Paard knikt met het hoofd tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Unexpected_

Paard knikt met het hoofd tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 09:15

Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar een nieuw paard. Gisteren ben ik bij 2 paarden gaan kijken, waarbij 1 paard mij heel erg aanspreekt. Maar tijdens het rijden knikte het paard met zijn hoofd, niet overdreven erg, maar je zag het wel. Bij de eigenaresse was het iets erger dan toen ik er op ging. Zelf gaf ze al toe dat het bij haar zus en andere mensen ook minder erg was. Ze vertelde dat als het paard los was, het niet meer deed.

Bij het volgende paard, volgde de eigenaresse een paardenhouderij opleiding, dus wij vroegen aan haar of ze misschien wist wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ze dacht meteen aan dat het paard last kon hebben van zijn rug.

Een vriendin van mij, die heel erg in de paardenwereld zit, zei hetzelfde. Maar het kon ook aangeleerd gedrag zijn, en dat dacht ik ook.

Als het paard het bij mij minder doet dan bij haar, dan kan het toch moeilijk zo zijn dat hij pijn heeft in zijn rug?

Het paard heeft ook een iets langere nek (tenminste, dat vond mijn vader heel erg, ik zag het ook wel een beetje, maar het was niet overdreven en zeker niet storend, het viel mij amper op). Je merkte ook niet dat het paard pijn had, want het liep heel vrolijk met zijn oren naar voren, en liep zo verschrikkelijk mooi.

Wat zou het volgens jullie kunnen zijn, en wat moet ik doen?

Groetjes, Michelle.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:35

Als er bij een paard dat te koop staat al twijfel ontstaat, waarom zou je er dan uberhaupt verder over nadenken of oplossingen gaan zoeken? Er staan zo veel leuke (en GOEDE) paarden te koop...

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:37

het ligt aan de manier van knikken wat het is.. het kan aangeleerd gedrag zijn (soort van stal ondeugd).. als dit he tis doen ze het altijd: met lange teugel, als ze stil staan, als je ze staat te poetsen, als je er mee wandelend en als ze zwaar aan het werkt zijn (dan vaak wel minder dan bij ontspanning!) Als hij last van zn rug heeft doet ti het alleen wanneer zn rug zo gebruikt moet worden dat ti er last van heeft.. dus onder de man, tijdens zware oefeningen of als er wat meer van hem gevraagt word. Het kan ook zijn dat als het idd in zn rug zit dat het minder wordt namate die warm gelopen is en losser in zn lijf komt.

Als je hem echt wilt, zou ik er zeker voor de zekerheid een deskundige naar zn bespiering, rug ed. laten kijken voor de aankoop!

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 09:44

@ Sonja, Omdat dit paard mijn intresse heeft gewekt, en ik heb altijd als ik voor het eerst op een paard stap, dat er allemaal van die kleine dingetjes mis gaan. Ik krijg het paard niet in draf, of ik ga heel gek zitten en ik voel me er niet lekker op en wil het liefst niet gaan galopperen. Maar met dit paard ging alles gewoon goed, alsof ik er al heel vaak op had gezeten. Mijn ouders zeiden ook dat ze zagen dat ik me echt goed voelde op dit paard. En ik heb echt nog nooit gehad dat ik voor het eerst op een ander paard zat, en dat alles gewoon gelijk goed ging. Voor mij is er geen twijfel om dit paard te nemen, maar voor mijn vader wel. Hij is bang dat er problemen ontstaan door het knikken.

@M3isSi3j, Tijdens het poetsen, opzadelen, opstijgen, afstijgen en terwijl hij in zijn box stond, knikte hij niet.
Zulke zware oefeningen heb ik niet gedaan, en de eigenaresse ook niet.
Maar ik snap niet dat het paard dan pijn zou kunnen hebben, als hij gewoon vrolijk met zijn oortjes naar voren liep, hij schrok af en toe (het waaide heel hard en er wapperde van alles langs). En als het in zijn rug zit, waarom doet hij het dan minder als ik er op ga, terwijl de eigenaresse misschien nog geen 10 minuutjes had voorgereden. Dan is het paard denk ik nog niet helemaal los? Het paard had op zaterdag voor het laatst gelopen, en op maandag gingen wij kijken. Dus had 1 dag stil gestaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:59

Ha de persoonlijke klik. Die kennen we
In dat geval gewoon lekker nog een keer gaan kijken en rijden, en als dat gevoel er nog steeds is gewoon goed laten keuren.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:59

Vergelijk het eens met je eigen rug.. Heb je wel eens gehad dat je last had van je rug omdat er spieren vast zaten? (bv als je te lang achter de pc had gezeten of op je werk te veel zware dingen had getild oid) Je kan dan gewoon sporten, hardlopen, gezellig zijn.. Maar je voelt wel je rug als je bv ff verkeerd draaid of niet netjes recht op zit.

Zo is het bij dat paardje misschien ook zo.. als hij last heeft van zn rug kan die daar gewoon door heen lopen omdat ti lekker jolig is. Op het momend datj ij hem wilt gaan loswerken zal die in verzet komen omdat dit gevoelig is. Als ti een dag stil heeft gestaan kan het zo wezen dat idd zn rug nog moeizamer los te rijden was dan als die wel had gelopen.

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:13

@ Sonja, ik ga zeker nog een keer kijken De klik ja, daar gaat het bij mij om

@ M3issi3j, maar kan het dan zijn dat ik er echt een veearts voor nodig heb (hij komt sowieso kijken, maar of hij dan ook echt vaker moet komen en dingen voorschrijven), of zou het vanzelf over kunnen gaan?

Thnx voor jullie reacties trouwens, he

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:40

het kan idd zijn dat het zo is aangeleerd maar misschien is het bit ook niet goed... Ik zou hem kopen als je hem gewelidg vind en alles voor hem overhebt maar als je een goed rijpaard wilt zou ik verder zoeken..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:53

Ik zou het paard zowiezo eerst laten keuren voor dat je een koopovereenkomst aan gaat. Met hoofd knikken kan veel verschillende oorzaken hebben. Verkeerd bit, mondproblemen, te starre hand, kreupel, rugpijn en bij een allergie (koper, pollen, stof enz) gaan ze ook met het hoofd schudden bij inspanning. Daarnaast kan dit paard het zichzelf hebben aangeleerd en dat krijg je er niet zomaar uit.

Jimbo

Re: Paard knikt met het hoofd tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:08

het kan ook weleens gebeuren dat het paard gewoon merkt dat je beweeglijk bent met je handen. knikte het paard in alle gangen of alleen stap, draf of galop?
als het in draf was kan het net zo zijn dat je aan het lichtrijden bent met je handen. dan moet je er net iets beter op letten dat je je handen stil houd ten opzichte van het hoofd van het paard.

veel plezier met je paard, als je hem/haar koopt.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:21

Mijn paard knikt ook, vooral bij het losrijden. Heftige kleine korte knikjes naar beneden, geen schudden. Als ze lekker aan het werk wordt gezet (lees: afgeleid), is het over.

Ik dacht eerst dat het protest was, en gaf haar op haar donder.(schaam...) Na een week of 2 toch maar naar de DA gereden.

De oorzaak? oorontsteking. Het is nog niet over. We modderen al 4 maanden met zalfjes, druppels, uitspuiten maar eindelijk...1 oor is schoon. Nu die andere nog.

Moraal van het verhaal:
melden en na laten kijken bij de aankoopkeuring. maar, en hier komt het addertje, als het lang duurt, kan het knikken een gewoonte worden, ookal is de oorzaak weg. Mss is het al over bij dit paard...

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 18:55

Helaas. Het paard wordt niet van mij. Mijn vader is er heel erg tegen, en is bang dat het nix wordt met het paard en er dus alleen maar problemen mee krijgen.
Net weer naar een paard gaan kijken, was een topper! Misschien wordt dit hem, maar toch nog even verder kijken.
In ieder geval allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, als mijn vader niet had gezegd dat we hem niet zouden nemen, had ik er zeker wat aangehad!

Hier mag een slotje op, als er niet meer mensen zijn met zo'n probleem?

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:16

nee inderdaad zal zo'n paard niet snel nemen en anders er na laten kijken (ik zie dat je hem niet neemt ) maar ik dacht altijd dat het aan de tanden kon liggen dat die bijvoorbeeld haken had of iets anders in zijn mond?? maar het kan ook inderdaad spieren in zijn rug zijn waar die last van heeft...

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:26

een DA heeft geen verstand van bespiering ed. Hij kan kijken of die gevoelig is op zn rug, maar dat kan je zelf net zo goed. Ik zou een fysio of accenpunturist mee nemen.. ze hoeven hem niet gelijk helemaal te onderzoeken maar deze mensen zien wel in bijna een oogopslag aan de longe of die zn rug wel of niet gebruikt. Als die zn rug onvoldoende gebruikt kan die verder kijken..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:22

even de rest lezen, M3sSi3j, dan weet je dat ze hem toch niet koopt.

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:25

Ik heb sinds woensdag een paard! Heeft ook een verleden, maar dat is echt verleden tijd Tis een schat, en heb hiermee toch meer het gevoel dat hier de echte "klik" is. Bedankt voor de verdere reacties

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:41

Gefeliciteerd en heel veel geluk gewenst met je nieuwe aanwinst!!!

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 21:07

Dank je wel!