Van achter naar voren rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raposa

Van achter naar voren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 22:19

Dit is voor de meeste van jullie denk ik een hele domme vraag.. maar sommige (waaronder ik) weten dit gewoonweg echt niet! Kom dan ook niet met reactie's als: Neem les en weet ik het allemaal.

Mijn vraag is dus: Hoe rijdt ik van achter naar voren?
Als ik zegma goed op beenhulpen rijdt (wat ik altijd al doe..) Maar dan wel de teugels 'strak' houdt, gaat mijn verzorgpaardje aan de teugel lopen, en volgens mij zit de achterhand er dan helemaal niet onder.. Nu weet ik dan ook niet hoe ik die erbij moet rijden, en hoe je nou van achter naar voren rijdt.. want als ik die teugels niet strak hou (dus losjes) dan is het crossen!.. (dit is niet goed, i no) maar ik kan er niet veel aan doen.. en ik zelf moet nog erg veel leren! Ik weet het zelf ook wel.. en heb dan ook alleen maar manege-lessen, (1x in de week) en daar kijken ze al dom naar je als je vraagt hoe je bv. goed mee gaat met de sprongen (iedereen moet het toch een keer leren? ) Dus ik vraag het liever over bokt, dan op de manege.

Ik weet zeker dat heel veel andere ook met dit probleem zitten.. Dus als iemand uit kan leggen welke hulpen je moet geven, kan ik (en veel andere) het denk ik aan hun instructuer o.i.d. vragen of de achterhand er goed onder is, en of je hem goed van achter naar voren rijdt (want dan kijken ze opeens niet raar op )

-----------------------

PS: Dit plaats ik voor iemand anders, die wou dit graag even op bokt hebben maar die kan zelf niet meer op haar eigen acount Dus toen bood ik aan dat ik het wel wou plaatsen.. Ik heb haar al wel het een en ander uitgeleged, maar ze wou het ook graag van andere horen

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:06

Je moet hem meer laten werken met zijn achterhand( wat makkelijker is als je hem al aan de teugel krijgt)Dus goede oefeningen om zijn achterhand beter te laten werken en dat die achterhandspieren sterker worden zodat hij zijn 'gat' eronder kan krijgen is bv. kleine voltjes rijden. Met natuurlijk wel goed contact houden met de teugels, te strak natuurlijk niet want dan kan het wel dat hij vertraagt e... Je moet hem natuurlijk goed vooruit laten lopen , maar ook niet TE snel want dan gaat ie maar kleinere passen lopen ipv dat hij eigenlijk vooruit moet staan ,maar grote passen moet nemen.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:07

en je als je bv. in galop in de kleine cirkel/volte bent je zweep zachtjes(tenminste als je een lange zweep hebt) op zijn poepje leggen.. helpt goed.. zie natuurlijk niet dat je een bok krijgt ,maar als je het zachtjes doet en gewoon erop legt en niet heel de tijd tikt , moet die echt werken

Lindske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:29

Wat ook helpt is veel overgangen rijden goed actief laten draven dan weerverzamelen en wanneer je een overgang naar stap maakt juist 1 pas laten stappen en terug laten draven zo maak je zijn achterhand sterk de achterhand schuift wanneer je gaat draven net op dat moment al dieper onderin.
Dat bouw je op tot dat je op je paard zit en denk zelgf ik ga stappen en net de moment dat die pas stap moet komen vertrek je terug in draf je rijd dus een overgang naar stap maar het wordt eigenlijk geen overgang je doet het pasje er niet meer tussen.

Zoiets vraagt natuur lijk allemaal tijd en geduld maar als je oefend lukt het wel

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:09

Niet echt druk houden, maar gewoon contact. Dan drijf je de achterhand erbij. Loopt hij onder je uit, dan vang je op tot het weer jouw tempo is en probeer je het gewoon opnieuw. Probeer heel goed te voelen of hij niet stiekem versnelt, eventueel tel je maar mee met het ritme. Uiteindelijk begrijpt hij wel dat het niet de bedoeling is dat hij harder gaat maar dat hij actiever is. Bovenstaande tips helpen heel goed. Ook balkjes lopen en longeren met een pessoa helpen prima om je paard achter actiever te krijgen.

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 12:37

Oke heel erg bedankt! Maar welke hulpen geef je precies dan? Dus goed benenen erbij.. en teugels niet te strak, maar wel strak?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:56

Op contact. Dus je moet voelen wat er in de mond gebeurt maar geen druk op de teugels zetten. Als je teugels niet in een boogje hangen zit je normaal gesproken op contact. Het beste kun je een goede instructeur eens mee laten kijken of iemand aan de kant vragen om eens zachtjes met de teugel te bewegen zodat je kunt voelen hoe het is om verbinding te hebben zonder het paard in zijn mond te zitten.

Qua beenhulp: je paard moet zo goed mogelijk aan de hulpen staan. Het doel is dat je alleen been geeft bij een tempowisseling uiteindelijk. Dus je geeft been en verder moet hij op dat tempo blijven lopen. Wanneer je paard jouw tempo aan wil houden kun je gaan werken aan het activeren van de achterhand door hem tegen het bit aan te rijden.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:38

Beste raposa,ik heb net even in je profiel gekeken en daar beweer je dat je Z bent met een paard of pony???Dan kun jij toch ook wel uitleggen hoe je een paard van achter naar voren moet rijden,of zie ik dat verkeerd?????Eigenlijk vind ik dit dan een beetje raar verhaal.Als ze het van een Z ruiter al niet begrijpt,hoe moet ze het dan begrijpen via een tekst op bokt?Ik zou zeggen ga een keer op haar paardje zitten en laat zien hoe het moet.

Maikuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:05

aerdenhout1 schreef:
Beste raposa,ik heb net even in je profiel gekeken en daar beweer je dat je Z bent met een paard of pony???Dan kun jij toch ook wel uitleggen hoe je een paard van achter naar voren moet rijden,of zie ik dat verkeerd?????Eigenlijk vind ik dit dan een beetje raar verhaal.Als ze het van een Z ruiter al niet begrijpt,hoe moet ze het dan begrijpen via een tekst op bokt?Ik zou zeggen ga een keer op haar paardje zitten en laat zien hoe het moet.

Raposa schreef:
PS: Dit plaats ik voor iemand anders, die wou dit graag even op bokt hebben maar die kan zelf niet meer op haar eigen acount Dus toen bood ik aan dat ik het wel wou plaatsen.. Ik heb haar al wel het een en ander uitgeleged, maar ze wou het ook graag van andere horen

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:29

komt nogal ongeloofwaardig over dan,want als jij Z rijdt,ga je je vraag niet op deze manier stellen

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:49

Als ze op de manege niet echt de moeite nemen om iemand naar zijn niveau uitleg te geven en les te kunnen geven, dan lijkt het me niet veel toegevoegde waarde om op zo´n manege verder te gaan rijden. Maar dat terzijde

Klinkt mij in de oren of het paard niet goed aan de hulpen staat, lijkt controleerbaar als je de teugels strak hebt en weinig been geeft (probeert ie dan niet achter de teugel te gaan lopen om onder de druk van de teugels uit te komen?)..

Wel eens geprobeert dit paard goed voorwaarts op beenhulpen te rijden met wat lossere teugel. Oefen tussendoor eens halstrekken ed.

Klinkt mij alsof het paard voorwaarts genoeg is, waardoor teveel beenhulpen worden vergeten en juist teveel druk op de teugels wordt gegeven.

Van achter naar voor betekent een actief paard die voorwaarts is omdat jij het aangeeft, niet omdat ie onder je vandaan probeert te lopen en boven het tempo dat jij wilt loopt (denk aan dat crossen, dat is niet de bedoeling). Om te voorkomen dat ie op jouw beenhulpen te hard gaat, beperk je een paard door van voor lichte teugelhulpen te gebruiken. Zodra je de nadruk legt op voor (teugels strak houden), werk je het van achter naar voren rijden tegen. Als je reactie verwacht op je beenhulpen heeft je paard van voor ook ruimte nodig om zijn passen groter te maken bv.

Hoop dat mijn uitleg beetje duidelijk is en goed overkomt.