doorzitten....drama!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

doorzitten....drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 21:45

Nou jullie zullen wel denken zoveelste topic over doorzitten

kan best zijn dat er ook al een topic over is maar kon niks vinden.
waarschijnlijk hele rare vraag, maar ik stel hem toch

Als ik probeer te doorzitten, gaat echt ongelovelijk moeilijk..
het is altijd al niet mijn sterkste punt geweest maargoed.

hebben jullie tips hoe je dat het beste kan 'leren' om gewoon fatsoenlijk door te zitten.

als ik zonder beugels ga stuiter ik er (bij wijze van ) zo af

heb vandaag op mijn bijrijdpaard geoeffend, het ging redelijk maar echt super nee..

dus ben benieuwd of jullie tips hebben
Gewoon goed les nemen? of valt het op andere manier ook een beetje te oeffenen..

Alvast bedankt!

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:48

Les nemen voor het doorzitten, kan maar je kan het ook gewoon zelf oplossen.
Je moet jezelf niet gaan spannen, maar lekker los/ontspannen op je paard gaan zitten. En dan goed de bewegingen voelen van het paard, en echt diep in het zadel gaan zitten.
En zonder beugels gewoon blijven oefenen, alleen dan voor je gevoel lekker diep in je zadel kruipen, en ontspannen!

Succes!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 21:51

dank je wel.

idd als ik er echt bij na ga denken op het paard van ooh ik moet door zitten en stevig zitten blijven etc.. dan lukt het helemaal niet als ik dan ergens anders aan ga denken gaat het al een stukje beter

Bedankt iig!

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:51

ik kan dat dus ook echt niet he! Op Stupa ging het altijd goed met zijn vlakke(re) gangen. Maar op Condor.. Bij mij werkt het om ergens anders mee bezig te zijn, dus niet bezig zijn met doorzitten. Want als ik me ga concentreren op het doorzitten span ik mijn spieren helemaal aan en ga stuiteren. En verder gewoon zitten en je heel zwaar maken.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:54

Ik heb ook altijd moeite met doorzitten hoor.. Komt ook een deel door mn zadel.. Ik heb een gewoon 'vlak' VZH zadel, maar als ik op zo'n mooi, voorgevormd, 'waarinjebenenpreciesgoedliggen'- dressuurzadel zit, kan ik het ineens wel..

Maargoed.. Je kunt ook (als je een slachtoffer hebt) aan de longe, je paard laten draven en dan alleen op je zit concentreren. Lijkt een beetje als een beginnertje, maar het helpt echt..

kimftNinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:55

als ik dit zeg, zal je me wel voor gek verklaren! Maar okay...ik bakte er eerst ook niks van, tot me instructrice tegen me zei: je moet doen alsof je je plas op moet houden...ja ik weet het het klinkt heel raar..maar ik heb het een poosje gedaan en nu is het een van mijn sterkste punten. Ik hoef er nu ook zo goed als niet meer over na te denken.

Het scheelt trouwens ook of je paardje goed los over zijn rug loopt, als hij gespannen in zijn rug is, zal je ook niet super kunnen zitten. Maar ik denk dat deze "plas ophoud" oefening al zeker zal helpen!

evelintje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:57

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:58

Ik had ook moeite met doorzitten eerst. OP een IJslander ging het wel, maar op een fries was even slikken . Mijn ervaring is dat hoe langzamer het paard draaft hoe beter het gaat. Ik ben lanzaam begonnen en toen dat lekker ontspannen ging steeds sneller draven en nu gaat het prima

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 22:04

Ja idd nou bedankt voor de tips ik zal het allemaal eens proberen

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:53

Zonder beugels rijden heeft bij mij goed geholpen...in galop is het makkelijker en dan oefen je ook 'het blijven zitten' als dat goed gaat wordt draven zonder beugels ook steeds makkelijker en ga je vanzelf steviger zitten...(alleen het terugrijden vanuit galop is minder comfortabel !
succes ermee!

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:09

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:14

Oefenen, oefenen, en nog eens oefenen
Probeer het ritme van je pony aan te voelen, en dan moet je mee tellen, en elke tel druk je je zit in het zadel. Somige paarden zitten trouwens wel makkelijker dan andere, maar in principe moet het toch op allemaal een beetje lukken

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:23

Veel oefenen, en dan ook zonder zadel en/of beugels.
Misschien is het ook een goed idee om een keer een zitlesje te nemen. Verder je benen lang maken maar niet aanspannen.

mcrielaard

Re: doorzitten....drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:38

Idd oefenen baart kunst.
Zonder beugels rijden kan je ook erg helpen, omdat je zo beter in het diepste punt van het zadel blijft zitten. Het is de kunst om je benen goed aan te sluiten, maar niet krampachtig te gaan zitten, want dan gaat het niet meer, en dat houd je ook niet vol. Je moet proberen je bekken wat te kantelen, maar niet met een holle rug gaan rijden. Je enkels kunnen ook al wat de schokken opvangen.
Maar je zal toch veel moeten oefenen als je het doorzitten goed onder de knie wilt krijgen, en sowieso zal het op het ene paard makkelijker gaan dan op het andere. Want het ene paard loopt lekker over z'n rug, de ander zet z'n rug helemaal vast, de ander heeft gewoon weer fijnere gangen dan de andere.

Miemserik

Re: doorzitten....drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:42

Ik kon het vroeger ook niet maar ik verloor altijd me beugels en dan moest ik wel doorzitten, gewoon op je kont zitte en meegaan dan gaat het vanzelf

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 01:11

heb vroeger wel eens gedaan (op een pony waarvan ik wist dat het kon ) aan de longe dekje om longeersingel touwtje eraan en dan draven/galopperen..

dat ging wel goed maarja dan ga je je zo vastzetten met je handen aan dat touwtje geloof toen ook wel zonder vast houden (alleen in galop) maar dat was wel een goede oeffening

nou ik zal het eens gaan oeffenen

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 01:14

SaskiaKur schreef:
viewtopic.php?f=8&t=559378

hier gaat ook een topic over doorzitten!
Misschien staan hier enkel tips voor je!
Kus Sas

Omdat dit een zeer recent topic is, wil ik iedereen naar dat topic verwijzen.