en hij ging er weer tussenuit...

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

janna

en hij ging er weer tussenuit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 20:58

Af en toe heb je van die paarden. Ik ben voor een kennis van mij een paard aan het beleren. een heel lief dier, je kunt hem zo opzadelen. Maar dan... Zodra je het touw ietsie losser doet, denkt hij al dat ie los is, en neemt hij een enorme sprint. Als je gaat longeren, en je geeft een beetje ruimte, racet hij er vandoor, recht van je af, tot je lijn ongeveer op is, en dan loopt hij ook precies op een volte, en is er niets meer aan de hand.

Tenzij.... je door de snelheid een klein knoopje oid in je lijn krijgt. Dan loopt hij dus los, omdat je er gewoon niets meer aan kan houden.
Vandaag dus ook weer. Hij heeft gewoon 15 minuten als een gek rondgeracet door de bak. Af en toe even stilstaan, oren richting de lijn, die achter hem aan ging, en hup er weer vandoor. Hij is in elk geval wel zadelmak, want daar geeft hij niets meer om.
En daarna is hij zo nat en buiten adem, dat ik hem ook niet meer hoef te longeren.
Ik denk dat ik morgen maar een ketting om zijn neus doe, en daar dan de longeerlijn aan vast. Of heeft iemand misschien een ander tip? Het is namelijk echt lastig, en nog gevaarlijk ook. Stel dat hij denkt dat hij los is, en dwars door/over je heen loopt.
verder loopt hij heel braaf mee aan de hand, en ook door de bak wel, totdat hij meent dat hij los is. Hopeloos....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:06

Als het steeds ZO gaat met longeren dan zou ik dat zeker niet meer doen ,
hoe langer je hiermee doorgaat hoe beter je 'm leert dat 'ie niet hoeft te luisteren !

Het mooiste zou zijn een longeercirkel natuurlijk ,
en hij moet eerst HEEL goed op je stemhulpen aan het halster reageren,
dus OOK aan de longe.

En laat in het begin dan een klein rondje lopen dat is makkelijker.

Bouw het langzaam weer op maar als het zo fout gaat ga er dan niet mee door maar doe een stapje terug .......

een helper kan ook goed werken ,
voor los longeren is hij duidelijk nog niet klaar !

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP www.fijn-zadel.nl NU GRATIS VERZENDEN VANAF 50 EURO.
Heb je een vraag over een Barefoot-zadel? Kijk eerst even *HIER* Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm, Biothane teugels in allerlei kleuren. *\o/* Klik hier

obelix

Re: en hij ging er weer tussenuit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 09:02

janna schreef:
Ik denk dat ik morgen maar een ketting om zijn neus doe, en daar dan de longeerlijn aan vast. Of heeft iemand misschien een ander tip? Het is namelijk echt lastig, en nog gevaarlijk ook. Stel dat hij denkt dat hij los is, en dwars door/over je heen loopt.

hoi.. ik denk dat die ketting juist niet effekt zal hebben,ik denk dat hij dan juist door je heen zal lopen... of miss nu nog niet maar later wel als hij door heeft dat hij door die ketting heen kan,wat doe je dan? ik zou met die kennis van jou is overleggen want ik denk dat het voor jou op een gegeven moment ook gevaarlijk word..kijk uit en overleg erst..ik zou in ieder geval niet meer gaan longeren...in ieder geval succes ermee!

SGFotographics.

Paarden Fotografie

janna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 15:59

Vandaag heeft de eigenaar hem zelf gelongeerd. Bij hem wilde hij ook uitbreken, maar die man zei, laat maar lekker lopen, als hij zo graag wil lopen, laat hem dan maar lopen.
En uiteindelijk werd hij moe, en ging het een stuk beter. Morgen doen we het weer samen. Hij zei al, morgen laten we hem heel rustig lopen, dan weet hij tenminste wat de bedoeling is.

Echt uitbreken is het trouwens niet eens. Hij gaat heel snel op de grote cirkel lopen, en als hij daar loopt is het okee, en heb je geen last. Tenzij je de lijn niet zo snel langer kan maken, dan breekt meneer los.

Ben benieuwd hoe het morgen gaat. Ik denk al wel een heel stuk beter.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie