat ik een uur lang op een super gespannen paard zit dat echt voor een meter zijn hoofd naar beneden wil doen, hij ramt gewoon tegen mijn teugels in en komt contstant in verzet.
Nu zegt mijn instructrice dat ik hem strenger aan moet pakken omdat hij mij aan het foppen is, dus handen nog lager en hij MOET nageven!
Ik word hier helemaal niet blij van, ook omdat hij niet WIL nageven op die manier en ik heb het gevoel dat ik zelf te sterk wordt in mijn hand omdat ik constant met een zware tegendruk rijd. Je rijd op deze manier met heel veel druk en dat pikt hij volgens mij niet.
Nu heb ik de afgelopen weken even zelf wat zitten uitdokteren en hem meer op een 'vragende' manier gereden. Dus wel handen naar beneden maar niet teveel druk in eens maar hem de druk laten opzoeken zodat ik zelf ook de kans krijg om te ontspannen. En ik moet zeggen dat hij nu veel beter loopt, ik bedoel dat ik het verschil echt voel en zie. I.p.v. 5 minuten ontspannen krijg ik hem op die manier een heel uur ontspannen en dat is toch waar je als ruiter eerst naar toe moet.
Ik ga het hier morgen met mijn instructrice over hebben want ik denk dat we het met hem over een andere boeg moeten gooien.
Aan de andere kant, is het wel zo dat hij een oneindige truckendoos heeft en die ook graag tegen mij gebruikt. Ik weet dat ik hem dus wel consequent en streng zal moeten blijven aanpakken alleen daar zijn ook andere manieren voor, toch???
Ik vind er in ieder geval op deze manier niks meer aan en ik kan er ook niet meer aan rijden omdat hij steeds tegen mijn hand in gaat.
Is het dan een kwestie van verstand op 0 en er doorheen rijden of is het juist verstandig om het over een andere boeg te gooien. Als ik hem dus met veel druk probeer te laten nageven dan wordt hij logischerwijs dus heel sterk en dat wil ik eigenlijk de wereld uithelpen omdat ik de laatste paar weken echt bij elke rit in tranen uitbarst omdat het zo niet lukt.
Heeft iemand hier ervaring mee en kunnen jullie mij alsjeblieft tips geven hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik weet dat er op bokt een heleboel kundige ruiters zitten die mij in ieder geval wat informatie kunnen geven hoe ik dit moet oplossen.
Alvast bedankt allemaal!


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:37

M'n zusje heeft het juist andersom meegemaakt. Ze kreeg les op een heel ontspannen manier, terwijl dat gewoon niet werkte bij haar en de pony. Ze heeft nu van nog iemand anders les, en dat 'klikt' veel meer. Bij de oude (ontspannen) instructrice heeft ze nog les op de ponyclub. We hebben met haar gepraat, en ze geeft m'n zusje nu ook op een 'strengere' manier les.

Dus mijn tip: práát met je instructrice en overleg.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:43

Ik zou die hengst op de vragende manier rond rijden maar er wel voor zorgen dat hij niet te licht in de hand word. Sommige paarden hebben nou eenmaal iets meer lengte nodig en een wat meer toestaande hand. Ik rij op beide manieren en pas me aan het paard wat ik op dat moment rij.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:52

Mijn instructrice vertelde ook over haar paarden, ze heeft er 2 twee totaal verschillende. Een wordt op de "orun-manier" gereden en een op de "ankymanier" Het een past beter bij het ene paard het andere bij het andere paard. Je moet ook naar het paard kijken. Omar moet ik ook niet met teveel tegendruk rijden, dan gaat hij alleen maar door het lint. Ik moet ontspannen beginnen en later pas meer opvragen. Dat werkt het beste.
Ik denk dat dat bij jou ook zo is, kijk naar je paard en pas daar je instructie op aan. Ik vind trouwens dat je instructrice dat wel zou moeten zien...

:evaw:

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 13:24

Misschien is het een tip om een keer bij een andere instructrice te gaan rijden en kijken wat zei er van zegt of het dan beter gaat.

Het is misschien wel banketstaaf voor diegene die je nu hebt maar je met denken aan jezelf en wat jij wilt bereiken met je paard lukt dat niet bij haar dan ga je naar een ander waar het wel goed gaat.

Want het moet zeker niet zo zijn dat je het plezier in eht rijden van dat ene paard verliest want dat is zonde omdat het ook anders kan.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 13:55

Idd zoals al meer gezegd, niet iedere manier past bij elk paard.
Probeer je hengst nu dus zo te trainen waar ie wel goed op reageerd dus wat jy al aanduidde met de vragende manier.

Neem het mee naar je instructrice en overleg met haar dat die methode niet bij je paard past.
Zoek samen naar een tussenweg.
Als je instructrice niet fijn kan lesgeven op 'jouw' manier bij de hengst dan kun je alsnog overwegen om met je hengst bij een andere instructeur te gaan lessen.

Paard rijden moet boven alles leuk blijven en als het iedere x een gevecht word door 1 specifieke methode zou ik proberen om het met een ander methode te doen.

Ik kan zo vanachter de compu niet zeggen of het weer een geintje uit de trucendoos is van hem of dat het echt niet bij hem past.
Probeer het dus nog een tijdje op de vragende manier.
Als hij daar goed bij blijft lopen was het dus geen ge-etter van hem.

Suc-6 ermee

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 13:57

Niet ieder paard kan op dezelfde manier gereden worden, dus dat zou jouw instructrice ook moeten weten. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze bij Tineke Bartels al hun paarden zo trainen, daar zal ongetwijfeld enige nuance inzitten, zeker gezien de uitspraken van oa Tineke in de Bit van vorige (?) maand.

Als jij je doodongelukkig voelt bij deze manier van rijden en trainen moet je in overleg met je instructrice proberen tot een oplossing te komen. Mocht dat niet lukken omdat zij (of jij) er geen heil inziet of geen oplossingen weet, dan denk ik dat het goed is om voor dit paard van trainer te veranderen. Zowel jij als je paard hebben er niets aan als de spiraal van stress en spanning (bij jou en hem) niet doorbroken wordt.

Toevallig was ik begin deze maand op een pension- / handelsstal bij ons in de buurt waar alle paarden lrd gereden worden, waar iedereen op dezelfde manier longeert en hetzelfde zadel heeft. Dat kan niet kloppen volgens mij. Een goede trainer is iemand die kan schakelen qua aanpak per combinatie. Natuurlijk heeft iedereen uitgangspunten en een basisaanpak, maar daarbinnen moet je schakelen.

Heel veel sterkte en succes, en maak de voor jou juiste keuze!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 14:36

abby schreef:
Als jij je doodongelukkig voelt bij deze manier van rijden en trainen moet je in overleg met je instructrice proberen tot een oplossing te komen. Mocht dat niet lukken omdat zij (of jij) er geen heil inziet of geen oplossingen weet, dan denk ik dat het goed is om voor dit paard van trainer te veranderen. Zowel jij als je paard hebben er niets aan als de spiraal van stress en spanning (bij jou en hem) niet doorbroken wordt.

Toevallig was ik begin deze maand op een pension- / handelsstal bij ons in de buurt waar alle paarden lrd gereden worden, waar iedereen op dezelfde manier longeert en hetzelfde zadel heeft. Dat kan niet kloppen volgens mij. Een goede trainer is iemand die kan schakelen qua aanpak per combinatie. Natuurlijk heeft iedereen uitgangspunten en een basisaanpak, maar daarbinnen moet je schakelen.


Dat vind ik dus ook en ik voel me met mijn hengst niet op mijn gemak in dit systeem en ik moet ook met mijn instructrice de manier aanpassen.
Ik heb het er al een keer met haar over gehad maar toen zei ze dat hij mij beetnam door zo te doen maar als ik op 'mijn' manier rijd dan kan ik wel al de oefeningen uitvoeren zoals ze moeten zonder enige vorm van verzet. Dat bewijst toch ook wel iets dacht ik.

Ik baal er wel een beetje van want met mijn ruin gaat het juist hartstikke lekker. Maar ik moet ook met mijn hengst gelukkig worden en plezier krijgen in het rijden want dat is dus niet meer het geval. Ik verzin zelfs van alles anders om niet te hoeven trainen, zoals naar het bos gaan en springen of longeren zolang ik maar niet hoef te dressuren.

Dus, ik ga er goed over praten met mijn instructrice en ik wil met haar tot een geschikte oplossing komen en anders is het jammer maar helaas en zoek ik een andere trainer om mij te helpen met de hengst.


Heel veel sterkte en succes, en maak de voor jou juiste keuze!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Moeilijke vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 15:27

Beste Zwelgje,
Een aantal weken geleden was hier een behoorlijke discussie (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=53314) over het LRD systeem tov de klassieke methode. Misschien zou je deze eens kunnen lezen. Ik denk dat een hoop van de narigheden die je tegenkomt aansluiten op de ideeen die ik en anderen hadden over de klassieke methode tov LRD.

Ik krijg het gevoel dat jouw instructrice uit is op 'snel resultaat' (-afdwingen), iets wat ook in die discussie ter sprake kwam. Ik kan je niet adviseren om je verstand op nul te zetten. Juist jouw hersenkracht leert het winnen tegenover de spierkracht van je paard.

Mijn advies is stap van het LRD systeem af bij dit paard en probeer voor beiden het plezier op te pakken (klassieke methode?). Ik ben benieuwd hoe het gaat worden, dus hou me (ons) op de hoogte.

Veel succes, Manuel.

Amor Vincit Omnia

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 15:37

Ik rijd mijn paarden ook laag, rond en diep maar ontdekte toen ik voor een trainingsweek bij Tineke Bartels was dat die het net even anders deed. Inderdaad door meer af te dwingen, het paard moest eerst loslaten dan ik. Paste mij en mijn paarden minder goed, het was maar een klein verschil maar toch heel essentieel blijkbaar. Waarom ga je met de hengst niet een tijdje bij iemand anders lessen, kun je daarna altijd nog zien of je later in de training weer bij je instructrice terug wil komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 15:43

oef dit is een heel moeilijk verhaal.

Het is leuk en aardig dat je op de zelfde manier moet rijden als dat zij les krijgt, maar er moeten een aantal voorwaarden aanwezig zijn, die eerst voor elkaar moeten zijn voordat je zo kun beginnen zoals tineke wil.

Ook een paard moet wennen aan een nieuwe trainingsmethode, en zowel ruiter als instructeur moet zich ALTIJD!! aanpassen aan het paard, en niet andersom, omdat iedereen zo rijdt.

Alvast sorry dat het zo bot over komt, maar ik kan zo boos worden op mensen die lesgeven, en altijd op een manier doen, en niet naar de verschillen van paard kijken. Misschien doet ze het wel, maar zo komt het niet over bij mij.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 15:52

Het verzet van de hengst heeft denk ik niet zoveel te maken met LRD, maar meer met het afdwingen van een houding.

Naar mijn mening moet een paard altijd vanuit de ontspanning gereden worden, dit is het eerste uitgangspunt. Dat je soms tijdens een les of training even wat meer druk moet gebruiken om ergens eens doorheen te komen is wat anders. Er zijn maar weinig paarden die continu druk accepteren denk ik.

Ik zou je inderdaad aanraden dit met je instructrice te bespreken, wil zij niet veranderen, dan is het jammer, maar dan zoek je toch voor je hengst een andere instructeur? Het plezier bij paard en ruiter moet wel aanwezig blijven hoor! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 17:37

Tja lesgeven is echt een vak apart dat door de meeste instructeurs, of mensen die zich zo noemen, zwaar wordt onderschat. Praat er eens over met je instructrice. Het kan goed zijn dat je haar opmerkingen verkeerd interpreteerd omdat zij het moeilijk vind de lesstof over te brengen. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat ze wil dat jij een uur lang een gevecht aan gaat met je paard.
Leg haar ook uit dat je op je eigen manier betere resultaten boekt. Dan kan ze je uitleggen waarom het juist op haar manier moet of misschien sluit ze een compromis.

succes er mee!!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:11

Ik vind het ook een beetje raar dat jouw instructrice niet doorheeft dat elk paard verschillend gereden moet worden. Ik zou dus voor allebeide paarden een andere gaan zoeken. Zij heeft waarschijnlijk nog niet zo veel ervaring (met maar 1 paard en die moet op een bepaalde manier gereden worden) en dat probeert ze op jou over te brengen. Als zij niet open staat voor andere ideen en jou ideen niet beter kan verwerpen dan: hij neemt je in de maling, zou ik niet te lang twijfelen om een andere te zoeken!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:48

Om te beginnen wil ik even zeggen dat ik het erg goed van je vind dat je hier niet mee door wilt gaan , is wel zo eerlijk tegenover jezelf en vooral tegenover je paard.

Je instructrice zal vast heel veel ervaring en wijsheid hebben , maar in de paardensport kun je 1 en hetzelfde doel op zoveel verschillende manieren bereiken ....
als jouw instructrice volgens 1 duidelijke manier werkt en daar niet of nauwelijks van af wil / kan wijken als de combinatie dat nodig heeft ,
dan heb je er weinig aan als het voor jouw en je tweede paard op haar manier niet werkt.
Kun je wel blijven proberen erdoorheen te vechten maar als je al een (eigenlijk hele simpele) manier hebt gevonden die alle problemen oplost waarom zou je dan het gevecht aangaan ?

Dan zul je toch op een beter bij dit paard passende manier moeten trainen en als deze instructrice daar niet aan wil dan zul je misschien een ander kunnen vinden die wel volgens de bij je hengst passende manier lesgeeft , dan zullen jullie allebei met veel meer plezier en resultaat rijden.
Het ene paard moet je nu eenmaal heel streng aanpakken om het goed te laten lopen ,
en het andere paard alles heel zachtjes vragen .

Als ruiter en als trainer moet je je daaraan aanpassen , is wel zo eerlijk tegenover het paard en die zal dan veel lekkerder in z'n vel zitten en plezier hebben in z'n werk.
Als je paard altijd met tegenzin loopt daar wordt je zelf ook niet vrolijker van , dus zorg dat jullie weer plezier krijgen . Party!!

Je hebt de manier al gevonden , dus nu nog een fijne trainer zoeken die volgens dat principe werkt. *LOL*

Is voor jezelf ook heel leerzaam ,
zo hoor je nog eens wat van een iets andere aanpak , kun je bij het andere paard misschien ook toepassen en andersom !

Hoop dat je weer veel plezier gaat beleven aan je hengst ,
en wees wat dit betreft maar lekker eigenwijs hoor , je voelt zelf het beste dat het op deze manier niet werkt ! Schijnheilig

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 07:07

Ja het is echt een hele moeilijke kwestie, ook omdat ik er niet meer aan durf te rijden. Ik vind het echt heel moeilijk want gisteren ging ik hem rijden met een ontspannen hand maar daar ging hij dan de hele tijd tegen in liggen hikken, hij wilde met geen mogelijkheid meer zijn hoofd laten zakken. Ik had het gisteren helemaal gehad want ook dit blijkt voor hem dus niet te werken. Ik gisteren mijn instructrice opgebeld om te overleggen. Zij zegt dat hij door minder door te vragen een paar weken lekker heeft kunnen rondhopsen en dat hij een paar keer van mij heeft weten te winnen met als resultaat dat hij nu helemaal de brui eraan geeft.
Ik moest hem gisteren aan de longe diep bijzetten met een slof en dat vond hij echt niet leuk. Mijn instructrice zei wel dat hij met lange teugel best wel lekker loopt maar zodra je de druk gaat opzoeken en iets meer verzameling vraagt dan houdt het op en gooit hij zijn kont tegen de krib. En daar moet hij op een of andere manier doorheen.
Hij wil dan gewoon niet nageven! Maar na 30min aan de longe liet hij in een keer zijn hoofd vallen en liet los. Toen ben ik er nog even opgestapt en hij liet eindelijk los en was nageefelijk.
Daar zit hem het probleem volgens mijn instructrice, hij is zo vindingrijk dat hij bij elke centimeter misbruik van je maakt. En ik ben hem lang nog niet altijd voor, dus zodra ik druk ga vragen heeft hij echt zo iets van ja daaaag!!! Dus ik denk dat ik nog strenger moet zijn en hem echt moet laten nageven en niet eerst een half uur braaf de bak doorrijden en dan een keer goed oppakken. Ik ben dus bang dat hij echt mij in de maling aan het nemen is en dat we dat de komende weken eens goed moeten aanpakken.
En het klopt inderdaad dat je bij deze manier eerst het paard moet laten nageven en dan laat je los. Dat klinkt best wel cru maar het valt heel erg mee, zodra je paard loslaat, ontspan je ook en na een paar keer heeft hij dat wel door. Helaas met een moeilijk paard gaat dit wat langer duren en zal je op meer verzet stuiten.
MAAR: ik ga vanavond met mijn instructrice kijken op welke manier we de training gaan aanpakken; want hij moet er toch doorheen op welke manier dan ook.
Zij vind ook dat we de training voor hem moeten aanpassen maar we mogen zeker niet te flauw worden anders krijgt hij steeds meer de kans om truckjes te verzinnen.
Nou weet ik wat Tineke doormaakt met Jazz; schijnbaar is dat ook zó'n hengst die graag zijn eigen willetje doordrijft en misbruik van je maakt.
Ik houd jullie zeker op de hoogte en ik hoop in ieder geval voor mezelf dat ik straks weer met plezier op mijn paard kan gaan zitten. Op welke manier weet ik nog niet, maar in ieder geval niet op de vragende manier want dat heeft hij nou ook al weer door.
Moeilijk paard heb ik he Knipoog Tong uitsteken Cool

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 07:27

Jouw instructrice zou ook open moeten staan voor andere methodes. Afdwingen heeft volgens mij geen enkele zin. Zoals je zelf al beschrijft, reageert jouw hengst beter op een "vragende" manier. Sommige paarden pikken een dwingende manier gewoon niet. Laat je hengst in zijn waarde en probeer met vragen je hengst toch tot gehoorzaamheid te "dwingen". Consequent zijn en dwingend, maar vriendelijk, blijven vragen.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Re: Moeilijke vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 07:46

Zwelgje schreef:
Nu zegt mijn instructrice dat ik hem strenger aan moet pakken omdat hij mij aan het foppen is, dus handen nog lager en hij MOET nageven!


Je moet voor je zelf goed weten dat een paard nooit aan de teugel MOET lopen. het is kwestie van vragen, wilt hij daar lopen, doormiddel van met je benen te drijven, dan is hij braaf en kun je met kleine drukjes hem daar houden. Komt hij omhoog dan zit jou hand daar, en kun je hem weer omlaag drijven.
Ik zeg speciaal drijven, elk paard moet namelijk nageven op je benen, de teugels zou je niet hoeven te gebruiken, natuurlijk is dit niet in 1,2 of 3 stappen te doen, en zou je het geduld ervoor moeten hebben om hem dat te leren!
P.s. ik vind het heel knap dat je het geduld al op kan brengen om op een hengst te rijden!

succes rianne

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:47

Mhh ik had dezelfde problemen met mijn vorige instructeur ik moet druk op de ketel zetten en opzich kon dat wel maar dat lag ook aan zijn bui. Nou kan je zeggen hij moet iet zeiken maar lopen maar helaas ik krijg dan zoveel verzet dat hij zich niet mee loslaat. En daar schiet ik niets mee op en kan ik beter stoppen zijn karakter zit dan in de weg en ik heb daar wel een beetje respect voor. Ondertusseen weet ik verdomd goed of het verzet of zeiken of moeilijkheden met de oefening. Dus iedere dag is anders en ik moet daarin erg flexibel zijn.
Ik heb nu al een paar maanden les van merilyn (van bokt)op die manier we overleggen veel en ik zeg wat ik voel en dan zoeken we naar een oplossing en HET WERKT. Het is een compleet ander paard geworden hij heeft meer plezier in het werk en zelf moeilijke nieuwe dingen pakt hij positief op Kwijl .

Ik denk idd dat je met je hengst anders moet gaan lessen en dat je instructeur daar flexibel in moet zijn. En anders zou je een proefles bij een ander moeten proberen. Het is banketstaaf maar wel in het belang van jouw en je paard.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:02

Ik vind idd een heel goed punt van iedereen en jijzelf =>
de dwang die erachter zit....
bij mijn paard hoef je daar ook niet mee aan te komen, hij wil wel, maar onder dwang bereik je juist het tegenovergestelde.

Ieder paard behoeft zijn eigen manier van rijden en het is heel vermoeiend om instructie te zien waarbij 'my way or the highway' de manier is waarop ze de ruiters leren rijden...totaal voorbijgaand aan de bouw, natuurlijke mogelijkheden en karakter van het dier waarop gereden wordt.

De volgende stap die je dan vaak ziet is symptoombestrijding....

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:52

ja, symptoom-bestrijding, dat zie je inderdaad vaak!

Wat ook frustrerend is, staat een beetje los van Zwelgjes hoofdprobleem maar heeft er wel mee te maken, dat mensen denken dat hun manier van rijden of training geven, de enig juiste manier is. Rij je anders of bouw je de training anders op, dan deug jij als ruiter niet en je trainer ook niet. Discussie of een gesprek heeft geen zin, omdat argumenten of uitleg over het specifieke paard niet gehoord willen worden. Komt nogal eens voor dit soort kortzichtig gedrag.

Wijkt het paard dan af, dan zie je vaak dat naar hulpmiddelen wordt gegrepen en de symptoombestrijding begint. Wat dat betreft heeft Jippie ook helemaal gelijk dat lesgeven een vak apart is en dat dat wordt onderschat. Het probleem is echter dat in principe iedereen vrij is om zich instructeur te noemen, er is geen bescherming voor dit beroep, en diploma's (maar wat zeggen diploma's in dit vak eigenlijk? er zit zoveel gevoel en begrip voor paarden achter, dat kun je bijna niet toetsen, weer een ander topic sorry!) geven ook geen garantie voor kwaliteit!).

Wat je vaak ziet is dat mensen met een eigen paard les beginnen te geven op de manier die voor hun paard werkt (hoeft natuurlijk niet hè, maar komt wel veel voor). Werkt dat bij de leerling niet dan zie je of de symptoombestrijding optreden, of de betreffende leerling moet het zelf maar gaan uitzoeken (geen tijd meer etc.). Heb het om mij heen al meermalen zien gebeuren, en dat is zo jammer omdat, als het dan fout gaat, een hoop paardenplezier wat die mensen eerst wel hadden, verloren gaat, evenals bijvoorbeeld zelfvertrouwen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 12:37

Ik heb net nog met mijn instructrice aan de telefoon gezeten en alvast wat doorgenomen voor vanavond.
We zullen wel wat moeten aanpassen en zij is naar mijn gevoel de geschikte persoon om mij daarbij te helpen. Ze beseft ook dat we hem onder een andere druk moeten zetten maar vooral dat we hem en mij het vertrouwen terug moeten geven, want dat is tot een minimum gereduceerd.
Daarbij zullen we redelijk streng en consequent moeten optreden anders loopt hij nog met me weg. Wel streng maar op een meer vragende manier. Dus als hij meent dat hij met zijn kop in de lucht moet lopen en dat de andere paarden in de wei interessanter zijn dan ik dan moet ik dat op een strenge doch eerlijke manier duidelijk maken. Dus wel die handen op zijn plaats en me niet uit het zadel laten trekken en geen centimer toegeven en daarbij hoef ik niet sterk te worden maar wel consequent mijn handen daar houden en rustig blijven zitten en hem blijven uitdagen om los te laten.
Dit is wat we aan de telefoon hebben besproken en dat gaan we vanavond in de praktijk toepassen.
Dus, ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen want er is niks zo erg dat het plezier in het rijden verloren gaat omdat zowel paard als ruiter elkaar niet meer begrijpen en het gevoel verloren gaat. Ik hoop dat ik het gevoel weer snel terug krijg.
EN natuurlijk heeft het ook voor een groot deel met zijn hengst zijn te maken en het feit dat hij nergens wat om geeft, ook niet als ik er opzit. Hengsten zijn natuurlijk flegmatieker en vindingrijker en dat moet je wel kunnen en ik hoop dat ik het snel onder de knie krijg. Ik denk ook niet dat het alleen aan de manier van rijden ligt maar ook aan zijn karakter (drammer!!!!) en aan het feit dat hij hengst is.
Dus er spelen meer dingen mee en daar heeft mijn instructrice ook wel gelijk in. Hengsten zijn bovendien moeilijk te rijden als je ze echt aan het werk wil zetten, geef je 1 vinger dan pakken ze meteen je hele hand! En mijn hengst heeft de afgelopen weken veel vingers van mij gekregen en ook veel handen, dus het probleem ligt voor een deel ook bij mijn in-consequentie en het feit dat ik nog heel erg aan het zoeken ben hoe ik hem het beste kan rijden.
Met mijn ruin weet ik precies hoe ik op situaties in moet spelen maar de hengst blijft nog een raadsel op het gebied van rijden.
MAAR: ik laat zodra ik les heb gehad even weten hoe het is gegaan evt. met foto's en hoe we nu verder gaan... . To be continued!
En alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:52

Zet hem op en raak niet in paniek als het niet lukt!!

Het kan ook zijn dat hij heel erg aan het zoeken is en probeert uit te vinden hoe hij zich met rijden het lekkerst voelt. De training gaat vaak met pieken en hele erge dalen...

Een paar weken geleden had ik met mijn paard (merrie overigens) ook zo iets. ik was de hele week al aan het worstelen geweest, ik mocht niet te veel druk houden van mijn trainer omdat ze anders zo zwaar werd, maar als ik haar maar iets ruimte gaf ging ik vrolijk op topsnelheid de bak door (40 x 60). Naar beneden rijden lukte niet, alleen als ik haar heel erg op druk zette. Op een gegeven moment zat ik ook met tranen in mijn ogen erop, zo machteloos voelde ik me omdat ik echt niet meer wist hoe ik het op moest lossen. Natuurlijk speelde er ook andere dingen mee, maar toch. De dag na die ramp-les ging het ineens wel, en nu komt ze als ik haar los heb gereden als vanzelf naar beneden en is ze veel minder zwaar... En ik heb eigenlijk maar een ding veranderd: ik rijd haar nu meer in de bovenlijn los, waarbij ik veel overgangen rijd en veel binnen- of buitenstelling vraag...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers