Pony draait weg met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eejj

Pony draait weg met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 18:08

Hoe hebben jullie je pony geleerd stil te blijven staan als jij opstapt.
Onze verzorg fjord draait telkens weg , het is echter niet zo dat we op de rug neerknallen als we opstappen ofzo en ook niet dat we verschikkelijk in de mond trekken .
Iemand tips om haar te leren stilstaan?
Bedankt!
groetjes Eline

Jimbo

Re: Pony draait weg met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:11

Laten vasthouden door iemand anders als je opstapt. als dat niet kan na het opstijgen zo snel mogelijk weer stilstaan. en opstijgen in de hoek

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:14

Geduld Elke keer als je wilt opstappen wachten tot ze helemaal stil staat en dan opstijgen gaat ze dan weer draaien begin je opnieuw.Heel goed belonen als het goed gaat.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 18:14

ja dat doen we nu ook wel , maar Soms rij je ook alleen en is er niemand om je te helpen.
maar als je eerst een tijdje stilstaan naast haar en haar aait en dan niet aan de teugels zit blijft ze wel staan.
Maar dit is ook niet dé oplossing
maar bedankt voor je reactie !

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:19

opstappen, linker teugel korter als je andere dan draait die naar je toe, elke keer op nieuw opstappen dus opstappen blijven hangen tot die stil staat rustig zitten en over nieuw...er dus echt de tijd voor nemen en dit steeds herhalen tot die stil blijft staan met opstappen. doe dit een paar dagen en geloof me ze gaan een stuk beter stil staan. (heb er ervaring mee )en ga alsjeblieft geen klap of tik geven want daar gaan ze alleen maar van stressen en nog sneller draaien

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:28

Heel veel geduld en consequent zijn. Pony moet 100% stilstaan, anders ga je er niet op. Tijdens het rijden ook gewoon eens op en af stappen. Verwerk het in je training. Pony moet snappen dat jij niet opstapt tot hij stil staat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:01

Ik heb zelf moeite met opstappen dus moet echt een pony hebben die gewoon stil staat. Mijn jonge pony heb ik zelf beleerd en meteen consequent geweest dat ie stil moet staan. Hij deed het eigenlijk meteen al, heb ik niet veel aan hoeven doen.

Mijn oudere pony daarintegen mocht bij haar vorige eigenaren al wegstappen bij het opstijgen. Dat moest ik dus afleren.

Omdat ik zelf niet steeds op en af kan stappen heb ik het anders afgeleerd dan wat hierboven mij is geschreven.

Ik stapte op, pony ging lopen, dan liet ik haar net zolang kleine rondjes draaien tot ze stilstond. Dan onmiddelijk de teugeldruk los en belonen. Dat zo volgehouden en na een weekje stond ze stil hoor

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:49

Ik herken dit probleem helaas ook. En ik moet ook nog bij een bankje parkeren, anders kom ik er niet op, en hij draait altijd precies op het moment dat ik op het bankje geklomen ben zijn kont weg! Sta ik daar half in een split, met 1 been op het bankje en de andere in de beugel hahaha! Meestal met wat snelheid en wat gevloek kom ik er alsnog wel op

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 15:11

Bedankt voor jullie tips allemaal!
ik ga ze zeker proberen !

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:23

Net zolang doorgaan totdat die stil staat, staat die stil en jij wilt opstappen .. en hij loopt weg voordat jij hem het 'commando' hebt gegeven. Afstappen en opnieuw proberen. Geduld hebben.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 13:22

ga ik proberen !
bedankt !

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:12

En, is je probleem al opgelost?
Ik heb namelijk van mijn instructrice de tip gekregen om hem een een petsje met de zweep te geven op het moment dat hij weg draait. Ik heb het geprobeerd en het was na 1 klein tikje al effectief, hij bleef keurig stil staan naast het bankje tot ik er op geklauterd was. Misschien ook iets om te proberen als je nog geen succes hebt.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:19

u_c_lover schreef:
opstappen, linker teugel korter als je andere dan draait die naar je toe, elke keer op nieuw opstappen
dus opstappen blijven hangen tot die stil staat
rustig zitten en over nieuw...er dus echt de tijd voor nemen en dit steeds herhalen tot die stil blijft staan met opstappen. doe dit een paar dagen en geloof me ze gaan een stuk beter stil staan. (heb er ervaring mee )en ga alsjeblieft geen klap of tik geven want daar gaan ze alleen maar van stressen en nog sneller draaien

Dat blijven hangen tot die stilstaan zou ik niet doen!
Grote kans dat je paard daar niet blij mee is. Op het moment dat jij afzet en van de grond komt weeg je 3x zo zwaar als normaal. door zwaartekracht.
Dus weeg je 50 kilo dan weeg je voor je paard 150 kilo als je in de lucht hangt. Erg slecht voor zijn/haar rug!

Je moet juist je buitenteugel aanemen, die controlleert je tempo en als je paard dan wegdaait dan draait hij/zij dus naar buiten en komt zijn rug naar je toe waardoor je snel op kan stijgen.
Een paard dat naar jou toe wegdraait, draait zin rug van je weg waardoor het opstigen moeilijker word.
En als je paard naar achteren wegloopt, duw m dan maar net zo lang naar acheteren tot dat ie vanzelf gaat stilstaan, en dan nog een pasje naar achter duwen zodat ie weet dat jij controlleert wat ie doet en niet hij.
En net zo lang op en af stijgen totdat het paard stil blijft staan en dan heel goed belonen!
Niet slaan, daar zal een slim paard gebruik van maken en alleen maar meer weglopen, slaan betekend voor hen: lopen.
dus niet logisch..

succes ermee!

Liesje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:23

Had ik vroeger ook op mijn manege, ik weet niet hoe ik het heb gedaan maar het gaat nu wel sorry dat ik je niet kan helpen..

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:44

Owja, voordat mensen gaan roepen dat het zielig is om een pets met de zweep te geven, het is slechts een klein tikje op de borst.

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:28

umss ik weet niet precies meer hoe het zat maar in iedergeval in een hoek opstijgen en de binnenteugel naar binnen "trekken" zodat ie met z'n hoofd naar binnen toe staat... het was iets in die richting ik zal eens kijken of ik het weer kan opzoeken

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:41

Eejj schreef:
Bedankt voor jullie tips allemaal!
ik ga ze zeker proberen !

Hoe gaat het er nu mee?

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:59

Ik heb geleerd dat als een pony dat doet je je rechterteugel moet vast pakken. Je hand zit dus over zijn hals. Wil hij gaan draaien, trek je hieraan. Niet hard hoor, maar gewoon even kort vastohuden zeg maar.
Als dit niet werkt moet je mischien maar gewoon oefenen. erop en eraf stappen terwijl iemand hem vast houdt. Pas als hij het goed doet belonen.
Succes!

hoefsmidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:05

ik zou m inderdaad in een hoek zetten
en probeer tijdens t rijde ook nog is op en af te stappe
vaak is t da ze toch ff moete wenne of dat er nooit concuqent mee
om is gegaan

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 21:37

Hoi Allemaal !
ik heb verschillende tips van jullie uitgeprobeert maar ik ben nu bezig met HO aan te leren . tijdens het rijden zeg ik een paar x HO en als ze niet luisterd neem ik hhaar zelf terug . Als ze stilstaat beloon ik haar en laat ik haar weer doorstappen naar een paar meter doe ik dit opnieuw.
Ook ben ik een paar x afgestapt vandaag en ben ik weer opnieuw opgestapt. telkens als ze wegliep zei ik HO en hij bleef keurig staan !
nu nog even goed doortrainen en het is opgelost
Bedankt allemaal ik ben super blij met jullie tips !

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:20

Goed zeg.Ga zo door.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 17:53

bedankt !:)
vandaag stond ze zelfs helemaal stil ! tot 3x toe !

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:02

Ben blij met dit topic!
Mijn paard heeft hetzelfde probleem. Ik zet haar altijd vast aan zo'n koeienhalster (zo'n band om de nek) aan het halstertouw aan de bakrand. Dan blijft ze keurig staan. Dan klim ik erop en klik ik het halstertouw los. Flink belonen en rijden!

Rachelle302

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:06

Mijn verzorpony had dit ook.. we moesten in de hoek opstappen en na een tijdje gewoon in het midden.. en dat gaat heel goed..

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:50

Het gaat nu helemaal gooooeeeeeed
Maar hopen dat dit doorzet !
iedereen ontsettend bedankt