pleidooi voor losrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

pleidooi voor losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 00:13

Ik heb onlangs Ruiters en Rechters gelezen.
Nou, helemaal geinspireerd heb ik besloten om eens te proberen om 10 minuten met helemaal losse teugel los te stappen. Ik heb dat nu een paar keer gedaan.
't is inderdaad heel lang, 10 minuten. Ik houd de tijd in de gaten. Pas daarna pak ik de teugel op.

Resultaat? Aileen is na die 10 minuten idd lekker ontspannen en is uiteindelijk veel eerder nageeflijk dan anders.

Ben benieuwd of er hier meer zijn met deze ervaring?

(En als ik dan kijk naar de ruiters die bij ons losrijden met de slof...

Nannes

Re: pleidooi voor losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:16

Ja ik hoorde ook zoiets van de week. Van iemand die een boekje over longeren helemaal had doorgespit. Dat er pas na 10 minuten genoeg gewrichtsvloeistof was aangemaakt ofzo.
Vooral met deze kou stap ik vaak ook 10 tot 15 minuten in. Het duurt idd lang, mjah.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:17

Nope..
Mijn paardje is daar te heet voor.
Ik ga dat niet redden.
Thuis als ik een paar dagen achter elkaar gereden heb moet het lukken en gaat het ook steeds beter.
Maar op vreemde plekken, bijvoorbeeld concours..
Nee dat gaat niet lukken.
Ik ga vaak na een half rondje al draven, wel met los teugeltje.
Als ik dan een paar rondjes de spanning er af heb gedraaft ga ik alsnog even stappen met een los teugeltje.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:26

Ik pak mijn paard nooit gelijk op. Ik stap altijd een kwartier met lange teugel, beide paarden. Dat doe ik al jaren en dat blijf ik doen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:28

ligt eraan, je kan persee willen stappen dat resulteerd in een stuiterend opgefokt paard of je komt de baan in galoppeerd gelijk even een rondje of 3 en gaat dan stappen met een kalm dier dat zijn stalmoed kwijt is........

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:35

Dat is ook waar Kiwiko. Gelukkig zijn mijn paarden niet zo druk.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:02

Ik moet altijd een 10-tal tot 15-tal minuten stappen om naar het pension te gaan waar ik de piste mag gebruiken.
Vanzelfsprekend zou ik daar ook naartoe kunnen draven ofzo, maar meestal stap ik tot daar en in de piste zelf stap ik ook eerst wat los.
Als Winnetou soms te druk is om los te stappen, merk ik dat wel, hij loopt minder nageeflijk.

Het is dus echt wel een verschil!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:38

Nannes schreef:
Ja ik hoorde ook zoiets van de week. Van iemand die een boekje over longeren helemaal had doorgespit. Dat er pas na 10 minuten genoeg gewrichtsvloeistof was aangemaakt ofzo.
Vooral met deze kou stap ik vaak ook 10 tot 15 minuten in. Het duurt idd lang, mjah.

Dat is idd waar en dus erg belangrijk om rustig te beginnen als je paard in een box staat.
Mede daarom is het ook zo belangrijk dat een paard liefst dag en nacht buiten staat en kan blijven bewegen wanneer en hoeveel hij wil. Dat heeft uiteraard veel meer voordelen dan alleen constant voldoende synovia in de gewrichten maar dit is er zeker één van.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:45

mijn paard wordt 's morgens of 's middags een half uur in de stapmolen gezet, ze heeft die dag dat ik ga rijden al wat gedaan.

als ik kom om te rijden ga ik meestal voordat ik opstijg eerst even 10 minuten aan de hand stappen in de bak. Mijn paard snapt niet zo goed wat rustig stappen is als ik erop zit, ze is vrij heet en ongeduldig dus rustig stappen onder man kan niet, als ik ernaast loop gaat het beter. Plus dat ik mezelf ook even los kan stappen na een dag op m'n kont te hebben gezeten achter mn bureau op m'n werk. Dan stijg ik op en stap nog een 5 minuten en ga dan lekker aan een lang teugeltje draven en galopperen, daarna pak ik haar nog even 20 minuten op en dan is het klaar.

Dan weer aan de hand uitstappen (vind dat als een paard goed voor je gewerkt heeft dat ie het ook verdiend dat de ruiter ernaast gaat stappen ipv als een zoutzak tijdens het uitstappen erop te blijven zitten) singel gaatjes losser en neusriem los, dekentje op en stappen maar!

Dit werkt het beste bij mijn merrie !

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:47

hihi uitstappen doe ik ook altijd zo, ik blijf er wel eventjes opzitten hoor, maar na een paar rondjes stap ik af, doe het zadel los, hoofdstel los, deken op en dan doen we nog wat rondjes aan de hand stappen.......

Vinden we gezellig

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:54

Merrie die ik rijd komt elke dag buiten. Heeft ze buiten gestaan vóór het rijden (dus pluk ik haar uit het land) stap ik paar rondjes met lange teugel en dan in stap aan het werk nog zo'n 10min voor ik ga draven. Kom ik vroeg en staat ze nog op stal dan stap ik zéker 10min aan een lang teugeltje, kan ze even rondkoekeloeren en het neusje in de wind steken, en daarna verder als anders...

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:06

Ik doe het eigenlijk ook altijd wel. Ik denk zelfs nog wel langer. Mijn oude pony had artrose en daarom moesten we altijd erg lang losstappen en uitstappen. Dit is er met mijn nieuwe paard in blijven zitten. In totaal stappen we denk nik zo'n 30 minuten los en uit.

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:37

Ik kijk even hoe heet men paardje is,
als hij heel heet is, stap ik een rondje, en dan draaf ik aan met een los teugeltje,, zodat hij wat rustiger is, en dan ga ik alsnog stappen..

en als hij niet heet is, stap ik hem gewoon een kwartiertje rustig los,

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:05

ik ben een kilometer onderweg naar de bak, dat gaat in stap maar wel met het nodige contact (je bet verkeersdeelnemer he?)

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:24

Ik stap altijd sowieso 10 minuten los. Ik vind het helemaal niet zo lang trouwens. mijn paard is >1,70 en is pas na een kwartier een beetje los, dus is dat stappen heel belangrijk voor d'r. Als ik d'r direct op pak dan wordt ze heel gespannen en werkt ze ook niet fijn omdat ze dat gewoon dan nog niet kan.

ingrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:40

ik stap ( althans probeer lukt nog niet altijd omdat die zo kijkerig is naar alles) mijn paard altijd vrij los maar niet vrijblijvend. dus dat wil zeggen dat die wel over de rug en door de hals stapt maar dan wel met rek in zijn hals en spieren. kan die mooi even alles opwerken en losmaken. na zo'n 10 minuten pak ik hem op en begin ik met draven. doet die het super op en het werkt heel erg ontspannend voor hem!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:11

Ik stap ook altijd aan een lange teugel in.Ik denk dat ik dat 5 minuten doe dan pak ik hem of haar het is maar net op welke ik zit op en stap dan vaak nog 10/15 minuten maar rijd dan veel figuren en overgangen in de stap.Soms is het zo erg dan kijk ik op mijn horloge en is er al een half uur voorbij.Dan de rest en uitstappen doe ik ook vrij lang 10/15 minuten naast het paard en de singel wat losser of het zadel er helemaal af.Goed uitstappen doe ik helemaal sinds ik het boek van Lammert Haanstra heb gelezen training van ruiter en paard daarin zegt hij onder andere Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag.

Aan de mensen met "hete" paarden je kan ook eerst 10 minuten met je paard aan de hand stappen voordat je opstijgt.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:25

Nee, 10 minuten haal ik nooit.
Moet er wel even bij vermelden dat mijn knollies de hele dag buiten staan, en dus vrij kunnen bewegen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:31

Maar da's toch wle vrij anders dan onder het zadel Buiten kunnen ze zich gewoon rustig bewegen zonder te werken. Ik vind het toch wel erg belangrijk dat je voor het rijden minstens 10 minuten stapt.. en ach.. vertel maar even hoeveel 10 minuten van een mensenleven is

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:22

Ik rijd zowiezo niet langer dan 10 minuten los...

Stap de weg op om even de spieren op te warmen. Daarna paar voltetjes op het losrijterrein en dan de baan in.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:34

Stap altijd vrij lang los en uit. En tussendoor geef ik ook vaak een lang teugeltje. Om hem te belonen en wanneer ik even vast mocht lopen. Dan maar even niks en dan van voren af aan beginnen. Na zo'n rustmoment gaat het dan vaak nog beter.

Hetzelfde geld voor het longeren. Ik zie ook vaak mensen die hun paard niet even laten stappen wanneer ze gaan longeren. Hup gelijk draven en met een kwartier klaar. Wat bereik je daar dan mee vraag ik me af.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 01:15

Sjonniej schreef:
Ik rijd zowiezo niet langer dan 10 minuten los...

Stap de weg op om even de spieren op te warmen. Daarna paar voltetjes op het losrijterrein en dan de baan in.

Zo deed ik het dus ook altijd, een paar rondjes en dan hup, aan het werk.
Maar ik merk dat ik haar uiteindelijk veel gemakkelijker en sneller voor elkaar heb als ik ruim de tijd neem en aan lange teugel losstap. Ik voel ook pas aan het eind van die 10 minuten dat ze echt gaat ontspannen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:43

Meestal als ik erop ga zitten weet ik of ik lange teugel kan geven. Zowieso stappen we minimaal 10 minuten rond met hier en daar een figuur in grote lijnen.
Een keer wijken van de hoefslag af en weer terug. Hierna een rondje draven en dan weer een rondje terug in stap. Hierna gaan we pas aan het werk.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:23

ingrid schreef:
ik stap ( althans probeer lukt nog niet altijd omdat die zo kijkerig is naar alles) mijn paard altijd vrij los maar niet vrijblijvend. dus dat wil zeggen dat die wel over de rug en door de hals stapt maar dan wel met rek in zijn hals en spieren. kan die mooi even alles opwerken en losmaken. na zo'n 10 minuten pak ik hem op en begin ik met draven. doet die het super op en het werkt heel erg ontspannend voor hem!

Zo doe ik het ook. Een minuut of tien stappen (ik zing liedjes, dan weet ik ongeveer hoe lang het was en het ontspant mijzelf ook) maar dat gebeurt wel lang en laag. Het eerste draven doe ik na 10 minuten ook zo en daarna neem ik hem op. Als een paard gemakkelijker ontspant bij het galopperen dan haal ik dat erbij maar ik probeer wel, hoe opgefokt ze ook zijn, om in elk geval een paar rondjes gestapt te hebben.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:28

Ik probeer wel 10 minuten te stappen, maar zoals eerder gezged, na een tijdje wel met contact. Niet te overdreven, maar al wel nagefelijk, beetje voltes rijden enz.

Als ze echt te fris zijn daarvoor draaf/galoppeer ik eerst eventjes en ga daarna het loswerkende stap-werk doen.
Op wedstrijd is dat dus nog wel eens zo

uitstappen probeer ik ook altijd 10 minuten te doen (iig meer dan 5). Wat vaak betekend dat ik ernaast ga wandelen (net als Kim dus ) dat vindt mn paardje altijd wel erg gezellig, en ik beweeg zelf ook nog eens wat