Overspringen naar overkruist galopperen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Overspringen naar overkruist galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 19:58

Nou, mijn verzorgpony heeft een tijd gehad dat ze het heel erg moeilijk vond om in galop op haar eigen benen te blijven lopen, niet te struikelen/terugvallen of wat dan ook. De laatste tijd ging het steeds beter en wou ze niet meer zo ontiegelijk hard gaan. De rechterhand, wat in draf haar iets mindere kant gaat met galopperen heel goed. Fijne,mooie sprongen en ze gaat niet meer zo hard. Gewoon rustig en laat zich een stuk beter terug pakken, mocht ze eens (te)hard willen gaan.
De linkerhand is wel wat verbeterd, maar een stuk slechter dan de rechterhand. Eerst dacht ik gewoon dat ze het heel moeilijk vond en dat het met de tijd wel goed kwam. Ze wou daar wel nog altijd hard galopperen, maar niet meer zo hard als eerst.
Vandaag kon ik haar beter langzamer laten galopperen en eens goed voelen en kijken wat ze nu eigenlijk deed. Ze maakte namelijk wel eens rare sprongetjes, galoppeerde heel raar, en viel erg snel terug in draf.
Toen voelde ik dat ze achter omsprong naar de andere galop en voor gewoon bleef galopperen in de goede galop. Wat dus volgens mij overkruiste galop is.
Nu mijn vraag of jullie weten wat ik eraan kan doen? of proberen..
Ik dacht zelf al aan:
- iedere keer als ik voel dat ze wil gaan 'omspringen' of net als ze omgesprongen is(dus ik te laat ben met aanvoelen eigenlijk) terug nemen naar draf en weer opnieuw aangalopperen als ze rustig is.
- Steeds als ze 'omgesprongen' is gewoon de hulpen geven(en misschien ophouding) voor de linkergalop en hopen/kijken dat ze weer omspringt naar de goede galop.
Als iemand nog iets weet, of denk dat ik deze dingen beter niet uit kan proberen.. vertel

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:40

Eerst heel veel overgangen rijden/tempowisselingen om meer op achterbeen te krijgen en je paard rechter te krijgen. Ook rechtrichten door middel van met binnenbeen te drijven naar teugel waar je minder druk op hebt, en op de kant waar je paard dus moeilijk buigt. Lees meer over rechtrichten o.a. op www.hoefkatrol.com of paardenbegrijpen.nl daar staat duidelijk in uitgelegd. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:41

Ik zou vooral goed mijn benen eraan houden. Je moet genoeg galopsprong hebben om te voorkomen dat ze omspringt. Door veel tempowisselingen te rijden in de galop komt ze meer op het achterbeen en zo wordt de achterhand een stuk sterker. Dan zal ze ook minder snel omspringen. Succes!

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:51

die van mij doet het om haar binnenachterbeen te ontlasten. Ze heeft een tijdje ongemerkt last van de hoef gehad, en durft nog niet heel goed onder te treden aan die kant. misschien moet je het linkerachterbeen en de hoef eens goed bekijken. Als daar niets mee aand de hand is, zou ik idd gaan rechtrichten. Als ze omspringt, kun je proberen een wending te maken, en daar bij je binnenbeen goed aan te leggen, dat wilk nog wel eens helpen.

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:59

Bets, met overgangen en tempowisselingen ben ik de laatste tijd al erg bezig Heb een stukje gelezen op de site, en zal er nog eens heen kijken!
josiej; okeey, opzich heeft ze genoeg galopsprong van hoe ik het zie. Maar hoe bedoel je het precies? Het is niet alleen hard gaan lijkt me(zoals ze graag wil) maar ook dat ze echte sprongen maakt, vloeiende/regelmatig. Dit doet ze op de rechterhand heel goed. Maar op de linker niet. En als ik daarvoor wil zorgen, dat ze dat krijgt. Gaat ze omspringen of raar doen.
Petra_O; Ik zal er eens heen kijken Juist vooral in de wendingen springt ze om.. had ook al geprobeert met blijven wenden>volte. En daar deed ze het ook.

Ik ga deze dingen de volgende keer met rijden wel proberen! En mocht dit niet helpen(op wat langere tijd natuurlijk) dan maar eens kijken naar het rechtrichten.. al zou ik daar wel hulp bij willen dan. (instructie)
Bedankt!

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:29

Als ze het nou weer een keer doet, dan moet je gewoon net zo lang door galopperen tot dat ze weer goed zit en dat belonen en op nieuw proberen.

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:19

Ik heb vandaag met mijn lesgever op de manege gepraat, en die zei dat het misschien kon zijn dat ze het idd. deed om iets te onstlasten en pijn ergens heeft. Dus daar ga ik eerst maar eens heen kijken. (proberen te zien) En als ik het niet zeker weet rij ik haar een tijdje niet. Even kijken of het dan beter gaat of iets.

Kimdj19; doorgalopperen lukt niet echt, ze gaat dan zo raar doen en gallopperen dat ze de bochten niet goed kan nemen, uit evenwicht komt en dan terugvalt. Hoe hard ik ook drijf/schopje geef. Terugspringen heeft ze tot nu toe niet gedaan. Maar zal het ook eens proberen

Enamorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:19

ik heb het net andersom rechtsom.
linksom niks aan de hand. rechtsom zit hij van achter goed en van voren overkruist.
wij zijn al bezig met heel veel overgangen en schijnovergangen.
ik lees dit topic even verder mee.
misschien dat ik nog een tip of zo mee krijg

Navidad

Re: Overspringen naar overkruist galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:39

Zoals ik uit jou post hier merk is jou pony dus totaal niet recht?

Overspringen is en blijft een balans kwestie van zowel ruiter als paard. zorg dat je je paard recht hebt dus niet onder je vandaan kantelt.

zorg dat je hem goed tussen je benen hebt met de juiste aanleuning en dat je zelf goed in balans blijft, je evenwicht net iets meer naar binnen zetten, zelf gewoon trug blijven zitten, springt ze over probeer je haar trug te krijgen in de goede galop. als dat niet lukt zet haar stil en spring nog een keer aan in de juiste galop.

Zoals ik al zei probeer daarbij de juiste balans te behouden, laat hem niet uitzwaaien, goed van achter naar voren rijden en zelf toch iets trug zitten. Neem de juiste aanleuning aan en rij hem gewoon door.