Linker galop problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gullbra

Linker galop problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 15:56

Ik heb sinds 6 weken een geweldige fjord Hij heeft alleen 1 probleempje met rijden en dat is dat hij heel veel moeite heeft met de linkergalop. En als hij dan met veel moeite een keer aanspringt krijgen we nog een megabok na

Heeft iemand tips/adviezen om hieraan te werken?

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:49

Ik heb het ook een tijdje gehad. Ze vond rechts gewoon makkelijker en sprong daarom praktisch altijd verkeerd aan.
Ik ging dan gewoon net zolang door tot ze wel goed aansprong, en daarna overdreven uitbundig belonen!
Klopjes geven, 'braaf' en 'goed zo' zeggen en vooral niet te lang doorgaan, dus circa 1 rondje door de bak en dan weer draven/stappen.
Na een paar keer oefenen gaat het nu super goed en nu springt ze bijna altijd goed aan!
Eerst was het nl.:
Linkergalop=moeilijk=niet fijn
Nu heeft ze geleerd:
Linkergalop=complimentjes=fijn

Veel succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:57

Je instructeur kan je helpen met HET juiste moment zoeken om aan te springen. Als voorbereiding kun je alvast zorgen dat hij heel goed aan het been is (dus direct reactie op hulp) en dat hij soepel in de schouder en heupen is.

monsera

Re: Linker galop problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:48

Eerst uitsluiten of er niets medisch is.Ben het er helemaal mee ens dat je hier met je instructrice het beste aan kunt werken.Verder zou ik proberen om toch op links te gaan galoperen laat die bok eerst maar even voor wat het is en ga kilometers maken.De merrie die ik nu sinds een half jaar rijdt deed dit eerst ook.Ik ben meer gaan galoperen ik liet haar de eerst rondjes vrij los lopen en beloonde haar de wereld uit met stem en veel klopjes.Nu kan ik haar al veel meer oppakken en veel meer terug rijden en ze bokt al maanden niet meer.Ze heeft nog wel een hele tijd bij onze ex bijrijdster gebokt maar die was erg stijf in haar onder rug dus laat ook eens kritisch naar jezelf kijken het kan een reden zijn dat je pony bokt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:00

Mag ik vragen hoe oud die is?

bij een fjord, een fries en een haflinger komen deze problemen vaker voor in het begin.

een jong paard heeft zowiezo veel moeite met zijn of haar balans, daar gaat het niet om op het juiste moment aan te springen, dat moet je trainen met veel overgangen.

draf galop, draf galop en ga zo maar door.

De fries van me tante heb ik ook een tijd getraint. die had ook erge moeite met het aanspringen in de linkergalop, en nu is die gewoon al z klaar binnen een jaar.

met dit soort paarden moet je erg veel geduld hebben, deze paarden zijn wat stugger in de spieren en zijn meestal ook heel anders gebouwd. Doordat die het moeilijk vind en jij hem bijvoorbeeld daarvoor afstraft kan het allemaal beangstigend worden. oke correctie consuquent moet je altijd blijven maar een paard kan je niet afstraffen voor angst, daar moet je geduld voor hebben.

_Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:02

Titus heeft dit ook ,
We leggen nu een balk in de hoek en dan moet hij er overheen aan springen, dit is al een paar keer gelukt.
Verder veel stelling naar binnen en dan aan galopperen,
Of op een volte wijkend voor het been en dan aan springen..

Khhop dat je me een ebetje snapt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:07

een balk op de grond heb ik niet zulke leuke ervaringen mee persoonlijk.

maar zo heeft ieder zijn eigen mening.

Mischien kan je proberen net iets meer je evenwicht naar binnen te zetten kijken wat die dan doet. je kan je paard wel in de stelling zetten maar dat wil ook niet altijd helpen. probeer hem zo recht mogenlijk te houden ook in die hoeken of op een volte. enkele inbuiging kan wel maar hou hem gewoon tussen je benen. klein beetje druk van voor en weer loslaten.

oefen het is met hem aan de longe, of jij erop en iemand die hem longeerd.

dan is het gelijk alweer anders en zo kan je hem eventueel laten wennen om op 4 benen te blijven lopen ook in die galop.

nobles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:24

stelling is wel goed maar laat hem wel recht lopen niet met zijn achterhand naar binne ofzo. laat hem in de hoek kijken naar waar hij heen moet en gallopeer aan alleen in de hoe of volte dat is makkelijker. is het de verkeerde gallop terug en volgende hoek nog een keer, goede gallop een paar passen en terug. ook goed doorzitten ka wel ens helpen. laat hem niet rennen voordat je naar gallop gaat, hij moet in het zelfede tempo blijven lopen en niet versnellen versnelt hij wel terug nemen en nog een keer proberen

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:49

Mijn paard heeft ook moeite met de linkergalop.
Tijdlang erg goed gegaan, daarna zijn we een dikke maand 'uit de roulatie' geweest en zijn de problemen natuurlijk weer terug.
Volgens mijn instructrice een balansprobleem, heeft niet alleen met de galop zelf maar ook met de draf vóór de galop te maken.
Een jong of, in mijn geval, verkeerd afgericht paard zal voor de galop overgang zijn draf verruimen.
Als het paard hier moeite mee heeft en toch in galop moet aanspringen, gaat het natuurlijk verkeerd.
Ook de draf sterker maken dus; veel overgangen en vooral tempowisselingen in de draf.
Verder zou ik niet zoals hierboven gezegd wordt steeds in een hoek aanspringen.
Mijn paard is zo slim om als ik hem na een mislukte poging heb teruggenomen in de volgende hoek vóór mijn hulp rechtsom aan te springen.
Blijf je paard 'verrassen'

Het zal even duren, maar mij is het uiteindelijk ook gelukt.
Met goede begeleiding en een hoop geduld is dit er uit te rijden.

Succes.

mrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:54

ik heb ook een tijdje een haflinger gereden die hier erg veel problemen mee had. Zodra je paard verkeerd aanspringt, moet je hem metteen terugnemen en direct opnieuw laten aanspringen, dan kan hij niet anders dan links aanspringen.
Ook kan je je paard heel diep de hoek insturen en ineens omwenden en galophulp geven. dat helpt vaak ook.
Hoe vaker je het oefent, hoe minder hij zal gaan bokken.

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:37

ik denk gewoon doorrijden. Over nieuw aanspringen en als die een bok geeft en hij zit goed gewoon veder laten springen.
Ik heb het met de rechtergalop gehad. Dan heeft je fjordje last met de linkerkant.

succes