Rijden met strotouwtjes en/of bijzetteugels???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:26

Zep"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
Ik praat over het beleren van een houding aan paarden. En mbv het longeren icm een bijzet resulteert dat (over het algemeen genomen) in dezelfde houding na de training als erop gereden wordt?


Ik ga er vanuit dat je "werkhouding" niet iets is wat je je paard "aanleert". Het laatste dat je wilt (tenminste, dat ik wil) is een paard dat t.a.t. in één houding loopt, en daar ook niet meer uit te krijgen is. Nu snap ik waarom jij zo'n hekel hebt aan diep gereden paarden, haha.

Longeren in een bijzet resulteert bij mij absoluut niet in dezelfde houding als waarin gereden wordt, simpelweg omdat ik mijn paard in veel en veel meer "posities" wil kunnen rijden: ik wil dat hele lijf onder controle hebben, en een paard dat zo los en gemakkelijk door zijn lichaam kan bewegen dat je hem ook naar iedere gewenste positie toe kunt rijden. Als ergens een blokkade zit, kun je die optimale controle al nooit meer bereiken.
[/quote]

Een paard wat aan de longe loopt met bijzet kan je zeker wel in verschillende houdingen stellen. Dan zou ik ook geen voorwaarts neerwaarts kunnen rijden! De bijzet leert de begrenzende ruiterhand aan.

Overigens heb ik geen hekel aan diep rijden! (Ik dacht dat ik dat al eerder aangegeven had?) Maar dan heb je dat misschien verkeerd begrepen. Ik zie het op dit moment niet als een betere optie. En dan spelen er ook nog andere dingen mee zoals het risico en het morele aspect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:33

Ik wil hier niet weer een discussie over rond en diep rijden beginnen.

Waar het mij om ging is het feit dat je spreekt over het aanleren van een houding, en ik vind dat gewoon een ongelooflijk kromme redenatie.

maar goed, totaal off topic

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:39

Zep schreef:
dat je spreekt over het aanleren van een houding, en ik vind dat gewoon een ongelooflijk kromme redenatie.


Sorry verkeerde woordkeus. Maar je hebt gelijk; zo kan alle theorie verkeerd begrepen worden.

Daarom neem ik "aanleren ve houding" nu terug en maak ik ervan: "aangeven van de begrenzende ruiterhand". Ik hoop je nu beter van dienst geweest te zijn.

Manuel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:57

Je leert een paard middels het longeren niet 'een houdinkje' aan, maar je leert hem een werkhouding aan te nemen die het resultaat is van de voorwaartse drang (impuls zo u wilt) en die opgevangen wordt door een weerstandbiedende bijzetteugel. Met bijzets kun je je paard op verschillende hoogtes instellen, net zo goed als onder de man.

Over de elasticiteit van een bijzetteugel: die van de gewone rubberring vind ik qua elasticiteit niet afdoende om een paard te leren hangen. Die dingen zijn nog behoorlijk stug dat hoe sterk je paard ook is in werkelijkheid, hij moet het er maar met zijn mond opzetten en dat is niet fijn. Mijn paard doet dat niet snel gelukkig, die maakt zich liever licht.
Zeg je zoiets over een elastieken halsverlenger, dan ben ik het meer dan volmondig met je eens, die zijn gewoon te slap en te rekbaar om een eerlijke aanleuning mee te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 17:13

En juist met een halsverlenger heb ik weer heel fijne ervaringen, vooral bij die wat minder correct gebnouwde en getrainde paarden.

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Re: Rijden met strotouwtjes en/of bijzetteugels???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:37

MMBabe schreef:
De laatste tijd zie ik regelmatig vrij jonge kinderen rijden met bijzetteugels of strotouwtjes. Dit doen ze volgens mij omdat ze het idee hebben dat de pony dan makkelijker nageeft. Wat deze kinderen zich naar mijn idee niet realiseren is dat het rijden met bijzetteugels of touwtjes (die als slofteugel worden bevestigd, maar wel vast worden gemaakt aan de singel) heel gevaarlijk is. Hier gaat het overigens niet om pony's die lastig of ongehoorzaam zijn op een rustige en stabiele ruiterhand!

Stel je voor dat de pony in kwestie omhoogkomt: doordat de pony totaal geen vrijheid in de hoofd/halshouding heeft is er geen balans meer en kan de pony een stuk moeilijker weer met 4 benen terugkomen op de grond. De kans is dus erg groot dat je ongelukken maakt.

En bovendien vind ik dat als je dit soort middelen nodig hebt om je pony/paard nageeflijk te krijgen (hiermee veroordeel ik niet ALLE hulpteugels), je je pony/paard niet correct aan de hulpen hebt.
Naar mijn idee kun je beter professionele begeleiding zoeken en zo proberen je problemen op te lossen.

Ik ben benieuwd hoe hier in het algemeen over gedacht wordt.


ik ben het met je eens dat het gevaarlijk kan zijn. daarentegen ben ik het er niet mee eens dat het niet goed is ermee te rijden. ik doe het ook wel eens als mijn pony heeeeel laag moet lopen. hij is met mij M2 dressuur en echt wel nageeflijk. ook heb ik goede begeleiding! een strotouwtje helpt hem om net nog iets lager te komen. Knipoog

MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 22:03

Citaat:
ik ben het met je eens dat het gevaarlijk kan zijn.


Waarom rij je er dan toch mee??? Als je je bewust bent van het gevaar vind ik het des te onkundiger dat je er toch mee gaat rijden! Er zijn genoeg andere manieren om je paard/pony net dat kleine stukje meer te laten geven, en dat ZONDER te rijden met bijzetteugels/strotouwtjes.
Ik wil jou noch je instructeur aanvallen of afkraken, maar in mijn visie is het zo dat bijzetteugels/strotouwtjes absoluut niet geschikt zijn om mee te rijden. Het is niet mijn bedoeling dingen te herhalen die al eerder in dit topic zijn gezegd, maar met een correcte hand-been-zitcommunicatie tussen jou en je paard/pony ben je er tenminste zeker van dat je op een eerlijke manier aan je nageeflijkheid en gehoorzaamheid komt.
Er zijn namelijk genoeg mensen die de makkelijkste weg denken te kiezen en daarbij de communicatie tussen paard en ruiter vergeten.
Dit heeft overigens niets te maken met op welk niveau je traint.

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:10

MMBabe schreef:
Citaat:
ik ben het met je eens dat het gevaarlijk kan zijn.


Waarom rij je er dan toch mee??? Als je je bewust bent van het gevaar vind ik het des te onkundiger dat je er toch mee gaat rijden! Er zijn genoeg andere manieren om je paard/pony net dat kleine stukje meer te laten geven, en dat ZONDER te rijden met bijzetteugels/strotouwtjes.
Ik wil jou noch je instructeur aanvallen of afkraken, maar in mijn visie is het zo dat bijzetteugels/strotouwtjes absoluut niet geschikt zijn om mee te rijden. Het is niet mijn bedoeling dingen te herhalen die al eerder in dit topic zijn gezegd, maar met een correcte hand-been-zitcommunicatie tussen jou en je paard/pony ben je er tenminste zeker van dat je op een eerlijke manier aan je nageeflijkheid en gehoorzaamheid komt.
Er zijn namelijk genoeg mensen die de makkelijkste weg denken te kiezen en daarbij de communicatie tussen paard en ruiter vergeten.
Dit heeft overigens niets te maken met op welk niveau je traint.


maar ik ben wel op dit niveau gekomen en mijn pony is er alleen maar beter van geworden! Verward met een touwtje steigert hij trouwens ook niet. je mag het wel op mijn pony proberen Haha! ! ik wens je veel suc6!

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:20

de beste stuurlui staan aan wal Haha! Knipoog

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:31

amberiwan schreef:
de beste stuurlui staan aan wal Haha! Knipoog


hier ben ik het mee eens! laat ze maar eens komen rijden op die pony! en dan vooral lang laag en oplettend Haha! . (niet elke pony is namelijk zo makkelijk op de doorsnee manier te rijden) en trouwens, mijn pony mag ook wel ff met DE juiste zit been en teugelhulpen worden gereden hoor!

MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 23:07

Voor paardje en amberiwan:

Het was absoluut niet mijn bedoeling jullie aan te vallen of jullie wijze van rijden te veroordelen. Als je dit zo opvat, lees dan even het hele topic door en je zult mijn reacties misschien beter begrijpen. Dat hoop ik tenminste...

Trouwens, ik sta niet aan wal. Meestal zit ik op mijn "slagschip" Knipoog *LOL*
Ook ik ben door schade en schande wijs geworden. Ik heb ook fouten gemaakt en zal er ongetwijfeld nog wel eens een maken. Op het gebied van rijden en longeren met hulpteugels ben ik ook geen vreemde. Ik zou willen dat ik sommige dingen niet had gedaan en mijn fouten had ingezien voor ik ze maakte. Niet dat ik ooit heb gereden met bijzetteugels of strotouwtjes, maar wel met een slofteugel (op advies van mijn toenmalige instructrice). Achteraf gezien vind ik het jammer dat ik toen nog te jong was om de consequenties te overzien. Aan de andere kant: van fouten maken kun je leren!

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 21:01

je kan ook van fouten leren dat heb ik ook gedaan daarom rij ik me pony ook met een stro touwtje ik heb dat echt niet zelf verzonnen hoor

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:54

onze pony`s worden veel gelongeerd aan 2 lijnen onder het zadel krijg ik ze nu ook met moeite naar beneden maaar een hulteugel heeft soms helemaa geen nut ik heb laatst een welsje ingereden die altijd voor de kar liep en altijd heel hoog met zijn hoofd mog lopen en daar heb ik een martingaal opgezet en dat werkte prima maar ik gim hem rijfen met een slof en dat werkte echt niet bij hem

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:07

Topic van ruim twee jaar oud, vandaar een slotje.