Crossen over hindernis...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Herilda

Crossen over hindernis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:40

Wanneer ik ga springen wordt mijn paard helemaal druk.
Ik kan nooit normaal op een hindernis af rijden zonder dat ik in volle galop erover heen vlieg.
Ook eerst stappen helpt niets...
Kent iemand dit probleem en wat te doen...
Van mijn vorige instructrice ( dit paard is van haar geweest) heeft mij geleerd, dat trekken aan de teugels bij hem geen nut heeft ( dat heb ik zelf inmiddels ook ontdekt), want hij gaat dan alleen maar harder.
Mijn huidige instructrice verteld mij juist, dat ik hem op de rem moet trekken, waarna hij bij het nemen van de volgende hindernis alleen mar harder gaat en sterker wordt...
Heeft iemand tips?
Ik vind springen heel leuk om te doen, maar het moet ook leuk blijven voor mij en mijn paard.

NieneWiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:47

misschien hem voor de hindernis eerst op een volte sturen?? ik zou het ook niet weten hoor

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:49

Zal het proberen... maar hij wil zooo graag over de hindernis heen, dat hij er echt op af scheurt... zelf als ik tussen door dressuur ga rijden... en bijv. op een volte langs de hindernis kom, trek meneer gewoon naar de hindernis toe...

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:51

ik heb het probleem ook. helaas nu nog de oplossing ..misschien vind ik die hier ...

Ik kan er naartoe stappen en dan 1 a 2 meter vantevoren aandraven rustig en dan knalt hij er nog vol overheen.
als ik vanuit een volte richting de hindernis draai is het ook zo.

trekken heeft geen zin. Maar goed dat weet iedereen wel.

.. @ Herilda .. dat wat je nu zegt dat helpt idd ook niet.. tussen door wat dressuur en vantevoren eerst laten uitrazen :|..

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:55

Ik probeer dat dus ook altijd... een aantal meters voor de hindernis gaan draven.. maar van draf merk ik dus dan helemaal niets.. meneer springt dan meteen al over in galop... Tis gewoon echt niet relaxt springen..

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:13

nee idd.. ik ga binnenkort wat balkjes draven dan zullen ze wel beter op hun eigen benen moeten letten en dan gewoon weer rustig beginnen. want dit is idd niet relaxt springen en of rijden meer.

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:20

Balkjes lopen ook zo'n ramp! Daar kan ie niet eens normaal overheen draven... Zodra ie balken of een hindernis ziet wordt het een heel andere paard. Hij is echt zo lief en braaf. Maar dan draait ie helemaal door. Misschien heeft het er mee te maken dat ie vroeger M2 springen is geweest...
Ik heb echt geen idee wat ik moet doen

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:37

hmmm... dan weet ik op het moment ook niet echt iets ...
Die van mij heeft nooit echt gesprongen omdat de vorige eigenarese nogal bang van hem was.. Niet dat hij echt iets doet ofzo..

Mensen, iemand nog tips verder?..

mariska1989

Re: Crossen over hindernis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:44

Gewoon heel simpel dressuur gaan rijden met een hindernis in de bak. de spanning zal vanzelf minder worden. Je moet er gewoon een laag kruisje van maken, en echt NIET springen. zodat hij/zij weet: o een hindernis in de bak betekent niet meteen springen. als hij/zij ertoe neigt hem eromheen sturen, doet hij dit in volle galop omtrekken.

Het aantal hindernissen opvoeren, later gewoon tussen een parcourtje door. Tijdens wedstrijdjes moet je ook tussen de hindernissen normaal kunnen rijden.

Voro tijdens het springen: Leg er meerder drafbalkjes voor, nu kan hij niet gaan galoperen aangezien hij dan struikelt, en hij moet meer verzamelen. maak er een in - uitje van. desnoods 3 achterelkaar. dan moet hij verzamelen tussen de hindernissen en kan hij geen vaart maken.

In stap erop af. zodra hij aandraaft: omtrekken. dit stug volhouden totdat hij doorheeft dat jij controle hebt

Meer weet ik eigenlijk ook niet....

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:42

Bedankt voor de tips! Ik heb eigenlijk de meeste dingen al geprobeerd, maar hij flikt het gewoon elke keer weer. Hij wordt dan ook zo sterk. Zo lang ik hem heb heb ik nog nooit hoog gesprongen, gewoon angst... bang dat wanneer hij er zo zo op afscheurd en hij weigerd...dat ik dan val... Ook balkjes lopen wil niet echt lukken.. ik krijg gewoon niet normaal in draf!

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:43

Bedankt voor de tips! Ik heb eigenlijk de meeste dingen al geprobeerd, maar hij flikt het gewoon elke keer weer. Hij wordt dan ook zo sterk. Zo lang ik hem heb heb ik nog nooit hoog gesprongen, gewoon angst... bang dat wanneer hij er zo zo op afscheurd en hij weigerd...dat ik dan val... Ook balkjes lopen wil niet echt lukken.. ik krijg gewoon niet normaal in draf!

Nolicapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:49

Trek hem voor de hindernis weg !
of anders stop voor de hindernis en laat hem even kijken !
praat tegen je paard en laat zien dat er niks aan de hand is.
of doe hem aan de ;longeerlijn en laat hem een paar keer over de hindernis in draf gaan !
meer vragen stuur me prive bericht !

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:52

De mijne VLIEGT er ook overheen, vroeger eens gedwongen een parcoursje moetens pringen met sneeuw wat dus een flinke glijpartij werd en daardoor dus angst. Niet meer gesprongen alles laten bedaren toen weer rustig opgepakt,maar nee zodra er een hindernis staat dribbelen enzo, ook al hoeft ze er niet overheen. telkens weer geprobeerd maar nee, ik heb toen besloten gewoon niet meer te springen hoe graag ik dat ook doe. Dus 2 jaar lang niks gesprongen. Sinds een jaartje eens losgegooid met een hindernisje ging perfect, toen aan de longe, ook perfect wel gek maar wel minder hysterisch al voorheen. Maar toen ik dus dacht van nu kan het wel weer nee hoor weer hetzelfde verhaal.Echt niks heeft geholpen. Dus weer besloten niet meer te springen. Tot afgelopen zomer, een vriendin haar ponytje was jaartje onder het zadel maar wou nie tsringen, dus besloten we om de mijne voor te laten gaan ze werd wel druk maar ik kon haar voor het eerst weer houden, ponytje sprong leuk achter haar aan en weet nu dat het niet zo eng is haha. Maar dan wil je nog een keer en dan is het genoeg dan begint het verhaal zo weer opnieuw. Ik spring nu dus zo af en toe een boomstammetje in het bos (rijdt recreatief) dat gaat goed, maar ik moet niet 2x over dezelfd hindernis willen want dan is het mis. Ik moe tgewoon op dat moment iets zien waar we overheen kunnen en dan gewoon beetje om me heen kijken en dan springen (niet teveel focussen op het springen zeg maar dus afleiding zoeken) Pas op het moment dat ik er pal voor sta erop concentreren en daarna gewoon weer doorrijden, dit gaat tot nu toe goed. Ze wil gewoon niet 2x achte mekaar springen. Of het angst is weet ik nie tik denk het als je haar ziet, ze geniet van losspringen (vroeger springpony geweest) maar de angst met de ruiter is duidelijk te zien.En het eruit krijgen is een eindeloze weg. Als zij de lol beleefd met één hindernisje zo af en toe is dat voor mij voldoende, dan laat ik haar wel uitleven zelf met een hindernisje dat zie ik veel liever.

sorry voor het lange verhaal, maar dit kwam me zo bekend voor en dacht dat ik de enige was met zo'n pony

Vvincent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:58

Als jij om te beginnen de hindernis laag zet, en er dan in stap opafloopt schiet ie al weg? Bedenk wel dat dit waarschijnlijk ook deels gelinked is aan jou houding/gedrag. Als hij echt zo snel wegschiet moet je eerst eens gewoon goed inrijden, als jij daarna in stap een volte zo maakt dat je een paar meter voor de hindernis uitkomt zou hij eigenlijk de kans niet mogen hebben om weg te schieten

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:23

paar misschien opties:
- een keertje aan de hand naar de hindernis lopen, rustig laten snuffelen, of alleen maar, misschien krijgtie dan zoiets van: He! dit is eigenlijjk helemaal niks!
- toch zorgen dat balkjes draven gaat lukken. Ik denk dat je dat eerst moet kunnen zowieso voordat je gaat springen. Je zei dat je paard dan ook raar gaat doen, maar zorg dat balkjes draven eerst lukt, en dan pas overgaan op springen.
- misschien moet je es mettem vrijspringen... zegmaar met hoofdstel in, en dan hem eerst lang vasthouden, totdat hij vlak voor de hindernis is en dat loslaten... dan heeftie ook niet zoveel tijd om te versnellen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en anders: ik heb mijn best gedaan

Feetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:33

Hoe is ie met vrijspringen dan?

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:38

Hey!
bedankt voor de tips!
Tis geen angst, hij vind springen waarschijnlijk gewoon heel leuk.
Kweet dat het ook deels een angst is, omdat mijn vorige pony alles sprong.. en deze er nu zo snel op af vliegt dat ik gewoon bang ben dat alstie weigerd, er af vlieg, omdat ik dat gevoel niet ken.

Vrijspringen heb ik ook al eens geprobeerd, aan de hand er op af stappen... maar een paar meter voor de hindernis vliegt hij er op af en is ie dus niet te houden. Ik vind springen heel erg leuk, en hij ook, maar zo gaat de lol er voor mij wel wat van af.

Ik kan em gewoon niet inhouden... hou meer je hem probeerd in te houden, hoe harder hij gaat.

Kan dit met zijn spring verleden te maken hebben?

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:40

Voor de duidelijkheid, hij weigerd in principe nooit, maar VLIEGT er echt over heen...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:44

Herilda schreef:
Mijn huidige instructrice verteld mij juist, dat ik hem op de rem moet trekken

Dit is echt zeer slecht advies.Mss moet je eens op zoek naar een andere instructrice.

Wat heel belangrijk is is om te blijven zitten op je kont.Wachten tot de hindernis bij je komt en niet naar voren gaan zitten.Je houding is heel erg belangrijk.

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:46

Ik trek meestal ook niet, want mijn vorige instructrice, waarvan dit paard ook is geweest, zei dat ik nooit nooit nooit em echt goed tegen moet houden, omdat hij zich dan heel erg sterk maakt en alleen maar sterker maakt, daarom zette ik de vraag hier ook neer, omdat ik dus een andere oplossing zoek, dan trekken.

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:47

je moet de hindernis zo neerzetten dat je hem een paar meter na de hindernis kunt laten stoppen op de bakrand. zorg er wel voor dat hij daar niet overheen vliegt. een hoge bakrand dus. zo ga je op en neer over de hindernis heen tot hij rustig wordt.
die van mij vliegt ook met de grootste vaart over de hindernis heen maar na 20 keer zo gesprongen te hebben worden ze wel rustig.
dus op en neer. niet te lang door laten drammen. op zijn reet trekken en zo laten weten dat het fout is wat hij doet. het klinkt zielig zo maar dat is het niet.

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:49

monsera schreef:
Herilda schreef:
Mijn huidige instructrice verteld mij juist, dat ik hem op de rem moet trekken

Dit is echt zeer slecht advies.Mss moet je eens op zoek naar een andere instructrice.

Wat heel belangrijk is is om te blijven zitten op je kont.Wachten tot de hindernis bij je komt en niet naar voren gaan zitten.Je houding is heel erg belangrijk.

dan moet jij niet bij mijn lesgeefmens komen. dat doet hij ook als zijn paarden doordrammen.
en ik hoef zeker geen andere lesgeefmens te zoeken want die van mij weet waar hij over praat.
Laatst bijgewerkt door lindavd op 15-02-06 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:50

Kzal het proberen... tis nogal een heethoofd, en pikt lang alles niet! Dus zou niet weten of het met die bakrand werkt

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:51

@lindavd wie moet niet bij jou lesgeef mens komen...? ik of bedoel je Monsera

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:55

Hoe heb je hem dressuurmatig voor elkaar? Kun je hem makkelijk laten schakelen, dus laten verruimen en verkorten op je zit? Is hij aan het been? Ik denk dat je hem dressuurmatig eerst beter voor elkaar moet hebben, voordat je dit probleem op kunt lossen. Daarnaast, trek nooit aan 1 stuk door aan de teugels, je paard is toch veel sterker... Probeer te spelen en desnoods stelling links-rechts voor de hindernis te rijden. Laat hem op jou letten. En dan nu het aller belangrijkste: houdt je been eraan! Probeer hem er als het ware door heen te rijden. Niet te afwachtend en het maar aan hem overlaten. Maar actief met hem bezig zijn en op jou laten letten. Nou ik hoop dat je er wat aan hebt en ik wens je veel succes! Ik herken het probleem wel namelijk... Ik heb ook zo'n hete!