Kun je Spaans rijden combineren met Engels rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Kun je Spaans rijden combineren met Engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 11:34

Ik heb een Spaanse Hengst van vier en een half en heb hem Engels ingereden tot nu toe, met een dubbelgebroken watertrens en een Engels zadel en hoofdstel.
Nu is het zo dat op de manege waar ik werk, de basis op z'n Engels wordt gedaan. Maar als de paarden op een watertrens goed in balans lopen en op hun eigen benen, en goed aan de hulpen zijn, wordt het Engelse hoofdstel met de watertrens vervangen door een speciaal soort optoming die vooral gebruikt wordt in Zuid-Europese landen zoals hier, en in Portugal (Thanx Margreet! Knipoog). Het is een Spaans hoofdstel met als neusriem een caveson, dwz een ijzeren of houten neusriem met leer overtrokken en daaraan twee ringen voor de teugels. Als bit wordt een stang met tongvrijheid gebruikt. De stang wordt met licht doorhangende teugel gereden en je rijdt dus voornamelijk op de "trensteugel", in dit geval dus de cavesonteugel.
Ik heb van de week voor het eerst op een Spaans paard gereden met zo'n hoofdstel en dat was echt machtig: je rijdt met je pinken en het paard reageert heel licht op je gewichtshulpen en je benen.
Het is wel anders dan Engels rijden in dit opzicht dat je met Engels van achter naar voren rijdt, met Spaans rijden loopt het paard vanzelf "aan de teugel" en met de hals enigszins opgericht omdat hij zelf een evenwicht vindt met het bit. De voorwaarde is dan wel dat hij goed voorwaards is en niet op de voorhand, maar de paarden worden niet tegen je hand aangereden zeg maar.
Nu is mijn vraag (en sorry voor het lange verhaal!): ik zou dolgraag mijn paard Spaans willen rijden. Ik heb dus op hem twee keer met zo'n Spaanse optoming gereden en hij liep er net zo op als dat andere paard: heel gevoelg en je kon hem met hele kleine en lichte hulpen rijden. Het was echt een geweldig gevoel. Maar ik wil Engels rijden ook niet opgeven. Ik had twee keer per week priveles (Engelse Dressuur), nu nog maar een keer, maar daar wil ik ook mee door blijven gaan. Maar dat is natuurlijk met een hele andere optoming.
Zal mijn paard nog steeds gevoelig reageren op zijn dubbelgebroken bitje? Zal ik dan nog steeds goed die achterhand eronder kunnen krijgen? Kun je deze twee stijlen combineren en zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
En zijn er mensen die hun ervaringen met Spaans rijden met mij willen delen, ik heb op bokt zitten zoeken en ik zag dat er mensen met lusitanos en ook andalusiers zijn, hoe rijden jullie?
Ben benieuwd naar de antwoorden!

Groetjes Mariska


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:49

Waardoor denk je dat hij zo licht en gevoelig aan de hulpen stond? De caveson is een neusriem die ontzettend scherp inwerkt, en waar het paard als het ware voor wegloopt. Dit gecombineerd met een stang (wat je paard ook al niet gewend is), zorgt ervoor dat je die lichtheid krijgt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen het gebruik van de stang, wel ben ik minder voor het gebruik van de caveson. Ik ken een Lusitano en die heeft de littekens van de caveson op zijn neus staan... Het dier is getraumatiseerd voor zijn leven (ook door andere mishandeling die hij heeft meegemaakt, maar toch...). Nu heb je verschil in kwaliteit, maar feit blijft dat de caveson ontzettend scherp inwerkt.

Met gewoon Engels rijden kun je die lichtheid ook bereiken; en als jij een PRE hebt, heb je een voordeel omdat deze dieren van nature veel meer verzameling hebben en dus gemakkelijker in de oprichting gereden kunnen worden waardoor ze nagevelijk in de mond en hun hele lichaam worden.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 12:28

Ja ik weet dat sommige cavesons (diegene van ijzer met die gecartelde randjes) een paard kunnen pijndoen en verwonden. Er zijn best veel Spanjaarden die niet zo zachtzinnig met hun paarden omgaan en ik walg daar net zo van als jij.
Maar als je een met dik leer overtrokken caveson die goed strak om de neus zit zodat hij niet kan gaan schuiven en het paard pijndoen is het mijns inziens niet slecht. Het is alleen slecht als je er hard aan rukt of iets maar dat geld ook voor alle bitten. Zo pittig werkt hij niet in bij correct gebruik. Ik bedoel, je longeert er toch ook mee?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:04

Als het een caveson is die echt dik gepolsterd is (dus met een dikke vulling), dan is hij inderdaad minder scherp en kan het veel minder kwaad. Als je goede begeleiding hebt en je hebt een goede hand (je houdt niet vast, maar geeft na), dan kun je zeker zo rijden, anders werkt op een gegeven moment de stangteugel alsnog tegen je... Ben benieuwd!! Succes!!!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:52

Ik denk dat de Spaanse manier van rijden zeer veel overeenkomsten heeft met de engelse manier.
Maar is de uitdaging niet veel groter om je paard op een 'normaal' bitje zo heerlijk te laten lopen? Met een martelwerktuig is het vrij vanzelfsprekend dat het paard licht wordt, dat ligt niets aan de rijkunst van de ruiter.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:18

Natuurlijk is die uitdaging groot, dat schreef ik ook. Ik ben er zelf ook meer voorstander van om zo'n jong dier niet zo te rijden, maar volgens mij speelt hier ook het cultuur aspect een rol mee. Maar dat moet DinkeyGirl zelf bepalen...

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 07:27

Elke caveson is scherper dan een gewone trens. Die neusriemen zijn erg hard, ook al zijn ze met bontjes en weet ik wat ovretrokken. Je kunt je paard er echt pijn mee doen. Maar waarom een caveson??? Er zijn toch ook ander mogelijkheden?? niet elke PRE wordt op caveson gereden

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:51

Ik ben vorig jaar naar de Sicab geweest en heb daar een hoop ellende gezien mede door de seretta zoals ik het noem. De ijzeren neusriem. Kapotte neuzen etc. En wat ik ook heb ervaren is dat 9 van de 10 Spanjaarden niet kan rijden en totaal geen idee heeft van waar hij/zij mee bezig is. Bij mijn schoonvader staat ook een prachtige hengst met een litteken van de seretta. Persoonlijk ben ik niet echt tegen de stang maar ook alleen in ervaren handen. Mijn mening ga door met je gewone trens en laat 'naar mijn mening' het marteltuig seretta achterwege.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 12:31

Ik heb er ook mijn twijfels bij, vandaar dit topic. Het reed echt super en dat dat was omdat ik met een martelwerktuig reed, daar ben ik het niet mee eens. Als je correct met een stang rijdt (dus met licht doorhangende teugel) dan is het zeker GEEN martelwerktuig. Hier op bokt wordt heel vaak gezegd door mensen dat je een stang moet verdienen en dat het slecht is om ermee te rijden maar als je weet hoe je ermee moet rijden en als je een superzachte hand hebt dan is het niet slecht in mijn ogen.

Neem als voorbeeld Ethelate die haar paard op een stang is gaan rijden op advies van een instucteur. Ik vind het beter dat zij met een stang rijdt en haar paard op haar pinken kan leiden dan dat ze hem op een trens zet en heel de tijd in zijn mond moet hangen en/of rukken en dan nog vaak zonder resultaat. Dat paard denkt op een gegeven moment ook: naar die teugelhulpen hoef ik toch niet te luisteren.

Anyway, mijn paard loopt goed nageeflijk ook op die watertrens, dat is het probleem niet. Maar het reed gewoon heerlijk met dat Spaanse hoofdstel. Mijn vraag was gewoon of het te combineren valt en of het paard, als het correct gereden wordt, er minder gevoelig van wordt op die watertrens. Want die nageeflijkheid wil ik niet kwijtraken.

Over de caveson: er staan hier heel veel paarden die er incorrect mee gereden worden en die hebben allemaal wonden op hun neus, ookal is de caveson met leer overtrokken. Als de caveson niet correct wordt bevestigd kan hij gaan schuiven en dat veroorzaakt wonden, of als er hard aan getrokken/gerukt wordt. Spanjaarden gaan gewoon heel anders met hun paarden om, veel harder en strenger, en met hun handelswijze ben ik het zeer zeker niet eens, dat wil ik hier wel even benadrukken!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:34

waarom probeer je eerst niet alleen de stang?? en dan engels en spaans combineren en vervolgens misschien die caveson erbij.
Zijn die spaanse hoofdstellen incl bit duur??? vroeg me het even af.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:43

Tja, ik vrees toch echt dat de 'normale' bokt-ruiters zoals jij en ik niet goed met stang kunnen rijden. In het begin zal het super soepel en licht gaan, maar ik vrees dat het paard er toch steeds meer op gaat afstompen. Ik zal het niet doen iig.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:44

Maar dan vraag ik me ook af of je paard ontspannen en over de rug liep met dit hoofdstel. Persoonlijk kan ik me dit haast niet voorstellen aangezien dit ook een stuk scherper in werkt en de 1e keer voor hem is geweest. Daarnaast snap ik best dat Spanjaarden met een stang rijden, mijn PRE is ooit ontzettend heftig en dan is hij makkelijker te controleren met stang. Maar met mijn dubbelgebroken K&K bitje leer ik zelf beter rijden, op mijn zit en benen.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:48

En portugese hoofdstellen dan??? Die zijn blijna hetzelfde, maar zonder cavesonAfbeelding
of
Afbeelding

of ben ik nu mis???

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:51

Je hebt evengoed Spaanse hoofdstellen zonder seretta.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:54

dan zou ik een spaanshoofdstel zonder die enge neusriem gebruiken.
Ben best wel eens benieuwd hoe die spanjaarden met hun paarden omgaan

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 12:54

abby schreef:
en je hebt een goede hand (je houdt niet vast, maar geeft na), dan kun je zeker zo rijden, anders werkt op een gegeven moment de stangteugel alsnog tegen je... Ben benieuwd!! Succes!!!


Ik geef altijd als eerste na, ook als ik met een watertrens rijd. Mijn paard loopt het lekkerst als ik zo weinig mogelijk aan de teugels kom, en dus vooral rijd op mijn gewicht en mijn benen. Ik heb zelfs met mijn instucteur een misverstand gehad omdat hij vond dat ik meer contact moest nemen maar daar loopt mijn paard veel minder goed op. Hij loopt het beste als hij zelf z'n evenwicht kan vinden en op z'n eigen benen mag lopen, alleen in de galop heeft hij daar nog moeite mee.

Weet je, ik wil mijn paard niet verpesten door er iets aan te hangen wat slecht is. Dus als zo'n Spaans hoofdstel slecht voor hem is, zal ik dat ook zeker niet doen. Ik wil gewoon weten OF het slecht is en ik vind het verkeerd om iets wat scherper of anders inwerkt dan wij Nederlanders gewend zijn, als slecht te bestempelen. De reden van dit topic is omdat ik zelf zo denk: "ik rijd nu met die trens en ik weet dat dat goed voor hem is. Het is 'veilig' omdat het bekend is, het niet hard inwerkt en het hem geen pijn doet, en hij loopt er goed op. Dus ik kan het beter zo houen."
Terwijl ik wel heel graag Spaans zou rijden met hem. Maar omdat die trens is wat ik gewend ben is dat voor je zelf veilig om daarmee te blijven rijden. Ik weet dat dat vaag klinkt maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Maar als het slecht zou zijn voor hem, zou ik nooit meer Spaans rijden!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:05

DinkeyGirl schreef:
Terwijl ik wel heel graag Spaans zou rijden met hem. Maar omdat die trens is wat ik gewend ben is dat voor je zelf veilig om daarmee te blijven rijden. Ik weet dat dat vaag klinkt maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Maar als het slecht zou zijn voor hem, zou ik nooit meer Spaans rijden!


Maar WAT noem jij Spaans rijden. Rafael Soto rijdt ook gewoon met een trensje. Ik zal mijn omschrijving van Spaans rijden geven: trucjes. Op de Sicab was een man zijn paard aan het aanprijzen: 4 jaar en kan al passage en piaff. Tsja een 4-jarig paard is daar echt nog niet aan toe die is bij de tijd dat hij 10 is al afgeschreven. Bij mijn schoonvader staat een hengst, een fantastisch paard. Heeft altijd shows gelopen. Dus meneer doet de passage, piaff echt alles maar zonder ruggebruik. Een fors litteken van de seretta op zijn neus en piafferen alsof zijn leven ervan af hangt. Dat noem ik Spaans. Er zijn heus wel ruiters die goed rijden maar het overgrote gedeelte weet niet waar ze mee bezig zijn.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 13:09

germie schreef:
dan zou ik een spaanshoofdstel zonder die enge neusriem gebruiken.
Ben best wel eens benieuwd hoe die spanjaarden met hun paarden omgaan


Maar is dat dan niet slechter, want dan heb je alleen een stang? Dan kun je minder verfijnd inwerken?

Eigenlijk offtopic maar hoe ze met hun paarden omgaan? Heel raar Scheve mond Ze krijgen geen hooi te eten omdat er hier geen gras is. Ze krijgen lucerne maar negen van de tien keer moeten ze stro eten. Ze hebben geen water in hun stal maar worden er twee keer per dag uitgehaald om te drinken, VOORDAT ze hun eten krijgen. En natuurlijk mogen ze drinken na het werk. Het stro wat ze krijgen is wel anders dan in NL, mij werd verteld dat het speciaal "eetstro" is Verward Maar ze vertellen me hier wel meer waar ik weinig van geloof.

Ze rijden hier allemaal alleen met een stang, of een pelham met alleen 1 teugel op het onderste gat. De hoofdstellen zien er uit zoals dat bruine hoofdstel wat op het plaatje staat maar dan zonder keelriem en met een vliegennetje (van leer) wat in de frontriem genaaid zit. Ze slaan de paarden best vaak. Mijn paard is volgens mij ook in elkaar gemept (of erger) toen ik hem kreeg want hij is superbang. Soms in de bak is er iemand die aan de longe rijd en als het paard niet doet wat er wordt gezegd wordt hij door zowel de longeerder als de berijder flink gemept. Misselijk Frusty Verdrietig Dan ga ik gewoon de bak uit want ten eerste hoef ik dat niet te zien en ten tweede wordt mijn paard gek van angst.

De vorige keer was er een joch aan het rijden en die wilde achterwaards ofzo Verward Het leek in ieder geval nergens op, ik snapte nie wat hij wilde en het paard nog minder. Komt de baas de bak in en begint dat paard met n longeerzweep even lekker af te raggen Huilen Misselijk Ik snap er nix van, het liefste wil ik terug naar Nederland waar ik onder normale paardenmensen zoals jullie kan zijn. Er is ook een keer een paard zo hard in zijn liezen geslagen dat hij helemaal bloedde.

Van de week was het stro op. Toen lag er dus nix in de stallen, alleen stront en pis. Er was ook geen hooi dus wat eten die paarden dan? Verward Gelukkig had ik zelf lucerne gekocht en krijgt hij van mij bijgevoerd maar ik kan daar dus gewoon niet tegen! Boos! Gelukkig had ik ook zoveel stro in mijn stal dat ik iedere dag het vuile eruit haalde en dat er dan nog steeds genoeg in lag voor hem op een klein beetje op te liggen maar echt comfortabel was het voor hem volgens mij niet.

Voor de ingangen van de stallen hangen stroomkabels voor als het heet is, zodat de deuren open kunnen blijven. Schrikdraad, ja okej, maar er staat wel 220V op. Frusty Verdrietig Dat MAG helemaal niet en de paarden die het per ongeluk aanraken gaan helemaal door het lind. De mijne heeft dat dus ook een paar keer gehad en dan krijg zelfs ik hem niet rustig Verdrietig

Het is allemaal HEEL anders, het was voor mij HEEL erg wennen en ik wil ook HEEL erg graag terug!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:12

wat doe je dan in Spanje???
kan me niet voorstellen dat ze overal zo zijn.

bedoel je dit met vliegennetje??
Afbeelding

Maar met een stang alleen kun je toch ook voorzichtig omgaan, die neusriem lijkt mij veel erger dan een mooie dikke stang. En anders moet je het niet doen. Rij je ook met een spaans zadel???

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:22

Tja Spanjaarden zijn helaas niet zachtzinnig met hun paarden. Maar als de Nederlanders op de Sicab komen kijken ze hun ogen uit. Zoveel hengsten die braaf naast elkaar staan zonder 1 vorm van agressie. In de show was er een Cobra dwz een man op hengst met een aantal paarden ernaast via een touw aan elkaar verbonden waar van hij dus het touw wat aan 1 paard vast zat weer vast had. Dit wordt normaal met merries gedaan alleen deze cobra was met 1 hengst onder de man en 3 hengsten ernaast. Fantastisch alleen.... het ging bijna fout. Ik heb er nog de video van.

Maar zoals jij de stal beschrijft is het natuurlijk niet overal, ik heb zelf wel beter gezien.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:23

wat is de SICAB????

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:30

De keuring van de ANCCE in Spanje. De grootste keuring van PRE's in Spanje. Het is een hele eer als je daar aan mee mag doen.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 21:47

Ja het is waar dat de meeste Spaanse paarden echt een geweldig karakter hebben. Hier staan ook allemaal hengsten die een superlief karakter hebben en heel braaf zijn met rijden. Kwijl

Het gaat er hier ook niet altijd zo aan toe, en er staan ook veel mensen op de manege die WEL normaal met hun paarden omgaan. Party!!

Ik woon hier omdat mijn vriend hier werk heeft maar het is niet zeker of we hier definitief blijven omdat ik mijn vrienden, familie, en mijn shetje Dinkey in Nederland heel erg mis. Verdrietig Het was ook niet de bedoeling om een paard te kopen hier maar ik werd verliefd Lovers en je weet hoe dat gaat Kwijl Maar als we naar Nederland teruggaan gaat Suevo wel met ons mee. Het is alleen moeilijk om een plekje te vinden in de omgeving waar ik in Nederland woonde waar je een hengst kwijtkan en ik wil hem liever niet castreren want ook hij heeft een geweldig lief karakter.

Ja zo'n hoofdstel met n vliegennetje bedoel ik Haha!

Met Spaans rijden bedoel ik niet van achter naar voren rijden zoals op z'n Engels, met Spaans rijden vinden ze dat dus tegenstrijdig. Ze zeggen hier: je drijft hem naar voren en vervolgens hou je hem tegen. Daar ben ik het niet helemaal mee eens maar goed, hun gaan er dus vanuit dat door iig met stang te rijden het paard een goede aanleuning heeft en de achterhand treed vanzelf meer onder naarmate de verzameling verhoogd wordt. Er wordt heel sterk op de zit, de benen en het gewicht gereden en je doet eigenlijk vrij weinig met de teugels. Het contact met de mond is dus ook, mits je correct Spaans rijdt, superlicht. Het heeft dus nix te maken met kunstjes ofzo, ja er zijn veel paarden hier die, ook al op (in mijn ogen soms TE) jonge leeftijd piafferen en passageren. Maar dat gebeurd zeker over de rug want anders kun je zo'n oefening uberhaubt niet uitvoeren. Als de achterhand niet daalt en de achterbenen sterk verzamelt onder het lichaam buigen is het GEEN piaffe/passage.

En nee natuurlijk liep mijn paard niet over de rug, ik heb nu twee keer met zo'n hoofdstel gereden en het ondertreden van de achterhand komt pas later en geleidelijk, afhankelijk van de graad van africhting.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:13

Een beetje late reactie misschien van mij op dit topic, maar ik wil toch even reageren.

Ik heb op een stal in Spanje gewerkt, dus ik kan er wel over mee praten hoe Spanjaarden in het algemeen met paarden omgaan.

Maar eerst een antwoord op de vraag waar jij (Dinkey girl) mee begon: Kan je Spaans en Engels rijden met elkaar combineren? Ja, dat kan. Maar ik zou voorlopig nog niet met zo'n jong paard aan de "Spaanse methode" beginnen.
Spanjaarden rijden hun paarden met veel meer oprichting. Je ziet de paarden daar vaak in twee delen lopen, juist omdat er oprichting van een paard wordt gevraagd, die daar helemaal niet aan toe is. De draf is een punt waar veel Spanjaarden met hun paarden moeite mee hebben vanwege hun manier van rijden. Veel stappen, galoperen of een sukkel drafje.
Ik zou jouw mooie jonge hengst voorlopig lekker zo rijden als je dat waarschijnlijk in Nederland geleerd hebt. Eerst goed op zijn eigen benen, ontspannen in de rug, mooie ruime passen, netjes op 2 teugels en nagefelijk. Pas als jouw paard klaar is voor meer verzameling, dan zou ik een Spaanse optoming overwegen.

Ik heb een paar jonge PRE hengsten in Spanje ingereden. Die Spanjaarden vonden mijn iedeen maar raar. Als je een beetje met een paard kan stappen, draven en galoperen, dan vinden ze dat in het algemeen een geschikt moment om er een stang (of stang en trens) in te hangen en dan is het de hoogste tijd om eens aan de Spaanse pas te beginnen. Maar ik was die rare Hollandse die maar met een trensje bleef rijden, en het paard eerst op zijn eigen benen wilde laten lopen.

Ook als je als Spanjaard begint met rijden, dan hoef je nauwlijks te weten hoe je op een paard moet zitten, maar dan weet je al wel welke hulpen je moet geven voor een Spaanse pas. Dat is toch echt een beduidend verschil in cultuur. Paarden horen met name in zuid Spanje heel erg bij de cultuur. Sommige mensen hebben daar ook een paard om bijvoorbeeld mee naar de Feria te gaan, en niet om elke dag wat mee te dressuren in de bak.

Hiermee wil ik niet zeggen dat die Spanjaarden alles fout doen, absoluut niet. Maar ze gaan er anders mee om dan wij gewend zijn. En ik had met bepaalde opvattingen daar best wel moeite. Dus ik begrijp heel goed dat jij nu ook tussen twee verschillende manieren van rijden en omgaan met paarden in zit. Toch is Spanje een fantastisch paardenland!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 3 bezoekers