Te veel met handen rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Te veel met handen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:32

Een bijrijdertje van een welshje dat bij mijn verzorgpaard staat heeft het probleem dat ze te veel met haar handen rijd. Die pony is net 4 en echt niet één van de makkelijkste pony's. Echt eentje met een lange gebruiksaanwijzing. Het probleem is dus dat Eefje (pony) heel snel keihard gaat lopen. Reactie van ruitertje daarop is dat ze gaat trekken, waardoor Eefje alleen maar meer gaat rennen.

Ik rijd nog een paard daar dus &help haar bij de pony's. Ik & eigenaaresse hebben het al gezien en alles. Maar we kunnen haar niet met pony naar de manege sturen voor les oid. Want ik bedoel. Eefje veel andere pony's in de bak komt niet goed en het feit dat ze Eefje daar niet kennen en alles.

Maar mijn vraag is dus nu. Hoe kan ik haar het beste leren om haar handen niet te gebruiken. Voornamelijk het trekken. Vanmiddag heb ik haar al aan de longe op de pony gezet en zonder teugels laten rijden en gezegt hoe ze Eefje met haar zit terug kan rijden. Dat lukte wel aardig. Het duurde wel even voordat Eefje terug ging naar draf & stap maar het wou wel. Maar met teugels op maat heeft ze toch de neiging om te snel weer aan de teugels te gaan trekken. Hoe kan ik het haar leren/helpen dat ze dat niet doet?..

Xxx Iris.

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:37

Misschien is met lange teugels rijden een idee?
Niet helemaal zonder (leek mij ook een goed idee, maar dat had je dus al gedaan, dit kan je misschien ook nog wel vaker doen), maar gewoon lang.
En dat een paar keer, zodat het meisje doorkrijgt dat ze zonder aan de teugels te trekken hem ook wel terugkrijgt etc.
Ik denk dat als ze dat door heeft je haar telkens weer de teugels een stukje korter kan laten pakken, maar dan moet je wel opletten dat ze niet weer in haar oude patroon vervalt.
Rustig aan doen dus.

Ik weet niet of dit wat is maar ja....

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:40

Idd zoals Annemarie al zegt. Ook zou ik haar goed uitleggen waarom ze niet hoort/mag trekken, zodat ze ook echt snapt waarom ze het moet afleren. Daarbij bijv. voorbeeld gebruiken om het haar duidelijk te laten zien. (filmpjes's maken op camera zodat ze het kan voelen, en later ook nog terug zien)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:43

Ja. We hebben het al laten zien hoe het niet moet. Een ander is er op geklommen en heeft laten zien hoe zij rijd en hoe het wel moet. Maar op één of andere manier doet ze het gewoon niet. Maar ook wel begrijpelijk vanuit haar kant. Ze gaat echt zo verschrikkelijk hard soms. Maar goed, dat wordt er niet beter op als je gaat trekken. Ze moet ook goed leren op der achterste te zitten, want dat gaat dus ook wel is mis met het terugnemen van de pony.
Zo liet ik haar vanmiddag even zonder beugels rijden &uit angst om te vallen ging ze klemmen terwijl ik zei van ontspan en maak je benen lang en niet klemmen. Maar goed, ze luisterde niet en toen was het boem. Daarna haar er weer opgezet. Met beugels en haar uitgelegd dat ze heus wel vaker zal vallen de komende tijd maar dat ze daar wel van zal leren. Daarna ging het wel iets beter.

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:45

Ik weet niet hoelang je er al mee bezig bent, maar ik denk dat je hier heel veel geduld mee zal moeten hebben.
Misschien ook eens een paar keer niet alle gangen en moeilijke figuren doen, maar bijvoorbeeld alleen stappen en wat draven en je alleen maar richten op de teugels.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:49

We zijn denk ik een maand nu bezig met haar duidelijk te maken dat ze niet in die mond moet trekken. En ze stapt al veel en draaft en weinig galop om het te leren. Maar op één of andere manier dringt het toch niet helemaal tot haar door. Voornamelijk in de galop gaat het echt mis.

Edit;
Zal er wel even bij vertellen. Ik rijd er ook af en toe op. Zo ook vanmiddag en ze gaat gewoon keihard. En je krijg gewoon ook de neiging om je handen te gebruiken, maar ik weet dat ik dat niet moet doen. Het is gewoon echt een monster om vanuit de galop rustig terug te rijde nnaar de draf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-06 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:53

Richelle (dochter van de eigenaar van mijn vz.pony's) rijd/reed ook zo met de teugels... ik heb haar zo'n 10 keer aan de longe zonder teugels laten rijden en daarna met héééle lange teugels laten rijden (ook aan de longe) en nu rijd ze met vrij lange teugels op haar pony'tje, en het gaat goed, het is ook niet een van de makkelijkste en best beleerde pony (18 jaar alweer) maar het gaat wel steeds beter met Richelle en de pony...

Let niet op; de zit van het meisje wordt aan gewerkt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:57

Dan lijkt het me dat ze het vertrouwen mist in Eefje? Als dat het probleem is, zou ik het rijden vooral niet forceren. Laat ze maar stappen/draven en laat de galop maar helemaal achterwege totdat de andere gangen wel lukken. Als je haar (aan de longe) les/aanwijzingen geeft, zal het vast wel weer beter gaan.

(Hoe oud is het meisje eigenlijk? Als ze nog erg jong is, vergeet ze waarschijnlijk al je aanwijzingen als het 'verkeerd' gaat.)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:01

Ze is negen. Nog vrij jong dus. Maar ook als het verkeerd ga roep ik het naar haar wat ze moet doen. Vanmiddag aan de longe probeerde ze het na een tijdje wel. Ik denk dat ik haar voortaan maar een tijdje aan de longe laat enz. Maar de ene keer wil ze dol graag galloperen en vind ze het leuk, maar het gaat dan gewoon niet goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:09

Zonder zadel laten rijden en lange teugels, zo leren wij het ze. In het begin proberen ze balans te houden dmv de teugels maar na een tijdje merken ze dat dat niet werkt dus gaan ze meer op hun kont zitten. Daarna zitten ze dus al veel steviger dan ervoor. We proberen echt zoveel mogelijk aandacht te geven aan het op je zit rijden want dat is veel belangrijker dan de teugels. Ook doen we van begin af aan oefeningen als rondje om de wereld en in Amazone zitten, dat geeft veel zelfvertrouwen en dan gaan ze al vanzelf hun zit verbeteren want als ze dat niet doen liggen ze er constant naast . Als je het eng vind dat ze eraf hobbelt leg je een shabrakje met een voltige/longeersingel erop, dat is steviger. Maar zonder teugels longeren is idd ook een goede optie.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:40

Miss_montana, daar ga ik helemaal in mee. Als ze toch met de teugels op maat wil rijden, elastiekjes om de teugels, korter mag ze ze niet pakken. En niet verder als boven het zadel naar zich toe trekken. Lastig probleem...