hulpteugels gebruiken??En welke dan??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wishy

hulpteugels gebruiken??En welke dan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 14:30

hoi,
mijn pony is een beetje onhandelbaarmaar daar gaat het hier niet om.
er moet met mijn pony eerst rodeogereden worden voordat hij ijndelijk iets wil.als hij bokt moet ik hem een tik geven en als hij dan weer bokt nog een enz...... maar daar word hij knetter gek van.hij gaat dan kijhard rennen en dan kan niemand hem meer houden.helaas..
nou wou ik hem graag met hulpteugels gaan rijden.
kan dat.En welk soort tuegels moet ik dan gebruiken??TIEDERMAN ofzo??

ik doe het ook omdat hij vaak aan de teugels trekt en ze uit je handen losmaakt kunnen jullie mij pleas helpen???

mij

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:32

Misschien aan je instructrice vragen? Goede les nemen kan al een heel stuk schelen.

Boheme

Re: hulpteugels gebruiken??En welke dan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:33

Niet doen geen hulpteugels er aan hangen.
Deskundige hulp zoeken of les nemen.
Maar nooit zelf aanklooien je maakt meer kapot dan je lief is.

Wishy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 14:37

ik heb al les en mijn pony doet overal moeilijk over

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:13

Heb je al eens gekeken naar de oorzaak? Wat krijgt je pony voor voer en hoeveel (ruwvoer, krachtvoer)? Wordt hij 5 of 6 dagen in de week gereden of maar 3 dagen? Staat hij dagelijks wat uren buiten (wei of bak) of staat hij bijna de hele dag op stal? Dat zou ik me eerst eens af gaan vragen! Als je pony namelijk te veel energierijk krachtvoer zou krijgen en nog eens veel op stal staat (= maar een voorbeeld) dan zou ik het niet gek vinden dat hij onhandelbaar is!

Ook moet je eens goed naar de ligging van je zadel laten kijken door een zadelmaker! Als je zadel niet helemaal goed ligt op je paard kan het zijn dat het hem zeer doet en hij daarom niet graag wilt lopen. Het is heel goed mogelijk dat je zadel een paar jaar geleden perfect lag en nu niet meer. Als het echt een probleem wordt lijkt het me ook wel de moeite waard om eens uit te laten sluiten of er niet lichamelijks aan de hand is. Je pony kan haken op de tanden hebben, pijn in de rug/nek enz. enz.

Vind je pony het rijden eigenlijk wel leuk? Hoe gedraagd hij zich op een buitenrit of als je eens een keertje longeert of gaat springen?
Als je geen duidelijke oorzaak kunt vinden kun je toch naar oplossingen zoeken. Helpt het als je je pony eerst 20/30 minuten longeert? Probeer hem ook eens op een andere manier te gaan rijden. Als je weet dat ie steeds bokt na een tik, negeer hem dan eens na een bok. Misschien kun je een wat verder gevorderde ruiter er eens op laten rijden. Het is ook moeilijk om te zeggen wat je eens anders zou kunnen doen, omdat je weinig verteld over wat hij doet en wanneer en hoe jij het oplost.

Je kunt eventueel met een hulpteugel gaan rijden, maar dan zou ik geen thiedeman pakken. Een thiedeman is er voor om je paard voorwaarts neerwaarts te laten lopen. Jij moet eerst je pony onder controle leren te houden en hard gaan werken om de basis te beheersen (goed aan je been/hulpen). Pas dan ga je denken aan voowaarts neerwaarts en dat is iets dat je gewoon zonder hulpteugel moet doen.
Wel zou je een martingaal kunnen gebruiken. Deze hulpteugel komt alleen in werking als je pony zijn hoofd te hoog in de lucht gooit zodat jij de controle over hem kwijt raakt. Maar die hulpteugel heeft ook alleen maar effect wanneer jouw pony ook daadwerkelijk zijn hoofd de lucht in gooit. Als je een martingaal gaat gebruiken laat hem dan door je instructrische afstellen en stel hem niet te strak af. Hij mag enkel inwerken als hij zijn hoofd hoog in de lucht houd, niet wanneer hij maar iets te hoog loopt met zijn hoofd!!!

Misschien kun je eens wat meer vertellen over wat je allemaal al gedaan hebt om de oorzaak te vinden en het op te lossen en waar het probleem precies zit? Wat doet je pony waardoor hij onhandelbaar wordt en hoe los jij het op? Wat zegt je instructrische eigenlijk hierover? Succes!!!

Wishy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 16:40

ik vertel wel ff wat meer over mijn pony
het is een beetje een onhandelbare rre knol.
hij staat de hele dag in de wei soms 2a3uur op stal hij krijgtperdag:1/2kilo bix,1/4kilo musli,2plakken hooi en soms nog een appel of een wortel meer niet.met rijdendoet hij eigenlijk nooit wat ik vraag!maar bij anderen ook niet.hij is erg lui en protesteert altijd als je aandrijft(meestal met een bok)
negeren hept niet want dan gaat hij alleen maar door.dus moet ik hem slaan ietsanders weet ik niet!hij maakt er en spelletje van om je eraf te gooiendan komt i naast je staan dat je meteen weer kan opstappen en 2min. later vlieg je er weer af!!!!!!!met buitenritten het zelfde.
martingaal wrkt ook niet egt bij hem wel een beetje??
weten jullie miss iets anders het wil er maar niet uit

help weten julie raat??

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:14

wat delphi zegt lijkt me toch wel goede tips.
Verder heb ik het andere topic ook gelezen. Maar is het niet zo dat het paard geen respect voor je heefT? als dat zo is kun je grondwerk met hem gaan doen. Of NH.. onder Profesionele begeleiding!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:17

Ik snap iets niet: in dit topic zeg je dat je de Join-up van Monty Roberts gebruikt:

viewtopic.php?f=21&t=553776&hilit=

En het volgende moment kun je niets met je pony beginnen. Wat klopt hier niet? Heb je het over een andere pony, doe je de join-up niet goed, of is de join-up in dit geval toch niet het wondermiddel voor de betere band met je paard?

Hulpteugels gaan dit probleem niet oplossen, Monty Roberts ook niet, negeren ook niet.

Wishy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 17:21

er zijn 2pony'sdie ene wil wel maar die ander niet

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:23

Dus is Monty Roberts toch niet het wondermiddel voor die betere band? Want je kunt me niet vertellen dat je het met deze niet ook hebt geprobeerd?

Wishy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 17:27

het is verschillent per paard maar deze reageert er niet goed op maar ik heb het wel geprobeert het is verschillent per paard maar deze reageert er niet goed op maar ik heb het wel geprobeerthet is verschillent per paard maar deze reageert er niet goed op maar ik heb het wel geprobeert

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:28

Volgens mij heb je een opvoedprobleem, daar heb je een deskundige bij nodig. En misschien moet je stoppen met het zien van je pony als een onhandelbare knol en hem gaan zien als een paard wat bepaalde behoeftes heeft.
Dit gedrag is verzet tegen wat jij doet, een paard kan niet praten dus probeert hij het op deze manier duidelijk te maken. En dus lijkt het mij verstandig dat je er een deskundige bijhaalt, die samen met jou kijkt wat jij anders kunt gaan doen. Daar ligt namelijk de oplossing, niet bij een hulpteugell

Wishy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 17:35

weten jullie en goed adres voor een opvoedkundige?en mijn instruktuer zij dat ik hem een tik moest geven

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:41

Wishy schreef:
het is verschillent per paard maar deze reageert er niet goed op maar ik heb het wel geprobeert het is verschillent per paard maar deze reageert er niet goed op maar ik heb het wel geprobeerthet is verschillent per paard maar deze reageert er niet goed op maar ik heb het wel geprobeert

IEDER PAARD reageert op de Join up, mits goed uitgevoerd.
Denk zomaar dat het niet aan het paard ligt maar aan jou. En een niet goed uitgevoerde join-up kan idd het gevolg hebben dat het paard doorheeft dat hij jouw de baas kan...

Zoals al eerder is opgenoemd is dit een probleem met gehoorzaamheid. Een tik zal je niet helpen bij dit probleem, de gevolgen heb je al ondervonden. Hij staakt, jij geeft een tik, hij bokt, jij weer een tik, hij bokt weer tot je er af ligt. Wie heeft er op dat moment gewonnen?

Ik heb al aangegeven in het vorige topic over Monty Roberts dat er andere wegen zijn om een goede band met je paard op te bouwen. Een daarvan is de methode Pat Parelli. Als je interesse hebt kun je op het forum Uit het Zadel, een heleboel over hem lezen. En anders even kijken op www.horsemanship.nl

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:51

Ben het helemaal eens met Cassidy.... en zoek een andere instructeur, want dit soort dingen los je niet op met een tik en hulpteugels....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:59

Hoe loopt de pony aan de longe? Misschien kun je hem eerst terug voorwaarts krijgen aan de longe (stemhulpen weer goed monteren), daarna iemand laten longeren terwijl jij erop zit en daarna weer losknippen en zelfstandig rijden (en dan heb ik het dus over een langere periode).
Je pony staakt niet voor niks. Of hij heeft pijn (tanden, rug, verkeerd passend tuig?) of hij is de baas over je en dan is het zaak om dat eerst aan te pakken op een slimme manier ipv op kracht.

Zet het idee van hulpteugels maar gerust uit je hoofd, dat gaat de oplossing niet zijn.

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:06

In je vorige topic las ik dat je je pony zelf had ingereden. Toen kreeg je als tips dat je gewoon op het land moet zetten, en helemaal herinrijden, en uitgeven aan een profesioneel iemand, ieamand die er raad mee weet, en zeker niet iemand die meteen naar hulpteugels grijpt. Er zijn heel veel mensen die erg veel van paarden weten, weten hoe je paarden dingen moet aanleren en afleren op een vriendelijke manier (ik bedoel hiermee dat het paard niet in elkaar geslagen word ofzo) Speur het internet eens af. Zorg dat je zelf dan ook bij die trainingen kan zijn, of een aantal, zodat jíj er ook van kan leren. Want ik weet bijna zeker dat het niet alleen het probleem van het paard is! (Dit is niet aanvallend bedoeld, ik bedoel hier absoluut niet mee dat jij niet met paarden om kan gaan oid)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:15

Citaat:
in stap is hij niet vooruit te brandenen als ik hem aandrijfgaat hij meteen over in draf.het is al een wonder als hij eens op mijn been reageert.
als ik in draf zit gaar hij steds langzamer en als ik dan mijn been aanleg reageert hij niet eens ik moet egt schoppen om teactie te krijgen en die reactie is meestal een BOK in gallop wil hij ook nooit!of hij gaad zo hart als hij kan of hij gaat huppelen en bokken.

Dit is een stuk van je beginpost van je andere topic en ik denk dat je hiermee de kern van de zaak al te pakken hebt. De pony is verkeerd ingereden schrijf je in het andere topic, snapt nu niks van je been en als jij slaat voelt hij zich onrechtvaardig behandeld en gaat in verzet. Laat het diertje alsjeblieft door een africhtingsstal netjes opnieuw inrijden want dit gaat van kwaad naar erger natuurlijk.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:01

Ik denk dat je het 'probleem' niet goed onder ogen hebt. Je paard is onhandelbaar, maar daar lig het niet aan.

Verder wil je, omdat je paard niet goed naar je beenhulpen (achter) luistert met hulpteugels (voor) aan de slag..

Als je een probleem denkt te hebben en daar de goede hulpteugels bij moet zoeken en je niet echt goed bezig denk ik. Hulptegels zij er niet om problemen op te lossen, maar om op een zachte wijze te gebruiken tijdens je trainingen. Denk aan ruggebruk verbeteren, niet aan begrenzen in de mond, totdat het paard zichzelf zeer doet..

Misschien tijd voor een andere instructeur?! Een instructeur die beter bij jouw en je paard past heb je meer nodig dan een of andere hulpteugel.. Kom je op korte termijn en lange termijn veel verder mee vermoed ik..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:09

Helemaal mee eens!
En als aanvulling: hulpteugels zoals de Tiedemann, voorkomen niet dat je paard het hoofd naar de borst brengt. En dat is wat je juist zou moeten voorkomen om te zorgen dat hij niet bokt. Het helpt dus niets om er een Tiedemann aan te knuppen.

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:37

ik zou geen hulpteugel nemen misshcien is er wel iets ander aan de hand met het zadel of zow.. vraag tips aan je instructice die weet er wel raad mee

_JL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:40

ben het helemaal een smet bovenstaande reacties,
een hulpteugel gebruiken neemt de oorzaak niet weg,
probeer echt uit te zoeken wat de oorzaak is,
wie weet doe je je paardje wel pijn !
dat is toch niet de bedoeling...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 00:52

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 00:57

Hulpteugels hebben ander NUT!
Inm dit geval heb je niks aan een hulp teugel.
Bokken zal hij niet minder doen om een slof or what ever!
Hij zal met een hulpteugel juist eerder zijn hals rond kunnen maken hoofd richting borst en dan bokken en dan blijf je helemaal niet zitten.

Hulpteugels zijn absoluut niet bedoeld voor onhandelbare paarden.
Maar als hulp om ontspannen na te geven... (bij een ontspannen paard, die op beenhulp en andere hulpen goed reageert)

Wishy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 10:25

okeej allse is nu opgelost ik heb een nieuwe pony en deze gaat een jaar de wei in thnx voor juli hulp