Angst, maar wil persé springen ! Tips gevraagd !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sando

Angst, maar wil persé springen ! Tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 21:32

Hallo,

Sommige van jullie hebben een hele poos gereageerd op mijn topic dat ik heel veel angst had voor het springen maar toch wilde gaan en dat jullie me moed in moesten praten. Ik heb toen 2 lessen mee gereden, paard was toen 5 jaar, onervaren en ik was heeeel wat kilo`s zwaarder, dus onstabieler, en op een dressuurzadel en dat ging dus fout, gevallen en nooit meer gesprongen.

Ik heb echt angst voor het springen maar ik wil zoooo graag. Vroeger deed ik niets anders. Ik moet vertrouwen krijgen in mijn paard maar ik ben als de dood voor de weigeringen en de vroege afzetters, en dan nog het meeste voor die afzetters, de huize hogen sprongen over bv 50 cm... ik zie het telkens helemaal voor me en ik val telkens, en dat is mijn angst. Ik heb nu een bijrijder die fanatiek met mijn paard aan het springen is en ze is alles rustig op aan het bouwen en mijn paard vind het super. Ik kijk en probeer telkens een beetje meer moed te krijgen, maar het valt niet mee.

Wat doen jullie om zo makkelijk mogelijk mee over een sprong te gaan als je paard van die hoge sprongen maakt? Ik heb zo`n heel scenario in mijn kop en dan vlieg ik er echt af.

Ik wil zo graag springen, wil echt weer van mijn angst af. Hoe pak ik dat aan? Alle tips zijn meer dan welkom !

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:41

Heel herkenbaar! Als je toch wil springen zorg iig voor een goed zadel en korte beugels.

Angst bestaat uit gedachten en die kún je beinvloeden, daar kun je prof hulp voor inschakelen, als je wilt.

Ik heb het ook en het is heel erg vervelend! Sterkte!

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:45

Niet denken!

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:45

Sonja gaat altijd vollop hard door als je bang ben

Ik zou iniedergeval op een paard gaan wat je 100% procent vertrouwt die goed kan springen en braaf is. En een goede instructeur er bij

En niet denken

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:49

Heb ik ook gekregen. Ik denk dat het het beste is dat je bijrijder je paard wat meer ervaring geeft in het springen en dat jij ondertussen op ene ander paard met ervaring (als dat gaat) lessen nemen, zorg dat je een lesgever hebt die weet dat je schrik hebt en die je niet dwingt omhoog te springen. Met dat ervaren paard zou ik de eerste les cavalettie's lopen en misschien een héél kleine sprong nemen,niet meer. Volgende les weer 10 of 5 cm hoger, hangt van jou af. Zorg er iig voor dat je vertrouwen in jezelf én in het paard hebt. Tegen dat je terug hoger durft springen denk ik dat je paard ook al meer geleerd is en dan kan je op jouw paardje beginnen. Véél succes en zorg ervoor dat je goede begeleiding hebt!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:54

oh ooh wat herkenbaar!
ikzelf ben begonnen met balkjes lopen en op een paard te gaan die netjes sprong ( de mijne weigert niet,maar springt te vroeg,laat, recht omhoog etc) echt dood eng soms.
na die rit op het brave paard gewoon inderdaad verstand op nul en BLIJVEN rijden en springen.
hoeft niet hoog te zijn, gewoon laag aanhouden. hoe vaker je het doet,hoe makkelijker.
het zit vooral in je hoofd moet je maar denken. ( hoewel..als je op zo'n hindernis afrijdt is het verdomd eng)
en laat je niet opjutten of ompraten om hoger te gaan dan je niet durft!

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 08:10

Thanks ! Nee, ik laat me niet ompraten, daarvoor is mijn angst echt te groot. Ik zal eens op zoek gaan naar een paard die weet hoe het moet en vragen of ik daar een keer op mag springen. Daar zal ik eens mee beginnen.

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 08:40

ik herken het ook... vind springen echt DOOD eng en doe het dan dus ook niet.... *wil het ook niet ben namelijk een echte dressuurmuts *

Maar ik begrijp je wel... Ga indd springen om een paard die goed is bevestigt in het springen en begin rustig en doe vooral niks wat je niet wil of duft.. neem de tijd..
En ik wil je nog een tip meegeven dat bij mij erg werkt.. ben je paard een stap voor Jij moet met je gedachte al bijna over die sprong zijn terwijl je paard er nog niet is.. Dit werkte bij mij omdat ik zo dus redelijk de sprong zag aankomen!!

Sterkte!!

_Suus_

Re: Angst, maar wil persé springen ! Tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 08:46

laat eerst anders even iemand anders er op springen en begin gewoon laag

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 09:22

_Suus_ schreef:
laat eerst anders even iemand anders er op springen en begin gewoon laag

Ja, mijn bijrijder springt een aantal dagen in de week op hem en dat gaat goed.
Dus ik wacht even totdat ze hem wat "manieren" bij heeft gebracht en dan ga ik er op.... Althans... dat is de bedoeling....

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:27

Aantal dagen in de week springen, vind ik dan weer wat veel...

Mssn als de angst blijft, moet je ook accepteren dat het nou eenmaal zo is...

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:33

ik heb ook iemand op zijn angst geholpen.
Ik heb het zo gedaan:
ik had eerst 1 balkje op de grond neergelegt en haar er over later draven.
toen 2 balkjes, 3 balkjes en dan steeds omhoog stapelen tot en een keer een stapeltje van 30 cm ligt en normaal gesproken draaft een paard daar makkelijk over.
Dat gehad zet je je er staanders naast en dan weer een paar keer er over draven, dan haal je de balkjes weg en zet je een kruisje neet op 10 of 20 cm, daar draaft een paard ook wel over en dan steeds hoger tot je niet meer durft als is het maar 30 cm heb je er lol aan dan doe je het vaker en als je het vertrouwen hebt kun je een keer in gallop gaan dan springt ze heel ietsjes maar het voelt als een vergroote gallopsprong.
Zo heb ik het aan gepakt.
ik zelf durfde ook niet te springen maar op mijn oltimer van 22 heb ik het weer geprobeert en dat andere meisje heb ik ook op mijn paard over haar angst geholpen.
Veel succes.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:38

Ik heb ook een tijd erge springangst gehad na een valpartij.
Mijn man sprong dus met ons paard. Iemand anders vroeg na een tijd of ik met haar pony wilde springen in die springles.
Die was echt heel braaf erin. Ik heb toen ook een poos met een bodyprotector gesprongen. Helaas mogen ze nu allebei wegens blessures niet meer springen maar ik heb echt mijn vertrouwen er in terug gekregen...

Rose_Rose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:42

als je gespannen wordt
even een tijdje stappen paard lange teugel geven.
zo wordt je wat onspannerder adem ook diep in en uit.

zoek een goede instructice indivudeel kan helpen.

je zij ook dat je vroeger hebt gesprongen, hoe komt het dat je bang bent geworden ?

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:00

Bramblerose schreef:
Aantal dagen in de week springen, vind ik dan weer wat veel...

Mssn als de angst blijft, moet je ook accepteren dat het nou eenmaal zo is...

Hoezo is dat veel? Ze is een springruiter. We rijden hem beide dressuurmatig en recreatief en zij sluit haar dressuur af met een paar sprongen en heeft 1 x in de week springles, dus ja... ze springt een aantal dagen per week.

En nee, ik ga dat niet accepteren. Er zijn manieren om over je angst heen te komen. Heb jij nooit gehad dat je ervoor wil gaan, dat je wil doorzetten? Blijkbaar niet......

Rose_Rose schreef:
als je gespannen wordt
even een tijdje stappen paard lange teugel geven.
zo wordt je wat onspannerder adem ook diep in en uit.

zoek een goede instructice indivudeel kan helpen.

je zij ook dat je vroeger hebt gesprongen, hoe komt het dat je bang bent geworden ?

Door het lange tijd niet te doen is de schrik gekomen denk ik. Niet eens doordat ik een keer verschrikkelijk terecht ben gekomen ofzo. Ben inmiddels moeder geworden, misschien heeft dat er ook wel mee te maken? Nee, denk het niet trouwens want toen ik het weer ging proberen was ik nog niet eens zwanger en had ik ook al schrik. Vreemd he... ik weet het niet. Ik denk gewoon door het lang niet te doen, en voorheen gedaan op een paard wat ik door en door kende en opnieuw moest beginnen op mijn "toen nog jonge en onervaren" paard.

Jellie schreef:
Ik heb ook een tijd erge springangst gehad na een valpartij.
Mijn man sprong dus met ons paard. Iemand anders vroeg na een tijd of ik met haar pony wilde springen in die springles.
Die was echt heel braaf erin. Ik heb toen ook een poos met een bodyprotector gesprongen. Helaas mogen ze nu allebei wegens blessures niet meer springen maar ik heb echt mijn vertrouwen er in terug gekregen...

Ja, dat zou ik dus ook moeten doen. En dan met goede begeleiding.
Ik weet dat ik mijn vertrouwen terug kan winnen. Als ik bedenk wat ik vroeger allemaal sprong.

Bedankt voor de tips so far ! .... Ik ben echt een held op sokken....

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:48

Ik wil eigenlijk zelf niet springen omdat ik bang ben dat het paard gaat weigeren door mijn toedoen (kwa hulpen) Dus ik heb eens gesprongen op een merrie die alles springt. Dat zei de eigenaar en daar ging ik vanuit, maa het was waar:p Ik vond het helemaal geweldig!! Ik kon meer op mezelf letten dan op het paard, kwa sturen en m'n zit enzo!
Als ik jou was zou ik ook eens zo'n paardje zoeken, en heel rustig aan over klein sprongetjes gaan.. dat lijkt me dan het beste.. Hij andeer paardjes/pony's ging het bij mij ook goed tot een bepaalde hoogte..

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:36

Begin met kleine stapjes en een betrouwbaar paard.
Pas springen als je er zelf aan toe bent, anders zal je bang blijven. En zorg dat er instructie bij is, zodat je hulp hebt.

Ik ben nooit een springer geweest en heb een aantal lelijke vallen gemaakt.
In het begin blijft het nog wel even eng, maar oefening baart kunst!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:50

Van je wilskracht moet je het nu hebben. MAar je moet jezelf niets opleggen of forceren.

Peru went wel aan het springen en hij zal leren naar de hindernis te kijken. Je kunt een grondbalkje ervoor leggen en een galopbalkje, zodat hij op het juiste moment afzet en niet te groot in komt.

Als je nu eens een klein sprongetje maakt, een kruisje. En dan ga je op de volte galopperen en steeds over dat kruisje springen en proberen zo dicht mogelijk erbij te komen. In een wending is dat gemakkelijker dan recht vooruit. Tijdens het springen zo min mogelijk veranderen in je zit, beetje rechtop blijven, niet gelijk al duiken als je er over heen gaat alsof het een hindernis van 1.50m gaat (zoals zovelen doen). Zo ga je een beetje wennen aan het gevoel en ga je beseffen dat het een groot uitgevallen galopsprong is.

Wat je ook kunt doen is wat grondbalken leggen op elke zijde van de bak en er overheen galopperen en zo regelmatig mogelijk erbij te komen. Evt. verhogen naar 25 cm.

angst voro het weigeren ken ik overigens. Heb dan ook paarden die absoluut niet weigeren. Alleen op paddy kan ik niet echt vertrouwen en dat is niet fijn. Jij denkt dat ik veel durf maar ik heb eigenlijk niet zo heel veel meer durf dan jij hoor.

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:00

Laag beginnen op een betrouwbaar paard, en dan steeds wat meer opbouwen.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:13

Ik zou zeggen, verstand op nul en gaan.
Je moet er niet teveel bij nadenken, niet gaan denken wat er allemaal wel niet mis kan gaan. Rijd gewoon in het gevoel naar een hindernis toe, en wat dan nog als ie te vroeg afgaat. Zolang je je gevoel maar niet uitschakelt, zodra hij afzet ga jij soepel mee. Zorg dat je beugels niet te lang zijn zodat je goed mee kan komen.
Gewoon laag beginnen. Succes

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:23

Ik zou inderdaad beginnen met een betrouwbaar en braaf paard, waarvan je zeker weet dat die het kàn springen, lage sprongetjes in het begin. Het paard waar ik mee rij, springt echt alleen als je hem 100% vertrouwt, neem nu, vanaf 80 cm ofzo.. Lager springt die echt altijd, dus als je bang bent om te weigeren, probeer zo'n paard te bemachtigen

Ik had ook een schrikje gepakt omdat die té goed kon springen.. Sloeg zijn achterhand erg hoog uit en ik viel telkens voorover (4 keer gevallen op 2 lessen -_-'), een tijdje gewoon dressuur gedaan, en dan weer rustig met lage sprongetjes begonnen, het gaat nog altijd niet perfect (ben dan ook geen topruiter) maar ik val tenminste niet meer de hele tijd en ik vind het gewoon leuk om te doen.

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:36

ik blijf dit topic even volgen aangezien ik met springen een ontzettend mietje ben geworden

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 00:00

Ketaki schreef:
ik blijf dit topic even volgen aangezien ik met springen een ontzettend mietje ben geworden

Dan voel ik me niet zo alleen....

Heb wel wat aan de tips hoor, die hier gegeven worden ! Nogmaals bedankt. Ik zal het ook laten weten als ik uiteindelijk een keer gesprongen heb.... Telt een cavaletti ook als sprongetje ?

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:16

Ik sprong een aantal jaren geleden nog geen balk die 10 cm van de grond lag, en nu heb ik de punten voor het L-springen bij elkaar gesprongen en spring ik ook met een onervaren paard een parcoursje rond.

Ik ben weer begonnen op een echte springcrack en dan over een huppeltje van 10 cm. En dit heb ik gewoon spelenderwijs opgebouwd. En opeens was ik er doorheen. Nu spring ik op elk paard zonder problemen.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 08:58

Had jij ook echt zo`n schrik? Want dan krijg ik wel moed van je berichtje !!