[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:11

@ Superwomen, je lijkt wel de beheerder van dit topic := Meestal geeft heel bokt wel een antwoord maar nu ben jij het alleen :)) Niet gemeen bedoeld hoor, maar juist leuk dat je zoveel moeite doet om mensen toch te informeren :j

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:48

superwoman schreef:
Almeetje schreef:
Die heeft ze gehad, heel haar lichaam was volledig geblokkeerd toen ik ze kocht, maar zou er normaal gezien uit moeten zijn nu... Ze heeft ook een halfjaar stilgestaan voor ik ze kocht. Ze heeft wat moeite met stelling en buiging dus denk dat ze nog niet zo soepel is. Het kan zeker aan mijn ervaring liggen, voor ik begon te rijden met haar, was ik een manegeruiter en zij is mijn eerste paard. Mijn instructrice heeft er al op gezeten, maar enkel om te springen. Mijn instructrice laat mij heel vaak afwisselend binnen- en buitenstelling vragen, kleine voltes, S-en, 8-en en slangevoltes met veel bogen rijden, 'om haar hals los te maken'...


Niet alleen de hals ;)
Ze is idd niet zo soepel zoals ik het begrijp. Je kunt van een osteopaat ook geen wonderen verwachten, dat is slechts een beginnetje.
Gewoon lekker blijven lessen en dankomt het wel :j


Das waar, zo formuleert ze het wel, maar ze zal ook wel de rug bedoelen. Net zoals ik haar moet laten halsstrekken om de rug te ontspannen, terwijl de hals daar ook wel van zal ontspannen :) Heb jij, of iemand anders misschien nog extra tips om haar soepeler te krijgen? Ik neem al elke week springles en zoveel mogelijk dressuurles (om de 2 weken zeker, wil wel elke week maar moet het zelf betalen en ik studeer nog en als we niet elke week springen, wordt zij te heet en overwin ik mijn angst moeilijker). Van mijn lesgeefster moet ik continu kleine wendingen rijden, soms eens binnenhoefslag om op eigen benen te laten lopen (balans is ook niet zo geweldig), regelmatig een overgang en regelmatig de hals laten strekken en hierin toch nog buiging vragen. Verder longeer ik haar af en toe met pessoa, nog los, anders lukt het haar gewoon niet om te galopperen.

xLovePonyx
Berichten: 166
Geregistreerd: 28-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:29

superwoman schreef:
xLovePonyx schreef:
hai allemaal!

Ik heb een vraagje ik rijd regelmatig op een paard op de manege. E die rijdt nogal hobbelig het is me 1keer gelukt dat hij een beetje ging knikke met z'n hoofd en langzaam een beetje aan de teugel liep. Ik merkte meteen dat het veel fijner was want hij liep lekker over zijn rug! Het was niet meer zo'n hobbel gang maar een moooie vloeiende gang :) Alleen dat paard is het helemaal niet gewend om aan de teugel te rijden, en zoals ik al zei het is me 1keer gelukt en nu lukt het mij niet meer... Ik wil niet trekken en zagen natuurlijk! Ik had gehoord dat je een beetje speling in je hand moet brengen? weet iemand of dit nut of goed is en heeft iemand misschien verdere tips want het is ook zoveel fijner voor hem lijkt mij! :)

EDIT:

Ik realiseer me ook dat het niet in 1keer moet i.v.m spierpijn.


Bedoel je spelen met je hand?
Nee dat moet dus niet.



Ok sorry en ja ik bedoelde inderdaad speling in mijn hand, heel veel mensen zeiden tegen mij dat dat is wat je moet doen. Maarhet leek mij niet echt een prettige manier... Toen het paard zelf ging knikken was het gewoon zomaar dus, je moet niet denken dat ik hem naar benden hebt gezaagd :o
En bedankt voor de tip! :)

Lees eens een paar pagina's terug als je wilt, zodat wij niet steeds weer in herhaling moeten vallen.
Daarna kun je gerichte vragen stellen en die zullen we zeker proberen te beantwoorden.[/quote]

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:59

xLovePonyx schreef:
Ok sorry en ja ik bedoelde inderdaad speling in mijn hand, heel veel mensen zeiden tegen mij dat dat is wat je moet doen. Maarhet leek mij niet echt een prettige manier... Toen het paard zelf ging knikken was het gewoon zomaar dus, je moet niet denken dat ik hem naar benden hebt gezaagd :o
En bedankt voor de tip! :)


Met het spelen kun je idd wel een buiging of knik krijgen. Een knik is helemaal niet wenselijk en een gebogen hals is op die manier meestal niet correct omdat de rug dan niet bol wordt. Het aan de teugel gaan is juist gewenst om het goede gebruik van de rug, dan kunnen de paarden onns beter dragen en dat zit ook prettiger voor ons. Om die rug "goed" te krijgen, moet je van achter naar voren rijden en dus niet doormiddel van aan de teugels rommelen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:02

Sammy_xxs schreef:
@ Superwomen, je lijkt wel de beheerder van dit topic := Meestal geeft heel bokt wel een antwoord maar nu ben jij het alleen :)) Niet gemeen bedoeld hoor, maar juist leuk dat je zoveel moeite doet om mensen toch te informeren :j


:o Gelukkig heb ik nog wel wat hulp, maar zolang niemand me "over neemt" moet ik het vol blijven houden...
Ik vind het erg dat er nog steeds geleerd wordt om met kneepjes de paarden rond te krijgen en dat wil ik de paarden graag besparen door hier te reageren.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:07

Almeetje schreef:
Das waar, zo formuleert ze het wel, maar ze zal ook wel de rug bedoelen. Net zoals ik haar moet laten halsstrekken om de rug te ontspannen, terwijl de hals daar ook wel van zal ontspannen :) Heb jij, of iemand anders misschien nog extra tips om haar soepeler te krijgen? Ik neem al elke week springles en zoveel mogelijk dressuurles (om de 2 weken zeker, wil wel elke week maar moet het zelf betalen en ik studeer nog en als we niet elke week springen, wordt zij te heet en overwin ik mijn angst moeilijker). Van mijn lesgeefster moet ik continu kleine wendingen rijden, soms eens binnenhoefslag om op eigen benen te laten lopen (balans is ook niet zo geweldig), regelmatig een overgang en regelmatig de hals laten strekken en hierin toch nog buiging vragen. Verder longeer ik haar af en toe met pessoa, nog los, anders lukt het haar gewoon niet om te galopperen.


Het correct uitvoeren van de oefeningen is het belangrijkste, dus daar heb je wel begeleiding bij nodig. Ik kan je dus niks extra's geven omdat ik niet weet of je daar al aan toe bent. Met springen worden ze niet echt losser hoor, maar kan ook voor jezelf wel een goede oefening zijn ;)

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:59

Van springen wordt ze inderdaad niet losser, maar ze houdt niet van dressuur en vindt springen geweldig. En ik wil mijn B-brevet halen... Vandaar :)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:38

Almeetje schreef:
maar ze houdt niet van dressuur


Meestal komt dit door de ruiter (kan dus ook voor jouw gebeurd zijn) en kan ook komen wanneer ze lichamelijk niet fijn in hun vel zitten.
Het is moeilijk maar wel heel belangrijk om het paard te motiveren. Dat kun je nu dus weer corrigeren en zorgen dat het leuk wordt.
Ruiters die veel fouten maken kunnen het paard niet goed motiveren én ruiters die teveel van het paard vragen zijn natuurlijk niet goed bezig.
Het is best moeilijk om een balans te vinden en ook om je eigen fouten te verbeteren.
Ik heb het wel vaker gehoord dat paarden het niet leuk zouden vinden, maar heb daar tot nu toe zelf geen ervaring mee gehad (Al wil dat zeker niet zeggen dat het daarom niet zo zou zijn) Zeker met jonge paarden, die willen graag werken en niet "ergens onderuit" komen, maar pakken net als oudere paarden de ruimte die ze krijgen. Bij moeilijkere oefeningen is het logisch dat paarden dat niet "uit zichzelf" doen, maar daar moet je naar toe werken zodat ze niet zo moeilijk meer zijn.....

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:27

superwoman schreef:
Sammy_xxs schreef:
@ Superwomen, je lijkt wel de beheerder van dit topic := Meestal geeft heel bokt wel een antwoord maar nu ben jij het alleen :)) Niet gemeen bedoeld hoor, maar juist leuk dat je zoveel moeite doet om mensen toch te informeren :j


:o Gelukkig heb ik nog wel wat hulp, maar zolang niemand me "over neemt" moet ik het vol blijven houden...
Ik vind het erg dat er nog steeds geleerd wordt om met kneepjes de paarden rond te krijgen en dat wil ik de paarden graag besparen door hier te reageren.


Ja nou fijn dat je iig je best doet, en tot nu toe ben jij nog steeds de enige die het doet hihi, maar iig ging ik laats rijden en het ging eigenlihk wel wat beter, lette eigenlijk meer opmezelf dan op mijn paard en ging wel goed:)
Nog niet geweldig maar ze reageerde wel beter op me:D

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:27

[RT-P] [centraal] Aan de teugel
Omdat dit topic al heel erg lang succesvol verloopt, maar daardoor ook "rommelig" is geworden is er een nieuw topic gemaakt. Voor alle algemene problemen met "aan de teugel". Specifieke problemen mag je ook een apart topic voor openen, maar de basis graag in het nieuwe centrale topic.