schema jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

schema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 19:05

Ik ben bezig met het inrijden van mijn jonge paard (4 jaar) Haha! en omdat het belangrijk is een doel te hebben zit ik me af te vragen Verward wat een reeel doel is wat zo'n paard over laten we zeggen 1 maand, 2 maanden, 3 maanden zo ongeveer zou moeten kunnen.

Het zou fijn zijn als iemand hier een antwoord op heeft zodat ik een beetje een rode lijn heb waar ik me aan dan "vast houden" en weet of ik op de goede weg ben. Haha!

Stralend de dag door.


Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 20:40

Hoi,
dat ligt helemal aan het paard,
hoe snel hij singen oppakt en wil snappen,
het ene paard wil graag werken, terwijl het ander paard eerst wakker geschopt moet worden om wat te gaan doen,
ik zal in ieder geval niets overhaasten maar gewoon rustig met werken beginnen en kijken wat hij wil en wil snappen.

Kiekeboe

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 20:48

Ik zou idd geen echt schema maken.. probeer, kijk hoe hij reageert en bedenk dan de volgende stap..

paarden zijn natuurtalenten in het omgooien van schema's Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:40

Ik heb even in je profiel gekeken en daarin staat dat je meerdere jonge paarden hebt, een ervaren dressuur paard en dat je in de paarden werkzaam bent. Daarom verbaas ik me een beetje over jouw vraag. Dan zou je juist weten dat het per paard heel verschillend is.
Of ben je meer opzoek naar ervaringen van andere mensen met jonge paarden, om met jouw paard te vergelijken?

Ik heb mijn merrie nu zo'n 5 a 6 maanden onder zadel. Ze was 4,5 jaar toen ik voor het eerst een zadel oplegde. Mijn paard reageerde heel goed op veel nieuwe dingen en ze heeft een werkwillig karakter. Dat is natuurlijk van positieve invloed op hoe snel ze leert en vooruitgaat. Maar ik heb zelf geen haast. Ik zit eraan te denken om in het najaar te gaan starten. Dat had natuurlijk best eerder gekund, maar voor mij hoeft dat niet zo nodig. Als je een heel ambitieuze wedstrijd ruiter bent, of paarden moet klaarmaken voor de verkoop, dan wordt er toch meer druk achter gezet.

Een heb een heel globaal schema wat ik in de week doe. Afwisseling vind ik vooral voor een jong paard heel belangrijk. Het moet leuk blijven. Momenteel ga ik zo'n 3 maximaal 4 keer per week dressuur matig met haar aan de slag. Verder regelmatig buitenritjes, longeren en veel losgooien en spelen met andere paarden. Over een paar weken ga ik een onderling dressuur wedstrijdje met haar rijden, gewoon om eens te kijken hoe ze daarop reageert.

Misschien zijn er mensen die dit heel erg traag vinden gaan, omdat zij met 3 maanden al voor de eerste keer starten met hun paard, een ander is misschien al 2 jaar bezig voordat ze een wedstrijdje aandurven. (als je tenminste wedstrijden wil rijden hoor)
Maar vertel eens hoe jij nu bezig bent. En veel succes verder.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 21:12

Voor mij is het de eerste keer dat ik jonge paarden africht. Dat gaat heel goed hoor, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wanneer mensen gemiddeld met hun paard zover zijn om op wedstrijd te gaan. Ik ben altijd best wel onzeker over mijn kunnen en wil gewoon even een beetje een soort van gemiddelde richtlijn hebben om een idee te krijgen of ik op de goede weg ben.

Mijn 3 jarige is in januari zadelmak gemaakt door mij en heeft daarna ongeveer 3 x per week een 15 tot 30 min per keer onder het zadel gelopen. 4 weken geleden is hij gecastreerd en ben ik gestopt met rijden. Ik wil hem nog een half jaar in de wei zetten om nog wat te groeien en ga dit najaar weer met hem verder.

De 4 jarige is nu 6 x onder het zadel geweest en de bedoeling is om dit paard te verkopen. Ik ben namelijk meer geinterresseerd in dressuur en dit paard kan best goed springen en blinkt niet echt uit in zijn gangen. Hij loopt niet slecht, maar is niet extreem. Verder is hij wat klein uitgevallen en mijn type niet echt. Hij loopt nu ongeveer 3 tot 4 x per week onder het zadel en heeft 2x over een balkje op de grond gelopen voor de afwisseling en als voorbereiding op het springen. Vond hij ook erg leuk.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 11:04

Gewoon op gevoel doen. Je merkt zelf heel goed wanneer het te veel wordt.
Ook moet je er rekening mee houden dat ze in de groei zijn, en ze dus niet over gaat werken.
Bouw het gewoon op.

Ik heb zelf een 4, bijna 5, jarige merrie, die ingereden wordt. Ik overvraag haar niet. Nu ik zelf ook weer kan rijden, gaat ze ook meer werken ónder het zadel. Dus haar schema zal iets worden van:
3x per week rijden, 3x per week longeren, en een dag rust. Longeren en rijden wissel ik dan om de dag.
Die van mij is er ook echt aan toe, dat is ook belangrijk in hoeverre je je paard gaat trainen.

Succes. Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 22:03

Ik heb ongeveer een jaar geleden een 4-jarige voor iemand ingereden, en die pakte het allemaal heel goed en snel op. Nu rijd ik een 3,5 (bijna 4) - jarige en die loopt nu na zo'n drie of vier maanden (niet altijd even regelmatig) rijden nog niet echt lekker. Mijn eigen paard, heb ik toen hij vijf was samen met mijn zusje ingereden, en hij pakte het ook vrij snel op, was alleen super eigenwijs, waardoor het af en toe even niet zo erg vooruit ging.
Dus het hangt echt heel erg van het paard af hoe snel je gaat. Ik zou in ieder geval geen doel stellen, want dan ga je je paard misschien ook (als hij het niet zo snel op pakt) overvragen.

Het paard dat ik nu rijd, moet ik eigenlijk elke dag even rijden, ipv om de dag wat langer. Want zodra ze een dag stil staat is ze weer heel dwars en ben ik (vooral met de galop) meer bezig met erop blijven zitten, dan dat ik kan rijden.

Succes ermee, in ieder geval Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers