wat is de loodlijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viva_dior

wat is de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 00:58

ik hoor vaak mensen over de loodlijn,
dat als je paard te diep loopt, en ga je aan de zeikant staan kan je zien of de ruiter hem "goed" aan de teugel laat lopen.
ik geloof dat het in de B geen probleem is.

maar wat ik niet helemaal snap is: hoe zie je die zogenaamde loodlijn?

en als je paard te diep aan de teugel loopt, kan dan je paard op de lange termijn lichamenlijk last krijgen??

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:19

VMR -> RT

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:35

Dat is als je paard met zijn neus precies onder zijn oren loopt (en dus de juiste aanleuning heeft). Je langs het hoofd naar beneden dus een touwtje met iets zwaars (lood) hangen, en je ziet dan dan het hoofd daar mooi in mee gaat. (de neus steekt dus niet naar voren of naar achteren ten opzichte van dat touwtje)

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:47

|\
|
|...../
|__/

Zo dus

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:13

Alleen moet de neus wel net iets VOOR de loodlijn zijn

Phynix

Re: wat is de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:50

De loodlijn is een denkbeeldige lijn. De verticale lijn tussen de oren en neus, moet loodrecht op de horizontale lijn staan van de bodem, dus zeg maar een hoel van 90 graden. Als paarden met hun neus te ver door lopen, dus te dicht tegen de borst aan, dan kunnen ze teugel-kreupel worden en gaan er inderdaad niet beter op lopen dan.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:52

Phynix schreef:
De loodlijn is een denkbeeldige lijn. De verticale lijn tussen de oren en neus, moet loodrecht op de horizontale lijn staan van de bodem, dus zeg maar een hoel van 90 graden. Als paarden met hun neus te ver door lopen, dus te dicht tegen de borst aan, dan kunnen ze teugel-kreupel worden en gaan er inderdaad niet beter op lopen dan.

Dat heeft niet persé wat met teugel kreupelheid te maken. Teugel kreupel gaat een paard van een onrustige/grove hand die teveel trekt en op de foute momenten ophoudingen geeft, of het paard nu voor of achter de loodlijn loopt.
Daarbij is het diep en rond systeem officieel goedgekeurd, maar goed die discussie is nu wel vaak genoeg gevoerd.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:54

Ja, dat van teugel-kreupel snap ik wel, ben ik het grotendeels ook wel mee eens. Ik geef het alleen aan bij te ver doorlopen, omdat mensen die vaak mooier vinden. Een pony bij ons loopt ook in sommige ogen onwijs mooi en diep, maar is dus ontzettend teugel-kreupel omdat het geen balans heeft. Mensen zullen denk ik daarom eerder een paard te ver erdoor rijden dan voor de loodlijn.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:39

Als je iets op de grond laat vallen, valt dat recht omlaag, dat is loodrecht naar beneden, dus langs een loodlijn. Een cirkel heeft 360 graden, als je de cirkel in 4 gelijke delen verdeelt heb je 90 graden.
Als je dit doet tov de grond, heeft de loodlijn een hoek van 90 graden.

Bij een paard dat aan de loodlijn gaat, valt de profiellijn van het hoofd samen met de loodlijn. Een paard hoort niet te gaan op de loodlijn, maar net iets daarvoor. Dus met de neus net iets voor de loodlijn.

Het achter de loodlijn laten gaan, toont misschien wel mooi en zou voordelen kunnen hebben, maar een paard dat op die manier gaat, kan niet zuiver gaan. Er zijn altijd gevolgen voor zuiverheid van gang en balans als een paard achter de loodlijn gereden wordt.

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:03

zijn er misschien mensen die foto's willen plaatsten van voor, achter en op de loodlijn? Dus ook de perfecte houding voor in de proef? (tijdens normale ab-draf bijv)

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:05

Dit is wat ik zo even van internet kon vinden:
Voor de loodlijn:
Afbeelding

Op de loodlijn:
Afbeelding

Achter de loodlijn:
Afbeelding

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:56

Hier zie je waar de loodlijn loopt: van het voorhoofd recht naar beneden.
Afbeelding

Phynix: Jouw voorbeeld van OP de loodlijn, zit er ruim achter
Als je een touwtje aan z'n voorplukje vastmaakt en daar een gewichtje aan hangt, zit de neus ruim achter deze loodlijn.

Veel mensen denken dat één van deze 2 opties de loodlijn is, maar dat is dus incorrect.
Afbeelding Afbeelding Deze 2 zitten er ook allebei ruim achter.

Deze loopt nog nèt vóór de loodlijn:
Afbeelding

viva_dior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 23:13

oke ik snap het helemaal.. bedankt iedereen!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:55

@ Goofy44: niet dat ik o.a. Anky en Edward wil verdedigen hoor, want ik ben ook niet zo voor hun manier van rijden, maar vind je hun paarden niet in balans?

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:17

Ik heb een keer een paar foto's van mijn vriendin gezien, en daar vind ik haar paard echt achter de loodlijn lopen, dus heb dat een tijd geleden, tegen haar gezegt!! Maar haar instructrice, vind het erg goed uitzien enzo!! Is dit dan dat LDR? ofzo!!??

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:35

M_hOrse schreef:
Ik heb een keer een paar foto's van mijn vriendin gezien, en daar vind ik haar paard echt achter de loodlijn lopen, dus heb dat een tijd geleden, tegen haar gezegt!! Maar haar instructrice, vind het erg goed uitzien enzo!! Is dit dan dat LDR? ofzo!!??

Nee, dat is waarschijnlijk gewoon achter de loodlijn.

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:51

Hahaha! Okee..maar toen ik dat zei werd ik voor gek verklaard!!

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:38

Dat zul je altijd wel blijven houden

Op de ponyclub waar ik reed, was het de hype om 'm zo diep mogelijk te rijden.. ..